Takk!hakhap skrev:Litt seint men så det nå, gratulerer men ny sykkel.
Cutless sin blogg
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Heisann. Lenge mellom jeg bruker dette forumet, men når jeg så annonsen på Hypermotarden, så så jeg at det var jo deg jeg handlet BMW av for maange år siden!
Gratulerer med "ny", engelsk sykkel :-)
Gratulerer med "ny", engelsk sykkel :-)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Drevene er tydelig slitt ser det ut til ja, typisk så henger kjedelenkene i drevet når du triller sykkelen bakover, så smeller de av drevet når kraften blir stor nok. Da jeg var 16 og kjørte moped, og var blakk.. Så snudde jeg gjerne drevene to-tre ganger ganske hyppig før jeg skiftet.
Skifte av kjede og drev er veldig rett fram.. Veldig lite som kan gå galt egentlig.
Så det er ikke kjedelås på sykkelen? Isåfall er det kjedeverktøyet helt unødvendig, er det ikke kjedelås, så sliper du bare ned to kjedepinner på en lenke og driver det ut med dor. Jeg regner med at det er kjedelås med klips på nytt kjede, her er det viktig at du lar åpningen av klipset peke motsatt vei av fartsretningen til kjedet. Er kjedet for langt, så sliper du av to pinner og driver ut pinne med dor så du får passe lengde og setter kjedelåsen på. Er kjedelåsen uten klips, så er det gjerne beregnet for at du skal bruke pressverktøy for jobben(mulig det du har bestilt), men her bruker jeg alltid noe tungt mothold og klinker låsen med PEN-hammer.
Å skru sykkel er tilfredsstillende, og man må jo begynne et sted. Er man nøye og gjør nøye research gjør du en bedre jobb enn en mekaniker på et verksted på de vanligste vedlikeholdspunktene(man har gjerne mye bedre tid).
Skifte av kjede og drev er veldig rett fram.. Veldig lite som kan gå galt egentlig.
Så det er ikke kjedelås på sykkelen? Isåfall er det kjedeverktøyet helt unødvendig, er det ikke kjedelås, så sliper du bare ned to kjedepinner på en lenke og driver det ut med dor. Jeg regner med at det er kjedelås med klips på nytt kjede, her er det viktig at du lar åpningen av klipset peke motsatt vei av fartsretningen til kjedet. Er kjedet for langt, så sliper du av to pinner og driver ut pinne med dor så du får passe lengde og setter kjedelåsen på. Er kjedelåsen uten klips, så er det gjerne beregnet for at du skal bruke pressverktøy for jobben(mulig det du har bestilt), men her bruker jeg alltid noe tungt mothold og klinker låsen med PEN-hammer.
Å skru sykkel er tilfredsstillende, og man må jo begynne et sted. Er man nøye og gjør nøye research gjør du en bedre jobb enn en mekaniker på et verksted på de vanligste vedlikeholdspunktene(man har gjerne mye bedre tid).
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Haha, verden er liten. Den 523'n var den beste bilen jeg har hatt, skulle aldri solgt den. Jeg husker matbudsjettet (som student) ble brukt på Castrol olje til BMW'n istedetAndreas skrev:Heisann. Lenge mellom jeg bruker dette forumet, men når jeg så annonsen på Hypermotarden, så så jeg at det var jo deg jeg handlet BMW av for maange år siden!
Gratulerer med "ny", engelsk sykkel :-)

