Cutless sin blogg
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Takk for innspill. Jeg har ikke sjans til å holde foten over bakbremsen under hele krypkjørings-sekvensen. Det resulterer i konstant bremsing. Er det innafor å ha tåball på peggen også flytte frem for å bremse ved behov? Eller kan bevegelsen forstyrre balansen?
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Jeg gir blaffen i om sensoren din har sagt eller ikke sagt. Foreslår at du går ut og tester dette i praksis. Rein uflaks at ingen har nevnt dette for deg tror jeg, for dette er allment kjent.Bjerknez skrev:Høres fornuftig ut evike, men poenget i første omgang er vel og finne måten en mestrer best selv?
Rart at ikke det ble nevnt noe som helst til meg om dette fra kjørelærer. Sensor brydde seg vertfall fletta om jeg brukte bakbremsen.
Sorry, er ikke ofte jeg står så hardt på å være kverulant, men i dag er en av de sjeldne gangene.
Ut med deg!

Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Er kverulant nok for i dag. Akkurat dette spørsmålet skal jeg ikke ha noen formening om. Foreslår at du prøver deg frem for å se hvilke løsninger som kan fungere.Cutless skrev:Takk for innspill. Jeg har ikke sjans til å holde foten over bakbremsen under hele krypkjørings-sekvensen. Det resulterer i konstant bremsing. Er det innafor å ha tåball på peggen også flytte frem for å bremse ved behov? Eller kan bevegelsen forstyrre balansen?
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Jepp, skal gjøre det. Men greit å eliminere mest mulig i teorien før jeg skal øve på sykkelen, siden den tiden nå er begrenset til 2 kjøretimer + oppvarmingstime :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Jeg har i utgangspunktet alltid tåballen på peg'en når jeg kjører. Endrer selvfølgelig plasseringen av og til underveis, men kjører altså i all hovedsak med tåballen på forpinnene. Og det å flytte foten fra denne stillingen til å betjene bremsepedalen er helt uproblematisk.Cutless skrev:Takk for innspill. Jeg har ikke sjans til å holde foten over bakbremsen under hele krypkjørings-sekvensen. Det resulterer i konstant bremsing. Er det innafor å ha tåball på peggen også flytte frem for å bremse ved behov? Eller kan bevegelsen forstyrre balansen?
Fordelen med å bruke bakbremsen i stedet for forbremsen, bare for å ha nevnt det, er at jeg opplever å ha bedre kontroll på sykkelen når jeg slipper å tenke på annet enn å holde godt i styret med blikk og konsentrasjon rettet mot trafikken foran.
Ellers helt enig i de beskrivelsene evike og 45316 gir av hva som skjer når bakbremsen brukes.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Jeg sier ikke at jeg ikke er enig med deg evike, så du trenger ikke å jobbe så veldig med å tydeligjøre deg selv herevike skrev:Jeg gir blaffen i om sensoren din har sagt eller ikke sagt. Foreslår at du går ut og tester dette i praksis. Rein uflaks at ingen har nevnt dette for deg tror jeg, for dette er allment kjent.Bjerknez skrev:Høres fornuftig ut evike, men poenget i første omgang er vel og finne måten en mestrer best selv?
Rart at ikke det ble nevnt noe som helst til meg om dette fra kjørelærer. Sensor brydde seg vertfall fletta om jeg brukte bakbremsen.
Sorry, er ikke ofte jeg står så hardt på å være kverulant, men i dag er en av de sjeldne gangene.
Ut med deg!

Dessuten så passet ikke denne Honda CB500'en til meg i det hele tatt og i likhet med det Cutless sier, så hadde det bare blitt klab og babb hvis jeg prøvde dette med skolesykkelen.
Slikt må jo prøves med en sykkel som faktisk er tilpasset og det er jo skolesyklene sjeldent. Vertfall ikke 100%
Jeg kan jo ikke være uenig med noen som har erfart bruk av bakbrems som noe positivt under krypkjøring, men jeg må jo fortsatt lufte grunnen til mine meniger rundt dette uten å bli jaget ut.


- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Cutless sin blogg
Angående det med av og på bremsen;
Er det ikke noen andre enn meg som ble opplært, på krypkjøringa, til å holde sånn ca. konstant brems, og justere med gass/clutch? Er jo ikke snakk om å bremse mye heller, bare *holde igjen* litt for stødigere kurs.
En ting jeg hadde glemt som også ble nevnt her var faste fokuspunkter underveis.
Er det ikke noen andre enn meg som ble opplært, på krypkjøringa, til å holde sånn ca. konstant brems, og justere med gass/clutch? Er jo ikke snakk om å bremse mye heller, bare *holde igjen* litt for stødigere kurs.
En ting jeg hadde glemt som også ble nevnt her var faste fokuspunkter underveis.
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Cutless sin blogg
Jeg brukte bakbremsen hele tiden , men ingen som sa til meg at det var lurt bare erfart selv etter 2 år med lett-mc , så jeg. Justerte farten med bakbremsen omtrent jeg gikk det for fort så bremset jeg litt mer og gikk det for sakte så slapp jeg litt opp.
Men brukt og clutchen . Bruker bakbrems visst det gikk for fort å mest clutch for å kjøre opp tempo litt igjen.
Det som er fordelen med bakbremsen mener jeg er at den tar mye mindre en det forbremsen gjør i disse lave hastighetene så blir mye lettere å justere da, også er det jo det med at man har dempere forran da som gjør st visst du får en bråere brems med forbremsen en du hadde planlagt som er fort gjort da er det lett å miste balansen i så lave hastighet.
Men alt er jo litt ettersom hva man har til vane og gjøre så det er jo bare å prøve seg litt frem og finne sin egen teknikk.
Men vil tro bakbremsene er det som faller best in for dem fleste også er man litt ektra nervøs på oppkjøringen og bruker forbremsen litt for hardt så får dette ett mye værre utfall en bakbrems litt for hardt .
Men brukt og clutchen . Bruker bakbrems visst det gikk for fort å mest clutch for å kjøre opp tempo litt igjen.
Det som er fordelen med bakbremsen mener jeg er at den tar mye mindre en det forbremsen gjør i disse lave hastighetene så blir mye lettere å justere da, også er det jo det med at man har dempere forran da som gjør st visst du får en bråere brems med forbremsen en du hadde planlagt som er fort gjort da er det lett å miste balansen i så lave hastighet.
Men alt er jo litt ettersom hva man har til vane og gjøre så det er jo bare å prøve seg litt frem og finne sin egen teknikk.
Men vil tro bakbremsene er det som faller best in for dem fleste også er man litt ektra nervøs på oppkjøringen og bruker forbremsen litt for hardt så får dette ett mye værre utfall en bakbrems litt for hardt .
Re: Cutless sin blogg
For meg er det mest imponerende at du har klart å kombinere gasskontroll og forbrems med sakte krypekjøring.Bjerknez skrev:Høres fornuftig ut evike, men poenget i første omgang er vel og finne måten en mestrer best selv?
Rart at ikke det ble nevnt noe som helst til meg om dette fra kjørelærer. Sensor brydde seg vertfall fletta om jeg brukte bakbremsen.
Bakbrems føles mest naturlig i mitt tilfelle. Ikke alltid sensor legger merke til alt, men kan jo være at du personlig oppdager at krypkjøring med bakbrems er enklere på sikt

- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Jeg skulle gjerne holdt foten på bremsen gjennom hele løypa, og justert fra å bremse litt til moderat etter behov. Men som sagt så går ikke det så bra da høyden på pedalen er for stor. Det som skjer er at jeg bremser moderat til kraftig, og endte opp med å kvele motoren flere ganger. Fikk beskjed om å kjøre uten å bruke bremsen og da gikk det bedre.
Skal teste litt nå på tirsdag, sist gang jeg kjørte skole sykkelen på kjøregården så var det med lånte kjørestøvler som var alt for store.
Skal teste litt nå på tirsdag, sist gang jeg kjørte skole sykkelen på kjøregården så var det med lånte kjørestøvler som var alt for store.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
TakkHaymaker skrev:For meg er det mest imponerende at du har klart å kombinere gasskontroll og forbrems med sakte krypekjøring.Bjerknez skrev:Høres fornuftig ut evike, men poenget i første omgang er vel og finne måten en mestrer best selv?
Rart at ikke det ble nevnt noe som helst til meg om dette fra kjørelærer. Sensor brydde seg vertfall fletta om jeg brukte bakbremsen.
Bakbrems føles mest naturlig i mitt tilfelle. Ikke alltid sensor legger merke til alt, men kan jo være at du personlig oppdager at krypkjøring med bakbrems er enklere på sikt

Mulig jeg hadde klart det enda lettere hvus jeg hadde lært at bakbremsen også burde brukes, men helt ærlig synes jeg det,gikk ganske lett med bare forbremsen. Min sykkel er uansett umulig og ta denne kryptesten med så med den gidder jeg ikke å prøve en gang. :-)å
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Cutless sin blogg
Mortenolb:
Angående det med av og på bremsen;
"Er det ikke noen andre enn meg som ble opplært, på krypkjøringa, til å holde sånn ca. konstant brems, og justere med gass/clutch?"
Jo, det har i alle fall jeg (og ikke pokker om jeg hadde klart det uten!!!)
Angående det med av og på bremsen;
"Er det ikke noen andre enn meg som ble opplært, på krypkjøringa, til å holde sånn ca. konstant brems, og justere med gass/clutch?"
Jo, det har i alle fall jeg (og ikke pokker om jeg hadde klart det uten!!!)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Må nesten prøve det med bakbremsen en dag
Merkelig at jeg ikke har hørt noe prat rundt dette overhodet...

Merkelig at jeg ikke har hørt noe prat rundt dette overhodet...
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Cutless sin blogg
For min del var det kun bremse med bakbrems for å senke farten om det gikk for fort, ellers var det kun clutch.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- xses
- Innlegg: 309
- Registrert: 18 jul 2014, 14:32
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
- Bosted: Råholt
Re: Cutless sin blogg
Jeg kjørte opp til A ifjor, og slenger meg på at ved krypkjøring bruk bakeren da den tar mindre og sykkelen strekker seg isteden for å stupe. Dette er iallefall min gode erfaring på Bmw'n jeg kjørte opp på og GSXF'n jeg kjører nå. Tåball på peg'n når du kjørte og at jeg flytta foten over på bakbremsen under kryp kjøring, var tegn på god aktiv kjøring fikk jeg beskjed om. Og husk for all del faste fokuspunkt! Se dit du skal!
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km
11.08.2020 68635km
27.08.2021 73365km
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km

11.08.2020 68635km

27.08.2021 73365km
