BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 24 mai 2019, 06:07 Kult :b_c:

Nå mangler du bare litt påfyll i den kjøledisken der :knegg
Det la jeg ikke merke til i farten :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av Bjerknez »

WikingTnT skrev: 24 mai 2019, 07:07
Bjerknez skrev: 24 mai 2019, 06:07 Kult :b_c:

Nå mangler du bare litt påfyll i den kjøledisken der :knegg
Det la jeg ikke merke til i farten :vs
Må du følge med! :knegg

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av GeirK. »

Gratulerer med kul mc garasje/mekke plass, godt det er flere av oss.
Driver selv å vurderer å bygge på garasjen for å få til dette, får se hva jeg rekker løpet av høsten.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av Esveen »

Takk for det.

Det beste er at det ikke har gått med alt for mye penger. Har brukt rundt 11.000 på verkstedet.

4900kr på plastgulvet
5000kr på osb, standere og plast
700 på ny verktøytavle fra biltema
400 på div maleruller og koster

Resten er skaffet gratis via bekjente eller vi har hatt det liggende.

Dobbel verandadør
Kjøkkeninnredning
Vinduer
Maling, grunning og primer til gulv
Listverk
Kabler og stikk
Tv

Så man kan spare litt penger på å planlegge på forhånd.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av Esveen »

Kom en liten pakke i posten i dag. Bestillte de to i eske fra en hyggelig selger på finn. Som en gest lå det med enda en modell som var betydelig mer detaljert og i riktige fargenyanser. Det gjorde dagen min enda bedre :twothumbs:
20190527_181924_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av Esveen »

The flying brick!
20190530_222947_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5040
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av FredrikE24 »

Tenkte å lage et stuebord ut av en K100-blokk en gang. Men man burde kunne starte den opp :crazy:

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av Esveen »

Hehe, det hadde vært nå. Prøver ut garasjen ikveld for første gang. Feirer med en Highland Park "Einar" edition. Passende 👍😀
20190530_224753_1_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av Esveen »

Ble en meget flott tur over Selbu - Tydalen - Glåmos - Røros - Singsås - Støren og tilbake til Trondheim. Totalt 35mil.

Hadde med termos med kaffe og kald drikke, stoppet på noen flotte plasser. Bedre blir det ikke.
20190608_170635_50.jpg
20190608_163436_50.jpg
20190608_160133_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW K1200RS - Sommer

Legg inn av TGR »

Nei, blir ikke bedre enn sånn som akkurat det.....
Blå himmel, luftig bjørkeskog og vidder.....Også en skikkelig fin mc .... :twothumbs:

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sommer

Legg inn av Esveen »

Godt med en skikkelig vaskerunde. Bra runde med avfetting på felger og midtstøtte, skumlegging og en skrubbings med vaskehanske. Klar for neste tur. :prf
20190624_141819_50.jpg
20190624_145012_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen »

Idag ble det siste tur med K1200RS'en. Turen gikk fra Trondheim til Fagernes via Valdresflya. Hadde det ikke vært for terrororganisasjonen Norsk Caravan Club og deres tyske venner hadde turen gått radig. Utrolig irriterende å ligge mil etter mil bak endeløse rekker med bobiler i 60 i 80 sona.

På Fagernes møtte jeg en trivelig fyr som jeg byttet sykkel med. En flott 2016 R1200RS med mye utstyr. Keyless, quickshift, dynamisk ESA og anti ditt og datt. Kjørte deretter fra Fagernes til Toten der jeg overnatter før jeg kjører over Venabygd og Folldal/Hjerkinn i morgen.

Så i dag er en liter æra over for min del. Litt vemodig er det, men jeg skal klare å trives med R1200 framover. :prf
20190714_120757_1_50.jpg
20190714_190945_50.jpg
20190714_195850_50.jpg
20190714_200843_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5040
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av FredrikE24 »

Neineineineinei! :eh

Går godt de R1200RSene også, men føler de som litt mindre komplett for touring(her må man jo vekte sine behov). Igjen er det jo en 20 år nyere sykkel.. Min kollega hadde en sånn, klagde over hvor tungstyrt den var, dog med Michelin PR4. Jeg måtte si meg enig, men Metzeler Roadtec01 er nok litt rundere i formen. Var ikke så enkelt å «flicke» fra side til side, noe som man kan gjøre med enkelhet med en hånd på styret på K1200RS så midtstøtta subber i asfalten.

Sist men ikke minst, gratulerer!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Snikendeugle »

Gratulerer! Ser ut som en bra stykke smykke det der! Jeg var faktisk ikke klar over at den modellen fantes :P
Ser ut som en hybrid mellom S1000RR med bokser-gener :twothumbs:
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 15 jul 2019, 00:01 På Fagernes møtte jeg en trivelig fyr som jeg byttet sykkel med. En flott 2016 R1200RS med mye utstyr. Keyless, quickshift, dynamisk ESA og anti ditt og datt. Kjørte deretter fra Fagernes til Toten der jeg overnatter før jeg kjører over Venabygd og Folldal/Hjerkinn i morgen.
Så i dag er en liter æra over for min del. Litt vemodig er det, men jeg skal klare å trives med R1200 framover. :prf
Grattiss med ny sykkel :) Får håpe du slipper unna små grønne menn i all elektronikken :twothumbs:

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen »

Da er de første 50 milene unnagjort på ny sykkel. Jeg er positivt overrasket, særlig over bedre sittestilling og hvor lettkjørt den er. Det er montert ett Wounderlich styre som er høyere, bredere og rettere. Såvidt jeg vet er det standard høyde på setet. Sittestilling passer iallefall meg veldig bra.

Jeg sitter rett i ryggen og har bedre benplass. Pleier å kjenne det i ankelen da jeg må løfte litt på foten for å gire på den gamle sykkelen. Dette var fraværende. Preface k1200rs er litt trang.

Boxermotoren var bedre enn forventet, her var forventningene lave. Man mangler kicket på høyt turtall, men den var effektiv på veien. Særlig i kombo med quickshift.

Fikk ikke prøvd de forskjellige modusene så mye. Kjørte i dynamic og rain. Må ha litt mer tid på å kjenne forskjellene.

Merket ikke noe til turbulens, kjørte med visiret i nedre stilling. Kofferter fungerte bra, liker at de har en hylle man setter poser/innervesker på, slik at det er lettere å lukke igjen. Cruisecontroll fungerte bra.

Det jeg må bruke mest tid på å venne meg til er dykking ved nedbremsing. Hadde en kraftig nedbremsing pga. Sykklist som kom ut i veien (ikke nødbrems) her mener jeg K1200rs'en føltes mer kontant. Kan hende det er bedre i road modus.

I høy hastighet virker K1200 litt mer stabil, mens R1200 er lettere å kjøre totalt sett. Synes den ga ett godt inntrykk som touringsykkel og man merker at den er 50kg lettere.

Forrige eier hadde tatt ut db-killeren på Akrapovic HP potta. Så den høres med andre ord. Smeller og popper når man bruker quickshiften. :twothumbs:
20190715_121125_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen »

Da var R1200'en plassert inn i verkstedet i garasjen. Passer fint inn der.

Har solgt det hydrauliske løftebordet da det ble litt bredt og litt kort. Satser på ett smalere å lengre mc-løftebord ala Biltema/Bauhaus.

Ellers er det mye kjøring for tiden. Koser meg veldig med denne. I morgen skal dama sitte på ned til Chyra/Kamelot konsert på Byscenen. Da får vi hennes tilbakemelding som passasjer.
20190719_225930_50.jpg
20190719_230005_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen »

Da er det 30° i Trondheim og det eneste jeg orket var å vaske sykkel i skyggen.
Har nå kjørt over 2000km, korte og lange turer samt til/fra jobb i en uke. Jeg bynner å gjøre meg opp en formening om R1200RS.

