Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av 2000Touring »

AJ skrev:
2000Touring skrev:
biker7 skrev: Dette + at veiene våre ofte heller litt nedover fra midten, og vi da må lene oss litt over mot midten/venstre. Tror disse to tingene har noe å si på dette. Ganske vanlig dette skeiv-slitte dekk-fenomenet tror jeg.
Ok, men for å snu litt på det fra min side - er det mange andre som har slik slitasje på dekkene sine?
Noen hevder at slik slitasje kommer av at mange av oss reserverer oss noe for nedlegg på samme side som skrivearmen, dvs. at de som er høyrehendte er mer forsiktig med nedlegg til høyre og tilsvarende for de venstrehendte.
Hvem som har funnet ut at det kan være slik husker jeg ikke i farten, men det kan kanskje være noe i dette...? Noe med følelsen av kontroll, kanskje? Eller følelse av mangel på sådan... :scratch :dontknow
Som nevnt i en annet tråd tok jeg meg en kjøretur i går. Tenkte jeg spesielt skulle være oppmerksom på dette "fenomenet" da jeg var på turen. Det jeg i første omgang la merke til var at jeg er mye tøffere til å legge meg ned til venstre.

Videre begynte jeg å filosofere over hvorfor det var slik... Det med vestre og høyre-hendt syntes jeg blir en litt rar forklaring(selv om det kan være noe i det)
Det jeg tror kan være en forklaring er 2 ting:
1)Veibredde
2)Oversikt

1)Veibredden som man kan bruke i en venstresving ser større ut i en venstresving enn i en høyresving - dette kommer av at vi(naturligvis) kjører i høyre del av kjørebanen. I tillegg har vi ofte autovern på høyre side som vi ikke vil legge oss helt ned på når vi tar høyresvingen.

2) Oversikten er ofte mindre i en høyresving, da man ikke ser gjennom svingen(noe man mye oftere gjør i en venstresvin grunnet at man ligger til høyre). Derfor sakkes farten, og det blir mindre pådrag gjennom svingen.

Kun mine betraktninger i saken, i forhold til hvordan jeg selv kjører og opplever det.

Andre som har synspunkter på hvorfor?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Bosted: Trondheim

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Bubbu »

Kjøpte pr3 bakdekk og betalte 1600.- ferdig på sykkel. Ser på motorsykkeldekk.com tar de over 1600.- og da kommer ommlegg i tillegg. Kjøpte dekket til dekk 1 på tiller i trondheim. Fikk telefon at nå har fordekket mitt også kommet så da blir det ommlegging i dag. de hadde ikke pr3 så det blir pr2 forran.
(The Beast )

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av biker7 »

Har i dag kjøpt PilotRoad3 forann og bak for 2100,- ferdig pålagt og balansert på lokal dekk-sjappe. DET kan vel ikke være værst pris vel :-) 180/55-17 (ca.1200,-) og 120/70-17 (ca.900,-). Løse felger da. Noen billigere? :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Tysnes »

biker7 skrev:Har i dag kjøpt PilotRoad3 forann og bak for 2100,- ferdig pålagt og balansert på lokal dekk-sjappe. DET kan vel ikke være værst pris vel :-) 180/55-17 (ca.1200,-) og 120/70-17 (ca.900,-). Løse felger da. Noen billigere? :D
Så pass , lå sjappa i ei mørk bakgate ;e

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39825
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av AJ »

Tysnes skrev:
biker7 skrev:Har i dag kjøpt PilotRoad3 forann og bak for 2100,- ferdig pålagt og balansert på lokal dekk-sjappe. DET kan vel ikke være værst pris vel :-) 180/55-17 (ca.1200,-) og 120/70-17 (ca.900,-). Løse felger da. Noen billigere? :D
Så pass , lå sjappa i ei mørk bakgate ;e
Nesten skummelt billig, ja... :knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av biker7 »

AJ skrev:
Tysnes skrev:
biker7 skrev:Har i dag kjøpt PilotRoad3 forann og bak for 2100,- ferdig pålagt og balansert på lokal dekk-sjappe. DET kan vel ikke være værst pris vel :-) 180/55-17 (ca.1200,-) og 120/70-17 (ca.900,-). Løse felger da. Noen billigere? :D
Så pass , lå sjappa i ei mørk bakgate ;e
Nesten skummelt billig, ja... :knegg
Syns nesten det selv jeg. Men seriøst bilverksted/dekkverksted, og har tilogmed kvittering pålydende 2096 blanke kroner!
De regnet ut prisen da jeg bestilte for ca1,5mnd siden, og jeg var sikker på at det var feil jeg. Da jeg nå endelig fikk brukt opp de gamle dekkene og fikk lagt på de nye, så trodde jeg summen skulle stige litt. Men nei da! Ittno bedre enn det. :thumleft
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av 2000Touring »

Og hva heter denne sjappa? Og ligger hvor?
Kan jo være verdt å kjøre langt for å få tak i så billige dekk...

Jeg kontaktet Spinnin wheel på Hof, de skulle ha akkurat det samme(2100 ferdig omlagt) - MEN, det gjaldt kun for bakdekket...
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39825
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av AJ »

Leste nettopp på et utenlands Triumph Tiger forum at Michelin visstnok skal ha stemplet en "B" på en serie av sine nye PR3 bakdekk og at denne "B"'en skal markere at nettopp disse dekkene er ment for tyngre sykler og sportslig kjøring med passasjer og bagasje. Dvs. laget for bedre slitestyrke og lengre levetid.
Dermed ned i garasjen for å sjekke. Og til min overraskelse oppdaget jeg at bakdekket på Tiger er et 190/50 dekk i stedet for standarddim'en 180/55 :oh
Ble litt paff, ja...
Men tenkte så at; greit nok... Fett bakdekk og sykker'n oppfører seg upåklagelig.
Kikket så på dekkveggen og fant en B der et eller annet sted, men vet ikke om det er denne det er snakk om.
Har skrevet mail til de som byttet dekket og regner med å få svar enten i morra eller på mandag.

Om det er det, dvs. en kraftigere utgave av standar PR3 dekket, pluss at det er 190/50 dekk, skjønner jeg hvorfor jeg betalte kr. 4000,- for settet ferdig pålagt.
Et "B" dekk skal visst være noe dyrere. Det samme gjelder vel for et 190/50 dekk...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Dekk igjen ..

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !

Titter innom forumet her stadig. Litt frustret over at jeg ike kan bidra med med så mye . Har ikke all verdens mc erfaring.

Vått vær nå utover. Ble minnet på idag at det er et faktum at det er høst og da er det spesielt viktig med gode dekk.
Vurderer nye dekk nå i høst. Noen som har gode erfaring med dekk for vått vær.Til min sykkel og andre.. Gjerne linker til nyere merke uavhengige tester.
Min Virago har. Fordekk: 100/90-19 Bakdekk: 140/90-15

På forhånd takk.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39825
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av AJ »

Michelin PilotRoad3 er av mange "vedtatt" som det beste regndekket.
Kjører på mitt andre bakdekk nå. Byttet strengt tatt før det var nødvendig etter ca. 10K kjørte km. Var en god del mønster igjen selv om mønsteret var slitt ned på samme nivå som slitemerkene - TWI-indikatorene.
Valgte å bytte med tanke på en våt sensesong nå i høst...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Solo-rider »

Takk for svar.
Har kjørt et godt stykke (ca 12k) med dekkene som sitter på sykkelen min. Titter etter slitemerkene TWI -indikatorene en gang til i morgen. Kunne ikke se slike på dekkene mine sist jeg så på dem. ( det er ca 4mm mønster igjen på dekka)
Kjører vanligvis til det blir kuldegrader så tiden er nok inne til skifte for meg også.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !

Tittet idag etter Michelin PilotRoad 3 dekk til Sykkelen min. Kan ikke finne "mine" dimmensjoner på de dekkene.
Noen som vet om andre dekk som er brukbare på vått vær til min Virago ?

Takker på forskudd for svar.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Crinos »

Solo-rider skrev:Hallo !

Tittet idag etter Michelin PilotRoad 3 dekk til Sykkelen min. Kan ikke finne "mine" dimmensjoner på de dekkene.
Noen som vet om andre dekk som er brukbare på vått vær til min Virago ?

Takker på forskudd for svar.
Jeg tipper du har litt samme problem som meg med å finne dekk... De dekkene "alle" anbefaler, produseres ikke i min dimmensjon heller..

Jeg ønsket meg et Dunlop D404 dekk, men endte opp med et Avon Venom dekk i stedet.
Bilde
Er kjempe godt fornøyd med dekket så langt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Gammelgutt

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Gammelgutt »

http://www.maxxis.com/MotorcycleATV/Str ... -Rear.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har kjørt ut et sett av disse på Huosung gt 250 og det holdt over 15000km.
Har samme dekkene nå på en BMW f50gs (2011) og har kjørt snart 4000km med de dekkene. Og det har jo ikke vært særlig med solskinn i det siste, så dekkene har virkelig fått prøvd seg i regnvær. Har foretatt ganske harde oppbremsinger i regnvær også oppå hvitmalingen i forgjengerfelt. Og det stopper, uten at ABSen slår inn. Kjørte motorvei i styrtregn forleden, ingen problemer.

Disse dekkene er H-merket dvs, holder til sykler med toppfart opp til 210 km/t. De leveres i riktig dimensjoner til din sykkel. Leveres bla av Norsk Motor Import (Kawasakiimportøren).

140/90-15 kr.1086.-
100/90-19 kr. 752.-

Ps.
Jeg kjører "normalt" i regnvær og ikke med fothvilerskrap.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av ejs »

:thumleft

Kjørte med Pirelli MT 66 på en Suzuki GS1100GLX,, Fungerte greit.
If it ain't broke, I'll break it.

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !

Takker for svarene.
Jeg kjører med Pirelli Route dekk nå. De fungere bra på rett vei og oppbremsing. Men svinger går ikke fullt så bra.. Det gikk rett frem for meg for meg på en avkjøring fra E 18 da dekkene var nesten nye. Hadde bare "gangfart" men mistet grepet helt. Forsøkte bremse mer da jeg skjønte det gikk galt, men det ble bare verre da.
Fikk kontroll med begge bena som en sparkstøtting. Havnet i grøfta.Gikk heldigvis bra ingen skade på sykkel eller meg.
Syntes dette var skremmende at dette hendte med nesten nye dekk. Dobbeltsjekket lufttrykk og så over dekka, men ikke noe unormalt og se.
Så da er spørsmålet mitt er det noen andra som har erfaring med disse dekka ?

Det hører vel også med til historien at jeg på forrige sykkelen hadde "Maxxis" dekk. Med disse dekkene har jeg kjørt mange ganger i større hastighet og værre vær på samme stedet uten at de har "sluppet".

Hadde en teori på at" billigdekk" som Maxxis var dårligere enn Pirelli, men det er ikke bestandig at pris/merke og kvalitet hører sammen.

Så vil nok vurdere sterkt og gå for Maxxis igjen. Er fortsatt takknemmelig for flere innspill her.

Takker så mye for det.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Snikkeren »

Helt nye dekk kan være veldig glatte. De fleste dekk er satt inn med et stoff for at de skal kunne lagres uten å ta skade av det. Så hvis dekkene var helt nye kan det være årsaken.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av ejs »

:thumleft
Solo-rider skrev:Hallo !

Takker for svarene.
Jeg kjører med Pirelli Route dekk nå. De fungere bra på rett vei og oppbremsing. Men svinger går ikke fullt så bra.. Det gikk rett frem for meg for meg på en avkjøring fra E 18 da dekkene var nesten nye. Hadde bare "gangfart" men mistet grepet helt. Forsøkte bremse mer da jeg skjønte det gikk galt, men det ble bare verre da.
Vet bare at på min sykkel var de bra.Hadde noen bakhjulsslipp,men det var nok mere pga kjøringa.Sleit nesten hull i veltebøylene.. :mc7
(sleit ut ytterkant av sålene på militærstøvla +sålene på kjørestøvla som jeg kjøpte etterpå + sålene som skomakeren limte på etterpå + halvveis ned på neste sett med såler).Føler at dekka var gode nok...(hadde også et sett med Lazertec på denne Suzukien.)De sporet mere.

Kjører mye roligere med Turboen.

:mc2 :mc2 :mc2 :mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Solo-rider »

Da dette skjedde var dekka kjørt over 1000 km. Så de var nok innkjørt.
De slipper på bakhjulet om jeg gir på slikt føre. Men det gjør vel mer eller mindre alle dekk ... eller ??
Kjøre veeeeldig pent når det er vått og spesielt i svinger.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av evike »

Solo-rider skrev:Hallo !

Takker for svarene.
Jeg kjører med Pirelli Route dekk nå. De fungere bra på rett vei og oppbremsing. Men svinger går ikke fullt så bra..
Egen erfaring er at Viragoen ikke er så fryktelig glad i svinger, sånn generelt sett og det kreves en bestemt holdning for å kjøre den godt i svinger (noe jeg har litt for lite av og derfor har bytta meg bort fra Virago)... Det har jo innvirkning med sykkelen, ikke bare hva slags dekk.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Solo-rider »

Viragoen er nok ikke den sykkelen en kjøper om en skal kjøre hardt i svinger. Det har jeg også erfaring med.
Men har fremdeles troen på at den skal kunne holde seg på veien(i svinger) i ikke alt for stor hastighet når det er regn...

Noen flere her som har kjørt eller kjører Virago som har noen erfaringer og dele ?

Har tittet litt rundt på nettet og funnet ut at både Dunlop D404 og Avon Venom AM har dekk i "mine" dimensjoner.
De er kanskje bedre enn Maxxis ?
Noen som sitter på erfaring eller tester av disse dekka ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av fikse »

Utfordringen for deg er å finne gode regndekk til akkurat din sykkel. Du har både dimensjonene på dekkene og ikke minst størrelsen/vekten på sykkelen å ta hensyn til. Jeg har null erfaring med din type sykkel, så kan ikke hjelpe deg. Men, et par tips generelt: Sjekk at produsenten babler om silica. Dette stoffet vil du ha mest mulig av. Det er en fin ting på vått føre.
Så er det noe som ingen her har diskutert, nemlig lufttrykk. Det hjelper ikke med "verdens beste dekk" om det ikke har rett trykk mot vegbanen. Når du kjører på denne våte tiden av året, så fyr OPP trykket. Opp med gjerne 10% i forhold til anbefalt trykk. Jeg _garanterer_ deg at det er en god ting :thumleft Utfordringen er at regnvann (iallfall det vi har nå) er kaldt, og kjøler ned dekket så mye at du ikke får den temperaturen du trenger. Med å få opp trykket, får du opp temperaturen, og du får tilbake grepet. Trikset vil ikke hjelpe på elendige dekk, men på de dekkene du har, så har du en sjanse for at du vil få en aldri så liten aha-opplevelse bare med å øke trykket.
En annen ting er at det faktisk hjelper å vaske dekket. Vask det med gryteskrubb og kraftig zalovann. Det holder faktisk flere dager :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Snikkeren »

Jeg trodde at man fikk høyere temperatur i dekkene med lavere dekktrykk. :scratch

Jeg kjører med samme dekktrykk som jeg gjør på tørt, og det har funket bra hittil (bank i bordet).
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Tor Arne
Innlegg: 28
Registrert: 29 apr 2011, 23:24
Motorsykkelen din: Vmax 2001
Bosted: Skotterud

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Tor Arne »

Solo-rider skrev:Hallo !

Titter innom forumet her stadig. Litt frustret over at jeg ike kan bidra med med så mye . Har ikke all verdens mc erfaring.

Vått vær nå utover. Ble minnet på idag at det er et faktum at det er høst og da er det spesielt viktig med gode dekk.
Vurderer nye dekk nå i høst. Noen som har gode erfaring med dekk for vått vær.Til min sykkel og andre.. Gjerne linker til nyere merke uavhengige tester.
Min Virago har. Fordekk: 100/90-19 Bakdekk: 140/90-15

På forhånd takk.
Jeg synes Dunlop Arrowmax GT501 er et suverent dekk på min Yamaha xj750. Litt dyrere, men suverent :=D>

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Rottenikken »

Syns det alltid er viktig å ha bra dekk spesiellt på høsten.

Men når det er sagt syns jeg vel egentlig det er personen oppå tohjulingen der er det viktigste m.h.p. sikker kjøring på våt asfalt.
Slikt som å kjøre "mykt" og defensivt, gjøre seg ferdig med bremsing før sving, treffe mest mulig optimal linje i svingen slik at man slipper å korrigere midt i svingen, forsiktig med pådrag ut av sving etc. kumlokk, ferister, veioppmerking, trikkeskinner er glatte på vått føre likeledes nylagt asfalt. Rundkjøringer og områder i nærheten av bensinstasjoner (dieselsøl fra lastebiler) bør man også være oppmerksomme på.

For å få "feeling" med grepet går det an å provesere fram "slipp" når man er alene på veien.
Veien er viktigere enn målet.

Svar