Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Skulebollen
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2014, 22:55
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx-r 1000

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Skulebollen »

Noe drag race er det ikke snakk om :P Men jeg liker og kunne presse på litt i svinger.. Uansett, jeg er mer ute etter ett sport dekk enn ett sport/touring dekk. Jeg reiser aldri på langturer med overnatting osv. Så mine behov er enkelt og greit best mulig grep på tørt føre. Dekkene som står på nå, Dunlop sportsmart 2, føles veldig trygge i svinger. Nå er det noen år siden jeg hadde pilot road 4. Men føler sportsmart dekkene er bedre i sving med skjikkelig nedlegg.

Ser i denne testen at Metzeler m7RR kommer endel bedre ut enn sportsmart 2. Men denne er jo fra 2016. Men er kanskje lite nyheter, som gjør denne testen like aktuell idag?

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 621
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Canutus »

Ja, sportsdekkene har nok bedre grei på tørt, men på kalde dekk er kansje sport/touring bedre. Så da må man bare kjøre litt før en begynner å presse hardt.


Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Greenone »

Skulebollen skrev: 06 jul 2018, 23:06 Hoi! Har nylig handlet en Suzuki GSXR 1000 k7. Hvor jeg nå er ute etter nye dekk.. Den har p.d.d Dunlop Sportsmart 2. Føler disse henger bra på men slipper lett når di er kalde? Får jo hjulspinn i 1. gir ved fullt pådrag når dekka er kalde.. ( Mulig dette er grunnet slitasje ) ?
Hvilke dekk anbefales til denne? Kriterier er egentlig ikke annet enn at veigrep på tørr asfalt er best mulig. Kjører sjelden når det er vått, og kjører stortsett forholdsvis "hardt" i sving. Men vår og høst er jo stortsett tempen lav. Slitasje er jeg heller ikke spesielt bekymret for. Vil bare ha best mulig grep :P Hva gjelder da?
Jeg kan anbefale Bridgestone s21. På mitt andre sett nå. Varmes ganske fort opp, og sitter veldig godt. Duger også fint til banekjøring innimellom. 3 komponent bakdekk gir også bra levetid dersom du har riktig dekktrykk. Forvent rundt 7-10k km på bakdekket avhengig av gasshånd. Dekkmann skjetten har disse for godt pris, bare 3-4 hundrelapper over dekkonline. Men du må fikse omlegging selv. Mulig de legger om dersom du kommer med løse felger. Men nå aner jeg ikke hvor i landet du holder til.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

KawaKjetil

Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Skulebollen skrev:Noe drag race er det ikke snakk om Bilde Men jeg liker og kunne presse på litt i svinger.. Uansett, jeg er mer ute etter ett sport dekk enn ett sport/touring dekk. Jeg reiser aldri på langturer med overnatting osv. Så mine behov er enkelt og greit best mulig grep på tørt føre. Dekkene som står på nå, Dunlop sportsmart 2, føles veldig trygge i svinger. Nå er det noen år siden jeg hadde pilot road 4. Men føler sportsmart dekkene er bedre i sving med skjikkelig nedlegg.

Ser i denne testen at Metzeler m7RR kommer endel bedre ut enn sportsmart 2. Men denne er jo fra 2016. Men er kanskje lite nyheter, som gjør denne testen like aktuell idag?
Er på tur i Sør-Europa nå med Roadtec 01 på min ZZR. Sitter klistret (kjører HWM utgave).
Han ene kompisen min kjører M7RR på sin ZX10R. Henger ikke bedre enn meg, tvert imot. Fikk høre fra han og en R1 som var med at de slapp oftere enn meg. Har kanskje noe å gjøre med tyngden på syklene, og fører - hehe.
Men vi kjører hardt Bilde
Eneste stedet det slapp på begge hjul for meg var i godt driv rett før Timelsjoch på den forbanna limen de «fikser» sprekker i veibanen med mange steder her nede.

Tror egentlig ikke det er lurt med reine sportsdekk i Norge pga lave temperaturer. Da må man isåfall være bevisst på å varme opp dekkene før man drar på.

Lykke til med dekkvalg!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skulebollen
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2014, 22:55
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx-r 1000

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Skulebollen »

Etter og ha lest litt mer ser jeg at Michelin Power RS skal vere overlegent.. Noen som har prøvd dette?
https://www.xlmoto.no/dekksett-michelin-power-rs#?p

Di fleste sport dekkene er vel mer enn gode nok sikkert :P Men ser Bridgestone s21 var endel dyrere.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Greenone »

Rene sportsdekk er ikke noe problem i Norge :) Det er veien de først og fremst er laget for. De varmes opp fort nok, sitter greit på vått, men holder jo noe kortere enn sport/touring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Greenone »

Har ikke prøvd Power RS men har lest mye bra om de. Du går nok ikke feil der. Prisen var jo fin også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Har man troen så er det bare å handle
Vi har kjørt i hastigheter opp mot max for sykler med 200hk + og i temp mellom 6 grader og 30 grader samt at vi lå på hjulet på hverandre hele turen. I tillegg mye akselerasjon og kraftig nedlegg. Mao vi kjørte likt.
Sportstouring dekkene mine holdt best i «norske» temperaturer. Dette oppdaget jeg når vi snakket sammen i pausene og rr sjåførene snakket om slipp/vandring i diverse svinger.
Som jeg skrev kan det ha sammenheng med totalvekt, - eller andre forhold. Her er jeg litt usikker. Har mest tro på vekt.
Slitasjen var liten og lik på alle 3 syklene etter ca 3000km. R1 hadde Bridgestone. Og, Bridgestone dekkene var ofte kaldere når vi sjekket med håndflaten, spesielt oppe på toppene der det gjerne var ned mot 10-15 grader (over 2000 moh.)

Skal man ha varme i dekk er det fart som gjelder, for å få friksjon. Ulempen er hvis det slipper før en får friksjon og varme...
Mange har opplevd det, meg selv inkludert. Luft og asfalt temperatur er også viktig, og sjelden høy i Norge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skulebollen
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2014, 22:55
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx-r 1000

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Skulebollen »

Ja men nå ser jeg at xlmoto kun selger 120/60/17.. :( Jeg må ha 120/70/17

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Greenone »

Har kjørt med S21 i Spania en hel sesong, og en del i Norge -på samme sykkel. Ingen spesiell forskjell. Men klart, alle dekk sitter jo dårligere ved +5 enn + 45 marktemp. Tyngdeforskjellen på syklene med fører og bagasje kan jo ha hatt noe å si for dere. Men her er det mange ukjente variabler som spiller inn for å kunne konkludere noe. Riktig lufttrykk og type kjørestil er to viktige. (Uten å nevne emnet dempere) Forsåvidt uavhengig av om dere holder samme hastighet. Noen er hard på brems og gass inn/ut av sving, mye trailbraking etc som gir høyere dekktemp, mens andre kjører jevnt i gjennom. Snittet kan være likt allikevel.

Sier ikke at sport touring ikke sitter godt. Og sikkert mer enn godt nok til det meste av aktiv kjøring på vei. Jeg har stort sett vært på sport siden opp i gjennom årene så har liten erfaring med sport touring.

Poenget mitt er at sportsdekk designet for veibruk fungerer bra over et relativt stort temp område som man normalt sett vil kunne oppnå uten problem dersom man kjører slik at man har behov for grep. Også her til lands. Men ved 42/36psi som har blitt en slags standard i sykkelmanualene (som et snitt iberegnet mulighet for å håndtere tyngden av passasjer) vil man få problemer med temp på kjølige dager. Og forsåvidt litt varmere og. Det er sannsynlig at sport touring er mer tilgivende på det området.

Lufttrykk er verktøyet for å få riktig dekktemp. i forhold til hastighet, kjørestil og utetemp. Er dekket for kaldt, slipper man ut litt luft. Men det er sjelden behov for å styre mye med dette dersom man har et greit utgangspunkt. Temp får man raskest opp ved indre friksjon fra hard akselerasjon og bremsing.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

perhjalmar
Innlegg: 31
Registrert: 20 feb 2012, 16:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
Bosted: Svelvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av perhjalmar »

Da er ekstra felgsett bestilt til 1290 SA, har T og har bestilt S felger. Dekkvalg ble TKC 80 på eikefelgene og Bridgestone A41 på de støpte. Var inne på tanken å ha reine sporttouring dekk, men havnet på adventure dekk (90-10).

