Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:--- dessuten - hvis du står i fare for å kollidere med en fra siden, så er du hverken 12 eller 14 grader til siden for mc. Da er du rett forran sykkelen. Refleksvest vil derfor ikke ha noen virkning der heller. De som er 12 grader ute av min kjøreretning er jeg lite redd for - kun oppmerksom på.
Det er feil. Normalt ser man ikke bare på den nærmeste bilen man sjekker om det kommer flere. Og da vil man se alle kjøretøyene skrått fra siden. Og det er jo det det handler om, å bli oppdaget I TIDE altså FØR man er rett foran, for kjører bile da, så er det for sent uansett.

Og hvis dette er et eksempel på din kjøreadferd i trafikken, å bare sjekke det som er rett foran deg, så håper jeg at jeg slipper å møte deg ute på veien. For, da er du er farlig trafikkant.

Og du sier det selv det handler om å være "oppmerksom på". Og om en vest kan tiltrekke seg din oppmerksomhet, ja da har den gjort jobben sin.
Tut & Kjør!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

jonnykr skrev:
Duville skrev:
jonnykr skrev:
mekkern skrev:jonnykr-gidder ikke å diskutere om det er 5 eller 12 grader forfra det er snakk om-hvis en leser rapporter og ser på de alvorligste ulykkene er problemet å bli sett forfra.

derfor snakker man om å se på annen lyskonfigurasjon på MC som et mye bedre virkemiddel enn "hi-wiz" tøy og reflekser.

Men det skader ikke å bruke en vest selv om de konkluderer med at virkningen ikke er målbar.
Hva du gidder eller ikke får være din sak. Det JEG skriver er at undersøkelser viser at mange ulykker med MC og bil involvert er vikepliktulykker. Og da ses man ikke rett forfra men skrått fra siden.

Derfor skriver jeg at argumentet om at man ikke ses forfra med vest, alene er et ugyldig argument mot vestbruk, fordi at mange ulykker altså ikke skjer front mot front, men fra siden og faktisk ofte bakfra.

Og om man skal føre en sakelig og ærlig debatt i en trafikksikkerhets setting, så kan man ikke bare hoppe bukk over fakta bare fordi man selv er i mot vest uansett.

Og det, ser det ut til at mange glemmer, nemlig at det faktisk er en debatt om trafikksikkerhet og om å forbygge ulykker.
Hva er fakta? Fakta er vel i realiteten at det aldri har blitt påvist i noen som helst undersøkelse at refleksvest gir noen som helst reell sikkerhetsgevins. At enkelte føler seg bedre med vest enn uten er fullstendig uten betydning i sikkerhetsøyemed.
Å lovpålegge noen å kjøre med vest på det grunnlaget som foreligger pr i dag er derfor det samme som veiuvesenet har bedrevet når de har tabbet seg ut ved ikke å vedlikeholde veier og ulykker har skjedd så iverksetter de strakstiltak ved å sette ned hastigheten og skylder på for høy fart.... Kjører 40 - 50 tusen km i året og har gjort det de siste 30 årene. Ikke en eneste gang har jeg oppdaget en motorsyklist, på grunn av noen refleksvest, som jeg ikke allerede har sett uten fokus på vesten. Ser selvfølgelig enkelte med vest men det ikke vært noen som helst form for tidligere oppdagelse på grunn av denne.... Beklager med jeg sliter med å se at du har rett i noe som helst her annet enn at det kan gi en god følelse for deg selv som bruker og det er selvfølgellig helt greit....
La oss bare avklare en ting først, jeg forvarer ikke et påbud og det dette handler om er OM vest har noe for seg eller ikke. Jeg og mange med meg som kjører MC og bil, mener jo selv at vi ser MC førere med fluoriserende vest bedre i trafikken enn de uten. Mange etater som ferdes ute i trafikken bruker fluoriserende arbeidstøy for å bli sett.

