jonnykr skrev:
Tja, når du ikke klarer å finne på noe annet enn å sammenligne en BMW GS1200 med en gammel Africa Twin, da må du være desperat.
Egentlig har jeg ikke lyst å skrive noe ufordelaktig om andre merker. Valget av MC er i veldig stor grad en følelse-sak, hvor de aller fleste sykler holder mål, uansett merke. Man velger sykkel utifra kjørestil og budsjett ramme, og koser seg med sitt valg.
Så jeg burde vel egentlig holde kjeft, for det hjelper ikke stort å svare til folk som ikke skjønner eller ønsker å lese svaret.
Men tilbake til referansen over:
Valget av AT vs 1200GS ble grunngitt i en senere streng, uten at det har gjort nevneverdig inntrykk.
I samme svar drog jeg også frem data for en Honda som er 20 år nyere, og påpekte at svært lite har skjedd i form av utvikling hos Honda i løpet av 20 år.
Således er en 20 år gammel Honda like bra som en ny, eller omvendt-- på papiret.
Når jeg først jabber i vei: Consumer report er vel som jeg oppfatter det en Amerikansk sak.
BMW har slitt med USA. Det nevnes feks innsprøytings problem og elektriske problem.
Greia er at i USA inneholder bensinen en god del metanol. I tillegg er de billigere bensintypene i USA av en heller grumsete kvalitet.
De nyere motorene til BMW trives best på 98 oktan bensin. K modellene går til nød på 95. I USA får man maks 92 oktan.
Det som skjer er at motoren ikke går som den er tiltenkt. Den dårlige bensinen har også urenheter som la seg på baksiden av gass-spjeldet og bygget opp avleiringer om man slapp gassen brått. Dette hadde ikke BMW regnet med.
Syklene blir testet i Europa, og selv i indre Sibir er bensinen av en bedre kvalitet.
Men etter hvert ble motorne programert til å holde igjen gassspjeldet slik at det ikke lukket for brått, og derved minimerte avleiring. Mappingen ble også omgjort for tilpassing av drittbensin, så nå er det hele på plass, også i USA. Kan nevnes at det på diesel siden er mye av de samme problemene. Volvos lastebiler feks vil ikke gå på den Amerikanske dieselen i det hele tatt (i følge en kollega fra broderfolket i øst). Audi/BMW/Volvo har heller ikke til nå solgt dieselbiler i USA.
Metanolen i bensinen drap også bensinmåler strippen som BMW brukte fra 2004 til 2008, derav elektriske problem. Man gikk så i 2009 tilbake til konvensjonelle bensinmålere med flotører.
Bremseproblemene var for alle. BMW la på en slitasje måler på bremseklossene, som på bil. På enkelte sykkler ble ledningen til sensor lagt litt for stramt, og resultatet var at ledningen røyk trigget slitasje varsel. Det var en god gammeldags glipp fra BMW sin side, men egentlig en fillesak hvor løsningen gikk ut på å klippe opp stripset på alle sykler med slitasje varsler og bare strekke ledningen litt.
Så ja, stattestikk kan brukes til mangt.
Og de som greier å se litt lenger enn å misunne andre og tenke på organet som ikke strekker til kan dra og kjøpe prima vare og kose seg glugg ihjel på de beste bygde syklene som industrien kan tilby, både kjøremessig, utstyrsmessig, sikkerhetsmessig og byggekvalitet.
Så får hver enkelt kose seg med sitt valg.
Hovedsaken er at man er fornøyd med det man har valgt.
For alle uten kompleks og med tilstrekklig lengde (gjelder ikke jentene

) må jeg bare beklage. Jeg blir bare litt oppgitt når andre skal fortelle meg hvor dårlig noe de ikke har peiling på er.