LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

Men i frykt for å bli sparket hardt i nøttene her...

Hva med en S1000R?

Du har mer krefter der du trenger dem til vanlig bruk (ut fra hva jeg har lest) sykkelen er mer oppreist men samtidig sportslig, samt at du slipper å kjøpe traktor... ?

Edit:
Glem det... Du sa noe om noe svakheter du ikke likte tidligere =;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Flanker »

Sykkelen du er ute etter er uten tvil Ducati Multistrada... Det er omtrent den eneste som fyller alle kriteriene du har, slik jeg leser dine poster. Da er løsningen jævlig enkel: På vei hjem fra ytlandet svinger du innom Løvaas Motor i Holmestrand, og tar deg en dugelig prøvetur med den fine, røde 2015-modellen de har der. Fornøyd med ergonomien - Skriv kontrakt! Misfornøyd - Da må du nok kompromisse på andre ting, og neste i prøvekjøringskøen bør kanskje være KTM 1190/1290 (Super) Adventure. Når det gjelder GS så er det jo en grunn til at "alle" har den, men den blir kanskje for lite sportslig for din smak. Selv om den har moment og kjøreegenskaper i bøtter og spann :prf

Sånn, så finner du veien til Løvaas også: https://goo.gl/maps/8693k" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:Sykkelen du er ute etter er uten tvil Ducati Multistrada... Det er omtrent den eneste som fyller alle kriteriene du har, slik jeg leser dine poster. Da er løsningen jævlig enkel: På vei hjem fra ytlandet svinger du innom Løvaas Motor i Holmestrand, og tar deg en dugelig prøvetur med den fine, røde 2015-modellen de har der. Fornøyd med ergonomien - Skriv kontrakt! Misfornøyd - Da må du nok kompromisse på andre ting, og neste i prøvekjøringskøen bør kanskje være KTM 1190/1290 (Super) Adventure. Når det gjelder GS så er det jo en grunn til at "alle" har den, men den blir kanskje for lite sportslig for din smak. Selv om den har moment og kjøreegenskaper i bøtter og spann :prf

Sånn, så finner du veien til Løvaas også: https://goo.gl/maps/8693k" onclick="window.open(this.href);return false;
Er enig med deg der.

Hans hjerte ligger hos Ducati, han vurderer en traktor, han vil ikke føle at kreftene er mindre enn på den han har i dag, og sykkelen ser usedvanlig bra ut. Lyden får man på kjøpet :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av mortenolb »

Enig i multistrada, ja. Eller kanskje hyperstrada?

Skal også gå ut på planken og foreslå z1000sx :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Nei hyperstrada er en "by" sykkel.
Det er nok stor fare for at jeg kan bli å trille rundt på traktor i løpet av sesongen. :redface

Note4

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Olav K »

Gleder meg til å trille på tur med deg på en Multistrada :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

En multistrada vil muligens kle deg bedre også, så slipper du å se ut som en reke på en tannpirker :lol

Jada.. buksevann... :redface

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Ja du blir nok å få noe jævlig med buksevann når muligheten byr seg. Skulle jeg finne på å gå for multistrada må jeg jo til østlandet for å ta servicer. :knegg



Note4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Ja du blir nok å få noe jævlig med buksevann når muligheten byr seg. Skulle jeg finne på å gå for multistrada må jeg jo til østlandet for å ta servicer. :knegg



Note4
Ops... :redface

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Epylypzon »

Med tanke på motorvalg. Jeg har enda tilgode å bli frakjørt her i alpene med min late gs800 med alt for mange kg, alukasser og 85 hk. I dag fotfulgte jeg 3 opphora ducati diavel til Arabba, med sjåfører som så ut som de deltok i et gp løp

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan skrive under på at motoreffekt ikke spiller så stor rolle i hårnålsvinger etc. Det som er pluss med motoreffekt er at kjøringen blir mindre anstrengt og man slipper å gire så mye.

Jeg tror teknikk og sykkelvalg samt erfaring teller mer en motor isolert sett.

Selv så liker jeg litt aktiv kjøring med flittig bruk av girshalteren, men det skal inrømmes at det er j*** deilig til tider og kunne peise på forbi biler ti øyeeplene vibrerer og nøttene blir små. Nødvendig er set ikke, men morsomt til tider :thumleft

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Haymaker »

Multistradaen er snadder.

Møtte et italiensk par i retning nordkapp på en slik.
De så nyforelsket ut. Kanskje i sykkelen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

At det var? Jeg har nettopp ankommet Kiel. Hvis vi har regnet riktig har vi klart i overkant av 30 pass denne turen. Å prestere å skrive under på at motoreffekt ikke har noe å si for hårnålsvinger vil jeg driste meg til å si er en noe vågal påstand :redface

Men klart, folk er av forskjellig oppfatning. Du kan kjøre på tur med en vespa også, men jeg vil ikke si at det er optimalt :lol
Også er det påfallende at 90 prosent av alle sykler vi har sett på turen er 1000ccm eller mer. Sikkert bare tilfeldig hehe.

Selv foretrekker jeg å kunne ligge i et gir å kjøre med jevn flyt. Hvertfall når en skal på langtur

Note4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:At det var? Jeg har nettopp ankommet Kiel. Hvis vi har regnet riktig har vi klart i overkant av 30 pass denne turen. Å prestere å skrive under på at motoreffekt ikke har noe å si for hårnålsvinger vil jeg driste meg til å si er en noe vågal påstand :redface

Men klart, folk er av forskjellig oppfatning. Du kan kjøre på tur med en vespa også, men jeg vil ikke si at det er optimalt :lol
Også er det påfallende at 90 prosent av alle sykler vi har sett på turen er 1000ccm eller mer. Sikkert bare tilfeldig hehe.

Selv foretrekker jeg å kunne ligge i et gir å kjøre med jevn flyt. Hvertfall når en skal på langtur

Note4
Nå har vel ikke jeg like lang fartstid som deg Lordy, men så langt har jeg erfart at man kommer like fort frem i hårnålsvinger med mindre motor, men det krever som du sier mer giring og det blir mer anstrengt. Over korte perioder så liker jeg å gire litt og være litt aktiv, men på langturer som du har vert på nå så hadde jeg nok muligens foretrukket større motor. Men ikke fordi det går fortere gjennom svingen. Der er dte vel stort sett hode på sjåføren og veigrep som er begrensningen...tror jeg. ?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av TBI81 »

Hva skal man egentlig med mye effekt og kilo i en hårnål alene?
Resten av turen derimot ..

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av mortenolb »

Skal du innom Løvaas på veien hjem eller? :prop:

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Hårnåler blir tatt i relativt lav hastighet, nesten uansett sykkel. Du trenger ikke så mye hk, men jo mer moment du har jo lavere ned i turtall på høyere gir kan du gå. Her kommer magien fram, å da spesielt i hårnåler i nedoverbakke.

Men siden dette ikke har så mye å si, hva kommer det da av. At bmw gs1200, ktm 1290, multistrada, eksplorer osv kjører dreta av alle på plastraketter og streetfighter :-k
Nå er det ikke om å gjøre å vinne eller komme først på toppen. Men når en ser hvordan de syklene tilpasser seg underlaget. Suser gjennom kurver og brøler seg forbi alt og alle. Ja da må du gjerne komme med en R sykkel å overbevise meg annerledes :knegg

Note4

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av TBI81 »

Det blir en annen diskusjon igjen. Førerne, underlaget, effektkurven, giringen, vektfordelingen..?

Det jeg kommenterte var at mye kilo og mye effekt har lite for seg i en hårnål alene. Kilo er kilo (tungt å drasse på) og effekten får en ikke ned i asfalten i lave hastigheter (spinn, wheelie, kål).

Hvor står en lett motard med relativt lite effekt mot en adv sykkel i hårnåler? Har de en sjanse? Evt, hva om du shaver 100 kilo av en gs på magisk vis og kjører den mot en normal en. Hvem vinner i en hårnål da?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Jeg vil nok tro at motarden suser av med det meste av seier. Men som tur sykkel er ikke denne godt egnet. Ei heller er en del andre sykler :knegg

Note4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har aldri kjørt en ren R-sykkel, men jeg kan forestille meg at det er sant som Lordy nevner her. En R-sykkel har vel kanskje lengre avstand mellom hjulene og virker kanskje av den grunn litt "krøkkete" gjennom hårnålssvinger?
Jeg skal ikke kverulere med Lordy her, for jeg tror så absolutt på han, men hva er EGENTLIG grunnen til at han blir frakjørt av traktorer i hårnålene?

Kan det være at de andre som kjører har mer erfaring/baller?
Kan det være at andre befinner seg mer i gråsona med tanke på veigrep og tyner syklene til det ytterste?
Kan det være en evt. lenger hjulavstand som gjør opplevelsen litt annerledes?

Lurer egentlig litt på hva den EGENTLIGE grunnen er er her. Lordy har vel både flotte dempere, traction control etc. og krefter nok, samt gode dekk, så forklaringen må jo sitte ett annet sted...?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av TBI81 »

Nei, men da er vi jo egentlig enig da. Hva motard angår så skal jeg nå allikevel på posten å hente en kriega bag nå for å gjøre et forsøk om noen uker.

Forøvrig, du er litt upresis i formuleringene dine. Hvilken "tur" er det motarder ikke er egnet til? Tur på fjellet? Tur til butikken? tur til alpene? "Lang tur". Og joda, jeg er nok helt enig med deg her også, antar jeg :P :p

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Noen av de har nok garantert mere erfaring for ikke snakke om king size baller. I hårnåler oppover må en med min sykkel ned i 1 går i mellom 50 og 60 km/t det er ikke nok moment i 2 gir på så lavt turtall.
I førstegiret opplever jeg sykkelen som ekstremt nykkete og langt vanskeligere å holde jevn i kurven. Samt litt justering på gass å du motorbremser kraftig å får en dårlig og vinglete sving.

Det er først og fremst i nedoverbakke de drar fra mest. Der kommer det enkelt å greit av at med R sykkel så stuper du inn i sving på en helt annen måte og jeg sliter med å legge meg ned og ut i svingene.
Også har du mil på mil med tildels ujevn asfalt. Gir du full suppe her hopper og danser hekken å traction slår inn. Resultat loss of power.
Har jeg hatt en fantastisk tur. Uten tvil. Jeg har kost ræven av meg. Kunne jeg hatt turen på en langt mere egnet sykkel.... helt klart :thumleft

Note4

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av mortenolb »

Vil det si at om vi snakker om R-sykkel, så vil kanskje en 600cc være bedre egnet i hårnålsvinger, siden du antageligvis kan ligge i 2. gir og ha en litt mindre rykkete opplevelse?

Når det er sagt(spurt) så er jeg ikke noe glad i hårnålsvinger på min sykkel heller, men tror ikke jeg har vært nede i førstegir. Nå er dette norske hårnålsvinger da, aner ikke hvor mye krappere de er i alpepass!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

Hvis jeg har forstått han riktig så mener han kanskej at R-sykler generelt har kreftene på "feil" sted i forhold til hårnålsvinger. Kreftene kommer ikke før lenger opp i turtallsregisteret og da blir farten for høy. Evt. så blir den nykkete og ujevn i førstegir, slik han nevner. Jeg kan se for meg at dette er et reelt problem ja...i slike svinger...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Jeg kan ikke levende forestille meg at du skal klare å ligge i 2 gir med en 600 i hårnålene. Tja hva skal vi sammenligne med hjemme da, trollstigen kanskje. Men der er jo det bare en 5 - 6 stykk... i noen av passene her snakker vi 40 - 50 stykk etterhverandre

Note4

Svar