Fikk meg til å tenke på en video jeg så tidligere.mortenolb skrev:Ikke en ulykke (ennå).
-----snip-----
[video]https://www.youtube.com/watch?v=yY21C1DGQBA[/video]
Fikk meg til å tenke på en video jeg så tidligere.mortenolb skrev:Ikke en ulykke (ennå).
-----snip-----
Du trenger ikke be om unnskyldning for at du belyser problemene slik du daglig opplever dem fra et kjøretøy de færreste av oss har kjørt.mortenolb skrev:Er selvfølgelig enig med deg ojda, og jeg savner en masse elektronikk som finnes i personbiler, men så har det seg sånn at vi har arbeidsgivere som vil bruke så lite penger som mulig, og jeg har ikke lyst eller midler til å utstyre noen andre sitt kjøretøy med diverse. Nå var egentlig ikke blindsonene poenget med det her. Jeg er klar over dem og kjører deretter, og det bør alle andre sjåfører også. Jeg ville i hovedsak fortelle om problematikken rundt å trenge mer enn ett kjørefelt.
Akkurat det kan sies om oss MC syklister også.kjellv skrev:Du trenger ikke be om unnskyldning for at du belyser problemene slik du daglig opplever dem fra et kjøretøy de færreste av oss har kjørt.mortenolb skrev:Er selvfølgelig enig med deg ojda, og jeg savner en masse elektronikk som finnes i personbiler, men så har det seg sånn at vi har arbeidsgivere som vil bruke så lite penger som mulig, og jeg har ikke lyst eller midler til å utstyre noen andre sitt kjøretøy med diverse. Nå var egentlig ikke blindsonene poenget med det her. Jeg er klar over dem og kjører deretter, og det bør alle andre sjåfører også. Jeg ville i hovedsak fortelle om problematikken rundt å trenge mer enn ett kjørefelt.
Det er mye rart myndighetene pålegger kandidater i føreropplæring, men det burde nesten ha vært obligatorisk for de fleste å oppleve bytrafikken sett fra passasjersetet hos deg før de selv fikk tillatelse til å benytte trafikkerte veier. Du opplever en helt annen verden fra førersetet ditt enn vi andre gjør, og utfordringene du ser er det nok mange av oss som aldri tenker over.
Mer av dette Morten, jeg synes i hvert fall dette er interessant!
Ja, netopp hva jeg sikter til. Liv risikeres fordi eiere vil spare penger.mortenolb skrev:Er selvfølgelig enig med deg ojda, og jeg savner en masse elektronikk som finnes i personbiler, men så har det seg sånn at vi har arbeidsgivere som vil bruke så lite penger som mulig, og jeg har ikke lyst eller midler til å utstyre noen andre sitt kjøretøy med diverse. Nå var egentlig ikke blindsonene poenget med det her. Jeg er klar over dem og kjører deretter, og det bør alle andre sjåfører også. Jeg ville i hovedsak fortelle om problematikken rundt å trenge mer enn ett kjørefelt.
Det synes jeg ikke du gjorde heller.ojda skrev:Bare så det er sagt, jeg angriper ikke mortenolb som sjåfør, tvert imot har jeg
fått et inntrykk av at han er godt over middels ansvarlig som yrkes/trailer-sjåfør.
Dette baserer jeg på de ytringer og fortvilelser han selv har lagt for en dag på forumet
hva gjelder egen arbeidssituasjon
Ja, jeg er i det store og det hele enig, lastebilsjåfører gjør stort sett rolige og forutsigbare manøvre og er lette å forholde seg til, noe som er et irritasjonsmoment, dog ikke noe faremoment er at endel drar den dere "jeg er et stort kjøretøy, jeg kan kjøre inn på et område med vikeplikt selv om jeg er til hinder" vel langt. Greit nok at det kan være kinkig å komme inn om det er mye trafikk, men til tider synes jeg den strikken strekkes langt. Men som nevnt, er vel mere en liten irritasjon enn en fare, og jeg har mer enn nok med de som er farlige i trafikken som tohjuling :)Haymaker skrev:Jeg må si at yrkessjåfører, gjerne de som kjører større kjøretøy ofte er de jeg foretrekker å møte på veien.
De har et bra overblikk og leser trafikkbildet tidlig. Tar hensyn og slipper medtrafikanter frem der det trengs.
Deler gjerne veien med 40 lastebiler foran 40 personbiler..