Jeg vil annta at Speed MC i Sandefjord (som så langt har den desidert mest påkostede butikken og muligens flest ansatte) har vesentlig større kostnader rundt fundt drift (samt høyere omsetning så klart) enn det andre verkstedet jeg besøkte som var 1000 kroner dyrere. Begge er autoriserte BMW forhandlere.Jompa skrev: 07 mar 2018, 07:15 Ikke nødvendigvis grådigere. Noen har nyere lokaler enn andre. Ansatte med fagbrev osv, mens andre har gamle og billige lokaler og underbetalte folk uten arbeidstillatelse. Mere vanlig enn vi tror og mange eksempler på det fra bilbransjen.
Det handler om å henge med i konkurransen og tillpasse seg markedet på godt og vondt. Tjener man ikke penger på og selge enkelte varer så må dem enten sette ned prisen og satse på volum (og dermed mer arbeid) eller så bør dem kutte det ut.
Det er ikke min jobb og substidiere butikker som går dårlig. Da kan dem like godt sette frem en bøsse på disken som folk kan legger pengene i med påskriften (Vil du ha oss som lokal kunde så støtt oss med en slant).
Det hele koker ned til balansen mellom inntjening og utgifter. Det er det man sitter igjen med på bunnlinjen som teller. En butikk med 1 mill i omsetning kan ha en mer lønnsom drift enn en butikk med 50 mill i omsetning. Beliggenhet er også en vesentlig faktor.
Det er greit å justere prisene litt, men det må da gå ann og kikke på sine argeste konkurrenter og hva dem tar før dem plotter inn et vilkårlig tall. Kunder som ikke følger med og er "lojale" er de som til slutt betaler og etter en stund sitter man igjen med en liten flokk stamkunder, mens andre potensielle nye kunder finner andre steder. Da vil man tror jeg, gå sagte men sikkert ned for telling.