
Ser i denne testen at Metzeler m7RR kommer endel bedre ut enn sportsmart 2. Men denne er jo fra 2016. Men er kanskje lite nyheter, som gjør denne testen like aktuell idag?
Jeg kan anbefale Bridgestone s21. På mitt andre sett nå. Varmes ganske fort opp, og sitter veldig godt. Duger også fint til banekjøring innimellom. 3 komponent bakdekk gir også bra levetid dersom du har riktig dekktrykk. Forvent rundt 7-10k km på bakdekket avhengig av gasshånd. Dekkmann skjetten har disse for godt pris, bare 3-4 hundrelapper over dekkonline. Men du må fikse omlegging selv. Mulig de legger om dersom du kommer med løse felger. Men nå aner jeg ikke hvor i landet du holder til.Skulebollen skrev: 06 jul 2018, 23:06 Hoi! Har nylig handlet en Suzuki GSXR 1000 k7. Hvor jeg nå er ute etter nye dekk.. Den har p.d.d Dunlop Sportsmart 2. Føler disse henger bra på men slipper lett når di er kalde? Får jo hjulspinn i 1. gir ved fullt pådrag når dekka er kalde.. ( Mulig dette er grunnet slitasje ) ?
Hvilke dekk anbefales til denne? Kriterier er egentlig ikke annet enn at veigrep på tørr asfalt er best mulig. Kjører sjelden når det er vått, og kjører stortsett forholdsvis "hardt" i sving. Men vår og høst er jo stortsett tempen lav. Slitasje er jeg heller ikke spesielt bekymret for. Vil bare ha best mulig grepHva gjelder da?
Er på tur i Sør-Europa nå med Roadtec 01 på min ZZR. Sitter klistret (kjører HWM utgave).Skulebollen skrev:Noe drag race er det ikke snakk omMen jeg liker og kunne presse på litt i svinger.. Uansett, jeg er mer ute etter ett sport dekk enn ett sport/touring dekk. Jeg reiser aldri på langturer med overnatting osv. Så mine behov er enkelt og greit best mulig grep på tørt føre. Dekkene som står på nå, Dunlop sportsmart 2, føles veldig trygge i svinger. Nå er det noen år siden jeg hadde pilot road 4. Men føler sportsmart dekkene er bedre i sving med skjikkelig nedlegg.
Ser i denne testen at Metzeler m7RR kommer endel bedre ut enn sportsmart 2. Men denne er jo fra 2016. Men er kanskje lite nyheter, som gjør denne testen like aktuell idag?
Godt dekkvalg!perhjalmar skrev: 10 jul 2018, 16:57 Da er ekstra felgsett bestilt til 1290 SA, har T og har bestilt S felger. Dekkvalg ble TKC 80 på eikefelgene og Bridgestone A41 på de støpte. Var inne på tanken å ha reine sporttouring dekk, men havnet på adventure dekk (90-10).
Dekket er i ubalanse?Fsva skrev: 10 jul 2018, 22:08 God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt..![]()
Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte?![]()
Om du ikke har avbalansert dekket og ikke har utstyret tilgjengelig, så kan du slippe ut luften igjen, blåse i igjen.blås i opp mot max av det som står på dekket og slipp ut igjen til du har riktig trykk for sykkelen. Det hjelper ofte litt.Fsva skrev:God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt..![]()
Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte?
Punkt 4 skal gjøres for å unngå at gaflene blir stående i spenn når hjulbolt strammes. Dette medfører økt statisk friksjon (stiction) og gaflene kan bli tregere å få i bevegelse. Er nok heller avbalanseringen som ikke er skikkelig gjort. Men da får du jo sjekket dette hos AMD.Fsva skrev: 10 jul 2018, 23:10 Takker for tips.
Jeg leverte sykkelen til dekkbutikk og de gjorde hele jobben. Jeg ser de har balansert det nye dekket, og det ser ut til å sitte riktig på felgen.
Jeg la ved instruksjoner fra verkstedmanualen, men er usikker på om de tok seg tid til punkt nr. 4. Kanskje det kan være en potensiell årsak til problemet.
3. Refit the wheel spindle from the left hand side and
tighten to 65 Nm.
4. Lower the motorcycle to the ground and pump the
front suspension to allow the left hand fork to 'float'
to its natural position on the wheel spindle.
5. Tighten the fork pinch bolts to 20 Nm.
I morgen tidlig skal uansett sykkelen leveres til AMD i Oslo for 40 tusen km service, de skal vel av med framhjulet i forbindelse med oljebytte på framgaffel. Jeg skal nevne problemet for de og be de sjekke dekk, felg og balanse.
Da har jeg vært hos dekkbutikken igjen, ombalansert og testet sykkelen. Nå er vibrasjonene i styret helt borte og sykkelen er igjen fantastisk smooth. Mulig de balanserte hjulet første gangen med spacerene påmontert, men nå ble det i hvert fall gjort rett mot hjullager.ZZR-Erling skrev: 11 jul 2018, 16:27 Kan jo alltids legge i 4 bar å høre om det smeller ut på felgen. Tipper det er gjort feil ved avbalansering
Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D