Plutselig var det bråstopp for amerikanske Buell, en av de kanskje mest interessante MC-produsentene i verden idag.
Synd, vil mange mene, mens andre kanskje synes det er like greit at denne noe uvanlige skapningen forsvinner...
Buell bidro i hvert fall til å lage en annerledes amerikansk MC i mange år, selv om den hadde umiskjennelige Harley Davidson trekk ved seg likevel.
Hadde Buell løsrevet seg fra H-D og utviklet f.eks. annen motor og gitt avkall på noen andre sære løsninger også, så tror jeg kanskje merket hadde overlevd. Skjønt slikt vet man selvfølgelig ikke i krisetider som de vi er inne i for tiden...
Uansett så har det vært spennende å ha hatt Buell som et alternativ til spesielt japanske og italienske sykler.
Mens Buell forsvinner synes Victory å holde stand med full steam forover med sine klassiske cruisere.
Om det ikke er en Harley Davidson kopi så er det uansett ikke langt unna fra å være det.
Jeg er ingen cruiser-fan selv om jeg hygget meg voldsomt med en Kawaski Vulcan 1500 for noen år siden...
Harley Davidson sliter også om dagen... Skal vel mye til for at de også forsvinner. Står vel alltids noen pengesterke folk klare til å redde dette amerikanske ikonet.
Om Victory blir et stort merke i Norge er vel høyst tvilsomt...
Og så kan man jo spørre seg om det virkelig er marked og interesse for en cruiser i tillegg til H-D fra USA?
[img]http://www.victorymotorcycles.no/upload ... _09_Pr.jpg[/img]
(Klikk på bildet for mer info...)
Jeg vil neppe være førstemann i køen når disse modellene kommer for fullt her i landet...
Syklene fra Victory skal visstnok lanseres her i landet våren 2010 (samtidig med at finanskrisen er over...?).