Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:
Den står ikke i garasje men i oppvarmet kjeller som holder rundt 15-20 grader konstant. Tror ikke det er spesielt fuktig der... :scratch .
Om det er fukt i kjelleren så forsvinner den vel ikke om det er 15c?
Det har jeg da ikke sagt?
Her er forklaringen på hvordan man regner ut duggpunkt. http://www.paroscientific.com/dewpoint.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller du kan bruke denne http://go.vaisala.com/humiditycalculato ... lator.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tipper 15° vil hindre det meste av fuktdannelse.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Jaja... tenkte jeg kunne lage et lite minneinnlegg med et bilde fra hver tur jeg var på i sommer. Her har jeg kun tatt med de større turene og ikke mine små dagsturer alene etc.

Først ut er et bilde jeg tok på turen til meg og Tommas til Gøteborg i sommer hvor vi testet utelivet. Fantastisk tur!
Bilde

Her er et bilde jeg tok på en av turene til Busa Trond hvor vi stoppet inni i en tunnell med noen spetakulære lys:
Bilde

Også en av turene til Busa Trond:
Bilde

Her er turen vi tok til Stegastein hvor Busa Trond hadde med poden som øvekjørte på en 125cc. Bildet er av hytten vi overnettet på:
Bilde

Dette bildet er tatt like før jeg møtte Cutless før vi kjørte til Ørebro. Fantastisk tur det ogdå!:
Bilde

Dette bildet er tatt like utenfor Halden hvor jeg hadde invitert en gjeng til en liten rundtur i Østfold. Cutless måtte desverre kjøre med L-vesten og det var evike som var den utnevnte mentoren:
Bilde

Dette bildet er tatt i Dalsland Kanal i Sverige hvor jeg ble mie min gode nabo for å besøke en venn i Mellerud:
Bilde

Nok en tur sammens med min gode nabo og noen kompiser av han hvor turen gikk rundt i Østfold:
Bilde

Her er et bilde jeg tok på turen rundt Tyrifjorden(?) i sommer:
Bilde

Her har vi kawagutten lett poserende over min sykkel. Det var ett sted i Vestfold. Husker ikke hva det het der...:
Bilde

Nok en tur til svenskesiden sammens med min gode nabo:
Bilde

Skulle ikek ta med bilder fra mine små singelturer, men denne var litt spesiell da bildet er tatt den samme dagen som jeg fikk lappen!:
Bilde

Dette bildet er tatt på min første langtur og destinasjonen var Molde, etter at Geiranger/Trollstigen var forsert:
Bilde

Dette er tatt ved Atlanterhavsvegen og turen gikk sammens med kjellv og en kompis av han som slang seg med etter hvert:
Bilde

I tillegg til disse turene så har jeg jo vert på flere ti-talls egotripp'er, men dem tar jeg ikke med her :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Er det rust på drevet ditt? Dette får jeg bare ikke til å stemme.... Har aldri opplevd lignende... Men det ser bare ut som lett overflate rust.
Jeg hadde kjørt litt over egen kjede smøring intervall og kjørte i et jævlig regnvær hjem til Bergen fra Ålesund. Parkerte sykkelen og skulle ta den igjen over helgen med tanke på vask å diverse rengjøring. Da hadde jeg fått litt rustflekker på kjedet, men ikke i nærheten av det bildet ditt viser. Dette var jo sjokkerende

Note 4
Edit
Hadde også litt rustflekker på bremseskivene, dette er ikke helt unormalt
Drevet mitt er helt fint og 100% fri for rust :thumleft

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Kawagutten »

Det bilde med meg ved din sykkel var i Eidsfoss ikke så langt fra Hof.
Ang. kjede ville jeg satt sykkelen på depostøtta,vasket kjede og kjørt det tørt mens den fremdeles står på depostøtta og smørt opp etterpå.Kan godt bruke motorolje i ei fille å dra rundt også.trenger ikke være dyr spray.La den gå noen runder etter smøring også.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Hvilket kjede går for å være det beste? Er det D.I.D Gold serien?
Hvilken av disse D.I.D. Gold serien er det som passer til min 2014 mod. Street Triple R?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Jeg finner D.I.D. kjeder på xlmoto, men jeg får ikke noe beskjed at noen passer min sykkel "100%".
Men hvis kjedene fra EK er like gode så kan jeg jo heller vurdere dem så klart.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av MLeikarnes »

Bjerknez skrev:Jeg finner D.I.D. kjeder på xlmoto, men jeg får ikke noe beskjed at noen passer min sykkel "100%".
Men hvis kjedene fra EK er like gode så kan jeg jo heller vurdere dem så klart.
Du må nok alltid kappe kjedene, de lages i standard lengder... Jeg kjøper kun D.I.D. Kjeder, har prøvd diverse andre og har måttet bytte rimelig mye raskere enn med D.I.D.


Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Jompa »

MLeikarnes skrev:
Bjerknez skrev:Jeg finner D.I.D. kjeder på xlmoto, men jeg får ikke noe beskjed at noen passer min sykkel "100%".
Men hvis kjedene fra EK er like gode så kan jeg jo heller vurdere dem så klart.
Du må nok alltid kappe kjedene, de lages i standard lengder... Jeg kjøper kun D.I.D. Kjeder, har prøvd diverse andre og har måttet bytte rimelig mye raskere enn med D.I.D.


Sent from my Sony Xperia Z2
Jeg kjøpte DID-kjede til min sykkel, ferdig tilpasset.
Men å bytte kjede på en sykkel som såvidt er innkjørt ?
Litt overflaterust spiller ingen rolle, da er det verre at kjeden er "sticky" som du skriver.
Regner med at du mener stiv i leddene.
Kanskje parafin ikke er så lurt ? Det er smøremiddel inni kjedet mellom boltene og rullene som vel kan løses opp av parafin eller andre løsemidler.
Og om du da bruker kjedefett som bare klistrer seg på uten å trenge inn er du like langt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av TBI81 »

Har kjørt DID ZVMX et par ganger og er fornøyd med det. Skal være det sterkeste til DID.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Tommas »

Sukk, har gjort det feil i alle år jeg. Aldri giddet å rense kjedet etter hver tur, i beste fall noen dråper olje.
Ikke fått noen problemer med stive ledd eller stor slitasje hverken på drev eller kjede.


Kun flaks, eller er det i overkant mye fokus på kjederens-religionen? :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av LordShaft »

Jeg tar selv kjedet en gang eller to i sesongen... Mye for at det skal se rent og pent ut.
Noen er over gjennomsnittet opptatt av at sykkelen skal se bra ut, andre ikke. Har lite med religion å gjøre :thumleft

Note 4

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av JohnnyTh »

Tror aldri jeg har vasket kjedet på Suzukien. Ikke byttet det heller. Ikke er det nevneverdig slitt og ikke rustent. :roll
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Cutless »

Så mc-produsentene skriver i manualene at man bør rengjøre og smøre kjedet i gitte intervaller for gøy? Er oljeskiftintervaler også lureri fra produsentene?


Parafin er forøvrig det de fleste merkene anbefaler for rengjøring av o-ring kjeder

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Tommas »

Cutless skrev:Så mc-produsentene skriver i manualene at man bør rengjøre og smøre kjedet i gitte intervaller for gøy? Er oljeskiftintervaler også lureri fra produsentene?


Parafin er forøvrig det de fleste merkene anbefaler for rengjøring av o-ring kjeder

Jeg tror like gjerne de skriver det for å ha en mulighet til å nekte for feil, om du ikke har fulgt instruksjonene deres. De fleste jeg kjenner "før mcsiden.no" rengjorde kjeder en gang i skuddåret (eller omtrent vår/høst når sykkelen gikk ut og inn av lagring).

Mulig litt googling kunne funnet faktisk forskning på området ;-)

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Bosted: Telemark

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av LoneRider »

Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Den blir vel ikke særlig skitten av å stå rolig i kjelleren? :p
Tenkte at hvis jeg vasket kjedet med parafin og denne kjedebørsten at jeg fikk bort noe av denne rusten... ?

Dette bildet ble tatt rett etter den siste smøringen før jeg satt den inn i kjelleren...

