Fra Harley til... BMW?!
- kvase
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Kontakt:
Re: Fra Harley til... BMW?!
Ktm 1290 adv s
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- LinnSurion
- Motorsykkelen din: BMW K75
- barske
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Tankveske gjør susen det ogWikingTnT skrev: 29 aug 2017, 07:17FredrikE24 skrev: 28 aug 2017, 16:18 og jeg må si at det å ikke ha kåpe er noe dritt.. I tillegg til at man fort blir kald, og at regnet rett og slett ramler i fanget på deg når du kjører, så får man en "vegg" med luft som konstant trykker deg bakover i hastighet over 80km/t.- det var da voldsomt - det du opplever som en vegg opplever jeg som noe av essensen med å kjøre motorsykkel , ellers har jeg kjøpt meg cab.
![]()

-
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
På en annen side, prøv en Moto Guzzi Stelvio, maskinen har fått meget god kritikk, er ikke status/prestisje belagt, koster mindre og sammenlignet med BMW med en tilsvarende modell, hadde BMW lite å stille opp med. Bra sitte stilling, 32 ltr. tank (alle etter 2011 modell),TGR skrev: 28 aug 2017, 14:36 Forøvrig er det godt utvalg i K1200RS for tida. Masse mc for beskjedne penger, og med nyere teknologi enn K75![]()
1200cc motor, NTX modell med mye ekstra utstyret. Maskinen vekker oppmerksomhet hvor hen man ferdes.
Just my 2 cents worth.
Gordon
Har sans for Guzzi, hadde en Le Mans 1000 i noen år. Men så var det det å finne en Stelvio da. Ingen på Finn i øyeblikket .....Gordon skrev: 05 sep 2017, 16:43 På en annen side, prøv en Moto Guzzi Stelvio, maskinen har fått meget god kritikk, er ikke status/prestisje belagt, koster mindre og sammenlignet med BMW med en tilsvarende modell, hadde BMW lite å stille opp med. Bra sitte stilling, 32 ltr. tank (alle etter 2011 modell),
1200cc motor, NTX modell med mye ekstra utstyret. Maskinen vekker oppmerksomhet hvor hen man ferdes.
Just my 2 cents worth.
Gordon
Grunnen til at jeg nevnte K1200RS er nettopp det at det er mange i markedet, de begynner å dra på åra, og det gjør noe med prisnivået. Mye mc for penga.
Enig. Har hatt en del sykler med kåpe, men primært r-sykler eller sportstourere med relativt lave kåpeglass. Da sitter man med skallen i laminær luftstrøm, og må ikke se gjennom kåpeglasset. I den grad man kan snakke om fordeler med slike kåpesykler, så tenker jeg først og fremst på at man får liiiitt mindre vann på seg i regnvær, samt at de er mye enklere å vaskeBjerknez skrev: 30 aug 2017, 00:39 Vindskjerm er noe jeg aldri skal ha på en motorsykkel. Jeg mener oogså at essensen med å kjøre motorsykkel er å føle friheten i form av vær og vind. Dessuten er det mer behagelig på varme dager uten vindskjerm. For jeg regner med at de fleste av oss foretrekker samt gjennomfører turer i mer eller mindre fint vær. Skulle det dukke opp en regnbyge eller to, eller tre på en tur så trer jeg på meg regndressen. Helt vindtett og vanntett.

Forøvrig har jeg også hatt en del nakensykler opp igjennom åra. Siste var en Monster S4R. Liker godt nakensykler. Det å ha nærkontakt med fartsvinden på hele kroppen gjør meg litt mer bevisst farta, i hvert fall når det begynner å dra seg til litt. Men det er klart, at hvis man skal langt, og det regner mye, så bli man veldig våt....

Jeg gikk fra Sportster til en BMW G310R i sommer, det ble overgang det,i kun positiv retning 

