Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Legg inn av LoneRider »

poulet_cavalier skrev:
Carpa skrev: Men når jeg leser den tråden du henviser til så lurer jeg jammen på om det er veldig uvanlig å starte sykkelen i gir. Jeg har lagt til meg vanen å sette den i 1. gir når jeg starter, det er kanskje en dum vane det..... :scratch
Tror ikke det spiller noen stor rolle - det er uansett fiklete å måtte sette sykkelen i fri om du kveler den i et kryss o.l.

Når motoren er kald bør du kanskje la den gå litt før du kjører, og da er det upraktisk å måtte sitte med clutchen inne. Min kan forresten ikke startes i gir når støtten er nede, så jeg starter alltid i fri. Men det er selvsagt litt dumt om sykkelen ikke kan startes uten fikling med giret om du står i et kryss og svetter.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Legg inn av Carpa »

Bilde
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Legg inn av PCP »

Carpa skrev:Jeg har ikke fått sett noe mer på dette enda, men hmmm jeg kan jo nappe ut pluggen og se om den da vil starte i gir. Slik jeg forstår det så skal den da kunne startes.

Men når jeg leser den tråden du henviser til så lurer jeg jammen på om det er veldig uvanlig å starte sykkelen i gir. Jeg har lagt til meg vanen å sette den i 1. gir når jeg starter, det er kanskje en dum vane det..... :scratch
Slik jeg oppfatter problembeskrivelsen er det gode muligheter for at du har resonert riktig når du mistenker clutch-bryteren. Men jeg forstår tråden det ble linket til som at bryteren kobler sammen/fullfører kretsen når clutch er trykket inn. Hvis dette stemmer vil du ha samme problem som nå, dersom du kobler av bryteren/napper ut ledingene.

Uansett, hvis kontakten eller ledingene til clutch-bryter er lett å komme til, og koble av fra selve bryteren, kan du enkelt finne ut av dette på egen hånd. Det er kun to muligheter; enten skal den starte når de to ledingene er fra hverandre (som de blir bare ved å koble fra), eller så skal den starte når de er koblet sammen. En utrettet binders går fint å bruke for å koble de to ledningene sammen. En binders-ende i hver kontakt, så strømmen går fra den ene ledingen gjennom bindersen til den andre ledingen.

Dette er forresten lav spenning, så helt ufarlig å ta på ledninger eller bindersen, men unngå at ledningsender/binders kommer i direkte kontakt med metall på sykkelen, så kan ingen skade skje. Dog er det viktig at du ikke glemmer at du med ledningene av, eller binders istedenfor bryter vil kunne starte sykkelen i gir, selv om clutchen ikke er inne, så ha den på midtstøtta, eller sørg for at clutchen faktisk er inne når du prøver... (Eventuelt få hjelp til å holde, hvis det er vanskelig å holde binders, clutch, og start-knapp på en gang).

Med dette vil du både få svar på om det er clutch-bryteren som er problemet, og hvorvidt den fungerer eller ikke. :-)


Vedrørende å starte i gir, så er det vel ikke noe veldig "rett" eller "galt" og store konsekvenser av det ene eller andre. Men selv tar jeg kald-start i fri fordi det gir minst motstand for startmotor/batteri. Det varierer nok en del fra sykkel til sykkel, men med "våt-clutch" er det ofte litt friksjon i clutchen når oljen er kald og tykk, som kan gjøre jobben til startmotoren tyngre. Med varm motor gjør jeg det som er mest praktisk der og da, og starter ofte i gir siden jeg vanligvis parkerer i gir. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for dette, men nevner det bare siden du spurte. (Har du forresten bil med manuell gir, bør den startes med clutch inne, selv om den står i fri, spesielt nå når temperaturen etterhvert "tvinger" de fleste av oss over i bil)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Legg inn av Carpa »

PCP skrev:
Carpa skrev:Jeg har ikke fått sett noe mer på dette enda, men hmmm jeg kan jo nappe ut pluggen og se om den da vil starte i gir. Slik jeg forstår det så skal den da kunne startes.

