SuperMorten skrev:AJ skrev:.
For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket...

Hvorfor er de der i første omgang, hvis de kan koble de fra uten at det betyr noe i negativ retning? Miljø?? Kunne selvsagt googlet, men spør like gjerne

rop
Ganske greit forklart her, egentlig...:
http://www.autotap.com/techlibrary/unde ... ensors.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Det "rare" med slike lambda/O2-sensorer er at de begynner først å virke ved oppnådd arbeidstemp., hva nå det måtte være...
En annen ting er at de "blander seg inn" for å "kartlegge" hva som trengs under ulike forhold og gjør denne "innblandingen" med få sekunders mellomrom. I noen tilfeller (som med Guzzi...?) blir dette en smule utidig og påvirker motorgangen på en ufordelaktig måte (ujevn gange i visse turtallsområder).
Jeg tror sensorene er der mest av 'politiske' hensyn. De har åpenbart et miljømessig formål, men om det gir særlig effekt er jeg usikker på.
ECU'en (innsprøytningssystemet og programmeringen) er der allerede. Det samme med katalysatoren.
Og hva lambda-sondene kan gjøre i tillegg av miljøgevinster er jeg, som allerede nevnt, ganske så usikker på.
For øvrig opererer de kun i 'close loop'. Dvs. under 4000 RPM. Derfra og opp til rødlinja er det ECU'en som styrer suverent.
Men disse tingene vet helt sikkert andre her inne mer om enn meg...