Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av PCP »

poulet_cavalier skrev:
Busa Trond skrev::D Du Bringisen
Nå sitter jeg her med Motorrad blad fra forrige måned. Der er det bilde av GS sylindre med noe gitter i front på sylinderen, fire stenger.
Denne tysken er helt Gresk for meg :[-X
Det er skrevet fire sider i bladet med bilder av innvendig i moteren, ventiler og slikt.
Også står det skrevet ved et lite bilde av en GS med dem sylindrene på, slik :-)å

Der Verdacht: In diesem seltsam aussehenden GS-Zylinderkopf verbirgt sich eine variable Ventil-steuerung.


Hva skjer a :mk
Variabel ventilstyring. Må vel være neste versjon av bokseren kanskje?
Kanskje det dreier seg om en versjon av "BMW Valvetronic" som nå har funnet veien til MC?
Dette er i alle fall av det det nyeste og hotteste innen aktiv ventilstyring, som i tillegg til å fange fluer og se forjævlig ut, bla også gir lavere forbruk, renere forbrenning, og det kan forbedre effektkurven. Som jo er en god ting. :-)

Ulike former for variabel ventilstyring har vært på banen lenge. Vet ikke hvor vanlig det er på MC, og hva GS eventuelt har fra før av, men Honda har feks VTEC på VFR800 som er en veldig simpel (dårlig) form for styring slik at begge innsugs-ventilene først åpner ved ca 6500-7000 rpm. Siden dette er enten av eller på, blir overgangen brå, og ikke alle er like begeistret for det. Men det altså mest miljø-tjafs, ikke så mye ytelsesøkning. BMW Biler har lenge hatt sin VANOS som endrer tidspunkt for når ventilene åpner/lukker ved å vri kamaksel ifht kamkjede/Veivaksel, og de fleste biler har i dag en eller annen form for slik "VVT" (variable valve timing) løsning. Men kjært barn har mange navn.

Det unike med BMW Valvetronic er at det helt trinnløst endrer løftet på ventilene helt fra 0-full åpen. Så ingen rykk, napp, eller andre uønskede effekter, men man kan altså endre åpning slik at man alltid får optimal sylinder-fylling, alt etter turtall og belastning. Og siden de kan stenge helt, trenger man ikke lenger noe innsug-spjeld/spjeldhus siden ventilene nå kan gjøre den jobben. Ulempen er at det er ganske kompleks mekanikk, som potensielt kan gå i stykker.

Slik fungerer i alle fall Valvetronic
(Men er ikke 100% sikker på at det er dette, da "eine variable Ventil-steuerung" er alt for upresist, og kan bety så mangt i dag. Så er bare et forslag (på lik linje med Busa-T sitt.)

[video]http://www.youtube.com/watch?v=qZ9k4Ohssu8[/video]

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Jean Thomas Meyer har greid å lage en tøff Scrambler ut av en nyere Gelande Strasse moddel :thumleft
Link Her Tøff som fy :redface



Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av AJ »

2014 modellene av GS1200 får styredemper:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... a53476f4d5" onclick="window.open(this.href);return false;

Pålitelig fiks for urovekkende (og farlig...) 'tankslapping', som flere har rapportert at de har opplevd... :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:2014 modellene av GS1200 får styredemper:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... a53476f4d5" onclick="window.open(this.href);return false;

Pålitelig fiks for urovekkende (og farlig...) 'tankslapping', som flere har rapportert at de har opplevd... :-k
Jepp , jeg får styredemper på min. Men tror det du tenker på er ganske opphauset. Det er nok heller det at sykkelen er svært "lett på styret".

Her kan man jo se modellen uten styredemper, ganske så stabil , en interessant video ;-)

[video]http://www.youtube.com/watch?v=SkDPMLxAZP0[/video]
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev:2014 modellene av GS1200 får styredemper:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... a53476f4d5" onclick="window.open(this.href);return false;

Pålitelig fiks for urovekkende (og farlig...) 'tankslapping', som flere har rapportert at de har opplevd... :-k
Det er relativt gammelt nytt og hverken urovekkende eller farlig. Tankslapping er ikke noe problem på '13 modellen om man ikke kjører på dårlig vei, på cruise control, og *uten å holde i styret*.

Styredemperen på '14 modellen er vel mer en "idiotsikring". De som har fått '14 modellen forteller at styredemperen merkes veldig lite, så hvorfor ikke...

Laange tråder om evnet i UKGSer, ADVrider m.fl.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ZZR-Erling

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av ZZR-Erling »

poulet_cavalier skrev:
AJ skrev:2014 modellene av GS1200 får styredemper:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... a53476f4d5" onclick="window.open(this.href);return false;

Pålitelig fiks for urovekkende (og farlig...) 'tankslapping', som flere har rapportert at de har opplevd... :-k
Det er relativt gammelt nytt og hverken urovekkende eller farlig. Tankslapping er ikke noe problem på '13 modellen om man ikke kjører på dårlig vei, på cruise control, og *uten å holde i styret*.

Styredemperen på '14 modellen er vel mer en "idiotsikring". De som har fått '14 modellen forteller at styredemperen merkes veldig lite, så hvorfor ikke...

Laange tråder om evnet i UKGSer, ADVrider m.fl.
Regner med at alle 3 kriteriene må slå til samtidig..eller :knegg ...hvis ikke GS'n liker dårlig vei, får man holde seg på asfalten :knegg

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av poulet_cavalier »

ZZR-Erling skrev: :knegg ...hvis ikke GS'n liker dårlig vei, får man holde seg på asfalten :knegg
Problemet er ikke GS'n men han som sitter oppå - den tåler dårlig vei mye bedre enn noen sykler jeg har prøvd (det er riktignok ikke så mange).

Men den *er* lettsvingt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av Bringisen »

poulet_cavalier skrev:
ZZR-Erling skrev: :knegg ...hvis ikke GS'n liker dårlig vei, får man holde seg på asfalten :knegg
Problemet er ikke GS'n men han som sitter oppå - den tåler dårlig vei mye bedre enn noen sykler jeg har prøvd (det er riktignok ikke så mange).

Men den *er* lettsvingt.
Ja , det er vel bare en sykkel som liker dårlig vei bedre enn GS'n , og det er vel KTM Adventure R. Hvis man da ser bort fra rene crossere og enduromaskiner. Men GS'n er likevel mer komfortabel for den som sitter oppå.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av ZZR-Erling »

...holder meg til YZ250F...DET er grusmaskin det :twisted

ZZR-Erling

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av ZZR-Erling »

.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:...holder meg til YZ250F...DET er grusmaskin det :twisted
Hehe, det tror jeg nok :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av ZZR-Erling »

Bilde


:twisted

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Bilde


:twisted
Jeg får ikke sett bildene du legger ved Erling.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av Busa Trond »

ZZR-Erling skrev:Bilde


:twisted
ZZR-Erling skrev:.
:[-X jeg synes også Erling er sparsommelig med innleggene sine :D

ZZR-Erling

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av ZZR-Erling »

Ok, here u go :knegg

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Ok, here u go :knegg

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Se der ja.....tøft. Og stilige bilder da.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar