Svingteknikk-nedlegg

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svingteknikk-nedlegg

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 03 jul 2024, 14:02 Tror selv jeg i alle år har kjørt såkalt «Nøytral» noe de som har kjørt bak meg sikkert kan bekrefte … Det blir litt annerledes i krypfart evt kjøregård kjeglekjøring osv der du bruker kroppen for å få det raskeste og beste resultatet.
Samme her. Rettlinjet vertikalt med sykkelen med unntak av hodet som jeg legger på skakke, for å si det på måten for å mest mulig rettlinjet blikk når svingene kjøres.
Unngår altså "urolig" kjørestilling ved svingkjøring. Fornuftig, litt klokt, feil eller rett? Bryr meg ikke så lenge det funker for meg ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Svingteknikk-nedlegg

Legg inn av mekkern »

Opp til 40-50kmh så kan jeg la sykkelen "gå inn " mer enn kroppen i svinger for å "slange meg mellom hindringer" men når hastigheten øker blir jeg "nøytral" inntill det virkelig skal presses i svingene,da flytter jeg kroppen innover i svingen-hvis ikke skrubber fothvilere og annet altfor tidlig.
Hvis jeg skulle "bomme" på en ukjent sving vil jeg også skli kroppen inn i svingen så jeg har mer nedlegg å gå på.

Hva jeg gjør på grusveier med søle og rullegrus eller snø/is varierer med underlag og kjøretøy/sitte/ståstilling-og kan ikke sammenlignes med asfalt.

Hvilken "fasit" alle tullinger på youtube mener å sitte på bryr meg ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Svingteknikk-nedlegg

Legg inn av GSXR-Erling »

Drit i å henge hit og dit på gata, men ha løse ledige albuer, og benytt kontrastyring så lenge du må....Det får ned biken!
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Svingteknikk-nedlegg

Legg inn av GSXR-Erling »

WikingTnT skrev: 15 jun 2017, 20:54 Dette er en kjent stripe i LA - Mullholland drive også kjent som "the snake" i et ellers rimelig flatt landskap ift Norge/Alpene. Rnickey Mouse har en haug med vids fra faste steder i dette omr hvor han filmer alle slags kjøretøy opp/ned med stort sett fatale sekvenser.
En offentlig vei med fartsbegrensning og heavily observert av politi.
De fleste av disse i denne sekvensen er vel "overrasket" av svingene og fryser med det resultat at de panikk-bremser med for-bremsen eller ikke gjør noe som helst og havner i grusen, hvor de mest sannsynlig aldri har vært før...
Til ditt spørsmål om henging.. - du skal kjøre alvorlig fort før henging er "nødvendig" - det gjør du jo for å rette opp sykkel når du nærmer deg "grensen" for hjul-slipp - mitt råd er å prøve seg frem med å tøye grensene uten å bevege seg altfor mye på salen - det er veldig mye å gå på før man trenger å kompensere med henging .- litt justering med kne og rumpe er innafor når farten øker men overdreven henging er å ta i på normal vei. Har selv kjørt bak en kompis på KTM 690 som sitter rett opp og ned og skraper fot-hvilere mens jeg kompenserer med rompe-flytting og knær. Dekkene holder !
Så mitt råd er å prøve "rett opp og ned" for å få feeling med sykkel for så å ta det videre med henging og flytting på salen når du er klar for det.
Mye enig! 👍
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Svingteknikk-nedlegg

Legg inn av GSXR-Erling »

FredrikE24 skrev: 16 jun 2017, 13:53 Ikke ta filmene til RNickeyMouse som noen fasit. All den kjøringa er ren show-off, amerikanere flest har lite/ingen opplæring på å kjøre motorsykkel så svingteknikken er nok ikke den beste. Å henge slik som de gjør er jo helt unødvendig. Virker som de aller fleste ikke har kjørt så mye på svingete vei før.

Pkt.1 Sitt riktig
Pkt.2 Se dit du skal og i dette tilfellet gjerne der du ønsker deg ut av svingen.
Pkt.3 Avpass farten før sving
Pkt.4 Sett deg på sykkelen etter boka, kanskje flytte bittelitt på stumpen(jeg gjør det ofte)
Pkt.5 Jevn gass fram til tangeringspunktet og bånn gass ut av svingen :crazy:

Forrige helg kjørte jeg langt langt langt på våt asfalt(flere hundre mil) og kjørte relativt friskt til tider. Hadde ikke hjulslipp en eneste gang på turen. Du bør forøvrig lese boka fra NMCU, "Full Kontroll".
Med den teknikken der skal jeg love deg at med mye nedlegg og ganske rå bike, slipper bakhjulet før du får sagt SHIT!
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Svingteknikk-nedlegg

Legg inn av GSXR-Erling »

En annen ting, å skrape fothvilere er et tegn på at biken legges for mye ned, da må overkroppen rett ut til siden, det hjelper...og vedr gass ut av sving i nedlegg, ja da er det å gå på mykt....kan man gi på fult med en gang, er det "kjerring kjøring" 😉
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Svingteknikk-nedlegg

Legg inn av dypen »

Det er en ting jeg endrer på hvis farten øker på svingete vei, setter tåballene på fothvilerene da slipper jeg å skrubbe skoa før fothvilerne. På KTM’n var det mer å gå på sammenlignet med K1600’n, GSA’n er vel i samme kategori som KTM’n.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Svingteknikk-nedlegg

Legg inn av GSXR-Erling »

Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Svingteknikk-nedlegg

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 03 jul 2024, 14:11 Unngår altså "urolig" kjørestilling ved svingkjøring. Fornuftig, litt klokt, feil eller rett? Bryr meg ikke så lenge det funker for meg ;)
Mye fornuft i det du sier her, viktig at komfortabel med det man gjør, da kjører man med flyt og dermed sikrere :thumleft De fleste av oss er for gamle/stae til å endre oss uansett :crazy:
mekkern skrev: 03 jul 2024, 15:20 Opp til 40-50kmh så kan jeg la sykkelen "gå inn " mer enn kroppen i svinger for å "slange meg mellom hindringer" men når hastigheten øker blir jeg "nøytral" inntill det virkelig skal presses i svingene,da flytter jeg kroppen innover i svingen-hvis ikke skrubber fothvilere og annet altfor tidlig.
+1 :-)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar