Som nevnt i en annet tråd tok jeg meg en kjøretur i går. Tenkte jeg spesielt skulle være oppmerksom på dette "fenomenet" da jeg var på turen. Det jeg i første omgang la merke til var at jeg er mye tøffere til å legge meg ned til venstre.AJ skrev:Noen hevder at slik slitasje kommer av at mange av oss reserverer oss noe for nedlegg på samme side som skrivearmen, dvs. at de som er høyrehendte er mer forsiktig med nedlegg til høyre og tilsvarende for de venstrehendte.2000Touring skrev:Ok, men for å snu litt på det fra min side - er det mange andre som har slik slitasje på dekkene sine?biker7 skrev: Dette + at veiene våre ofte heller litt nedover fra midten, og vi da må lene oss litt over mot midten/venstre. Tror disse to tingene har noe å si på dette. Ganske vanlig dette skeiv-slitte dekk-fenomenet tror jeg.
Hvem som har funnet ut at det kan være slik husker jeg ikke i farten, men det kan kanskje være noe i dette...? Noe med følelsen av kontroll, kanskje? Eller følelse av mangel på sådan...![]()
Videre begynte jeg å filosofere over hvorfor det var slik... Det med vestre og høyre-hendt syntes jeg blir en litt rar forklaring(selv om det kan være noe i det)
Det jeg tror kan være en forklaring er 2 ting:
1)Veibredde
2)Oversikt
1)Veibredden som man kan bruke i en venstresving ser større ut i en venstresving enn i en høyresving - dette kommer av at vi(naturligvis) kjører i høyre del av kjørebanen. I tillegg har vi ofte autovern på høyre side som vi ikke vil legge oss helt ned på når vi tar høyresvingen.
2) Oversikten er ofte mindre i en høyresving, da man ikke ser gjennom svingen(noe man mye oftere gjør i en venstresvin grunnet at man ligger til høyre). Derfor sakkes farten, og det blir mindre pådrag gjennom svingen.
Kun mine betraktninger i saken, i forhold til hvordan jeg selv kjører og opplever det.
Andre som har synspunkter på hvorfor?