DrGreve skrev:Bringisen skrev:JohnnyTh skrev:[quote="Epylypzon]
På bane kan vi kun tenke på vår kjøring, istedenfor å risikere førerkort/andre liv langs veien
Nei, tenkte mer på noe ala vålerbanen. Men vi kan godt ta en svingette vei, eller en grusvei, eller en traktorvei.
Det eneste jeg vet GTR en er bedre på er rett frem
Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Må du bevise at en F800 er raskere enn en GTR under gitte forutsetninger? Det tror jeg ikke du trenger. De aller fleste forstår at på en traktorvei, det meste av grusvei og sikkert mange baner så er den det. Men siden du utfordrer så skal jeg vel kunne velge bane. Hva med Nurnbergerringen? Eller så vet jeg om en lang grusvei i Romania. Vi kan ta første mann herfra til enden av den grusveien. Mulig du har rett i at GTR'en kun er bedre på rett frem, men jeg tviler sterkt.
Jeg tror Epylypzon tenker på at en sykkel som knapt veier 200 kg er litt lettere å håndtere rundt krappe banesvinger enn en sykkel som veier nesten 300 kg.
Dessuten har vel du vært ganske opptatt av dette med hvem som er raskest før i tråden. Dog var det da snakk om på Tyske motorveier.
Nå har ikke jeg kjørt GTR nok til å ha fasiten her men har lest at det ikke er den sykkelen som svinger lettest. Den liker vel seg best nettopp på Tyske motorveier.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]
Det er noen faktorer som avgjør hvilken sykkel som vil være raskest rundt en bane. Det ene er vekt kontra bremse-effekt. En lett sykkel kan bremse senere og på den måten forlenge en rett strekke (holde høyest fart lengst mulig), men bremse-effekt er ulik sykler imellom og kan utligne forskjellen.
Vekt har lite å si i selve svingen, da man ikke kjemper mot vekt, men sentrifugalkraft. Her har dekktype/størrelse/anleggsflate mer å si.
Hvor man velger å ta apex er avgjørende i forhold til aks ut av svingradien. En med kraftig moment/hk vil få slipp hvis han gir jernet for tidlig i svingen, men når han er ferdig med radien har han full utnyttelse av momentet. En med mindre moment kan utnytte dette ved å ta en høyere apex og på den måten starte aksperioden tidligere, altså forlenge langstrekket og unngå slipp på grunn av mindre moment, enkelt forklart.
Konklusjon, hvis samme fører kjører begge sykler helt likt i forhold til sporvalg, innbremsing, apex og aks-fase, tror jeg en GS800 kommer til kort mot en GTR med kraftigere moment, mer hk og større toppfart uten at jeg har studert moment/hk/vekt syklene imellom :)[/quote][/quote][/quote][/quote]
Jeg vet ingenting om moment/hk/vekt forholdet til en 800gs. Det er sikkert mer hk i den enn det er i en GTR. Jeg aner ikke og tar det ikke så tungt. Hvis man valgte en GTR for å kjøre på bane så måtte man vært ganske kjukk i nøtta tror jeg.
GTR'en er jo tunet ned fra De opprinnelige 180hk (?) som det er i ZZR1400. Så skal man kjøre på bane så er det vel bedre å velge seg en ZZR. eller finne igjen de opprinnelige hestene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.