Fordeler:
Sittestilling, særlig med Wounderlich styret.
Gear assistent pro (Quickshift opp/ned)
Utseende
Dynamisk ESA samt kjøremoduser
Moderne sykkel med fine detaljer
Akrapovic HP slipon i kombo med quickshift
Lettkjørt og forutsigbar
Keyless (sluker batteri, men lett å bytte)

Ulemper:
Boxermotoren (kommer tilbake til det)
Displayet med analog speedo og digital turteller
Føles ikke helt satt i høye hastigheter
Multihjulet brukes kun til navigator 5/6 fra BMW

Boxermotoren var jeg klar over kom til å bli en overgang, den gir masse moment og er svært effektiv. Liker lyden og at den har pondus. Kjører man på landevei imellom 3-5 gir er det bare å mate på i svingene. Man når høye hastigheter fort å man må virkelig følge med på speedoen. Særlig fartsøkning på lavt turtall lurer deg.

Det jeg ikke liker er gangen på lavt turtall, ved småkjøring i og rundt rundkjøringer eller i kryss. Her finner jeg ikke optimalt gear uten rakling eller for høyt turtall. K1200 plukket opp hastigheter på en smidigere måte.
Når man drar på får man heller ikke følelsen av å kjøre fort før man ser på speedometeret. Savnet litt den lineare effekten på en 4 sylinder samt lyden som øker med turtallet.
Jeg synes også at det er ugjevnt når man går av og på gass på motorvei i høyt gear.

Kan hende det fortsatt er en vanesak. Fordelene veier fremdeles tyngre enn ulempene, så totalt er jeg fornøyd.
20190727_124537_50.jpg
20190727_124558_50.jpg
20190727_124619_1_50.jpg
20190727_124642_50.jpg
20190727_124654_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen »

Monterte ekstralys på sykkelen i går. Settet fulgte med når jeg kjøpte den. Originalt BMW med lys, brakett, skruer og ledningsnett med bryter på styret. Montering gikk fint, men fant ikke pluggen for aux. Lys i sykkelens ledningsnett.
Demonterte halve sykkelen uten hell. Siden det nye ledningsnettet hadde både en hann/hun plugg kan det hende noe skal kobles ut og så sammen med det nye. Tør ikke koble ut for mye rart og ta sjangsen på feilkoder.

Må uansett bestille time for koding, da får de plugge det sammen.
20190803_185822_50.jpg
20190803_185837_50.jpg
20190803_185846_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Snikendeugle »

Veldig fin sykkel!
Forelsket i garasjen din! 😁

Veldig kult med glass-topper på sykkelen, men er det ikke litt sårbart om sykkelen skulle gå på siden?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen »

Jo, virker litt tandert. Har heldigvis motor beskyttere som tar for ved velt.
Garasjen fungerer ypperlig!

Ble en runde til Steinkjer og videre fjorden rundt tilbake til Trondheim. Bynner smått å skjønne/like boxeren nå :scratch :twothumbs:
20190804_144954_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen »

Da ligger gammelsykkelen ute til salgs. Vil påstå at dette er mye sykkel for pengene.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=154432138
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen »

En fin kveldstur i 15 grader og styrtregn. Av og til er det befriende å kjøre i regn. Man fokuserer litt mer på kjøringen og ikke så mye på å kjøre fort.

Fikk testet ekstralysene, men ble kun middels imponert. Øker i beste fall synligheten.

Apropo synlighet, det var 2 biler på turen som kom fra høyre (forkjørsveg) som ikke så meg å kjørte ut. Det gjelder å følge med nå som det blir mørkere ut.
20190819_213447_50.jpg
20190819_214602_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av AJ »

Esveen skrev: 19 aug 2019, 22:09 Av og til er det befriende å kjøre i regn. Man fokuserer litt mer på kjøringen og ikke så mye på å kjøre fort.
Ja, ikke sant?
Det er noe eget med å kjøre i regn og samtidig oppleve å ha god kontroll. Og ikke minst kjenne på at kjøreklærne faktisk holder en tørr :) .
Å få værelementene tett innpå er en del av den gode MC-kjøreopplevelsen :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen »

Godt med en skikkelig rydde/vaskedag. Tømt garasjen for søppel og rot, støvsugde (!) garasjen og støvtørket vinduskarmer og benker. Etterpå fikk sykkelen og I3'en en vask.

Ikveld blir det kjøring 👍👍
20190908_143452_50.jpg
20190908_150552_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar