Hvordan dra en wheelie

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

Bjerknez skrev:Mulig jeg er unormal eller "treig", men jeg har aldr sett poenget med å dra en Wheelie. Mulig det er morsomt og spennende for det vet jeg ikke noe om da jeg aldri har prøvd, men å prøve på noe slikt selv er totalt uinterresant, og det er IKKE fordi jeg har en sykkel hvor dette nermest er umulig og få til med.

Når jeg var liten så dro alle tråsykkelen opp på bakhjulet, men jeg brydde meg aldri. Hva var poenget liksom? Jeg kom jo like fort frem eller fortere om jeg IKKE dro den opp på bakhjulet. Er nok muligesns derfor jeg også annser dette som en tenårings greie som må repeteres når man en gang får seg en motorsykkel.

Joda, man trener nok balanseegenskapene (noe som kan være bra), men jeg ser liksom ikke hva som skal være så "kult" med det. Blir liksom litt som å "Burne" med en bil. Hva er greia liksom? Å vise alle at bilen klarer å dra to gummijul rundt? (Som enhver bil vel klarer i dag)

Jeg er ingen moralens vokter her altså, og jeg er ikke direkte i mot slikt, men jeg forstår bare ikke hva som er greia. Hvis dette må prøves for å forstås så for det nok heller være. Da velger jeg å oppleve nirvana på andre måter :)
:sorry Party pooper :-/

Edit:

Hva som er poenget kommer helt ann på personen. På videoer jeg ser, med blant annet 125cc sykler fra finland, er det om å gjøre å komme så langt bakover som mulig.
De drar wheelien så langt at de skraper skiltet, og så ned igjen. (over klokka 12)

For andre kan det være følelsen av at fronten kommer opp (Det var ganske moro på husabergen :D), men dessverre var jeg en noob, så jeg klarte ikke holde den der.

Det er like nytteløst å dra på hjulet som å hoppe i fallskjerm ,eller hoppe fra 10 metern.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TBI81 »

Bare jeg som har problemet 'hvordan IKKE ta en wheelie'? :knegg Ikke at det er på kilometervis da, men hjulløft er det da vitterlig hver dag..

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av EasyRider »

Møtte en CBR 600 tror jeg det var mot Jevnaker i går. Han kjørte forbi en rekke biler på bakhjulet. La seg så inn i sin fil og hilste på meg.

En kan si hva en vil om bakhjulkjøring. Men fett å se på er det uansett :prf :prop: :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Bjerknez »

:sorry Party pooper :-/
Haha... jeg ser den :lol

Noen ganger kan jeg være klin gæærn jeg også da...
Det hender nemlig jeg drar sykkelen helt til rundt 5.000rpm! :-)å

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TBI81 »

GÆÆÆÆÆÆRN!!!!! :knegg

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
Elolz skrev:En som mista lappen på dette i går: http://www.op.no/nyheter/politinotiser/ ... 261532.ece
HINSIDES patetisk og latterlig... Politiet må virkelig fratas §3, den misbrukes som faen.
Om de ikke liker deg av hvilken som helst grunn, tar de deg bare på §3. Og selvfølgelig så partneren hans også det, selv om han ikke var der/hadde mulighet til å se noe..
Det var da en voldsom konklusjon etter den sparsomme artikkelen.
Denne tråden viser jo tydelig at kunsten å kjøre på bakhjulet ikke er medfødt ... det må øves.
Før man har lært seg dette har man ingen kontroll ... etterpå har man litt kontroll.
Men du mener at offentlig vei er det rette stedet øve. Har jeg forstått det riktig?

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av flonoen »

Om man er på en offentlig vei, 400 meter sikt bakover, 400 meter sikt forover, nyslått jorde på begge sider så man ser det ikke er hjort, barn, løver eller pinnsvin i nærheten, ser eg ingen problem med at en nybegynner prøver seg på bakhjulet, enten det er yzf125 eller hayabusa turbo. Kan kun skade seg selv. Eg mener at personlig frihet er viktig, og da må folk få ta en risikovurdering om de har lyst å utsette seg selv for fare uten at noen i hele verden skal blande seg inn. Ok, felleskapet tar rekningen om det går galt, men det er jaggu mye anna rart me betaler for gjennom skatten også (sikkert noen palass til Mugabe f.eks), så om 5-6 stk skader seg i året på basehopping, bakhjulskjøring og fridykking så må gjerne min skatt bidra med redningsaksjoner, sykehusopphold osv.

Nå sto det ingenting om hvordan forholdene var rundt der han holdt på, men eg trur faktisk snuten hadde fått det fram i saken om det var spesielt farlige forhold, f.eks en barnehage som kryssa veien 20 meter framfor.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TBI81 »

jhn skrev:
AndreasB skrev:
Elolz skrev:En som mista lappen på dette i går: http://www.op.no/nyheter/politinotiser/ ... 261532.ece
HINSIDES patetisk og latterlig... Politiet må virkelig fratas §3, den misbrukes som faen.
Om de ikke liker deg av hvilken som helst grunn, tar de deg bare på §3. Og selvfølgelig så partneren hans også det, selv om han ikke var der/hadde mulighet til å se noe..
Det var da en voldsom konklusjon etter den sparsomme artikkelen.
Denne tråden viser jo tydelig at kunsten å kjøre på bakhjulet ikke er medfødt ... det må øves.
Før man har lært seg dette har man ingen kontroll ... etterpå har man litt kontroll.
Men du mener at offentlig vei er det rette stedet øve. Har jeg forstått det riktig?
Er jo ikke sikkert at det var øving. Kan jo ha vært praktisering :knegg

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av mortenolb »

flonoen skrev:Om man er på en offentlig vei, 400 meter sikt bakover, 400 meter sikt forover, nyslått jorde på begge sider så man ser det ikke er hjort, barn, løver eller pinnsvin i nærheten, ser eg ingen problem med at en nybegynner prøver seg på bakhjulet, enten det er yzf125 eller hayabusa turbo. Kan kun skade seg selv. Eg mener at personlig frihet er viktig, og da må folk få ta en risikovurdering om de har lyst å utsette seg selv for fare uten at noen i hele verden skal blande seg inn. Ok, felleskapet tar rekningen om det går galt, men det er jaggu mye anna rart me betaler for gjennom skatten også (sikkert noen palass til Mugabe f.eks), så om 5-6 stk skader seg i året på basehopping, bakhjulskjøring og fridykking så må gjerne min skatt bidra med redningsaksjoner, sykehusopphold osv.

Nå sto det ingenting om hvordan forholdene var rundt der han holdt på, men eg trur faktisk snuten hadde fått det fram i saken om det var spesielt farlige forhold, f.eks en barnehage som kryssa veien 20 meter framfor.
Nå står det ingenting om hvor i tjølling det var. Var det på den lange strekka med rett vei på hovedveien så er det hus på den ene siden og bedrifter på andre. Riktignok med gangfelt og det hele, så man ser om noen er på vei ut i veien. Det kan også ha vært på en litt avsides vei hvor det bor få folk og er jorder/steinbrudd, og der er det hvertfall ikke farlig.

Selv skulle jeg ønske det var en eller annen helt fjern vei som ikke en sjel brukte i nærheten hvor det kunne øves på sånt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jhn »

flonoen skrev:Om man er på en offentlig vei, 400 meter sikt bakover, 400 meter sikt forover, nyslått jorde på begge sider så man ser det ikke er hjort, barn, løver eller pinnsvin i nærheten, ser eg ingen problem med at en nybegynner prøver seg på bakhjulet, enten det er yzf125 eller hayabusa turbo. Kan kun skade seg selv. Eg mener at personlig frihet er viktig, og da må folk få ta en risikovurdering om de har lyst å utsette seg selv for fare uten at noen i hele verden skal blande seg inn. Ok, felleskapet tar rekningen om det går galt, men det er jaggu mye anna rart me betaler for gjennom skatten også (sikkert noen palass til Mugabe f.eks), så om 5-6 stk skader seg i året på basehopping, bakhjulskjøring og fridykking så må gjerne min skatt bidra med redningsaksjoner, sykehusopphold osv.