- Grendel
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Litt off-topic, men hvordan er kvalitet BMW kontra Moto Guzzi? Italiensk kontra tysk...
Rent generelt med tanke på "Min Neste Sykkel-prosjekt", så er det mange Moto Guzzi som er nyyydelige!
8-D
Rent generelt med tanke på "Min Neste Sykkel-prosjekt", så er det mange Moto Guzzi som er nyyydelige!
8-D
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
BMW oser jo kvalitet mener jeg.. Velbygde sykler på en Tysk måte.
Jeg forstår frustrasjonen til de som liker å skru japansk, og får jobben med å fikse en BMW.
BMW handler om prosedyrer og metoder. Har man de(de er tilgjengelig) går det kjempefint.
Min erfaring er at BMW tenker smart nå de konstruerer en motorsykkel(gjelder også bil, de er supre.. Rett og slett supre å skru på), alt går som en lek. Såfremt man følger prosedyre. BMW har i tillegg avanserte løsninger, typisk fjæringssystemene, hjulopphenget bak osv. Ikke minst bremsene. Man må sette seg litt inn i ting skal man fikse det sjøl.
En bekjent kjører BMW nå, kjørte mye forskjellig Guzzi før. Hver gang noe med Guzzi nevnes, så ler han. Alt som er perfekt på en BMW er katastrofe på Guzzi.
Jeg forstår frustrasjonen til de som liker å skru japansk, og får jobben med å fikse en BMW.
BMW handler om prosedyrer og metoder. Har man de(de er tilgjengelig) går det kjempefint.
Min erfaring er at BMW tenker smart nå de konstruerer en motorsykkel(gjelder også bil, de er supre.. Rett og slett supre å skru på), alt går som en lek. Såfremt man følger prosedyre. BMW har i tillegg avanserte løsninger, typisk fjæringssystemene, hjulopphenget bak osv. Ikke minst bremsene. Man må sette seg litt inn i ting skal man fikse det sjøl.
En bekjent kjører BMW nå, kjørte mye forskjellig Guzzi før. Hver gang noe med Guzzi nevnes, så ler han. Alt som er perfekt på en BMW er katastrofe på Guzzi.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Prosedyrer og metoder ?
Hva har BMW av prosedyrer som ikke de andre produsentene har ?
Skifter man f eks plugger etter en bestemt BMW-prosedyre ? Eller oljefilter ?
Hva har BMW av prosedyrer som ikke de andre produsentene har ?
Skifter man f eks plugger etter en bestemt BMW-prosedyre ? Eller oljefilter ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Flattop
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Siden du spurte:
Replacing spark plugs Final inspection with road safety and functional check (Inspection III) 2 3 (Inspections I, II, III and IV) Road safety check 1–Remove left engine spoiler. a ....................................................See Group 46 • Remove the cover plate (1). • Pull off spark plug caps (2) with flat pliers. • Remove spark plugs (3) with spark plug wrench, BMWNo.123500. • Installation is the reverse of the removal procedure. X Tightening torques: Spark plugs.................................................. 20 Nm Cover plate screws ........................................ 5 Nm
Replacing spark plugs Final inspection with road safety and functional check (Inspection III) 2 3 (Inspections I, II, III and IV) Road safety check 1–Remove left engine spoiler. a ....................................................See Group 46 • Remove the cover plate (1). • Pull off spark plug caps (2) with flat pliers. • Remove spark plugs (3) with spark plug wrench, BMWNo.123500. • Installation is the reverse of the removal procedure. X Tightening torques: Spark plugs.................................................. 20 Nm Cover plate screws ........................................ 5 Nm

- Flattop
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Changing engine oil, replacing oil filter element (Inspections I, II, III and IV) • Install the oil drain plug with a new sealing ring and tighten. • Coat the sealing ring for the new oil filter with oil. • Screw in oil filter, noting instruction on filter. • Replace the seal in the oil filter cover if necessary. • Installation is the reverse of the removal proceL Note: Replace oil and oil filter at least once a year. If the motorcycle is ridden only for short distances or at outside temperatures below 0 °C (32 °F), this task must be performed every 3 months or every 3,000 km (1,800 miles) at the latest. dure. • Refill the oil system to the correct level. • Screw in and tighten the oil filler plug. e Caution: Never fill with engine oil above the MAX mark in the oil level inspection glass. d Warning: Observe the hazard avoidance instructions for running internal combustion engines in enclosed spaces. • Wait at least 10 minutes after a test run before –Drain the engine oil only when it is at normal operating temperature.–Place the motorcycle on its centre stand so that it is level. 11 4 650 • Unscrew the oil filler plug. KL000020 • Remove the oil drain plug from the engine. • Drain the oil completely. • Unscrew oil filter cap. • Release oil filter using special wrench, BMWNo.114650 • Remove the oil filter. checking the oil; place the motorcycle on its centre stand and check the oil level, topping up if necessary. Upper ring marking ....................................... MAX Lower ring marking ........................................ MIN L Note: The centre of the inspection glass corresponds to the MAX fill level if the motorcycle is standing on its side stand. Operating fluids: Brand-name HD oil, API classification SF, SG or SH; suffix letters CD or CE are permitted; alternatively, brand-name HD oil of CCMC classification G4 or G5; suffix PD2 is permitted. Do not add any additives or use longlife engine oil. Engine oil capacity: For filter change..........3.6 l (6.34 Imp. pints/3.80 US quarts) Quantity of oil between MIN and MAX marks..........0.80 l (1.40 Imp. pints/0.85 US quarts) X Tightening torques: Oil drain plug ............................................... 30 Nm Oil filter cap fastener .................................... 10 Nm Oil filter......................................................... 11 Nm e Caution: Dispose of used oil in an environmentally friendly manner.

