Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er helt vanlig at mc dekk slites på midten. Så sant du ikke kjører kun på bane med mye svinger så vil alle mc dekk bli slitt på midten og se litt firkantede ut på sikt.
Sports touring dekk som feks. Pirellig Angel GT (som jeg har) skal ha litt hardere gummi i midten som forhindrer dette noe, men også jeg opplever etter få tusen kilometer at dekkene blir mer firkantet. Spesielt bakdekket.
Så dette er helt normalt.
Sports touring dekk som feks. Pirellig Angel GT (som jeg har) skal ha litt hardere gummi i midten som forhindrer dette noe, men også jeg opplever etter få tusen kilometer at dekkene blir mer firkantet. Spesielt bakdekket.
Så dette er helt normalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Som Toven sier, selv om lufttrykket kan ha noe å si her, så kommer man ikke utenom det faktum at motorsykler som går på vanlige veier vil bli flatere på midten etter en stund.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Når dekket da begynner å bli firkantete er det bare å kjøre på og kjøre videre?:p frem til det er slitt nok til å byttes etter vanlige regler?:)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Står noe annet i instruksjonsboka mi og enn hva de anbefalte :o er en SV650 2016 modellToven skrev: 11 aug 2018, 15:47Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D
Det er også mulig det er et klistremerke på ramma en plass, hvor det også står anbefalt lufttrykk.
Stor sannsynlighet for at feil trykk er årsak til den ujevne slitasjen ja. Men hvor langt har du kjørt med dekka?
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja det har ingen annen betydning enn at du vil merke at den blir litt tyngre og brekke ned i svingene. Men dette skjer så gradvis at du ikke vil merke dette nevneverdig. Du vil dog merke det veldig når du går fra det gamle dekket til ett helt nytt. Herlig følelse :)Murse skrev: 11 aug 2018, 16:26 Når dekket da begynner å bli firkantete er det bare å kjøre på og kjøre videre?:p frem til det er slitt nok til å byttes etter vanlige regler?:)
Når dekket blir flatere så vil du også merke at det sporer mer.
Men du kommer nok ikke unna dette. Så sant du da ikke kjører på bane hele dagen. Da vil dekkene slite mer på sidene og dermed bli gjevnere slitt. Men på vanlig vei er nok ikke dette mulig.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Følg manualen. Jeg har 2,5 bak og 2,9 foranMurse skrev: 11 aug 2018, 16:27Står noe annet i instruksjonsboka mi og enn hva de anbefalte :o er en SV650 2016 modellToven skrev: 11 aug 2018, 15:47Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D
Det er også mulig det er et klistremerke på ramma en plass, hvor det også står anbefalt lufttrykk.
Stor sannsynlighet for at feil trykk er årsak til den ujevne slitasjen ja. Men hvor langt har du kjørt med dekka?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Will doStian87 skrev: 11 aug 2018, 17:04Følg manualen. Jeg har 2,5 bak og 2,9 foranMurse skrev: 11 aug 2018, 16:27Står noe annet i instruksjonsboka mi og enn hva de anbefalte :o er en SV650 2016 modellToven skrev: 11 aug 2018, 15:47Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D
Det er også mulig det er et klistremerke på ramma en plass, hvor det også står anbefalt lufttrykk.
Stor sannsynlighet for at feil trykk er årsak til den ujevne slitasjen ja. Men hvor langt har du kjørt med dekka?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Må bare skryte litt av Metzeler Roadtec 01 HWM. Jeg har kjørt 9000km på min ZZR med fordekket, og det ser ut som det skal holde 5-6 tusen km til. Bakdekket skiftet jeg etter 6000 pga punktering i ferien, men det var da ikke nevneverdig slitt.
Var på tur med en kompis i helgen som kjører K1300S, og han hadde 15 tusen km på sine Roadtec 01. Han er årlig på bane også.
Da jeg hadde K1300S skiftet jeg dekk pr max 6000km på tidligere gen Metzeler. Så Roadtec 01 kan jeg sterkt anbefale, ikke minst pga slitestyrke/kjørelengde. Og de henger klistret på veien.
Var på tur med en kompis i helgen som kjører K1300S, og han hadde 15 tusen km på sine Roadtec 01. Han er årlig på bane også.
Da jeg hadde K1300S skiftet jeg dekk pr max 6000km på tidligere gen Metzeler. Så Roadtec 01 kan jeg sterkt anbefale, ikke minst pga slitestyrke/kjørelengde. Og de henger klistret på veien.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Takk for dette!Ketil skrev: 11 aug 2018, 14:15 Har nå kjørt ca 4000 km med Metzler Karoo Street og tenkte det var greit å dele litt erfaringer med dette dekket. Dette er et 70/30 asfalt/grus-dekk og ble lansert i vinter som et dekk for store adv-sykler. Førsteinntrykket var svært godt. Kjørte en del på grus og dårlig asfalt til å begynne med, og det var svært tillitsvekkende på dette underlaget. Følte jeg kunne utfordre meg langt mer på grus enn tidligere med mer asfaltorienterte dekk. Dekkene har også vist et de sitter svært godt på både tørr og våt asfalt, i alle fall i forhold til min kjørestil. Karoo Street har fått en del kritikk for at de støyer mye, spesielt en del som kjører BMW GS har hevdet at framdekket uler høyt fra 80 km/t. De første 1000 km kan jeg ikke si at jeg la merke til noe særskilt støy fra dekkene, og slo meg til ro med at dette var et BMW fenomen.
Førsteinntrykket var altså meget bra og jeg tenkte dette kom til å bli et langvarig dekk-forholdMen etter årets Nordkalottur på vel 3000 km må jeg si forholdet til fraulein Metzler har fått seg en brist. Det nevnte støyfenomenet har jeg fått merke, men da fra bakhjulet. Jeg kjører med ørepropper, og selv da hører jeg en markant uling når jeg passerer 80 km/t. Det er ikke helt ulevelig, men begynner man å henge seg opp i lyden blir det nok et stort irritasjonsmoment. Det som er litt merkelig er at ulingen forsvinner straks jeg legger ned i en sving. Nå er det jo mange langstrekker på transportetappene her nord, fra innlandet og ut til kysten, og med marsjfart i 100-110, så ble det musikk på ørene for å dempe dekkstøyen. Det som imidlertid er den største skuffelsen med disse dekkene er slitasjen, og da spesielt på bakdekket. Etter 1000 km var det langsgående sporet på midten av dekket nedslitt, og nå etter vel 4000 km er slitasjen på hele dekket markant. Slitasjen har nok litt med min kjørestil å gjøre; reltativ høy marsjfart på dagsetapper med mange langstrekker, men jeg hadde faktisk forventet bedre holdbarhet.
Under to bilder hvor det første er fra dekket var nytt og det andre tatt etter 4000 km.
Så min konklusjon er at dekkene er veldig gode for kjøring på variert underlag, men støy og ikke minst stor slitasje gjør at Metzler Karoo Street ikke blir valgt på nytt. Jeg var veldig fornøyd med Metzeler Tourance Next, de var ikke like gode på grus, men de var stille og hadde bra slitestyrke. Så til neste sesong er det tilbake til disse![]()
Jeg har holdt på å bestille meg et par Karoo Street, men nå blir det Tourance Next en runde til.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Du har jo en litt lettere mc enn det jeg har, mulig høyere vekt kan være en uheldig faktor. Ellers kan jeg anbefale Heidenau K60 hvis du ønsker et mer grusorientert dekk. Jeg hadde det på min Suzuki Vstrom 650 og var veldig godt fornøyd, både i forhold til gode allroundegenskaper og levetid. Jeg vet også at dette dekket brukes av mange som kjører lange turer, nettopp på grunn av nevnte egenskaper. Så det er ikke umulig at Heidenau blir satt på igjen. Men er det meste av kjøringen på asfalt, så er Tourance Next det beste valget mener jeg, og det fungerer brukbart på grus ogsåDansekris skrev: 15 aug 2018, 20:01
Takk for dette!
Jeg har holdt på å bestille meg et par Karoo Street, men nå blir det Tourance Next en runde til.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ny bike, K1300S HP.
Skal forsøke, for meg, et nytt merke, Continental Road Attack 3

Skal forsøke, for meg, et nytt merke, Continental Road Attack 3

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Tilbake i salen på BMW, ja...ZZR-Erling skrev: 16 aug 2018, 08:16 Ny bike, K1300S HP.
Skal forsøke, for meg, et nytt merke, Continental Road Attack 3
![]()

Gratulerer!
Ang. Conti; kan vel ikke gå helt galt det, vel? Mener jeg hadde RoadAttack på den forrige 1290'en da den var ny.
God slitestyrke, mener jeg å huske. Og ingen skumle tendenser hverken på vårt eller tørt eller grus.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Takk takk! Ja, K1300S er den ideelle for meg
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har hatt slike på traceren min i år. Holdt 11k så langt kan gå litt til. Kommer ikke til å kjøpe slike igjenn. Synes det kjennes ut som at bakenden går å sladder litt i sving. Ikke så mya at person bak ser det, men jeg kjenner det. Om dette er i hodet mitt eller ikke er usikkert. Gt versonen har bra kjørelende da.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Grattis her ogsåZZR-Erling skrev: 16 aug 2018, 08:16 Ny bike, K1300S HP.
Skal forsøke, for meg, et nytt merke, Continental Road Attack 3

Hadde ikke du Roadtec 01 på forrige sykkelen?
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Heisann
Det har nå begynt å nærme meg tid for å skifte dekk på min Yammi Tracer 700, og i den anledning har jeg lyst til å prøve å få montert nye asfalt/grus dekk (mest asfalt) fremfor rene asfaltdekk.
Dette fordi jeg kjører så lenge det ikke er direkte is på veien, og opplever derfor en del grus etc. i veibanen i løpet av året
Til nå har det vært montert michelin pilot road dekk på min kjære tracer, disse har jeg god erfaring med på både bar- og våt vei, men opplever de som litt vel "nervøse" i kontakt med grus/sand etc. (selv i liten grad, man kjenner hver eneste ujevnhet i veien
).
Jeg lurte derfor på om dere kunne være behjelpelig med å komme med forslag- eller erfaring med dekk som har mest egenskaper på asfalt- men ikke er fremmed for dårlige veier/mindre grusveier (sikkert rundt sånn 70 - 80% asfalt, resten grus, men forslag utenfor dette mottas med takk
)

Det har nå begynt å nærme meg tid for å skifte dekk på min Yammi Tracer 700, og i den anledning har jeg lyst til å prøve å få montert nye asfalt/grus dekk (mest asfalt) fremfor rene asfaltdekk.
Dette fordi jeg kjører så lenge det ikke er direkte is på veien, og opplever derfor en del grus etc. i veibanen i løpet av året


Jeg lurte derfor på om dere kunne være behjelpelig med å komme med forslag- eller erfaring med dekk som har mest egenskaper på asfalt- men ikke er fremmed for dårlige veier/mindre grusveier (sikkert rundt sånn 70 - 80% asfalt, resten grus, men forslag utenfor dette mottas med takk

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg har sansen for Bridgestone Battlax Adventure, som jeg byttet til på den forrige KTM'en og som jeg antakelig også kommer til å fortsette å bruke på den nye jeg har straks Pirellidekkene er utbyttingsklare.Greenhorn skrev: 17 aug 2018, 19:00 Jeg lurte derfor på om dere kunne være behjelpelig med å komme med forslag- eller erfaring med dekk som har mest egenskaper på asfalt- men ikke er fremmed for dårlige veier/mindre grusveier (sikkert rundt sånn 70 - 80% asfalt, resten grus, men forslag utenfor dette mottas med takk)
Gode dekk med god og jevn slitestyrke og godt grep på alt slags føre og som i tillegg takler grusveikjøring helt greit.
Den nye versjonen A41 skal visstnok ha blitt en del forbedret så jeg er spent på disse når de kommer på sykkelen.
Så ja, det blir nok Bridgestone Adventure igjen på meg neste gang :):
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
De ser veldig lovende ut ja
hva slags pirelli dekk har du hatt på til nå? og hvordan var de? :)

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Scorpion Trail II:Greenhorn skrev: 17 aug 2018, 19:48 De ser veldig lovende ut jahva slags pirelli dekk har du hatt på til nå? og hvordan var de? :)
Ikke mye å utsette på disse annet enn at jeg synes de slites vel fort på midten i forhold til Bridgestone Adventure dekkene med samme type kjøring.
Jevnere slitasje med Bridgestonedekkene, altså, er min erfaring.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
ok, ja der nevnte du og noe.... jeg kjører såpass mye selv i løpet av ett år siden jeg bruker sykkelen til jobbpendling at det absolutt er en fordel med dekk som rekker like langt som serla
jeg lurte en god stund på om det gikk an å få metzler karoo street til Tracer'n, men leste her inne på forumet en som hadde erfaring med mye støy fra de i høy hastighet... så la de litt "på hylla" 


Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja de kan jo være noe de og kanskje? BMW 1200 GS har disse som standard? :) har du disse på sykkelen din nå? :)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Nei! Bruker Metzeler Z8 nå, men har tenkt å bruke Conti RoadAttack3.
På crosseren derimot:

På crosseren derimot:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
hm... ser ikke ut som metzeler tourance next kommer i størrelser som passer tracer 700 (enda ihvertfall) :-/
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Continental TKC 70 er ikke blitt nevnt her
https://www.snikkeren-mc.no/continental ... rfaringer/
https://www.snikkeren-mc.no/continental ... rfaringer/
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/