Men når jeg leser den tråden du henviser til så lurer jeg jammen på om det er veldig uvanlig å starte sykkelen i gir. Jeg har lagt til meg vanen å sette den i 1. gir når jeg starter, det er kanskje en dum vane det..... :scratch
Slik jeg oppfatter problembeskrivelsen er det gode muligheter for at du har resonert riktig når du mistenker clutch-bryteren. Men jeg forstår tråden det ble linket til som at bryteren kobler sammen/fullfører kretsen når clutch er trykket inn. Hvis dette stemmer vil du ha samme problem som nå, dersom du kobler av bryteren/napper ut ledingene.

Uansett, hvis kontakten eller ledingene til clutch-bryter er lett å komme til, og koble av fra selve bryteren, kan du enkelt finne ut av dette på egen hånd. Det er kun to muligheter; enten skal den starte når de to ledingene er fra hverandre (som de blir bare ved å koble fra), eller så skal den starte når de er koblet sammen. En utrettet binders går fint å bruke for å koble de to ledningene sammen. En binders-ende i hver kontakt, så strømmen går fra den ene ledingen gjennom bindersen til den andre ledingen.

Dette er forresten lav spenning, så helt ufarlig å ta på ledninger eller bindersen, men unngå at ledningsender/binders kommer i direkte kontakt med metall på sykkelen, så kan ingen skade skje. Dog er det viktig at du ikke glemmer at du med ledningene av, eller binders istedenfor bryter vil kunne starte sykkelen i gir, selv om clutchen ikke er inne, så ha den på midtstøtta, eller sørg for at clutchen faktisk er inne når du prøver... (Eventuelt få hjelp til å holde, hvis det er vanskelig å holde binders, clutch, og start-knapp på en gang).

Med dette vil du både få svar på om det er clutch-bryteren som er problemet, og hvorvidt den fungerer eller ikke. :-)


Vedrørende å starte i gir, så er det vel ikke noe veldig "rett" eller "galt" og store konsekvenser av det ene eller andre. Men selv tar jeg kald-start i fri fordi det gir minst motstand for startmotor/batteri. Det varierer nok en del fra sykkel til sykkel, men med "våt-clutch" er det ofte litt friksjon i clutchen når oljen er kald og tykk, som kan gjøre jobben til startmotoren tyngre. Med varm motor gjør jeg det som er mest praktisk der og da, og starter ofte i gir siden jeg vanligvis parkerer i gir. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for dette, men nevner det bare siden du spurte. (Har du forresten bil med manuell gir, bør den startes med clutch inne, selv om den står i fri, spesielt nå når temperaturen etterhvert "tvinger" de fleste av oss over i bil)
Kan det forårsake litt rykk i sykkelen ved start da? Det har jeg nemlig merket meg noen ganger, og det er vel kanskje når den er kald da :scratch

Tror nesten jeg må ha litt hjelp til den bindersfeilsøkingen... Er ikke så glad i elektriske ting...
Det er lett å nappe ut koblingen på clutchbryteren.
Tusen takk for tips :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Legg inn av PCP »

Carpa skrev: Kan det forårsake litt rykk i sykkelen ved start da? Det har jeg nemlig merket meg noen ganger, og det er vel kanskje når den er kald da :scratch
Ja friksjonen i clutch kan føre til at sykkelen rykker, eller prøver å dra litt fremover idet du starter i gir, med clutch inne. Og det kan også rykke og/eller smelle litt mer enn ved varm motor første gang man setter den i gir, hvis man har startet i fri.

Veldig overdrevet blir det litt som å starte, eller sette den i gir, med clutchen hallveis ute. Clutchen frikobler ikke motor og drivverk/bakhjul 100%. Har sykkelen stått lenge kan det tildels være ganske mye friksjon, akkurat rett før det løsner.

Nevnte det ikke sist, siden jeg syntes innlegget allerede var litt langt, men jeg starter som sagt kald motor i fri. Men før det tar jeg alltid sykkelen av midtstøtta mens den står i gir med clutch inne, eller rugger den frem og tilbake en gang med clutch inne, og sykkel i gir. Dette for å "rive løs" clutchen, så det rykker og smeller litt mindre når det så setter den i gir etter oppstart. Spesielt hvis den har stått en stund, kan jeg kjenne ganske mye motstand akkurat idet jeg begynner å trille.

Dette er jo altså ikke noe man MÅ gjøre, og jeg får det vel til å høres ut som en lang omstendelig prosess, siden jeg forsøker å begrunne litt samtidig. Det er ikke verre enn at jeg dytter sykkelen av midtstøtta i gir og med clutch inne, setter den i fri og starter.


Uansett, lykke til med feilsøkingen, du får finne noen til å holde bindersen for deg! ;-)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Legg inn av Carpa »

Ahaa, takk for den oppklaringen. Dette har jeg lurt på flere ganger, altså både hvorfor det noen ganger smeller når jeg setter den i gir og hvorfor det rykker når jeg starter den i gir :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Legg inn av PCP »

Jammen det var jo fint! :thumleft

For meg er det "å løsne clutchen" bare en gammel innbakt vane som går like automatisk som å ta av skivelåsen (måtte jeg aldri glemme det :[-X :redface ).

Jeg vil som nevnt ikke påstå det er spesielt viktig om du starter på den ene eller andre måten, sånn til hverdags, men det kan i alle fall være en god ide å sjekke at sykkelen triller greit i gir (med clutch inne) før vår-oppstart.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Legg inn av Carpa »

I dag er det nøyaktig 98 dager til jeg skal hente ut min sorte perle. Påske og barnefri, da må det bare bli en snøfri en :[-o<

Jepp, kjenner PMS'en river i kroppen i dag :mc6
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Carpas Blogg -Problemer med elektronikken, hjelp!

Legg inn av Intruder »

Carpa skrev:Ahaa, takk for den oppklaringen. Dette har jeg lurt på flere ganger, altså både hvorfor det noen ganger smeller når jeg setter den i gir og hvorfor det rykker når jeg starter den i gir :thumleft
Seniorgubben i MCbransjen herover,Per Almestrand på MChuset Nydal anbefalte meg å sette sykkelen i gir før jeg startet den,rykk og smell elimineres da.... :thumleft
Men fysst lut je måkå bort ein meter med snø... :sorry
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....

Legg inn av boblehue »

boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....

Legg inn av Carpa »

Tusen takk Boblehue, det var artig å se :thumleft
Er vel fra sensommeren/høsten 2012 dette da, ser jeg har din hjelm på meg nemlig. Vet du datoen?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....

Legg inn av boblehue »

Nei, dato har jeg ikke. Kom over snutten ved opprydding på harddisken.
Har ett til, men det er nesten 2 gig stort, kan se om jeg får gjort noe med det i løpet av helgen eller uka.
:-)

Hva syntes du om musikken på klippet foresten?? :-D
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....

Legg inn av Carpa »

boblehue skrev:Nei, dato har jeg ikke. Kom over snutten ved opprydding på harddisken.
Har ett til, men det er nesten 2 gig stort, kan se om jeg får gjort noe med det i løpet av helgen eller uka.
:-)

Hva syntes du om musikken på klippet foresten?? :-D
Haha, ja musikken glemte jeg å kommentere. Fikk en telefon med tilbud om jobb mens jeg så på opptaket så jeg ble litt satt ut :knegg

Countrymusikk blir aldri feil vet du ;-)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....

Legg inn av Carpa »

:bananas
Godt start på helgen for i dag kom det et skriftlig tilbud om jobb til meg, en jobb jeg har lagt sjela mi i å prøve å få.
Mange av dere vet jo hvilken prosess jeg var igjennom for snart et år siden i forbindelse med nedbemanning i bedriften jeg jobbet for. En sluttavtale med mulighet til å sette seg på skolebenken har nå endelig gitt avkastning :D

Nå skal jeg bli prosjektleder hos Sykehuspartner, og jeg gleder meg virkelig til å få jobbe for en slik bedrift som dette :D :D

GOD HELG!!!
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Carpas Blogg - 98 dager igjen.....

Legg inn av boblehue »

Carpa skrev::bananas
Godt start på helgen for i dag kom det et skriftlig tilbud om jobb til meg, en jobb jeg har lagt sjela mi i å prøve å få.
Mange av dere vet jo hvilken prosess jeg var igjennom for snart et år siden i forbindelse med nedbemanning i bedriften jeg jobbet for. En sluttavtale med mulighet til å sette seg på skolebenken har nå endelig gitt avkastning :D

Nå skal jeg bli prosjektleder hos Sykehuspartner, og jeg gleder meg virkelig til å få jobbe for en slik bedrift som dette :D :D

GOD HELG!!!
Gratulerer!! :-)
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Svar