Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:Det ser ut som sykkelen begynne å ta form for alvor, får nesten komplekser av den blanke tanken din...
Æ har nok en jobb å gjøre med Turtlewaxen, ser æ.
Skjønte ikke helt hvordan du måler bensinnivået i forgasserne, gjør man ikke det med en plastslange koblet på utvendig, sånn som
man gjør med Mikuniforgassere ?
Stemmer. Men så må man eventuellt justere på den lille stagen som holder ventilen som kutter bensintilførsel til kammeret. Du kan se den som toucher overdene av skyvelæret i bildet. Skjønner at det ble litt uklart da jeg ikke tok det med.
Det er mye prøv-og-feil med den andre metoden - som jeg jo også måtte gå gjennom - men nå har jeg litt mer håndfast å gå etter.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

Dette er ikke nøye nok-det er forskjeller mellom forgasserne/delene.prosedyren er å måle mellom pakningsflate/underside flottør når flottørnålen akkurat berører setet.
dette målet er oppgitt i manualen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

mekkern skrev:Dette er ikke nøye nok-det er forskjeller mellom forgasserne/delene.prosedyren er å måle mellom pakningsflate/underside flottør når flottørnålen akkurat berører setet.
dette målet er oppgitt i manualen.
Tviler ikke. Likevel har det fungert for forgasseren på min sykkel - siden forgasserblokka er i en del, og alt "tilbehøret" matcher. Våtmåling med tube og bensin i forgasser ga beint 0mm avvik, så jeg sier meg fornøyd med det :P :p
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

ja har du "våtmålt" alle 4 etter justering så er det jo greit. :mrgreen
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

mekkern skrev:ja har du "våtmålt" alle 4 etter justering så er det jo greit. :mrgreen
Gjentatte ganger over 4 dager før jeg sa meg fornøyd :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Wow.. lenge siden det var noen oppdateringer her. Satte sykkelen vekk etter at forgasserne var ferdige. Mangler bare litt vår så jeg kan vri om tenningen for første gang - og feile :lol

De nye clutchfjærene jeg satte inn, var visstnok for harde for hendelen og justeringsbolten, som begge gikk istykker. Venter på et nytt sett fra en 750 Maxim. Fungerer ikke det, må jeg kanskje prøve å konvertere til hydraulisk clutch...

I mellomtiden er jeg i gang med et, om mulig, enda mer ambisiøst prosjekt. En K100RS som skal bli til en bastard caféfighter.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Merker at det kribler i høyre håndledd nå, og jeg kjenner stresset som om det skulle vært eksamen.

Av en eller annen grunn fungerer clutch-hendelen nå, dog gjør nye fjærer og plater at clutchen ikke slipper bakhjulet når man drar inn hendelen.
Største problemet nå er det elektriske. Selv om alt er koblet slik det var før jeg tok fra hverandre sykkelen, er det noen spøkelser i systemet. Eneste jeg har gjort av endringer er å ta fra hverandre tenningslåsen for å rengjøre denne. Inni finnes en korsformet koblingsbryter som jeg antar jeg _kan_ ha satt på feil, og jeg skal sjekke denne ikveld.

Sjekk ut spøkelsene:
- Tenning på ON, normale lys på instrumentene, bremselys bak fungerer vanlig
- Motorbryter på, svinglysene på instrumentene kommer på
- Frontlykt (og underlampe) ON, strømmen til instrumentene skrus av og bremselys kommer på. Underlampe skrus aldri på
- Svinglysbryter til høyre eller venstre, korrekt lys bak og lysene på instrumentene skrus på uten å blinke. Lysene foran er døde
- Tenning på PARK, instrumentlysene og underlampe skrus på
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

La merke til en BMW K100RS på vei til jobb i morges. Kjørte på Ring3 forbi Økernsenteret. Noen som innrømmer skyld? :D
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Har fått sporet opp feilen med strømmen på Secaen til jordingsfeil på coilene. Alt er nå ok, med unntak av clutchen på styret. Denne har bestemt seg for å ikke leve lenger, da skruen som skal stramme vaieren er strippet. Ikke går det an å få tak i nye heller, fordi mekanismen lages ikke lenger. AAAAAARGHHH! :bandana
Venter på noen universale deler, samt en fra en R1, så skal vi se hva vi klarer å koke opp.

Her er Secaen med Bimmern
Bilde

Hvilket leder oss til hva som har skjedd i løpet av siste året...

Kjøpte denne tassen fra en hyggelig fyr i Oslo sommer 2012. Etter ca en uke med kjøring, viste det seg at ting og tang nok var moden for service. Det viste seg etter kort tid at sykkelen trengte litt kjærlighet.
Bilde

November 2012 begynte jeg med demontering.
Bilde

Måtte bygge nytt blåsekabinett for å rengjøre deler. Ramme og motor ble blåst i et rom der en gammel oljetank lå.
Bilde

"Forgasserrekkene" ble blåst rene og behandler med en beskyttende hinne.
Bilde

Ramme, motor, og øvrige deler ble rengjort og lakkert. På motoren brukte jeg Det jeg hadde igjen av Bill Hirsch Engine Enamel fra da jeg lakkerte Secaen.
Bilde
Bilde

Styret ble erstattet med clip-ons.
Bilde

Det er vanlig at folk kapper av bakre del av rammen , men jeg valgte istedet å heve den.
Bilde

For å lage bakpartiet brukte jeg isopor tildekt med rød leire, som så ble mal for glassfiber.
Bilde
Bilde
Bilde

Til lykter fant jeg et helt greit sett på Biltema til billig-billig. Denne ble lakkert rød for å matche tanken og halen.
Bilde

Måtte lage egne braketter for å feste instrumentene og tenningslåsen.
Bilde

Tok ut plastikken under tanken og la inn luftmåleren rett ut fra plenumboksen til forgasserrekkene. Raki-flasken er overslagsbeholder for kjølevæske. Denne er plassert på en fjærende brakett med gummi for demping.
Bilde

Naaawww, sjå på dei!
Bilde

Flyttet reléene fra under tanken til haleboksen. Denne skal imidlertid revideres til vinteren. Tenker det er en fin tid til å lære å sveise tynnplate og lage nytt haleparti med usynlig lokk.
Bilde

Har nå kjørt i en uke, og merker at motoren har høyere turtall når man sakter ned. Antar at dette er fordi varm luft havner i miksen og skaper feil mix. Må lage et luftinntak som tar inn luft fra foran radiatoren, og håpe dette demper på symptomene.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Ermans verksted

Legg inn av LordShaft »

Klapper i hendene! Her har du gjort en fantastisk jobb! :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Tanken fra K100 har litt racing-look. Og litt streetfighter, og litt..........
Kunne vært brukbar på andre sykler også ? Tenker da på en litt mere moderne ombygging, ikke klassisk caferacer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Takk for tilbakemeldinger. Tanken kan nok absolutt brukes til litt av hvert. Positivt at den kommer med egnet feste til pumpe inni. Den er veldig flat på toppen. Nok til å kunne dekke til frokostbord :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Nå blir begge mine gamlinger veteraner over nyttår, og i den forbindelse lurer jeg på om ting skjer automatisk i forhold til veivesen osv?
Har fått et tilbud på veteranforsikring fra If.

Hvordan er det med dere andre veteranister?
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Erman skrev:Nå blir begge mine gamlinger veteraner over nyttår, og i den forbindelse lurer jeg på om ting skjer automatisk i forhold til veivesen osv?
Har fått et tilbud på veteranforsikring fra If.

Hvordan er det med dere andre veteranister?
Min sykkel passerte 30 i vår, men jeg har ikke registrert om årsavgifta ble lavere.
Har ikke tenkt på det før nå heller.

Jeg har forsikring i Bilsport og MC enda, den går ut i november.
Fikk tilbud fra Gjensidige for ca en mnd siden, rimelig premie, men årlig kjørelengde er maks 3000 km.
Hva har if som maks kjørelengde for veteranforsikring ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:
Erman skrev:Nå blir begge mine gamlinger veteraner over nyttår, og i den forbindelse lurer jeg på om ting skjer automatisk i forhold til veivesen osv?
Har fått et tilbud på veteranforsikring fra If.

Hvordan er det med dere andre veteranister?
Min sykkel passerte 30 i vår, men jeg har ikke registrert om årsavgifta ble lavere.
Har ikke tenkt på det før nå heller.

Jeg har forsikring i Bilsport og MC enda, den går ut i november.
Fikk tilbud fra Gjensidige for ca en mnd siden, rimelig premie, men årlig kjørelengde er maks 3000 km.
Hva har if som maks kjørelengde for veteranforsikring ?
Hun jeg snakket med siterte 5000 km.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:
Erman skrev:Nå blir begge mine gamlinger veteraner over nyttår, og i den forbindelse lurer jeg på om ting skjer automatisk i forhold til veivesen osv?
Har fått et tilbud på veteranforsikring fra If.

Hvordan er det med dere andre veteranister?
Min sykkel passerte 30 i vår, men jeg har ikke registrert om årsavgifta ble lavere.
Har ikke tenkt på det før nå heller.