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

perhjalmar skrev: 10 jul 2018, 16:57 Da er ekstra felgsett bestilt til 1290 SA, har T og har bestilt S felger. Dekkvalg ble TKC 80 på eikefelgene og Bridgestone A41 på de støpte. Var inne på tanken å ha reine sporttouring dekk, men havnet på adventure dekk (90-10).
Godt dekkvalg!
Jeg var storfornøyd med Battlax Adventure A40 på min 1290 SA.
Og det er all grunn til å tro at de videreutviklede A41 er enda bedre.
Meget sannsynlig et dekk jeg satser på til SA S'en også når Pirellidekkene takker for seg.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Fsva »

God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt.. :-k

Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte? :scratch

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Bosted: Fredrikstad

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av overlay »

Fsva skrev: 10 jul 2018, 22:08 God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt.. :-k

Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte? :scratch
Dekket er i ubalanse?
Ble det kjørt avbalansering etter montering?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Kawagutten »

Du kan jo se langs felgkanten om det er noe forskjell. Kanskje det ikke er kjørt på med nok lufttrykk ved montering så dekket ikke har smettet ordentlig på plass..Kan det være fabrikkfeil på dekket eller bulket felg så ville du kanskje sett det tidligere?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 621
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Canutus »

Fsva skrev:God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt.. :-k

Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte? :scratch
Om du ikke har avbalansert dekket og ikke har utstyret tilgjengelig, så kan du slippe ut luften igjen, blåse i igjen.blås i opp mot max av det som står på dekket og slipp ut igjen til du har riktig trykk for sykkelen. Det hjelper ofte litt.


Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Fsva »

Takker for tips.

Jeg leverte sykkelen til dekkbutikk og de gjorde hele jobben. Jeg ser de har balansert det nye dekket, og det ser ut til å sitte riktig på felgen.

Jeg la ved instruksjoner fra verkstedmanualen, men er usikker på om de tok seg tid til punkt nr. 4. Kanskje det kan være en potensiell årsak til problemet.

3. Refit the wheel spindle from the left hand side and
tighten to 65 Nm.
4. Lower the motorcycle to the ground and pump the
front suspension to allow the left hand fork to 'float'
to its natural position on the wheel spindle.
5. Tighten the fork pinch bolts to 20 Nm.



I morgen tidlig skal uansett sykkelen leveres til AMD i Oslo for 40 tusen km service, de skal vel av med framhjulet i forbindelse med oljebytte på framgaffel. Jeg skal nevne problemet for de og be de sjekke dekk, felg og balanse.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Greenone »

Fsva skrev: 10 jul 2018, 23:10 Takker for tips.

Jeg leverte sykkelen til dekkbutikk og de gjorde hele jobben. Jeg ser de har balansert det nye dekket, og det ser ut til å sitte riktig på felgen.

Jeg la ved instruksjoner fra verkstedmanualen, men er usikker på om de tok seg tid til punkt nr. 4. Kanskje det kan være en potensiell årsak til problemet.

3. Refit the wheel spindle from the left hand side and
tighten to 65 Nm.
4. Lower the motorcycle to the ground and pump the
front suspension to allow the left hand fork to 'float'
to its natural position on the wheel spindle.
5. Tighten the fork pinch bolts to 20 Nm.



I morgen tidlig skal uansett sykkelen leveres til AMD i Oslo for 40 tusen km service, de skal vel av med framhjulet i forbindelse med oljebytte på framgaffel. Jeg skal nevne problemet for de og be de sjekke dekk, felg og balanse.
Punkt 4 skal gjøres for å unngå at gaflene blir stående i spenn når hjulbolt strammes. Dette medfører økt statisk friksjon (stiction) og gaflene kan bli tregere å få i bevegelse. Er nok heller avbalanseringen som ikke er skikkelig gjort. Men da får du jo sjekket dette hos AMD.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 307
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ronning »

Jeg hadde risting i frambremsa her, men så fant jeg ut at de to umbraco-boltene helt nederst på begge gafler var løse. Satt fast hjulbolt og de to skruene på nytt, og ristingen har nå forsvunnet.

Ellers er bakdekket mitt ned på slitasjemerket på midten etter ca 5-600 mil. Pilot Power 2. Synes kanskje ikke det er fryktelig bra varighet, så mulig det blir et mindre sportslig dekk neste gang. Har ellers vært fornøyd med dekket, så kanskje det blir samme dekk igjen likevel, hehe.

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Kan jo alltids legge i 4 bar å høre om det smeller ut på felgen. Tipper det er gjort feil ved avbalansering

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Fsva »

ZZR-Erling skrev: 11 jul 2018, 16:27 Kan jo alltids legge i 4 bar å høre om det smeller ut på felgen. Tipper det er gjort feil ved avbalansering
Da har jeg vært hos dekkbutikken igjen, ombalansert og testet sykkelen. Nå er vibrasjonene i styret helt borte og sykkelen er igjen fantastisk smooth. Mulig de balanserte hjulet første gangen med spacerene påmontert, men nå ble det i hvert fall gjort rett mot hjullager. :roll Friskmeldt :prf

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Godt å høre :prf

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ketil »

Har nå kjørt ca 4000 km med Metzler Karoo Street og tenkte det var greit å dele litt erfaringer med dette dekket. Dette er et 70/30 asfalt/grus-dekk og ble lansert i vinter som et dekk for store adv-sykler. Førsteinntrykket var svært godt. Kjørte en del på grus og dårlig asfalt til å begynne med, og det var svært tillitsvekkende på dette underlaget. Følte jeg kunne utfordre meg langt mer på grus enn tidligere med mer asfaltorienterte dekk. Dekkene har også vist et de sitter svært godt på både tørr og våt asfalt, i alle fall i forhold til min kjørestil. Karoo Street har fått en del kritikk for at de støyer mye, spesielt en del som kjører BMW GS har hevdet at framdekket uler høyt fra 80 km/t. De første 1000 km kan jeg ikke si at jeg la merke til noe særskilt støy fra dekkene, og slo meg til ro med at dette var et BMW fenomen.

Førsteinntrykket var altså meget bra og jeg tenkte dette kom til å bli et langvarig dekk-forhold :crazy: Men etter årets Nordkalottur på vel 3000 km må jeg si forholdet til fraulein Metzler har fått seg en brist. Det nevnte støyfenomenet har jeg fått merke, men da fra bakhjulet. Jeg kjører med ørepropper, og selv da hører jeg en markant uling når jeg passerer 80 km/t. Det er ikke helt ulevelig, men begynner man å henge seg opp i lyden blir det nok et stort irritasjonsmoment. Det som er litt merkelig er at ulingen forsvinner straks jeg legger ned i en sving. Nå er det jo mange langstrekker på transportetappene her nord, fra innlandet og ut til kysten, og med marsjfart i 100-110, så ble det musikk på ørene for å dempe dekkstøyen. Det som imidlertid er den største skuffelsen med disse dekkene er slitasjen, og da spesielt på bakdekket. Etter 1000 km var det langsgående sporet på midten av dekket nedslitt, og nå etter vel 4000 km er slitasjen på hele dekket markant. Slitasjen har nok litt med min kjørestil å gjøre; reltativ høy marsjfart på dagsetapper med mange langstrekker, men jeg hadde faktisk forventet bedre holdbarhet.

Under to bilder hvor det første er fra dekket var nytt og det andre tatt etter 4000 km.
Bilde

Bilde

Så min konklusjon er at dekkene er veldig gode for kjøring på variert underlag, men støy og ikke minst stor slitasje gjør at Metzler Karoo Street ikke blir valgt på nytt. Jeg var veldig fornøyd med Metzeler Tourance Next, de var ikke like gode på grus, men de var stille og hadde bra slitestyrke. Så til neste sesong er det tilbake til disse :scratch

Murse
Innlegg: 63
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: BMW F800ST 2008

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Murse »

Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D
Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.

Det er også mulig det er et klistremerke på ramma en plass, hvor det også står anbefalt lufttrykk.
Stor sannsynlighet for at feil trykk er årsak til den ujevne slitasjen ja. Men hvor langt har du kjørt med dekka?
Sist redigert av Toven den 11 aug 2018, 15:49, redigert 1 gang totalt.

Svar