Nå sto det ingenting om hvordan forholdene var rundt der han holdt på, men eg trur faktisk snuten hadde fått det fram i saken om det var spesielt farlige forhold, f.eks en barnehage som kryssa veien 20 meter framfor.
Det er vel stort sett når vi overlater risikovurderinger i trafikken til den enkelte det går galt ... selv for de som mener de kan bakhjulskjøring. Hva som er en øde strekning vurderes heller ikke likt av alle.
Mange av bakhjulskjørerne liker jo å ha publikum, både langs fortau og i tilfeldige biler som passerer/passeres ... og da er det ikke fullt så øde lengere.
Om dette skulle vært lovlig, tror jeg man kunne sett mye rart på "stripa".
Jeg har ikke mye imot at folk kjører litt på bakhjulet hist og pist, men for å begrense den værste galskapen tror jeg det er lurt å ikke tillate det på offentlig vei.

For øvrig har jeg aldri opplevd at barnehager driver å krysse veien i tide og utide .... :-k det må være frustrerende for foreldrene å aldri vite sikkert hvor barnehagen faktisk ligger

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av flonoen »

Men er ikke det hver enkelt som alltid tar en risikovurdering i trafikken? Når du kommer inn mot en ukjent sving i regnvær, tar du ikke en liten ubevisst risikovurdering da? Eller når du runder en sving der du vet det er en grusvei med mye anleggstrafikk som drar med seg grus ut i veien som kommer fra siden? Eller når du kommer inn mot et lyskryss og lyset blir gult, tar du ikke en vurdering da på om det er best å holde farten eller stoppe? Rekner med de fleste ser an slike eller tilsvarende situasjoner i det daglige. Det er en viktig del av å kjøre spør du meg, å kunne ta slike vurderinger. Og kan man det rekner eg med man også kan ta den forholdsvis enkle vurderingen "er det trygt å kjøre på bakhjulet her, tatt i betraktning min erfaring". De som ikke klarer det klarer sikkert ikke ta de andre nødvendige vurderingene som er nødvendige heller, og blir luket ut før eller senere mest sannsynlig :)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

Bjerknez skrev:
:sorry Party pooper :-/
Haha... jeg ser den :lol

Noen ganger kan jeg være klin gæærn jeg også da...
Det hender nemlig jeg drar sykkelen helt til rundt 5.000rpm! :-)å
Under 5000? Da står man jo nesten stille da jo!. :mc1 :mc7

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

jhn skrev:
AndreasB skrev:
Elolz skrev:En som mista lappen på dette i går: http://www.op.no/nyheter/politinotiser/ ... 261532.ece
HINSIDES patetisk og latterlig... Politiet må virkelig fratas §3, den misbrukes som faen.
Om de ikke liker deg av hvilken som helst grunn, tar de deg bare på §3. Og selvfølgelig så partneren hans også det, selv om han ikke var der/hadde mulighet til å se noe..
Det var da en voldsom konklusjon etter den sparsomme artikkelen.
Denne tråden viser jo tydelig at kunsten å kjøre på bakhjulet ikke er medfødt ... det må øves.
Før man har lært seg dette har man ingen kontroll ... etterpå har man litt kontroll.
Men du mener at offentlig vei er det rette stedet øve. Har jeg forstått det riktig?
Nei.

Jeg mener at de må fratas retten til å ta en person for hva de vil.. er jo bare å peke på §3... Det er "universal-lov"
Type "Vi fant ingeting anna å ta deg for, men vi skal ta deg... §3...."

Edit: Det burde ikke være slik at bare fordi du nappan opp mellom kryssene, så skal du miste lappen.. det er jo helt forbanna patetisk.
Kan de ikke heller ta lappen til de som absolutt skal sperre for lanesplittere? Eller syklister som sykler på rødt, det burde jo nesten være fengsel-straff, med tanke på hvor farlig det kan være.
Eller "Muhammed"'er som voldtar jenter og forsøker overta landet..

De har faenmeg nok å tenke på om de ikke skal klikke i vinkel over at en dro på hjulet.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jhn »

flonoen skrev:Men er ikke det hver enkelt som alltid tar en risikovurdering i trafikken? Når du kommer inn mot en ukjent sving i regnvær, tar du ikke en liten ubevisst risikovurdering da? Eller når du runder en sving der du vet det er en grusvei med mye anleggstrafikk som drar med seg grus ut i veien som kommer fra siden? Eller når du kommer inn mot et lyskryss og lyset blir gult, tar du ikke en vurdering da på om det er best å holde farten eller stoppe? Rekner med de fleste ser an slike eller tilsvarende situasjoner i det daglige. Det er en viktig del av å kjøre spør du meg, å kunne ta slike vurderinger. Og kan man det rekner eg med man også kan ta den forholdsvis enkle vurderingen "er det trygt å kjøre på bakhjulet her, tatt i betraktning min erfaring". De som ikke klarer det klarer sikkert ikke ta de andre nødvendige vurderingene som er nødvendige heller, og blir luket ut før eller senere mest sannsynlig :)
I disse vurderingene vi foretar i trafikken regner vi med forholdsvis forutsigbar oppførsel av andre trafikanter ... derfor går det som oftest bra.
Men vi ser jo at på akkurat dette ... "er det trygt å kjøre på bakhjulet her, tatt i betraktning min erfaring"... er det mange som feiler.
Du kan gjerne argumentere med at dette skjer på øde strekninger, men vi vet at det ikke alltid stemmer

Men det ser jo tøft ut :scratch
[video]http://www.youtube.com/watch?v=iigrmdEu-7A[/video].

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
jhn skrev:
AndreasB skrev:
Elolz skrev:En som mista lappen på dette i går: http://www.op.no/nyheter/politinotiser/ ... 261532.ece
HINSIDES patetisk og latterlig... Politiet må virkelig fratas §3, den misbrukes som faen.
Om de ikke liker deg av hvilken som helst grunn, tar de deg bare på §3. Og selvfølgelig så partneren hans også det, selv om han ikke var der/hadde mulighet til å se noe..
Det var da en voldsom konklusjon etter den sparsomme artikkelen.
Denne tråden viser jo tydelig at kunsten å kjøre på bakhjulet ikke er medfødt ... det må øves.
Før man har lært seg dette har man ingen kontroll ... etterpå har man litt kontroll.
Men du mener at offentlig vei er det rette stedet øve. Har jeg forstått det riktig?
Nei.

Jeg mener at de må fratas retten til å ta en person for hva de vil.. er jo bare å peke på §3... Det er "universal-lov"
Type "Vi fant ingeting anna å ta deg for, men vi skal ta deg... §3...."

Edit: Det burde ikke være slik at bare fordi du nappan opp mellom kryssene, så skal du miste lappen.. det er jo helt forbanna patetisk.
Kan de ikke heller ta lappen til de som absolutt skal sperre for lanesplittere? Eller syklister som sykler på rødt, det burde jo nesten være fengsel-straff, med tanke på hvor farlig det kan være.
Eller "Muhammed"'er som voldtar jenter og forsøker overta landet..

De har faenmeg nok å tenke på om de ikke skal klikke i vinkel over at en dro på hjulet.
§3 er en god paragraf ... jeg tror ingen er fantasifull nok til å få med i Vegtrafikloven alle idiotiske ting man kan gjøre i trafikken, som fortjener en slags straff. Da har man en lov å benytte seg av.

"Kan de ikke heller ta ...", spør du. Nei, de skal ikke heller ta, de skal også ta.
Skal politiet bare ta de du mener er de værste, eller skal de ta de som din mor mener er de værste, eller din nabo, eller jeg ... eller skal de ta alle lovbrytere. Hvem skal de ta?
Jeg har ingenting imot at folk kjører på bakhjulet litt rundt omkring, i det "skjulte" ... sånn som nå.
Hadde dette vært lovlig, så hadde det vært vanligere å møte sykler på bakhjulet, ute av kontroll. Det har jeg litt mere imot

Svar