Godtvoksen blogg: Sesong 2013

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Godtvoksen blogg: Honda VTX 1800

Legg inn av Duville »

Største! kommer ikke til å bli noen så mye større enn dette..

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:Under vanlig værforhold, dvs. lite vind og dermed rolig farvann, er det vel nok å la den stå på sidestøtten. Det var i hvert fall min erfaring på vestlandsturen vår nå nylig.
Gikk du fra sykkelen eller sto du og passet på i tilfelle etc?

Duville

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
AJ skrev:Under vanlig værforhold, dvs. lite vind og dermed rolig farvann, er det vel nok å la den stå på sidestøtten. Det var i hvert fall min erfaring på vestlandsturen vår nå nylig.

På sidestøtta med forhjulet rett frem støttet mot lastelemmen da står den fjellstøtt helt frem. Når ferja nærmer seg sitter du på sykkelen og drar den litt tilbake og holder bremsene inne.

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

På småfergene er min prosedyre slik:
Parkere sykkelen i 1. gir. Sette den på støtten, med styret vridd mot venstre, slik at sykkelen legger seg litt over den veien.
Hvis det er rolig sjø, så går jeg og tar meg en kopp kaffe. Hvis det er urolig, står jeg ved sykkelen.
Har man midtstøtte må man for all del ikke bruke denne.

Når vi kommer til land setter jeg meg på sykkelen, som fremdeles står på sidestøtten. Legger litt vekt på. Mye sikrere enn å stå over sykkelen uten sidestøtten nede.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Morten
Motorsykkelen din: HD 2007 Night Rod Special, 1130 kubikk

Legg inn av Morten »

Duville skrev:Største! kommer ikke til å bli noen så mye større enn dette..
Triumph Rocket III (2300 kubikk) ? :D
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes"

Duville

Legg inn av Duville »

Morten skrev:
Duville skrev:Største! kommer ikke til å bli noen så mye større enn dette..
Triumph Rocket III (2300 kubikk) ? :D
ække no onda det !!!

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev:Når det gjelder å ta med seg MC'n på ferge så vet jeg at mellom Norge-Danmark så er det opplegg for å stroppe fast sykkelen på overfarten. I sommer tok jeg for første gang et par innlandsferger og her var det ikke slikt opplegg.
[/b]
:thx
Æ trur det e mulig å stroppe fast sykkelen på de fleste ferger,snakk
med mannskapet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:
Jeg lot sykker'n stå der mens jegh slappet av andre steder på båten.
Satte den på sidestøtta (midtstøttebruk på ferje er fy, fy, farlig, farlig!! :[-X ) og vred styret slik at forhjulet vendte mot venstre (sidestøttersiden...), slik andre har nevnt her.
Var ikke bekymret for sykker'n med de småkrusningene det var på de overfartene vi hadde på turen. Men en av fyrene på turistferja anbefalte meg å bruke en slags gummikloss de hadde, som en støtte på det ene hjulet for å hindre sykker'n i å trille framover (hvis, så fremt, i fall, osv. osv.) og dermed frigjøre sidestøtte. Skjer det så velter jo sykker'n...
Sånn sett er det jo selvfølgelig betryggende å stroppe fast sykker'n. Hadde med egnede stropper, men brukte de aldri.

Duville

Legg inn av Duville »

AJ skrev:
Godtvoksen skrev:
Jeg lot sykker'n stå der mens jegh slappet av andre steder på båten.
Satte den på sidestøtta (midtstøttebruk på ferje er fy, fy, farlig, farlig!! :[-X ) og vred styret slik at forhjulet vendte mot venstre (sidestøttersiden...), slik andre har nevnt her.
Var ikke bekymret for sykker'n med de småkrusningene det var på de overfartene vi hadde på turen. Men en av fyrene på turistferja anbefalte meg å bruke en slags gummikloss de hadde, som en støtte på det ene hjulet for å hindre sykker'n i å trille framover (hvis, så fremt, i fall, osv. osv.) og dermed frigjøre sidestøtte. Skjer det så velter jo sykker'n...
Sånn sett er det jo selvfølgelig betryggende å stroppe fast sykker'n. Hadde med egnede stropper, men brukte de aldri.

Derfor anbefalte "min erfarne venn" meg å parkere forhjulet rett fremover og mot veggen / lemmen helt forran på ferja. Da kunne ikke sykkelen komme fremover uansett og stod veldig trygt på sidestøtta.

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Tusen takk for mange råd i forbindelse med å ta med MC på ferge. Stropping er tydeligvis ikke et must på småferger... ;e
Det er med skrekkblandet fryd jeg gleder meg til å hente sykker'n, på samme måte som når jeg hentet Blåmann.

Jeg har jo aldri kjørt tyngre MC en Blåmann. :-k

Duville var "Størst" et navneforslag?
Sist redigert av Godtvoksen den 21 aug 2010, 16:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Har kjørt ferje mange ganger i Norge og i utlandet. Jeg har alltid med en lastestropp som jeg slår over sykkelen om mulig, og spenner den ned mot sidestøtta. Finne klosser å legge foran og bak hjulene, bruker jeg dette.
"better safe than sorry"

Det finnes ferjer hvor det ikke er fester for stropping, da er jeg veldig nære sykkelen og passer på...særlig ved avgang og ankomst.

Vi kom 5 minutt for sent til en ferje på Moldekanten, men tok neste. På tuten "tok vi igjen" den vi kom for sent til.....den hadde fått noen motortrøbbel og gikk på grunn!!!! Bulker og skraper påmye av biler og annet der ;e
Man vet aldri ..
"Do the right thing"

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Relax skrev:Jeg har alltid med en lastestropp som jeg slår over sykkelen om mulig, og spenner den ned mot sidestøtta.
Legger du stroppen over salen da?

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Godtvoksen skrev:
Relax skrev:Jeg har alltid med en lastestropp som jeg slår over sykkelen om mulig, og spenner den ned mot sidestøtta.
Legger du stroppen over salen da?
Ja, vanligvis. På lengre overfarter bruker jeg minst 2 stropper..
Du kan presse hard mot setet og dette skrukker seg, men retter seg opp så fort du løsner stroppen. Videre legger jeg hanskene mine imellom on stropp eller annet kommer mot lakk eller andre flater.

Poenget er å få strammet mot sidestøtta. Sykkelen velter ikke til venstre pga sidestøtta og ikke til høyre pga av stroppen.( om nå stropper riktig )
Stropp 2 bruker jeg til å prøve å hindre at sykkelen kan gå forover eller bakover, dvs om det ikke er "hjulkiler" på båten. ( jeg stoler ikke 100% på å bare sette den i 1 gir)
Hele poenget er, fest sykkeln så den ikke går fram, tilbake eller en av sidene..... og.....IKKE stol på folk på båten !!!! SJEKK SJØL!
"Do the right thing"

Duville

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:Tusen takk for mange råd i forbindelse med å ta med MC på ferge. Stropping er tydeligvis ikke et must på småferger... ;e
Det er med skrekkblandet fryd jeg gleder meg til å hente sykker'n, på samme måte som når jeg hentet Blåmann.

Jeg har jo aldri kjørt tyngre MC en Blåmann. :-k

Duville var "Størst" et navneforslag?
Ikke størst men selvfølgelig:

Største!

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Da blir lista slik

Norske navneforslag:

Silkesvarten
Svartolf
VesleVoksen