AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: AJ Arena...

Legg inn av SuperMorten »

AJ skrev:.

For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket... :-k
Hvorfor er de der i første omgang, hvis de kan koble de fra uten at det betyr noe i negativ retning? Miljø?? Kunne selvsagt googlet, men spør like gjerne :prop
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

SuperMorten skrev:
AJ skrev:.

For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket... :-k
Hvorfor er de der i første omgang, hvis de kan koble de fra uten at det betyr noe i negativ retning? Miljø?? Kunne selvsagt googlet, men spør like gjerne :prop
Ganske greit forklart her, egentlig...:

http://www.autotap.com/techlibrary/unde ... ensors.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Det "rare" med slike lambda/O2-sensorer er at de begynner først å virke ved oppnådd arbeidstemp., hva nå det måtte være...
En annen ting er at de "blander seg inn" for å "kartlegge" hva som trengs under ulike forhold og gjør denne "innblandingen" med få sekunders mellomrom. I noen tilfeller (som med Guzzi...?) blir dette en smule utidig og påvirker motorgangen på en ufordelaktig måte (ujevn gange i visse turtallsområder).
Jeg tror sensorene er der mest av 'politiske' hensyn. De har åpenbart et miljømessig formål, men om det gir særlig effekt er jeg usikker på.
ECU'en (innsprøytningssystemet og programmeringen) er der allerede. Det samme med katalysatoren.
Og hva lambda-sondene kan gjøre i tillegg av miljøgevinster er jeg, som allerede nevnt, ganske så usikker på.
For øvrig opererer de kun i 'close loop'. Dvs. under 4000 RPM. Derfra og opp til rødlinja er det ECU'en som styrer suverent.

Men disse tingene vet helt sikkert andre her inne mer om enn meg...

:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: AJ Arena...

Legg inn av SuperMorten »

AJ skrev:
SuperMorten skrev:
AJ skrev:.

For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket... :-k
Hvorfor er de der i første omgang, hvis de kan koble de fra uten at det betyr noe i negativ retning? Miljø?? Kunne selvsagt googlet, men spør like gjerne :prop
Ganske greit forklart her, egentlig...:

http://www.autotap.com/techlibrary/unde ... ensors.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Kort fortalt liksom :lol Får lese dette når kjerringa har sovna :prop
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: AJ Arena...

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:Da har jeg kjørt en ny runde spjeldhus synkronisering.
Denne gangen med lufteskruene i hvert hus avstengt.
Det gjorde nok sitt til at ny justering måtte til og ga resultater på motorgangen.
Jevnere drag og ingen "vakuum"-områder på turtallskurven.
Opplevelsen av rykkingen (surging på utenlandsk...) i motorgangen enkelte steder på turtallskurven er borte og betydelig redusert på lavturtall.
Men helt borte blir det aldri på en big-block Guzzi-motor med forholdsvis lang slaglengde.

For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket... :-k
Følger med i spenning :-) Har planer om en tur til Hadeland for å ta neste service på Stelvioen til høsten, for å benytte meg av all den erfaring du nå opparbeider om utkobling av lbdasonder justeringer osv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

L-NA skrev:
Følger med i spenning :-) Har planer om en tur til Hadeland for å ta neste service på Stelvioen til høsten, for å benytte meg av all den erfaring du nå opparbeider om utkobling av lbdasonder justeringer osv.....
Så artig, da!
Du må selvfølgelig gi beskjed når du tar turen, så møtes vi :thumleft !
Jeg har alt vi trenger av verktøy og programvare for å gjøre nødvendige justeringer :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: AJ Arena...

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:
L-NA skrev:
Følger med i spenning :-) Har planer om en tur til Hadeland for å ta neste service på Stelvioen til høsten, for å benytte meg av all den erfaring du nå opparbeider om utkobling av lbdasonder justeringer osv.....
Så artig, da!
Du må selvfølgelig gi beskjed når du tar turen, så møtes vi :thumleft !
Jeg har alt vi trenger av verktøy og programvare for å gjøre nødvendige justeringer :-)
Ja, jeg vurderer sterkt å ta turen over fjellet for å få merkeverksted til å ta en full service, samt se over hele sykkelen. Er redd den har vert utsatt for litt for mange hobby mekanikere som dessverre ikke har sett sin begrensing :-) Men, men . I første omgang så ser jeg frem til å høre resultatene av hvordan din Stelvio oppfører seg uten Lambdasonder. Min har en del "nykker" ved sakte kjøring, og lite belastning. Så om dette hjelper så må jeg prøve å få fjernet den ene sonden som står på min Italiener..

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: AJ Arena...

Legg inn av omaas »

AJ skrev:Da har jeg kjørt en ny runde spjeldhus synkronisering.
Denne gangen med lufteskruene i hvert hus avstengt.
Det gjorde nok sitt til at ny justering måtte til og ga resultater på motorgangen.
Jevnere drag og ingen "vakuum"-områder på turtallskurven.
Opplevelsen av rykkingen (surging på utenlandsk...) i motorgangen enkelte steder på turtallskurven er borte og betydelig redusert på lavturtall.
Men helt borte blir det aldri på en big-block Guzzi-motor med forholdsvis lang slaglengde.

For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket... :-k
Når Lambasondene er kopplet ut, vil de bli ødelagt over tid. Det anbefales å ta dem ut og sette inn en bolt i eksosen.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

omaas skrev:
AJ skrev:Da har jeg kjørt en ny runde spjeldhus synkronisering.
Denne gangen med lufteskruene i hvert hus avstengt.
Det gjorde nok sitt til at ny justering måtte til og ga resultater på motorgangen.
Jevnere drag og ingen "vakuum"-områder på turtallskurven.
Opplevelsen av rykkingen (surging på utenlandsk...) i motorgangen enkelte steder på turtallskurven er borte og betydelig redusert på lavturtall.
Men helt borte blir det aldri på en big-block Guzzi-motor med forholdsvis lang slaglengde.

For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket... :-k
Når Lambasondene er kopplet ut, vil de bli ødelagt over tid. Det anbefales å ta dem ut og sette inn en bolt i eksosen.
Har tenkt på akkurat dette, ja... :-k Eneste "bekymringen" jeg har med den nye konfigureringen. Ja, og bensinforbruket, da... Som jeg enda ikke har fått sjekket skikkelig.
Ellers går Stelvio'en bedre enn noengang med utkoblede sensorer :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Good Golly... Miss Griso!

Legg inn av AJ »

Om man ikke blir like vill og galen som han som synger om "Good Golly Miss Molly", er det skikkelig artig å slenge ræven nedpå en Griso.
En skikkelig artig motorsykkel. Og ganske annerledes enn Stelvio'en :-)



Her en 850 fra 2007 med bare litt over 22K på telleren, poserende på plena her hjemme :yeyeye :knegg

Bilde

Bilde

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: AJ Arena... "Good Golly Miss... Griso!!" s. 157

Legg inn av Voodoodoo »

Seriøst, har de tatt et av beina på en gammal Jøtul og brukt som sidestøtte :scratch
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: AJ Arena... "Good Golly Miss... Griso!!" s. 157

Legg inn av SuperMorten »

Voodoodoo skrev:Seriøst, har de tatt et av beina på en gammal Jøtul og brukt som sidestøtte :scratch
Nei, det er den sveiva, som du setter i Jøtulen for å riste asken ned i skuffen... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: AJ Arena... "Good Golly Miss... Griso!!" s. 157

Legg inn av Flanker »

Sett bort fra Jøtul støtta: Griso er en av de desidert lekreste syklene som finnes, synes jeg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Flanker skrev:Sett bort fra Jøtul støtta: Griso er en av de desidert lekreste syklene som finnes, synes jeg!
Slett ikke uenig :thumleft
En skikkelig tøff sykkel 8)
Og i forhold til totalen betyr designet på ei solid støtte egentlig ganske lite og burde strengt tatt ikke være gjenstand for kommentarer i det hele tatt...

Men det er nå bare min mening.

:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... "Good Golly Miss... Griso!!" s. 157

Legg inn av AJ »

Da er det like før at alt ligger til rette for mellomlang tur over tre dager fra i morgen tidlig :D .
Meldt knallvær i området det skal kjøres. Litt seint ute med å booke overnattinger, men kom i mål med dette også.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Flanker »

AJ skrev:Da er det like før at alt ligger til rette for mellomlang tur over tre dager fra i morgen tidlig :D .
Meldt knallvær i området det skal kjøres. Litt seint ute med å booke overnattinger, men kom i mål med dette også.
Hvor går turen, om jeg tør spørre? Vi legger også ut på en 3-dagers til Hardanger i morgen.

Svar