At veivesenet vil ha blålys bryr meg midt bak, det er like interessant som at vektere vil ha politimyndighet...Bjerknez skrev: 28 mar 2019, 12:19 Hvorfor det bør gis midlertidig tillatelse fra politiet vedrørende utrykning?
Er ikke det ganske åpenbart ut fra det jeg skriver?
Er vel viktigere å fjerne farlige kjøretøy fra trafikken enn å diskutere formaliteter rundt hvem som bør ha lov til hva? De fra vegvesenet som skal ha denne myndigheten må selvsagt gjennomgå samme opplæring som politiet.
Jeg synes at vegvesenet fint kunne bistått politiet i enkelte tillfeller. Finnes også flere artikler rundt om dette på nettet, så det er tydligvis en sak flere steder.
https://www.motor.no/artikler/2018/janu ... ha-blalys/
Det er veldig viktig hvem som har lov til hva. Dette er ikke formaliteter, men det er de grunnleggende forutsetningene hele vårt demokratiske system er bygget på. Det er viktig at det er et klart skille mellom hva som er administrative oppgaver og hva som er straffeforfølgning, det har betydning for instruksjonsmyndigheten til bl.a. til regjeringen, til stortinget og for domstolene.
Politiet samarbeider masse med andre etater de, bl.a. vegvesenet og tolletaten, men de har forskjellige oppgaver, og det er viktig.
Fint om du kunne holdt deg til å skrive ett innlegg av gangenBjerknez skrev: 28 mar 2019, 12:22 Sist jeg ringte politiet (ca. 5 uker siden) om en bil som sto parkert med dørene åpne midt i veibanen etter en sving i St.croix krysset i Fredrikstad så dukket det ikke opp noen på vertfall de 30 minuttene jeg sto der med varsellysene på midt i veien for å varsle om bilen til andre kjøretøy.
Politiet dukker slett ikke opp så fort som man tror. Så sant det ikke er væpnet ran, drap, vold etc. så tar det sin tid før dem dukker opp. Eller når man kjører litt for fort da... men det er en annen sak. Hvis de to etatene kunne delt litt på oppgavene seg i mellom så kan jeg ikke helt se hvordan dette kunne blitt værre vertfall....

Høres ut som en jobb for kommunens parkeringsvakter og ikke politiet det der. Det er ikke politiets oppgave å gjøre alt mulig rart. Feilparkeringer, ulovlige parkeringer osv er parkeringsvakters oppgave, kontroll av kjøretøy er vegvesenets oppgave. Holde ro og orden og etterforske straffesaker er politiets oppgave.
Og ikke treBjerknez skrev: 28 mar 2019, 12:26 Men la oss nå ikke blande meningen av hva disse gebyrene kalles. De fleste som ikke jobber med slikt vet den juridiske forskjellen.
Det jeg mener i bunn og grunn er at vegvesenet fint kunne bistått politiet med midlertidig tillaltesle til å kjøre utrykning og stanse andre kjøretøy med blålys og politimyndighet. Inntill politiet dukket opp etc.
Jeg snakker ikke om at vegvesenet skal dukke opp på oppdrag om væpnet ran etc. Da kreves det også sikkert en rekke andre kurs. Kan sikkert være greit og kunne grunnleggende knep samt opp ned på et våpen etc.

Forenklet forelegg, forelegg og bot er ikke gebyrer, det er straff. Dette har ikke ubetydelige juridiske forskjeller, men er helt sentrale forskjeller på saksbehandlingsmåte, rettigheter, lovreguleringer osv. At lekfolk og media blander begrepene er greit, men det er absolutt ikke det samme og det er derfor ikke veivesenet kan gi forenklede forelegg.
Blålys gir ikke politimyndighet, husk at ambulanse og brannbil også har det. Hva er fellesnevneren, at kjøretøyene kjører utrykning, ikke at de stanser andre biler. Vegvesenet kan ikke gis politimyndighet under noen omstendighet. Hvem ser du for deg skulle gitt en slik tillatelse? En random politimann? Jeg synes du undervurderer politiets utdannelse her, det er en treårig utdannelse, ikke noen kurs du kan ta på kvelden for å bli politimann...