Før:
Bilde

Ca. 1 mnd. etter:
Bilde
Vis bildet til forhandler. Så mye rust er ikke normalt så sant du har smurt kjedet etter vask. Selv vasker jeg av og til med wd-40 og smører med motul kjedespray ca hver 500 km.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Kawagutten »

Når du skal bestille kjede så teller du lenkene og sier fra om hvilken sykkel det er til så går det bra :prf
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Jompa »

Jeg tok og forstørra begge bildene dine av kjeden.
På det første bildet ser man godt at hele kjeden er dekt av olje, på det neste er det nesten ikke antydning til olje lenger.
Gikk det lang tid fra siste smøring til du tok inn sykkelen ?
Har du brukt avfetting på sykkelen mellom smøringa og parkering ?

Om kjeden enda var dekt av olje som på første bilde da den ble parkert, er det bortimot umulig at den skulle tørke og ruste uaernsett hvor rått det måtte være i kjelleren.

Ps. Det skal stå uansett i siste linje. Nettbrettet nektet plent å la meg flytte pila dit for å rette..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:Jeg tok og forstørra begge bildene dine av kjeden.
På det første bildet ser man godt at hele kjeden er dekt av olje, på det neste er det nesten ikke antydning til olje lenger.
Gikk det lang tid fra siste smøring til du tok inn sykkelen ?
Har du brukt avfetting på sykkelen mellom smøringa og parkering ?

Om kjeden enda var dekt av olje som på første bilde da den ble parkert, er det bortimot umulig at den skulle tørke og ruste uaernsett hvor rått det måtte være i kjelleren.

Ps. Det skal stå uansett i siste linje. Nettbrettet nektet plent å la meg flytte pila dit for å rette..
Tja, den sto vel i garasjen en ukes tid ca. og den fikk en liten tur på tørre veier før jeg satt den inn i kjelleren. Når jeg tar på kjedet i dag så er det skikkelig sticky og jeg får olje eller blir klissete på fingrene når jeg tar på det. Men på den annen side er jeg enig med deg, det ser jo tørrere ut på siste bilde. Oljen jeg sprayet på fikk også sto i ett par dager før jeg kjørte den siste turen. Sykkelen har alltis stått under tak/garasje så har alsri blitt utsatt for regn/fuktiget etter siste smøring.

Har ikke brukt avfetting eller vasket den ETTER at jeg sprayet kjedet...

Kanskje ikke den oljen jeg brukte ikke fungerer så bra når kjedet ikke blir varmt med gjevne mellomrom?

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av ole m. »

Tipper du har kjørt på salta veier, og deretter parkert...

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

ole m. skrev:Tipper du har kjørt på salta veier, og deretter parkert...
Niks... siste turen gikk lenge før det ble kuldegrader og fare for glatte veier og veien var også tørr på siste tur.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av ole m. »

Ok, når parkerte du? Det kan være salt på tørre veier også.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

ole m. skrev:Ok, når parkerte du? Det kan være salt på tørre veier også.
30. november var min siste tur og veiene var som sagt tørre. Det var ikke saltet her i Fredrikstad på det tidspunktet grunnet veldig mildt vær.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av ole m. »

Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

ole m. skrev:Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.
Uansett så var veiene tørre og jeg kan ikke tenke meg dem har saltet veiene slik det så ut her da. Dessuten så kjørte jeg på veier som stort sett ikke prioriteres først med tanke på salting. Turen var heller ikke veldig lang. Jeg kan ikke levende forestille meg at det er dette som forårsaket rusten på kjedet...

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av ole m. »

Bjerknez skrev:
ole m. skrev:Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.
Uansett så var veiene tørre og jeg kan ikke tenke meg dem har saltet veiene slik det så ut her da. Dessuten så kjørte jeg på veier som stort sett ikke prioriteres først med tanke på salting. Turen var heller ikke veldig lang. Jeg kan ikke levende forestille meg at det er dette som forårsaket rusten på kjedet...
Du må jo tro hva du vil, men du må ha fått noe på kjedet ditt som har uløst denne korrosjonen. Om alt er som du beskriver, så hadde du ikke hatt et rustent kjede.

På bildet kan det se ut til at det er kommet i kontakt med et aggressivt materiale, typisk klorider fra veisalt, som er mest nærliggende å anta (evt. aggressiv gass/lekkasje fra batterisyre). Saltet kan ha blitt kjørt ut kvelden før den 26. november, da det var meldt nattefrost. Pent vær i ettertid med høyere temperatur kan ha gitt tørre veier med saltstøv, som du uforvarende har kjørt i.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Svar