Når motoren er konstruert for å tåle fullt pådrag og voldsomt turtall med full akselerasjon, så er det å bremse på gir en nokså liten belastning(retardasjon) egentlig. Det jeg mener. Klart motoren holder igjen og har en viss belastning. Motoren tåler dette helt finfint.simpson skrev: 04 jun 2017, 18:54 Du belaster motor uansett hvordan du gjør det.
Høyere turtall og over lengre tid gir selvfølgelig mer belastning enn å "bare slippe gassen" som du sier.
En kamerat mener at bilen ikke har godt av å stå parkert i gir. Stor belastning på girkasse og motor sier han og parkerer kun med brekk og bil i nøytral.
Når det gjelder totakt, har man som regel en oljepumpe med en viss grunnstilling med mengde og som øker ved pådrag ved at gasswire splittes og gir pådrag til gasser og oljepumpe. Ved motorbrems og gasser i tomgangsstilling er det et minimum av bensin/olje som slipper inn og kjøler ned. Da kan det fort skjære seg. Har dog tilgode å skjære en totakter siden jeg fikk moped i barnehagealder.