Noen er over gjennomsnittet opptatt av at sykkelen skal se bra ut, andre ikke. Har lite med religion å gjøre

Note 4
Cutless skrev:Så mc-produsentene skriver i manualene at man bør rengjøre og smøre kjedet i gitte intervaller for gøy? Er oljeskiftintervaler også lureri fra produsentene?
Parafin er forøvrig det de fleste merkene anbefaler for rengjøring av o-ring kjeder
Vis bildet til forhandler. Så mye rust er ikke normalt så sant du har smurt kjedet etter vask. Selv vasker jeg av og til med wd-40 og smører med motul kjedespray ca hver 500 km.Bjerknez skrev:Tenkte at hvis jeg vasket kjedet med parafin og denne kjedebørsten at jeg fikk bort noe av denne rusten... ?Snikendeugle skrev:Den blir vel ikke særlig skitten av å stå rolig i kjelleren?
Dette bildet ble tatt rett etter den siste smøringen før jeg satt den inn i kjelleren...
Før:
Ca. 1 mnd. etter:
Tja, den sto vel i garasjen en ukes tid ca. og den fikk en liten tur på tørre veier før jeg satt den inn i kjelleren. Når jeg tar på kjedet i dag så er det skikkelig sticky og jeg får olje eller blir klissete på fingrene når jeg tar på det. Men på den annen side er jeg enig med deg, det ser jo tørrere ut på siste bilde. Oljen jeg sprayet på fikk også sto i ett par dager før jeg kjørte den siste turen. Sykkelen har alltis stått under tak/garasje så har alsri blitt utsatt for regn/fuktiget etter siste smøring.Jompa skrev:Jeg tok og forstørra begge bildene dine av kjeden.
På det første bildet ser man godt at hele kjeden er dekt av olje, på det neste er det nesten ikke antydning til olje lenger.
Gikk det lang tid fra siste smøring til du tok inn sykkelen ?
Har du brukt avfetting på sykkelen mellom smøringa og parkering ?
Om kjeden enda var dekt av olje som på første bilde da den ble parkert, er det bortimot umulig at den skulle tørke og ruste uaernsett hvor rått det måtte være i kjelleren.
Ps. Det skal stå uansett i siste linje. Nettbrettet nektet plent å la meg flytte pila dit for å rette..
Niks... siste turen gikk lenge før det ble kuldegrader og fare for glatte veier og veien var også tørr på siste tur.ole m. skrev:Tipper du har kjørt på salta veier, og deretter parkert...
30. november var min siste tur og veiene var som sagt tørre. Det var ikke saltet her i Fredrikstad på det tidspunktet grunnet veldig mildt vær.ole m. skrev:Ok, når parkerte du? Det kan være salt på tørre veier også.
Uansett så var veiene tørre og jeg kan ikke tenke meg dem har saltet veiene slik det så ut her da. Dessuten så kjørte jeg på veier som stort sett ikke prioriteres først med tanke på salting. Turen var heller ikke veldig lang. Jeg kan ikke levende forestille meg at det er dette som forårsaket rusten på kjedet...ole m. skrev:Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.
Du må jo tro hva du vil, men du må ha fått noe på kjedet ditt som har uløst denne korrosjonen. Om alt er som du beskriver, så hadde du ikke hatt et rustent kjede.Bjerknez skrev:Uansett så var veiene tørre og jeg kan ikke tenke meg dem har saltet veiene slik det så ut her da. Dessuten så kjørte jeg på veier som stort sett ikke prioriteres først med tanke på salting. Turen var heller ikke veldig lang. Jeg kan ikke levende forestille meg at det er dette som forårsaket rusten på kjedet...ole m. skrev:Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.