Ordnung muss sein

-
Det er med tung hjerte at jeg må muligens selge min Stelvio p.g.a. dødsfall. Jeg er ikke 100% sikker ennå, må venter et par uker. Jeg kommer til å sette det ut på Finn hvis den må selges.
Gordon
Gordon
- Grendel
Du mener det som på norsk heter; "Smal bart og høye ridestøvler"?
8-)
- Grendel
TGR skrev: 13 sep 2017, 10:08Nei, det gir helt andre assosiasjoner.... :sk?
Jeg sikter til den tradisjonelle tyske overskikkelighet.. Ting skal være på stell :thumleft
8-D
-
Jeg har aldri hatt en BMW, men jeg kan gå god for meget bra kvalitet på min Stelvio, ekte varer, ingen "rubbish".Grendel skrev: 08 sep 2017, 14:49 Litt off-topic, men hvordan er kvalitet BMW kontra Moto Guzzi? Italiensk kontra tysk...
8-D
Gordon
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Ganske vanlig feil på noen eldre guzzier var releer som fusket. ( tyske siemens) 

If it ain't broke, I'll break it.
- LinnSurion
- Motorsykkelen din: BMW K75
Da har handelen ordnet seg og jeg har gått fra Harley til BMW. Satt også med litt penger til overs, så det er fint.
Hittil så angrer jeg ikke i det hele tatt. K75'n har noen helt andre kjøreegenskaper enn det jeg er vant til, selv om det er en gammel sykkel. Endelig har jeg godt med bagasjeplass! I de varme dagene her har det vært ganske så varmt med full kåpe, men det har gått greit med kevlarbukse og lys skinnjakke. Det fulgte med to vindskjermer i to litt forskjellige størrelser. Etter å ha testet begge har jeg gått for den originale som er litt mindre. Da treffer vinden i panna på hjelmen min og jeg ser over vindskjermen. Jeg tror faktisk disse syklene var laget for folk på min høyde, for jeg sitter så vanvittig godt!
Hittil så angrer jeg ikke i det hele tatt. K75'n har noen helt andre kjøreegenskaper enn det jeg er vant til, selv om det er en gammel sykkel. Endelig har jeg godt med bagasjeplass! I de varme dagene her har det vært ganske så varmt med full kåpe, men det har gått greit med kevlarbukse og lys skinnjakke. Det fulgte med to vindskjermer i to litt forskjellige størrelser. Etter å ha testet begge har jeg gått for den originale som er litt mindre. Da treffer vinden i panna på hjelmen min og jeg ser over vindskjermen. Jeg tror faktisk disse syklene var laget for folk på min høyde, for jeg sitter så vanvittig godt!
Broom broom
- FredrikE24
Ahh, K75, herlig sykkel! Gratulerer! Her har en sykkel som bare går og går! Herlig lyd i den tresylindrede motoren også!
Jeg må ha bilder av skjønnheten!
Jeg tror det eneste du skal være obs på er splines på kardangen og utgående aksel på gir. Dårlig fetting/gammelt fett sliter på splinesene der mellomakselen er tredd innpå.
Er vel det eneste «store» slitasjepunktet.
Jeg har kjørt K100 en del, dog med K1100LT kåpa, ekstremt komfortabel sak!
Jeg må ha bilder av skjønnheten!
Jeg tror det eneste du skal være obs på er splines på kardangen og utgående aksel på gir. Dårlig fetting/gammelt fett sliter på splinesene der mellomakselen er tredd innpå.
Er vel det eneste «store» slitasjepunktet.
Jeg har kjørt K100 en del, dog med K1100LT kåpa, ekstremt komfortabel sak!
- cosmogs
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Gratulerer!!
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Den BMW en, er det den røde på Møvik ???
If it ain't broke, I'll break it.
- Skogstrollet
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Gratulerer :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- FredrikE24
"Spline lube" skal visst helst gjøres hver gang du får på ny gummi.