I nesten alle vestlige land samt USA mener man at fluoriserende vest øker synligheten. Derfor bør den debatten tas mener jeg og den bør kunne føres på et sakelig nivå uten at du og andre vestmotstandere tar det som angrep på deres personlige frihet.

Så langt jeg kan se så foreligger det heller ingen seriøs undersøkelse som viser at fluoriserende vest ikke øker synligheten i trafikken. Så langt jeg kan se så er den enste "undersøkelsen" fra Sverige og da testet man ikke vester hvis jeg husker rett, men refleksbånd plassert her og der.

For meg handler det ikke om å ha "rett i noe". Det JEG gjør er å vise til fakta som et motargument på argumentet om liten synlighet frett forfra og som jeg heller ikke bestrider, og viser til at mange ulykker skjer fra siden og bakfra og at da holder ikke rettforfra -argumentet alene, som et endelig argument MOT vest.

Man bør faktisk ha mer kjøtt på bena nettopp fordi mange ulykker ikke skjer forfra og hva da? Og jeg påstår ingenting, jeg spør, hva da?
Selvfølgelig har det en virkning når man går ved siden av veien og vesten er synlig og dette opererer sammen med andre saker som plasseres for at vi i trafikken skal bli oppmerksom på at her skjer det noe - vær ekstra oppmerksom her, vær så snill. Dette er noe helt annet enn å bruke det som normal bekledning på MC. Du viser ikke til FAKTA. Du viser til noe du tror og selv mener er fakta, ikke noe annet. Jeg mener at FAKTA tilsier at dette absolutt ikke har noen som helst effekt i det hele tatt.

Selvfølgelig tar jeg det som ett angrep på min personlige frihet til å kle meg som jeg ønsker. Jeg ønsker IKKE å ikle meg gule reflekser som ikke har noen som helst virkning. Dessuten er det ikke deg som skal bestemme hva og hvorfor jeg diskuterer dette, det kan du spare deg.

Jeg jobber forøvrig i byggebransjen og her er det nå påbudt med "synlighetsbekledning". Fluoriserende klær med refleks. Hvem sier hvor det ender dersom det kommer påbud? Hvem skal definere hva som er korrekt. Hvem skal ut og måle om vesten avgir de riktige reflekser - vil det være greit med en 6 år gammel vest eller skal de skiftes hvert år. Nå koster en vest en 50 lapp - blir det påbud vil en vest koste en 500 lapp og skiftes hvert år. (synlighetsklær koster 4 - 5 ganger vanlig arbeidstøy)

mekkern
Innlegg: 7666
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mekkern »

det er flere enn svenskene som har undersøkt ting...


http://nmcu.org/files/TRL_%20Literature ... y_2013.pdf

http://nmcu.org/files/SWOV_Dutch%20SEE% ... 2012_1.pdf


Edit: når en har lest dette forstår man muligens at dette ikke bare dreier seg om farge.
Sist redigert av mekkern den 22 mar 2013, 21:23, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

jonnykr skrev:
Duville skrev:--- dessuten - hvis du står i fare for å kollidere med en fra siden, så er du hverken 12 eller 14 grader til siden for mc. Da er du rett forran sykkelen. Refleksvest vil derfor ikke ha noen virkning der heller. De som er 12 grader ute av min kjøreretning er jeg lite redd for - kun oppmerksom på.
Det er feil. Normalt ser man ikke bare på den nærmeste bilen man sjekker om det kommer flere. Og da vil man se alle kjøretøyene skrått fra siden. Og det er jo det det handler om, å bli oppdaget I TIDE altså FØR man er rett foran, for kjører bile da, så er det for sent uansett.

Og hvis dette er et eksempel på din kjøreadferd i trafikken, å bare sjekke det som er rett foran deg, så håper jeg at jeg slipper å møte deg ute på veien. For, da er du er farlig trafikkant.

Og du sier det selv det handler om å være "oppmerksom på". Og om en vest kan tiltrekke seg din oppmerksomhet, ja da har den gjort jobben sin.
JADA jeg har vært en farlig sjåfør i 35 år og kjørt 40 - 50 000 km i året og hadde mitt første uhell siden jeg kjørte i ræva på en som stoppet forran meg - faktisk når vi kjørte i svært lav fart - så lav fart at jeg misten konsentrasjonen og gjorde noe annet enn å konse om den forran. Dette vil si nær 2 mill km og med en snitthatighet på 60 km i timen har jeg kjørt bil døgnet rundt i nær 3,5 år. joda jeg er farlig i trafikken - ble litt trett nå med så mye kjøring.

Bilisten sjekker ikke til venstre om det er klart før han står i krysset og sjekker. DA skal du være synlig og DA skal du som MC sjåfør være oppmerksom når du kjører mot vedkommende.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

mekkern skrev:det er flere enn svenskene som har undersøkt ting...


http://nmcu.org/files/TRL_%20Literature ... y_2013.pdf

http://nmcu.org/files/SWOV_Dutch%20SEE% ... 2012_1.pdf


Edit: når en har lest dette forstår man muligens at dette ikke bare dreier seg om farge.
Nei, en det er da heller ingens om sier at det "bare" handler om farge. Det det er snakk om er om fluoriserende vest kan BIDRA til å øke synligheten, ikke at det er en superløsning som fjerner alle ulykker for godt.

Og i denne undersøkelse så sier de:

"We do not feel that further validation work is needed to establish the usefulness of high
visibility and reflective clothing." Sitat slutt.

Oversatt til Norsk:

"Vi føler ikke at ytterligere validerings arbeid er nødvendig for å etablere nytten av høy
synlighet og reflekterende klær".


Og da er vi over i det vesentlige her, nemlig OM det har en nytteverdi og det slår denne undersøkelsen fast at det har.

Og det gir meg i det minste et svar på det jeg lurer på, nemlig om det har en nytteverdi og da snakker vi selvfølgelig totalt sett, som gjør at det er verdt å bruke penger på å investere i. For jeg vet ikke, det er derfor jeg lurer. Men jeg er også skeptisk nok til å ikke svelge "sesikkerettforfra" - argumentet uten videre nettopp fordi at mange ulykker skjer fra siden og bakfra. Alle kjører heller ikke med store kåper og vindskjermer heller.

Så jeg er ikke så naiv at jeg mener at OM det har noe for seg, så redder det alle. Men om det bare redder noen, så er det etter min mening verdt å vurdere. Derfor må debatten være sakelig og objektiv, slik at vi kan få svar, ikke en debatt det er om å gjøre å vinne for sin egen del.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:
jonnykr skrev:
Duville skrev:--- dessuten - hvis du står i fare for å kollidere med en fra siden, så er du hverken 12 eller 14 grader til siden for mc. Da er du rett forran sykkelen. Refleksvest vil derfor ikke ha noen virkning der heller. De som er 12 grader ute av min kjøreretning er jeg lite redd for - kun oppmerksom på.
Det er feil. Normalt ser man ikke bare på den nærmeste bilen man sjekker om det kommer flere. Og da vil man se alle kjøretøyene skrått fra siden. Og det er jo det det handler om, å bli oppdaget I TIDE altså FØR man er rett foran, for kjører bile da, så er det for sent uansett.

Og hvis dette er et eksempel på din kjøreadferd i trafikken, å bare sjekke det som er rett foran deg, så håper jeg at jeg slipper å møte deg ute på veien. For, da er du er farlig trafikkant.

Og du sier det selv det handler om å være "oppmerksom på". Og om en vest kan tiltrekke seg din oppmerksomhet, ja da har den gjort jobben sin.
JADA jeg har vært en farlig sjåfør i 35 år og kjørt 40 - 50 000 km i året og hadde mitt første uhell siden jeg kjørte i ræva på en som stoppet forran meg - faktisk når vi kjørte i svært lav fart - så lav fart at jeg misten konsentrasjonen og gjorde noe annet enn å konse om den forran. Dette vil si nær 2 mill km og med en snitthatighet på 60 km i timen har jeg kjørt bil døgnet rundt i nær 3,5 år. joda jeg er farlig i trafikken - ble litt trett nå med så mye kjøring.

Bilisten sjekker ikke til venstre om det er klart før han står i krysset og sjekker. DA skal du være synlig og DA skal du som MC sjåfør være oppmerksom når du kjører mot vedkommende.
Folk har kjørt uten lappen i 50 år så hva du måtte mene om deg selv er uinteressant. Det JEG sier er at om du ikke har mer oversikt over trafikken enn hva som skjer rett foran deg når du skal kjøre ut på en vei du har vikeplikt for, så er du en farlig sjåfør.

Og det var altså ditt argument mot vest.

Og jo, en ansvarlig bilist sjekker forholdene til venstre for seg selv når han har biler foran seg og står å venter på tur. Gjør ikke bilisten det, så er det en farlig bilist. Det er en grunnleggende regel i trafikken som går på å ha oversikt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ojda »

En liten bivirkning med dette at når alle bruker flouriserende, er at alt
som ikke er flouriserende blir kamuflert :roll
Vi så det når bilene begynte å bruke kjørelys, de som ikke hadde ble borte i trafikkbildet :redface
Det samme skjer når hele gata flouriserer :[-X
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:
jonnykr skrev:
Duville skrev:
jonnykr skrev:
mekkern skrev:jonnykr-gidder ikke å diskutere om det er 5 eller 12 grader forfra det er snakk om-hvis en leser rapporter og ser på de alvorligste ulykkene er problemet å bli sett forfra.

derfor snakker man om å se på annen lyskonfigurasjon på MC som et mye bedre virkemiddel enn "hi-wiz" tøy og reflekser.

Men det skader ikke å bruke en vest selv om de konkluderer med at virkningen ikke er målbar.
Hva du gidder eller ikke får være din sak. Det JEG skriver er at undersøkelser viser at mange ulykker med MC og bil involvert er vikepliktulykker. Og da ses man ikke rett forfra men skrått fra siden.

Derfor skriver jeg at argumentet om at man ikke ses forfra med vest, alene er et ugyldig argument mot vestbruk, fordi at mange ulykker altså ikke skjer front mot front, men fra siden og faktisk ofte bakfra.

Og om man skal føre en sakelig og ærlig debatt i en trafikksikkerhets setting, så kan man ikke bare hoppe bukk over fakta bare fordi man selv er i mot vest uansett.

Og det, ser det ut til at mange glemmer, nemlig at det faktisk er en debatt om trafikksikkerhet og om å forbygge ulykker.
Hva er fakta? Fakta er vel i realiteten at det aldri har blitt påvist i noen som helst undersøkelse at refleksvest gir noen som helst reell sikkerhetsgevins. At enkelte føler seg bedre med vest enn uten er fullstendig uten betydning i sikkerhetsøyemed.
Å lovpålegge noen å kjøre med vest på det grunnlaget som foreligger pr i dag er derfor det samme som veiuvesenet har bedrevet når de har tabbet seg ut ved ikke å vedlikeholde veier og ulykker har skjedd så iverksetter de strakstiltak ved å sette ned hastigheten og skylder på for høy fart.... Kjører 40 - 50 tusen km i året og har gjort det de siste 30 årene. Ikke en eneste gang har jeg oppdaget en motorsyklist, på grunn av noen refleksvest, som jeg ikke allerede har sett uten fokus på vesten. Ser selvfølgelig enkelte med vest men det ikke vært noen som helst form for tidligere oppdagelse på grunn av denne.... Beklager med jeg sliter med å se at du har rett i noe som helst her annet enn at det kan gi en god følelse for deg selv som bruker og det er selvfølgellig helt greit....
La oss bare avklare en ting først, jeg forvarer ikke et påbud og det dette handler om er OM vest har noe for seg eller ikke. Jeg og mange med meg som kjører MC og bil, mener jo selv at vi ser MC førere med fluoriserende vest bedre i trafikken enn de uten. Mange etater som ferdes ute i trafikken bruker fluoriserende arbeidstøy for å bli sett.

I nesten alle vestlige land samt USA mener man at fluoriserende vest øker synligheten. Derfor bør den debatten tas mener jeg og den bør kunne føres på et sakelig nivå uten at du og andre vestmotstandere tar det som angrep på deres personlige frihet.

Så langt jeg kan se så foreligger det heller ingen seriøs undersøkelse som viser at fluoriserende vest ikke øker synligheten i trafikken. Så langt jeg kan se så er den enste "undersøkelsen" fra Sverige og da testet man ikke vester hvis jeg husker rett, men refleksbånd plassert her og der.

For meg handler det ikke om å ha "rett i noe". Det JEG gjør er å vise til fakta som et motargument på argumentet om liten synlighet frett forfra og som jeg heller ikke bestrider, og viser til at mange ulykker skjer fra siden og bakfra og at da holder ikke rettforfra -argumentet alene, som et endelig argument MOT vest.

Man bør faktisk ha mer kjøtt på bena nettopp fordi mange ulykker ikke skjer forfra og hva da? Og jeg påstår ingenting, jeg spør, hva da?
Selvfølgelig har det en virkning når man går ved siden av veien og vesten er synlig og dette opererer sammen med andre saker som plasseres for at vi i trafikken skal bli oppmerksom på at her skjer det noe - vær ekstra oppmerksom her, vær så snill. Dette er noe helt annet enn å bruke det som normal bekledning på MC. Du viser ikke til FAKTA. Du viser til noe du tror og selv mener er fakta, ikke noe annet. Jeg mener at FAKTA tilsier at dette absolutt ikke har noen som helst effekt i det hele tatt.

Selvfølgelig tar jeg det som ett angrep på min personlige frihet til å kle meg som jeg ønsker. Jeg ønsker IKKE å ikle meg gule reflekser som ikke har noen som helst virkning. Dessuten er det ikke deg som skal bestemme hva og hvorfor jeg diskuterer dette, det kan du spare deg.

Jeg jobber forøvrig i byggebransjen og her er det nå påbudt med "synlighetsbekledning". Fluoriserende klær med refleks. Hvem sier hvor det ender dersom det kommer påbud? Hvem skal definere hva som er korrekt. Hvem skal ut og måle om vesten avgir de riktige reflekser - vil det være greit med en 6 år gammel vest eller skal de skiftes hvert år. Nå koster en vest en 50 lapp - blir det påbud vil en vest koste en 500 lapp og skiftes hvert år. (synlighetsklær koster 4 - 5 ganger vanlig arbeidstøy)
Men jeg snakker ikke om å tvinge deg til noe som helt. Alt jeg snakker om er OM fluoriserende vest BIDRAR til økt synlighet i trafikken.

Og så tar du det som et angrep på din personlige frihet? Leser du ikke hva jeg skriver?

Og her har vi hele debatten i nøtteskall. Man fører en debatt som har ett eneste motiv, nemlig et trafikksikkerhetsmotiv. Å se på muligheter for økt sikkerhet for MC førere for å få antall ulykker ned. Et i utgangspunktet edelt motiv, men det trigger i stedet din selvforsvarstrang, du går rett i skyttergraven med ette enste motiv, å forsvare deg mot denne fæle vesten.

Du er jo ikke objektiv i det hele tatt, er ikke interessert i et svar, for du har allerede svaret, mener du tydligvis.

Men det er ikke så enkelt skjønner du, for det er mange ubesvarte spørsmål her. Jeg VET IKKE hva fasiten er, men man kan ikke bare avfeie en debatt fordi du er i mot vest så lenge du ikke kan begrunne med noe annet enn at det ikke hjelper på synligheten rett forfra. For, alle ulykker SKJER IKKE rett forfra, men fra siden og bakfra også og hva da?

Med det argumentet har du tydligvis malt deg inn i et hjørne og viser en merkelig uvilje til å se litt utover rett "forfra-argumentet". I stedet sitter du å forsvarer det som om det var livet det gjaldt.

Men det foreligger jo en undersøkelse her:
http://nmcu.org/files/TRL_%20Literature ... y_2013.pdf

Som sier at: "Vi føler ikke at ytterligere validerings arbeid er nødvendig for å etablere nytten av høy
synlighet og reflekterende klær".


Det er jo klar tale det om jeg har skjønt det rett og om dette kan verifiseres ytterligere så er det klart at det har en nytteverdi. Og i såfall vil jeg vurdere å kjøpe meg en reflekterende vest for min egen del, men det ville ikke falle meg inn å bry meg med hva DU velger å gjøre. For meg må du gjerne kjøre naken. Eller malt med usynlig maling.

Men, om det har en nytteverdi så er det viktig å få belyst det, sånn at de som ønsker å få vite om det har noe for seg (sånne som meg), for en objektiv informasjon om dette.

Så du trenger ikke å hisse deg opp sånn, for jeg gir blaffen i hva du gjør, jeg ønsker bare å vite for min egen del.
Tut & Kjør!

mekkern
Innlegg: 7666
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mekkern »

jonnykr skrev:Som sier at: "Vi føler ikke at ytterligere validerings arbeid er nødvendig for å etablere nytten av høy
synlighet og reflekterende klær".
ta denne ene setningen ut av en stor rapport og presentere dette som en konlusjon????

tror jeg melder meg ut at denne "krigen" =;
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av rogg »

Det og ble sett i trafikkbilde er uten tvil viktig for å overleve der ute. Hva som er det beste alternativet kan sikkert diskuteres langt og lenge. Men en ting vi kanskje glemmer, er etter min mening hvordan man bruker blikket i trafikken.

Her tror jeg kjernen til mange ulykker ligger. Man kan skylde på radio, mobil, gps..osv. Men det å ikke løfte blikket å se langt fram og planlegge kjøringen og lese trafikkbilde mener jeg er det som ofte skylder uhell.

Nå noen i en hvis stor buss bli påkjørt og sjåføren sier at han ikke så bussen... Hvor så han da????

Ser det på kollegaer og spesielt når jeg øvelsekjører med ungene. Blikket er låst 15 meter foran bilen/sykkelen.
Hvis vi løfter blikket tror jeg vi tidligere ser både de med og uten vest.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Hvis man kommer over en bakketopp så er ikke lyset det førte møtende kjøretøy ser. Hodet og så skuldrene er synlig lenge før lyset på sykkelen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

jonnykr skrev: Men jeg snakker ikke om å tvinge deg til noe som helt. Alt jeg snakker om er OM fluoriserende vest BIDRAR til økt synlighet i trafikken.

Og så tar du det som et angrep på din personlige frihet? Leser du ikke hva jeg skriver?

Og her har vi hele debatten i nøtteskall. Man fører en debatt som har ett eneste motiv, nemlig et trafikksikkerhetsmotiv. Å se på muligheter for økt sikkerhet for MC førere for å få antall ulykker ned. Et i utgangspunktet edelt motiv, men det trigger i stedet din selvforsvarstrang, du går rett i skyttergraven med ette enste motiv, å forsvare deg mot denne fæle vesten.

Du er jo ikke objektiv i det hele tatt, er ikke interessert i et svar, for du har allerede svaret, mener du tydligvis.

Men det er ikke så enkelt skjønner du, for det er mange ubesvarte spørsmål her. Jeg VET IKKE hva fasiten er, men man kan ikke bare avfeie en debatt fordi du er i mot vest så lenge du ikke kan begrunne med noe annet enn at det ikke hjelper på synligheten rett forfra. For, alle ulykker SKJER IKKE rett forfra, men fra siden og bakfra også og hva da?

Med det argumentet har du tydligvis malt deg inn i et hjørne og viser en merkelig uvilje til å se litt utover rett "forfra-argumentet". I stedet sitter du å forsvarer det som om det var livet det gjaldt.

Men det foreligger jo en undersøkelse her:
http://nmcu.org/files/TRL_%20Literature ... y_2013.pdf

Som sier at: "Vi føler ikke at ytterligere validerings arbeid er nødvendig for å etablere nytten av høy
synlighet og reflekterende klær".


Det er jo klar tale det om jeg har skjønt det rett og om dette kan verifiseres ytterligere så er det klart at det har en nytteverdi. Og i såfall vil jeg vurdere å kjøpe meg en reflekterende vest for min egen del, men det ville ikke falle meg inn å bry meg med hva DU velger å gjøre. For meg må du gjerne kjøre naken. Eller malt med usynlig maling.

Men, om det har en nytteverdi så er det viktig å få belyst det, sånn at de som ønsker å få vite om det har noe for seg (sånne som meg), for en objektiv informasjon om dette.

Så du trenger ikke å hisse deg opp sånn, for jeg gir blaffen i hva du gjør, jeg ønsker bare å vite for min egen del.


HÆ, sa DU noe om å diskutere SAK - ler meg skakk. Sa Du noe om å hisse seg OPP?

Jeg diskuterer vest, hva en sånn eventuell vest gjør og konsekvens dersom sånne som du får lov til å ha denne diskusjonsarenaen for dere selv for da kommer det påbud i morgen. Uansett spar deg for de personangrepene dine med hva som er min motivasjon, det sier mer om deg selv enn om meg. Argumenter for eller mot vest og kutt ut angrepene.
Sist redigert av Globe den 23 mar 2013, 10:55, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La inn sitatmarkering

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

JohnnyTh skrev:Hvis man kommer over en bakketopp så er ikke lyset det førte møtende kjøretøy ser. Hodet og så skuldrene er synlig lenge før lyset på sykkelen.

Ingen ser hodet ditt i det det kommer over en bakketopp uten at du har griseflax men det skjer jo. På den andre siden er det svært skjelden man har bruk for å bli sett i det man kommer over bakketoppen. Ingen vegvesen legger kryss og lignende (avkjøringer, busstopp etc) like over en bakketopp. Dårlig argument i mine øyne ut over at det sikkert er gøy å bli sett men dersom du ikke blir sett i det du lurer deg over bakketoppen så betyr det lite..

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Jarle »

Alle ser ut til å være enige om at en gul vest øker synligheten i gitte tilfeller. Andre er uenige om at dette er nok til å forhindre en ulykke.

Selv kjørte jeg i tett trafikk for ett par uker siden, sammen med mange andre biler og sykkel. Vi var en liten gjeng på 3stk, hvor 2 av oss ble splittet fra han som kjørte først i vår lille gruppe. Men selv om han var flere hundre meter foran oss kunne jeg lett skille han ut fra alle andre siden du ikke kjørte med gul vest og han jeg fulgte kjørte med gul vest. Jeg så selvfølgelig samtlige men så enda bedre han med gul vest.

Fordelen med at ikke alle bruker gul vest er flere. Bl.a. at bilistene ikke har vendt seg til at når de ikke ser noe gult er det det samme som at det ikke kommer noen.

Så da kan jo de som mener at en gul vest er til hjelp for egen sikkerhet bruke gul vest og så kan de andre la være å bruke gul vest?

Verre enn det er det vell egentlig ikke?
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av TomB »

Syns det skulle være forbud mot bruk av vest, med eller uten ryggmerke :knegg





Minner om ambulanse, gule fæle fargen.
Ville den syns, om "alle" biler hadde den fargen?
At det fins folk som hverken ser eller hører ambulanse, ja det er dessverre ett problem :evil
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Svar