KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Denne tråden var gull å skumme gjennom i dag ser jeg :thumleft

Takk for at du har postet tester av denne sykkelen, nesten på grensen til det kjedsommelige for de som ikke har interesse. Men for meg var det helt gull :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Æljen skrev:
AJ skrev:Kommer ikke til å legge ut en hel haug med testrapporter her, men et par må kunne tåles... :P :p .
Som f.eks. denne:

http://www.bennetts.co.uk/bikesocial/re ... NJl7o7dkfx" onclick="window.open(this.href);return false;

Haugen begynner å bli stor :-)å
Noen synes kanskje det...
Finnes mye mer der ute enn hva som er lagt ut her...

:mk

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

La det strømme på :thumleft Jeg leser alt jeg kommer over :redface

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

AJ har du msr på sykkelen din?

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:AJ har du msr på sykkelen din?

Note4
Nei, det har jeg ikke.
Valgte å ta med Hill Hold Control, derimot.
Men har så langt ikke hatt behov for den. Ikke minst fordi sykkelen har god balanse og lavt tyngdepunkt og den sykkelen jeg har hatt som har vært lettest å holde i balanse mens bakbremsen betjenes ved bakkestart.
Men jeg tror nok den kan være hendig å ha ved kjøring på alpeveier i tilfeller man må stoppe for noen i hårnålene...

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ja, å om jeg har forstått dette riktig, så er det bare en install fil som koster ca 1500,- eller noe slikt :-k Samme som hill hold. I så fall, blir nok dette noe jeg går for etterhvert. :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:Ja, å om jeg har forstått dette riktig, så er det bare en install fil som koster ca 1500,- eller noe slikt :-k Samme som hill hold. I så fall, blir nok dette noe jeg går for etterhvert. :prf
En enkel og grei software installasjon, ja.
Kan hende jeg slenger på MSR etter hvert jeg også.

Ellers gjorde du et klokt valg med å ta med Roadlok låsen.
Brukte den på turen til Sverige nå nylig. Praktisk og enkel i bruk.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ja så intuitivt som den RoadLock'en er, blir det bare for dumt å ikke legge denne på. KTM'en er jo ikke utstyrt med alarm (Alarm er en forbanna plage) Da er dette er langt lettere og soleklart valg for min del.

Ja, siden det er software update, så er det litt enklere å se om behovet blir å melde seg eller ikke.

Er rimelig imponerende den listen med standard utstyr :redface Det vinner de nok på i det lange løp. Hvertfall når en ser hvor godt BMW og Ducati tar for sitt ekstrautstyr.

Er litt giret på ny eksos også, som du vet, så er jo lyden mye av opplevelsen for meg. Får se om jeg koster på meg Akra eller om jeg følger snikkern sitt råd. Uansett så er det jævlig greit med 2 andre som har samme sykkel her inne. Litt lettere å dele erfaringer osv.

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Du får hive deg med på PreHøst, så får du hørt hvordan min høres ut. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Snikkeren skrev:Du får hive deg med på PreHøst, så får du hørt hvordan min høres ut. :)
Jeg jobber med det Snikkern. Det der må bare nødt å løse seg :redface

Hva var det anlegget du skulle kjøpe het?

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Gianelli. Er akkurat det samme som Arrow, bare at det står Gianelli på det. MC-deler forhandler det til en konkurransedyktig pris. :)

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev: Er litt giret på ny eksos også, som du vet, så er jo lyden mye av opplevelsen for meg. Får se om jeg koster på meg Akra eller om jeg følger snikkern sitt råd. Uansett så er det jævlig greit med 2 andre som har samme sykkel her inne. Litt lettere å dele erfaringer osv.
Har så langt slått fra meg tanken om å bytte ut originalpotta med en slipon fra være seg Akrapovis, Wings, Remus, Zard, Gianelli eller andre.
Hvorfor?
Jo fordi denne sykkelen er så bra tunet som den allerede er fra fabrikken og at originalpotta ser bra ut.
Vektbesparelse er av mindre interesse på denne sykkelen.
Også tror jeg faktisk at KTM folkene har greie på de de holder på med, nemlig å få en best mulig harmoni mellom motor og eksos. Dvs. en så god balanse som mulig mellom effekt, jevn og god gange på såvel lavt, mellom- og høyt turtall, forbruk og støynivå.
Støynivået er faktisk blitt en viktig faktor for meg. Mulig alderen har innhentet meg... :-k :redface .
Samma det.
Synes uansett at det er behagelig med moderat motor og eksoslyd når jeg er ute og kjører. Det er rett og slett behagelig å bare la seg "underholde" av jevn og dempet sus fra fartsvinden.

Hadde det også slik den siste tiden med Stelvio'en også. På med originaleksosen og sykkelen låt mer harmonisk og gikk faktisk også bedre enn med Zard slipon'en.
Enda på den så var argumentet om å spare vekt med en slipon gyldigere enn en hva tilfellet er med 1290'en.

Så jeg tror neppe jeg kommer til legge ut flere tusenlapper på slipon til KaTie M...

Men jeg skal ikke underslå at det en fryd å høre V2'ern brøle når rulla vris :D . Nok til å gi en god følelse nedover i ryggmargen :prop:

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

!290'en er mappet for å kunne sette på slip-on. Å skifte hele eksosen er noe helt annet. Pga veldig liten katalysator vil du få mere av V-twin lyden, men ikke nødvendigvis høyere lyd. Men dette er jo selvfølgelig en personlig preferanse. Jeg vil helst ha litt lyd, andre vil ikke ha det :thumleft

Bare å lese seg opp på akra potten som ktm leverer originalt.

Sett denne testen?
http://www.brake-magazine.com/rated-ktm ... adventure/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Nei, huff. Potten på 1290'en synes jeg ikke ser bra ut. Jeg skjønner ikke hva de har tenkt på når de har designet den. Eller jo, her er det penger å tjene på powerparts. :p

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Kontakt:

MCsidens store tråd om Plastraketter!

Legg inn av LordShaft »

Det er nok mulig at moderator kan kaste disse posten inn i riktig tråd. Ser du har bommet litt på hvor du har svart :vs

Jeg vet ikke hvor mye hjelp du egentlig trenger. Du har jo gjort deg akkurat samme vurderingen som meg. En ting vet jeg med sikkerhet. Knappene, altså alle delene på styret til KTM er nøye brukt og utprøvd. Disse ser litt simplere ut, men har langt bedre kvalitet.
BMW derimot. Knappene føles veldig bra ut, og oser av kvalitet, Men du kan forhøre deg på Ride hvor mange de har skiftet på diverse bmw'er. Ikke at dette gjenspeiler kvaliteten i resten av bmw. Det er vel tross alt verdens mest solgte sykkel :redface

1190 hadde problemer med luftfilter, men dette er rettet på 1290 (meg fortalt) 1290 er jo en "identisk" kopi av 1290 super duke, som er en godt utprøvd sykkel fra KTM. Et kjapt søk på nettet forteller egentlig veldig fort at KTM har veldig lite feil.

1290 er jo ny modell i år, så noen barnesykdommer kan forekomme, uten at jeg har hørt om noen enda. Jeg leste i den 1290 tråden på advrider forumet, at sykkelen kunne woble litt i hastigheter over 200 kmt med full oppakning (autobahn) og at noen hadde opplevd litt wobbel i 60 - 80, men dette var noe med at hjulet ikke var helt på linje.
Ellers så er det lite negativt å finne om en såpass ny sykkel, å tro meg... jeg har letet.

Jeg kjøpte den de fikk inn på fredag på Ride her i Bergen. Service og Kundebehandling hos KTM har jeg ingen erfaring med, men hos Ride i Bergen er det en grunn til at jeg handler sykkel nr 2 der i dag. Jeg har fått helt fantastisk service der nede.

Hvor holder du til i landet?

Svar