Jeg har forsikring i Bilsport og MC enda, den går ut i november.
Fikk tilbud fra Gjensidige for ca en mnd siden, rimelig premie, men årlig kjørelengde er maks 3000 km.
Hva har if som maks kjørelengde for veteranforsikring ?
Kan lønne seg å sjekke Tryg også. Er det ikke de som tar over Bilsport&MC nå?
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Jeg fikk pris fra Tryg i dag, kr 2 486 for kasko med 5000 km/år.
Trur jeg kommer til å ta den, kjørelengden passer meg bra og prisen er sånn bob,bob.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:Jeg fikk pris fra Tryg i dag, kr 2 486 for kasko med 5000 km/år.
Trur jeg kommer til å ta den, kjørelengden passer meg bra og prisen er sånn bob,bob.
Kjørelengden til Tryg er egentlig ganske behagelig. Klarte bare 1000km på BMWen i fjor, og det var bare frem og tilbake jobb i ca to måneder. 5000km er jo nesten hele sesongen :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jeg er da i gang med å sette sammen motoren på min BMW K100, og sliter med denne delen som sitter mellom motoren og alternatoren.

Ringen på toppen skal, i følge manualen, være et rullelager. Denne har forskjøvet seg langt oppover staven og ruller ikke lenger.
Er det noen i Oslo-området med dragerverktøy som kan hjelpe meg med å få den ut?

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Erman skrev:Jeg er da i gang med å sette sammen motoren på min BMW K100, og sliter med denne delen som sitter mellom motoren og alternatoren.

Ringen på toppen skal, i følge manualen, være et rullelager. Denne har forskjøvet seg langt oppover staven og ruller ikke lenger.
Er det noen i Oslo-området med dragerverktøy som kan hjelpe meg med å få den ut?

Bilde

På K100-forumet sies det nå at dette lageret kan være feil type. En av brukerne der mener at lageret skal ha rullerne på utsiden, slik at den presses på akselen og ruller mot motorkassen. Da tror jeg det blir rimelig ubrukelig å bruke en av de to (16mm og 22mm) lagerne jeg akkurat har bestilt :-k
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Blir lite mekking fremover, da stallen har blitt beriket med ny kone :prop:

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Siden sykkelen kom i stallen 15. mars, har det blitt 930km på Bolten. Eller "Tavgac", som jeg har kalt henne. Første turen gikk fra Sarpsborg til Oslo over Askim og Enebakk. Denne turen var mest for å kjøre inn motoren og det ble tilbakalagt ca 200km.

Senere har det blitt noen turer rundt Oslo, men idag skal sykkelen inn til førstegangsservice, og i den forbindelse måtte man "fylle" 1000 km på telleren. Jeg må klage litt på at Yamaha har solgt meg en i overkant bøllete sykkel.

Tirsdag tok jeg en "Lille Oslo-ring": https://goo.gl/maps/ClQN3
Skulle egentlig ta en liten tur til Drammen siden jeg likevel var på sykkelen, men det endret ser fort til å ville kjøre mot Drøbak og ta tunnelen. Dette var kl. 23, og jeg kan ikke si annet enn at det var en impulsbeslutning, men f* f*** så digg. Mørkekjøring på flotte svingete veier. Kan ikke klage! Nedover mot Drøbakstunnelen ble det litt kjølig, men heldigvis er tunnelen varm og fuktig, så man fikk opp varmen på vei gjennom.

Og igår kveld MÅTTE jeg rett og slett ta "Store Oslo-ring": https://goo.gl/maps/3hA5J
Klok av skade fra dagen før, tok jeg på meg langt varmere klær. Turen gikk mot Hønefoss, med en liten stopp rundt Sundvollen Hotell. Det som skjedde der er fortsatt ubegripelig... Fant det merkelig at det fremdeles var snødekte skogholt. Her er det bare å ta frem flammekasteren.
Deretter kjørte jeg gjennom Jevnaker og forbi Hadeland Glassverk uten å se de store skulpturene som jeg forventet meg ut ifra hvor kjent fabrikken er. På veien kunne jeg også se mot Rjukan og hvordan skyene banet vei for solen der fjellet spiddet gjennom. Ganske storslått utsikt der altså. Videre mot Maura var det en del klatring og på tidspunkt kom også lyset for reservetanken på. 6 km. etter fant jeg en Statoil, som tilbød nødvendig juice for veien. Det begynte å bli mørkt rundt 19 denne kvelden, og i enkelte strekker med elgfare mellom Maura og Oslo, måtte man bare sette på fjernlysene og håpe på det beste. Tok meg selv i å synge høyt et par ganger - sånn går det når man ikke har med seg annen underholdning enn motorlyden.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Ermans verksted

Legg inn av EasyRider »

Gratulerer med ny sykkel!!! :) :mc5

Høres ut som du trives godt sammen med den nye kona. :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Ermans verksted

Legg inn av SuperMorten »

Gratulerer :knegg


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

SuperMorten skrev:Gratulerer :knegg
Sent from my iPhone using Tapatalk
EasyRider skrev:Gratulerer med ny sykkel!!! :) :mc5
Høres ut som du trives godt sammen med den nye kona. :D

Oh yes! Og takk! :D

Traff noen karer igår som mente sykkelen liknet så mye på HD at det var det jeg "egentlig ville kjøre", men jeg tror ikke de innser at Bolten er det HD egentlig ville laget hvis de visste hva folket ville ha... :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar