En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Gikk for minste motstands vei og tok WD40 på papir og smurte utover der det hadde blitt flekkete. Plasten ble rett og slett veldig pen, så takk for tipset, dere!

In other news var også oljeskift unnagjort med støtte fra min kjære Haynes bok som jeg forøvrig har blitt veldig god venn med de siste dagene. Godt kjøp for en som meg som må ha det med teskje :D

Nå som samvittigheten er litt bedre funderer jeg på å ta pendleruta Moss - Oslo en gang i blant, men må være ærlig og si jeg er litt usikker på E6 og lettsykkel mer enn en avkjøring eller to. Nå har vel mange her betraktelig tyngre saker, men har dere noen tanker om hva dere ville vært komfortable med av hastighet? Jeg tok en prøvetur på E6 her om dagen, men synes at når jeg passerer 90 både rister og blåser det godt sammenliknet med min tidligere sykkel med 600 kubikk og 200kg. Det er vel en strekning på ca 20 min med fartsgrense 110 hvor man risikerer ganske raske forbikjøringer av biler i 120 km/t hvis jeg selv holder nærmere 90. Kanskje jeg bare overdramatiserer etter å ha nedskalert :D

Men med det sagt er det ikke direkte få ulykker på E6 i nærområdet, som jeg tar på alvor som relativt ny MC-fører.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av KurtAA »

Akkurat lest gjennom tråden.
Kjente meg igjen oppkjøringsbiten, mye som skulle sitte på kort tid.

Gratulerer med kid'en :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 10 jul 2022, 00:07 Gikk for minste motstands vei og tok WD40 på papir og smurte utover der det hadde blitt flekkete. Plasten ble rett og slett veldig pen, så takk for tipset, dere!

In other news var også oljeskift unnagjort med støtte fra min kjære Haynes bok som jeg forøvrig har blitt veldig god venn med de siste dagene. Godt kjøp for en som meg som må ha det med teskje :D

Nå som samvittigheten er litt bedre funderer jeg på å ta pendleruta Moss - Oslo en gang i blant, men må være ærlig og si jeg er litt usikker på E6 og lettsykkel mer enn en avkjøring eller to. Nå har vel mange her betraktelig tyngre saker, men har dere noen tanker om hva dere ville vært komfortable med av hastighet? Jeg tok en prøvetur på E6 her om dagen, men synes at når jeg passerer 90 både rister og blåser det godt sammenliknet med min tidligere sykkel med 600 kubikk og 200kg. Det er vel en strekning på ca 20 min med fartsgrense 110 hvor man risikerer ganske raske forbikjøringer av biler i 120 km/t hvis jeg selv holder nærmere 90. Kanskje jeg bare overdramatiserer etter å ha nedskalert :D

Men med det sagt er det ikke direkte få ulykker på E6 i nærområdet, som jeg tar på alvor som relativt ny MC-fører.
125cc på E6 er nok ikke spesielt spennende nei. Jeg vet ikke toppfarten på disse, men kluet er vel bare å legge seg i høyest mulig hastighet som man mener er behagelig og sundt for sykkelen og legge seg i høyre felt og følge med i speilene.

At en 125 «rister» mer enn en tung sykkel kan jo ha med lavere vekt og dermed mer ømfintlig for krefter utenifra?

En 125cc er vel som oftest ikke bygget for slike hastigheter slik tyngre sykler er?

Jeg sier ikke at den ikke tåler det, men den trives trolig i lavere hastigheter?

Men 20 minutter på E6 er nok ikke skadelig.

Jeg kjørte bak (Ja, jeg skrev bak) en 125cc fra Lillehammer til Minnesund på E6 og han lå nok nær toppfart hele veien. Han lå i rundt 120km/t i 100-110 sone, men jeg tror nok den motoren fikk kjørt seg. Nesten litt underholdende å se på :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Ikke langt unna to år siden jeg skrev noe her inne sist, og ikke har det vært mye kjøring siden det heller. Nå er endelig sykkelen registrert igjen etter vinteren og det har blitt noen få turer på 15 min hver. Som en forkjemper av små gleder må jeg si det er nydelig å sitte på mc igjen etter nesten to år uten.

Bakdekket sliter litt med lufttrykket, så på et eller annet tidspunkt er det vel på tide å få et verksted til å ta en titt både på hjulet og generelt. Tror ikke det var mye servicehefte som fulgte med :P
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Gammelsmurfen »

PWL skrev: 05 jul 2024, 15:57 Bakdekket sliter litt med lufttrykket, så på et eller annet tidspunkt er det vel på tide å få et verksted til å ta en titt både på hjulet og generelt. Tror ikke det var mye servicehefte som fulgte med :P
Har du sjekket om ventilgummien er skrudd fast? eller evt. skiftet ventilgummi?
Om det er i orden så er Zalovann langs felg/dekk-kant for å se om det er utett "bead", altså tetningen mellom felgen og dekkanten.
Noen ganger kan det ha kommet skitt i mellom om man har hatt lite luft og da kan det av og til være nok å vaske/spyle/blåse det bort.
Er det rust eller en liten skade så kan kanskje en flytende bead-sealer tette det til dekket er utslitt.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Takk for bra tips. Dette skal jeg få testet så fort jeg får tid :prf
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Svar