Takk for det!
Hehe, det var en kreativ måte å forlenge levetiden på drevet.FredrikE24 skrev:Drevene er tydelig slitt ser det ut til ja, typisk så henger kjedelenkene i drevet når du triller sykkelen bakover, så smeller de av drevet når kraften blir stor nok. Da jeg var 16 og kjørte moped, og var blakk.. Så snudde jeg gjerne drevene to-tre ganger ganske hyppig før jeg skiftet.
Skifte av kjede og drev er veldig rett fram.. Veldig lite som kan gå galt egentlig.
Så det er ikke kjedelås på sykkelen? Isåfall er det kjedeverktøyet helt unødvendig, er det ikke kjedelås, så sliper du bare ned to kjedepinner på en lenke og driver det ut med dor. Jeg regner med at det er kjedelås med klips på nytt kjede, her er det viktig at du lar åpningen av klipset peke motsatt vei av fartsretningen til kjedet. Er kjedet for langt, så sliper du av to pinner og driver ut pinne med dor så du får passe lengde og setter kjedelåsen på. Er kjedelåsen uten klips, så er det gjerne beregnet for at du skal bruke pressverktøy for jobben(mulig det du har bestilt), men her bruker jeg alltid noe tungt mothold og klinker låsen med PEN-hammer.
Å skru sykkel er tilfredsstillende, og man må jo begynne et sted. Er man nøye og gjør nøye research gjør du en bedre jobb enn en mekaniker på et verksted på de vanligste vedlikeholdspunktene(man har gjerne mye bedre tid).
Det nye kjedet har klinklås, og verktøyet har "pressfunksjon" :) Sikkert ikke sant, men jeg har fått for meg at klinklås er mer robust. Godt mulig jeg kunne fått det til med dor og hammer, men 500 kr for et vertkøy som er laget for akkurat dette er vel verdt det for meg.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Klinket kjede er nok MYE sikrere enn vanlig kjedelås ja. Noe mortenolb her inne har fått erfare (samt sikkert noen andre også). Han var jo på en langtur hvor kjedelåsen røyk og det ble jo ikke bedre når verkestedet som skulle fikse dette for han satt på ny vanlig kjedelås (ikke klinket) FEIL VEI! Hvis jeg husker riktig mortenolb?
Men når man først er inne på denne tråden hvor kontroll og sjekk av nyinnkjøpt bruktsykkel er en del av temaet så kan jeg kanskje komme med noen spørsmål til andre der ute som kanskje også hjelper Cutless litt i prosessen.
La oss ta utgangspunkt i en random sykkel som er OK vedlikeholdt. En tja... 2002 modell som er rullet rundt 70.000km:
Hva er det man bør sjekke for at man skal være helt trygg på at sykkelen kan tåle en sesnong uten overaskelser og hva er det som bør kjøpes inn for nærmest og ha liggende som reservedeler?
Jeg har skjønt såpass at det kanskje ikke er dumt og ha ett sett plugger ligende. Kanskje også noen slangeklemmer. En liten bunt med strips for nødløsninger samt så klart kjedeverktøy. I tillegg til dette bør man jo kanskje også alltid ha en flaske motorolje samt oljefilter på lur samt verktøy til å skifte dette.
Utover dette så tenker jeg litt på hjullager, drevlager etc. Kanskje litt værre og skifte for oss vanlige dødlige, men muligens også gjennomførbart på en eldre sykkel hvor man i verste fall ikke taper en halv årsinntekt ved litt overivirig selvmekanikk?
Hva er det egentlig man må kontrollere for å forvisse seg om at kjøretøyet er....ja... i forskriftsmessig og forsvarlig stand? Da tenker jeg ikke på det kosmetiske.
Ikke meningen og kapre tråden din Cutless, men jeg håper og tror at også du får noe ut av dette. Jompa her inne er jo en liten skrue når det gjelder slik så kanskje han kommer på banen?
Men når man først er inne på denne tråden hvor kontroll og sjekk av nyinnkjøpt bruktsykkel er en del av temaet så kan jeg kanskje komme med noen spørsmål til andre der ute som kanskje også hjelper Cutless litt i prosessen.
La oss ta utgangspunkt i en random sykkel som er OK vedlikeholdt. En tja... 2002 modell som er rullet rundt 70.000km:
Hva er det man bør sjekke for at man skal være helt trygg på at sykkelen kan tåle en sesnong uten overaskelser og hva er det som bør kjøpes inn for nærmest og ha liggende som reservedeler?
Jeg har skjønt såpass at det kanskje ikke er dumt og ha ett sett plugger ligende. Kanskje også noen slangeklemmer. En liten bunt med strips for nødløsninger samt så klart kjedeverktøy. I tillegg til dette bør man jo kanskje også alltid ha en flaske motorolje samt oljefilter på lur samt verktøy til å skifte dette.
Utover dette så tenker jeg litt på hjullager, drevlager etc. Kanskje litt værre og skifte for oss vanlige dødlige, men muligens også gjennomførbart på en eldre sykkel hvor man i verste fall ikke taper en halv årsinntekt ved litt overivirig selvmekanikk?
Hva er det egentlig man må kontrollere for å forvisse seg om at kjøretøyet er....ja... i forskriftsmessig og forsvarlig stand? Da tenker jeg ikke på det kosmetiske.
Ikke meningen og kapre tråden din Cutless, men jeg håper og tror at også du får noe ut av dette. Jompa her inne er jo en liten skrue når det gjelder slik så kanskje han kommer på banen?
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Helt i orden, bare bra med tips for sikker sykkel
En måte å gjøre det på er vel å jobbe seg fra forbrenning og følge kraftoverføringen ut. Altså at man starter med å forsikre seg om at riktig mengde bensin og luft kommer inn i syllinder, og at denne blandingen blir antent rikitg (Luftfilter, plugger, bensinfilter). Deretter jobbe seg utover helt til man er på bakdrev, hjullager og bakdekk som er siste kontaktpunkter før kraften går i bakken.
Også kan man gjøre det samme med stoppkraft (bremser) og kontakt med overflaten (dempere).
Da skulle man være rimelig trygg på at sykkelen oppfører seg slik den skal
En annen ting er jo at i alle håndboker som følger med motorsykler så står det jo en sjekk man skal foreta før hver kjøretur. Det er det vel ingen som gjør, men hvis du gjør den sjekken og alt er ok så skal jo sykkelen være relativt trygg.
Uansett så tror jeg det skal litt til for at man får en katastrofal feil. Feks. dempere som er utslitt vil gi dårligere kjøreegenskaper og lengre bremsestrekning, men det er ikke slik at sykkelen imploderer. Og man kjenner jo på sykkelen hvordan den oppfører seg over ujevne underlag og raske nedbremsinger.

En måte å gjøre det på er vel å jobbe seg fra forbrenning og følge kraftoverføringen ut. Altså at man starter med å forsikre seg om at riktig mengde bensin og luft kommer inn i syllinder, og at denne blandingen blir antent rikitg (Luftfilter, plugger, bensinfilter). Deretter jobbe seg utover helt til man er på bakdrev, hjullager og bakdekk som er siste kontaktpunkter før kraften går i bakken.
Også kan man gjøre det samme med stoppkraft (bremser) og kontakt med overflaten (dempere).
Da skulle man være rimelig trygg på at sykkelen oppfører seg slik den skal

En annen ting er jo at i alle håndboker som følger med motorsykler så står det jo en sjekk man skal foreta før hver kjøretur. Det er det vel ingen som gjør, men hvis du gjør den sjekken og alt er ok så skal jo sykkelen være relativt trygg.
Uansett så tror jeg det skal litt til for at man får en katastrofal feil. Feks. dempere som er utslitt vil gi dårligere kjøreegenskaper og lengre bremsestrekning, men det er ikke slik at sykkelen imploderer. Og man kjenner jo på sykkelen hvordan den oppfører seg over ujevne underlag og raske nedbremsinger.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Høres logisk ut dette Cutless.
Men hva med generell motorslitasje. Altså slitasje på stempel/sylinder/stempelfjører etc.? Merker man dette ved å måle kompresjon ved å feste noe som måler dette i "plugghullene"? (Jada..har sett dem gjøre dette på "Wheeler Dealers" på Discovery)
Oljeforbruket vil kanskje også øke hvis alt ikke er i skjønneste orden kanskje?
For å bytte stempel/stempelfjører er vel en langt større reparasjon og med stor sannsynlighet ikke verdt det på en sykkel til den prisen?
Men hva med generell motorslitasje. Altså slitasje på stempel/sylinder/stempelfjører etc.? Merker man dette ved å måle kompresjon ved å feste noe som måler dette i "plugghullene"? (Jada..har sett dem gjøre dette på "Wheeler Dealers" på Discovery)
Oljeforbruket vil kanskje også øke hvis alt ikke er i skjønneste orden kanskje?
For å bytte stempel/stempelfjører er vel en langt større reparasjon og med stor sannsynlighet ikke verdt det på en sykkel til den prisen?
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Bjerknez skrev:
La oss ta utgangspunkt i en random sykkel som er OK vedlikeholdt. En tja... 2002 modell som er rullet rundt 70.000km:
Hva er det man bør sjekke for at man skal være helt trygg på at sykkelen kan tåle en sesnong uten overaskelser og hva er det som bør kjøpes inn for nærmest og ha liggende som reservedeler?
- Sjekk serviceboka og eventuelle andre notater eier har om servicehistorikk på hva som er gjort av annet arbeid.
- Sjekk at det ikke er slark i hjullager og styrelagre
- Sjekk bremseklosser
- Sjekk oljenivå. Olje og oljefilter er noe jeg vil ha skiftet med en gang, hvis ikke eier kan bevise at det er gjort nylig.
- Mange er bekymret for ventilklarering hvis det ikke finnes noe historikk på at det er sjekket og justert. Men hvis motoren er lettstartet, kan man slappe av og vente til vinteren med å sjekke og eventuelt justere. Det som kjennertegner en motor hvor ventilene er i ferd med å lukke seg, er at den er vanskelig å starte.
Utover dette så tenker jeg litt på hjullager, drevlager etc. Kanskje litt værre og skifte for oss vanlige dødlige, men muligens også gjennomførbart på en eldre sykkel hvor man i verste fall ikke taper en halv årsinntekt ved litt overivirig selvmekanikk?
- Hjullagre en veldig lett å skifte med http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000020878/verktøyet. De gamle hjullagrene bruker man for å banke inn de ny. Nettopp skiftet mine. Hjullagre kjøper man ikke hos forhandler (det er dyrt). Bruk nettet.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Hjullager og simringer, kjøpes enklest på Tools. Ta med det gamle, der står det et nr. som er standard. Spesielle lager kjøpes på nett. Kjedelås bør ikke brukes på sykler som har litt krefter, det bør klinkes.
Locktite er et must på mc, mindre skruer løsner av vibrasjon.
Locktite er et must på mc, mindre skruer løsner av vibrasjon.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Skruene på sidedekselet på min sykkel (Et slikt inspeksjonsdeksel) er engangsskruer i følge BMW og disse skal ha en liten dråpe spesiell Locktite og dras til med kun 5NM moment. Pakningsmassen (flytende) som skulle brukes var så klart også en helt spesiell sak som kostet skjorta, men i ettertid er jeg glad for at jeg ikke sparte inn her. Føles bra og få gjort det riktig og i samband med en som virkelig kan skru. Det ble faktisk bedre enn den var oprinnelig da den gamle pakningsmassen "tøt" litt ut. Etter at en bekjent hjalp meg så så det faktisk mye bedre ut.
Så Locktite er nok en fin ting å ha i garasjen ja.
Så Locktite er nok en fin ting å ha i garasjen ja.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Ja, det var en knakende god bil! Relativt problemfritt bilhold i 5år. Alle bremser, hjullager og støtdempere var vell det meste jeg kostet på den utenom vanlig service, men såpass må det være på en 20år gammel bil som har rullet nesten 300.000km. Etter en haug med telefoner, ble den solgt på budrunde for litt over et år sidenCutless skrev:Haha, verden er liten. Den 523'n var den beste bilen jeg har hatt, skulle aldri solgt den. Jeg husker matbudsjettet (som student) ble brukt på Castrol olje til BMW'n istedetAndreas skrev:Heisann. Lenge mellom jeg bruker dette forumet, men når jeg så annonsen på Hypermotarden, så så jeg at det var jo deg jeg handlet BMW av for maange år siden!
Gratulerer med "ny", engelsk sykkel :-)Hvordan gikk det med den bilen?
Takk for det!

Skulle du være litt nostalgisk, så legger jeg ved link til den utgåtte annonsen

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... d=53908597
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Haha, takk for link. Husker godt når jeg sto ute på gårdsplassen å byttet lykter til de Angel eyes lyktene der. Det gjorde seg virkelig :)
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Og motorromet var like rent som når jeg solgte den ser jeg :)
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Gratulerer med bytte av sykkel!
Vi får kanskje ta en tur på Schlagerhytte Carola i sommer, for litt pils og dekksparking
Vi får kanskje ta en tur på Schlagerhytte Carola i sommer, for litt pils og dekksparking

- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Tusen takk!
Ja, det høres ut som en plan :)
Ja, det høres ut som en plan :)
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Svarer rett på det Bjerknez skrev om min erfaring med kjede, jeg:
Det som skjedde var at på langturen ble kjedet slitt, type punktstrekt, og endte med å bli ikke-kjørbart. Ordnet verkstedtime, de bytta kjede, hadde på klipslås(aner ikke om den var riktig eller feil vei, hadde ikke peil på kjede før den episoden), og en del mil senere(fra Molde til Balestrand) innså jeg at låseklipsen var borte fra kjedet etter å ha konferert med noen andre motorsyklister da jeg synes det så ut som noe mangla. Etter det bestemte jeg meg for å aldri ha noe annet enn klink, uansett hvor "godt nok" klips skal være.
Det som skjedde var at på langturen ble kjedet slitt, type punktstrekt, og endte med å bli ikke-kjørbart. Ordnet verkstedtime, de bytta kjede, hadde på klipslås(aner ikke om den var riktig eller feil vei, hadde ikke peil på kjede før den episoden), og en del mil senere(fra Molde til Balestrand) innså jeg at låseklipsen var borte fra kjedet etter å ha konferert med noen andre motorsyklister da jeg synes det så ut som noe mangla. Etter det bestemte jeg meg for å aldri ha noe annet enn klink, uansett hvor "godt nok" klips skal være.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Fint mortenolb, da fikk jeg bekreftet at klinklås var det rette valget :)
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Nå gjenstår det bare å finne ut hva jeg ikke er komfortabel med å gjøre selv på få-sykkelen-i-topp-stand listen min. Det positive er at den blir mindre og mindre. Men er forberedt på å sette bort noe.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Har du tatt ventilsjekk/justering?
Dette bør kanskje gjøres hvis du ikke har papirer på at dette er gjort fra forrige eier. Jeg tenker litt sånn at det kan være greit for evt. psyken også å ta en liten hovedservice på den. Spesielt med tanke på ventiler etc.
Dette bør kanskje gjøres hvis du ikke har papirer på at dette er gjort fra forrige eier. Jeg tenker litt sånn at det kan være greit for evt. psyken også å ta en liten hovedservice på den. Spesielt med tanke på ventiler etc.
Sist redigert av Bjerknez den 06 jun 2016, 14:51, redigert 1 gang totalt.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Ventilsjekk/justering er gjort :)
Må ikke snakke om verditap til en som er i gang med å handle deler for like mye som sykkelen er verdt
Må ikke snakke om verditap til en som er i gang med å handle deler for like mye som sykkelen er verdt

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Har da ikke nevnt noe om verditap jeg 

- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Ingen møkkete kjøretøy her i gårdenCutless skrev:Og motorromet var like rent som når jeg solgte den ser jeg :)

- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Den nest viktigste gummien
Etter 14 år med original håndtak så må til og med Triumph sin overlegne byggkvalitet gi tapt. Jeg har vært nødt til å holde et dødsgrep på gasshåndtaken under kjøring siden jeg kjøpte sykkelen. Fy så glatt de håndtakene var.

Heldigvis så fikk jeg en sms på vei hjem fra jobb idag om at det hadde kommet en pakke til meg

Den var dessverre for liten til å inneholde kjede+drev, men noe gøy var det oppi der.

Tapetkniv ble funnet frem, og spent startet jeg med kuttingen. Jeg innrømmer at jeg tok en liten sjanse siden dette er varmehåndtak. Jeg visste ikke om varme-elementene satt i gummien eller ikke. Men noe måtte gjøre med de såpeglatte grepene.
Heldigvis satt ikke varme-elementene i gummien

Jeg tok meg god tid for å ikke skade varme-elementet, og det gikk bra ser det ut som. Satt på litt tape på endene for å skåne ledningene for montering av de nye håndtakene mest mulig.


Det var trangt å få på de nye, men rikelig med Zalo-vann hjalp

Job well done



Nå er det bare å vente tålmodig på nytt drev og kjede. Siden håndtakene gikk raskere enn forventet, benyttet jeg anledningen til å ta grovrengjøringen bak drevet.

Etter 14 år med original håndtak så må til og med Triumph sin overlegne byggkvalitet gi tapt. Jeg har vært nødt til å holde et dødsgrep på gasshåndtaken under kjøring siden jeg kjøpte sykkelen. Fy så glatt de håndtakene var.

Heldigvis så fikk jeg en sms på vei hjem fra jobb idag om at det hadde kommet en pakke til meg


Den var dessverre for liten til å inneholde kjede+drev, men noe gøy var det oppi der.

Tapetkniv ble funnet frem, og spent startet jeg med kuttingen. Jeg innrømmer at jeg tok en liten sjanse siden dette er varmehåndtak. Jeg visste ikke om varme-elementene satt i gummien eller ikke. Men noe måtte gjøre med de såpeglatte grepene.
Heldigvis satt ikke varme-elementene i gummien

Jeg tok meg god tid for å ikke skade varme-elementet, og det gikk bra ser det ut som. Satt på litt tape på endene for å skåne ledningene for montering av de nye håndtakene mest mulig.


Det var trangt å få på de nye, men rikelig med Zalo-vann hjalp

Job well done



Nå er det bare å vente tålmodig på nytt drev og kjede. Siden håndtakene gikk raskere enn forventet, benyttet jeg anledningen til å ta grovrengjøringen bak drevet.

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Jeg må bare si en ting. Job well done!
Hadde det vert min sykkel hadde den ligget opp ned på nabotomta for lenge siden haha.
Hadde det vert min sykkel hadde den ligget opp ned på nabotomta for lenge siden haha.
-
- Innlegg: 341
- Registrert: 25 jun 2015, 22:20
- Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
- Bosted: Fredrikstad
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Gratulerer med ny sykkel og velkommer til Triumph familien :)
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km
Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362
2015 - Yamaha MT07 3475km
Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362