Grus [Tips og Triks]

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Brukeravatar
Skogstrollet
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Skogstrollet »

Dansekris skrev: 19 aug 2019, 10:06 Mellom Töcksfors og Charlottenberg er det SINNSYKT mye grusveier.

Sjekk Gladskogen fra Årjäng. Hadde en helg i det området for noen uker siden. Plan a thrill-modusen på TomTom'en valgte utelukkende grus i det området (selv om jeg hadde skrudd av grus i menyen).

Jeg kjører som bare det med mine Tourance Next. Blir knaster neste år, men på vanlige grus og traktorveier trenger man ikke noe grøvere for å kose seg. Det eneste jeg mangler er risere sånn at jeg kan stå ordentlig.
Yep, Värmland er bra på det der med grusveier :thumleft

Når det gjelder dekk, så på hardpakkede grusveier pleier det å gå greit med vandlige gatedekk. Begynner veiene å bli myke, eller er dekket av mye løs grus/sand/stein kan det være greit med noe litt mere egnet, selv om det ikke er nødvendig å gå for rene knasterdekk. Begynte jo med originaldekkene på XSR'en min, og det gikk som bare den - til jeg endte opp på litt mindre grusveier med mye løs grus og sand. Gikk så for 'scrambler-dekk', som var nokså gode dem, helt klart bra nok til mitt bruk - til de begynte å bli slitt, da :roll

Kjører nå med Pirelli Scorpion Rally STR på Yamaha'n og TKC80 på Honda'n. Utrolig gode dekk begge to, helt klart ikke dekkene som er en begrensede faktor på grus lenger :P
Sist redigert av Skogstrollet den 19 aug 2019, 17:21, redigert 1 gang totalt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ta deg en tur til Bastäs i Sverige og områdene rundt der. Der er det mye grusveier.
https://www.google.com/maps/place/670+1 ... 11.8386545

Så kan du få med deg en meget spesiell bilskrot også:
https://www.tv2.no/a/6287930/

xyvind
Motorsykkelen din: .

Legg inn av xyvind »

Har resten av ettermiddagen og kvelden fri. Vil ut og kjøre grus. Noen som vet om noe ålreit i Follo? Enebakk, Ski, Ås? Da er det ikke så langt hjemmefra.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Sjekk google maps. Zoom inn så langt det går. De veiene som ikke kommer til syne før du har zoomet inn mye er med veldig stor sannsynlighet grusveier. God tur :)

xyvind

Legg inn av xyvind »

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

xyvind skrev: 10 sep 2019, 22:15 Bilde
Og hvor er dette?

xyvind

Legg inn av xyvind »

AJ skrev:
xyvind skrev: 10 sep 2019, 22:15 Bilde
Og hvor er dette?
Bilde

Jeg trodde det var på Rakeievegen, men der het det visst Børlivegen. Det var skikkelig fint innover der.

S-Berg
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000

Legg inn av S-Berg »

Hei!
Slenger meg på denne nå jeg.
Jeg liker meg veldig godt på grusveier også selv om det blir mest asfalt. Prøver alltid å legge opp turer som går innom grusvei partier på varierende lengde.
Bor selv i Asker og tar gjerne imot tips om hvor man kan dra, både lokalt og for lengre overnattingsturer.
Ser på kartet at det er noen veier i marka nord for Drammen mellom Åmot og Syllingen. Noen her som har kjørt i dette området før?
Forøvrig har jeg kjøpt for kommende sesong en Suzuki DL1000. 2015 mod. Sitter noe asfalt fokuserte dekk på nå som skiftes ut med TKC70. Har kjørt på disse dekkene før og liker de veldig godt.
Vedr teknikk for kjøring på grus anbefaler jeg (som sikkert mange allerede har oppdaget) :
https://youtu.be/1PJ9NpzezwM
Og for pakke tips for turer anbefaler jeg å sjekke ut denne karen:
https://youtu.be/z7zcah3SVE8

Som sagt bor jeg i Asker så om noen her bor i nærheten og vil ut å utforske noen grusveier blir jeg og en venn av meg (han kjører KTM 1099) gjerne med.

Mitt første innlegg her og er spent på tilbakemeldingene .

*Bruk hue og kjør pent!*

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

S-Berg skrev: 15 feb 2020, 13:51
Ser på kartet at det er noen veier i marka nord for Drammen mellom Åmot og Syllingen. Noen her som har kjørt i dette området før?
Hei, hei og velkommen skal du være her på MCsiden.no :vs !

Så vidt jeg husker er det et sted som heter Lyngdal i Buskerud nær Åmot/Sylling, som byr på fine grusveier.
Har kjørt her selv for mange år siden, den gang med en Moto Guzzi Stelvio. Fine grusveier også for større adventuresykler :prf .

Brukeravatar
oivindg
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Finnemarka som er marka mellom Åmot og Sylling er stengt for gjennomkjøring med motorkjøretøy. Kan hende man kan snike seg utenom bommene, men det vil i såfall være lite populært blant grunneiere og de som ferdes i området til fots eller på tråsykkel.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Lurer på å importere denne for litt grus morro. Kjenner det frister

Kawasaki 500 er vel ok saker til slikt.
IMG_7251.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av ErikW den 15 feb 2020, 15:59, redigert 1 gang totalt.

ErikW

Legg inn av ErikW »

Nå ble det mye greier her. Hvordan sletter jeg de 2 siste innleggene tro? :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 15 feb 2020, 15:57 Nå ble det mye greier her. Hvordan sletter jeg de 2 siste innleggene tro? :-k
Sånn!
Da ble vi kvitt dem ;) .

ErikW

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 15 feb 2020, 16:33
ErikW skrev: 15 feb 2020, 15:57 Nå ble det mye greier her. Hvordan sletter jeg de 2 siste innleggene tro? :-k
Sånn!
Da ble vi kvitt dem ;) .
Takk takk.
Hva tror du om en slik Kawasaki 500 for grus turer, samt min sønn har lyst til å øvelseskjøre.
Han kjørte 250 Trail i mange år også.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 15 feb 2020, 16:46
AJ skrev: 15 feb 2020, 16:33
Sånn!
Da ble vi kvitt dem ;) .
Takk takk.
Hva tror du om en slik Kawasaki 500 for grus turer, samt min sønn har lyst til å øvelseskjøre.
Jeg har ikke så mye erfaring med "småkubikkere" til gruskjøring annet enn Husaberg 450 og 570. Og de modellene funker i hvert fall strålende på grus :crazy: !
En Kawa 500 egner seg sikkert godt den også.
Mye av poenget med grussykkele er aat den ikke er for tung. Sånn sett opplevde jeg Husabergsyklene nærmest som mopeder på sterioder :knegg . Kjappe og letthåndterlige.

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 15 feb 2020, 14:00 Så vidt jeg husker er det et sted som heter Lyngdal i Buskerud nær Åmot/Sylling, som byr på fine grusveier.
Mye bra grus i dette området (home turf), du tenker sikkert på veien fra Bingen til Letmolia (før Lyngdal), kombineres gjerne med Lampeland-Bingen (i den retningen, masse svinger oppover) SLIK :prf

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 15 feb 2020, 16:51
ErikW skrev: 15 feb 2020, 16:46 Hva tror du om en slik Kawasaki 500 for grus turer, samt min sønn har lyst til å øvelseskjøre.
Jeg har ikke så mye erfaring med "småkubikkere" til gruskjøring annet enn Husaberg 450 og 570. Og de modellene funker i hvert fall strålende på grus :crazy: !
Mye av poenget med grussykkele er aat den ikke er for tung. Sånn sett opplevde jeg Husabergsyklene nærmest som mopeder på sterioder :knegg . Kjappe og letthåndterlige.
Mange norske grusveier er egentlig ganske lettkjørte da bra feste og rimelig jevne selv med gatesykkel. I sommer var trafikken stoppet pga kollisjon utenfor Sauland så istedenfor å vente, kjørte jeg noen hundre meter tilbake og kjørte smal grusvei rundt en mil eller to med 990en og M7RR dekk, null problem. kanskje ikke ideelt med R-sykkel men poenget er at det meste funker og litt mønster i dekkene er selvfølgelig en fordel (Continental TKC80 fåes i nesten alle dimensjoner).

MEN som AJ sier, jo lettere, jo morsommere. Har både 450 og 690 enduro og begge er glimrende på grus. Hatt 950 enduro også men da må man ha litt mer både bjeller og ferdigheter enn jeg har. Hatt 250 også, gull i skauen da nok hester og veldig lettkjørt, men blir litt blodfattig på grus. Spørs helt hvor mye asfalt transport en må regne med, 450en er OK en liten halvtime, 690en mer langbeint så noen timer på asfalt OK men skal du gjennom Europa så blir den også litt slitsom i lengden så ønsker man enda litt større motor (og kanskje 2 sylindre).

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bra. Veldig gode innspill, pingvin :thumleft !

ErikW

Legg inn av ErikW »

pingvin skrev: 15 feb 2020, 21:53
AJ skrev: 15 feb 2020, 16:51
ErikW skrev: 15 feb 2020, 16:46 Hva tror du om en slik Kawasaki 500 for grus turer, samt min sønn har lyst til å øvelseskjøre.
Mange norske grusveier er egentlig ganske lettkjørte da bra feste og rimelig jevne selv med gatesykkel. I sommer var trafikken stoppet pga kollisjon utenfor Sauland så istedenfor å vente, kjørte jeg noen hundre meter tilbake og kjørte smal grusvei rundt en mil eller to med 990en og M7RR dekk, null problem. kanskje ikke ideelt med R-sykkel men poenget er at det meste funker og litt mønster i dekkene er selvfølgelig en fordel (Continental TKC80 fåes i nesten alle dimensjoner).

MEN som AJ sier, jo lettere, jo morsommere. Har både 450 og 690 enduro og begge er glimrende på grus. Hatt 950 enduro også men da må man ha litt mer både bjeller og ferdigheter enn jeg har. Hatt 250 også, gull i skauen da nok hester og veldig lettkjørt, men blir litt blodfattig på grus. Spørs helt hvor mye asfalt transport en må regne med, 450en er OK en liten halvtime, 690en mer langbeint så noen timer på asfalt OK men skal du gjennom Europa så blir den også litt slitsom i lengden så ønsker man enda litt større motor (og kanskje 2 sylindre).
Takk for gode innspill. :thumleft
Jeg har også en BMW R1200RT, så denne Kawasaki'n er kun tenkt som grus sykkel, da jeg ønsker å prøve de, samt tidlig vår og sen høst.
Så ønsker min sønn å øvelseskjøre litt.

Det ble kjøp av denne sykkelen i dag i Sverige og henter den på Fredag. Meget meget strøken sykkel.

S-Berg
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000

Legg inn av S-Berg »

Tusen takk alle sammen for mye nyttig tilbakemeldinger.
Da skal jeg absolutt sjekke ut veiene nevnt ved Lampeland.

Ser at TKC80 bli nevnt som dekkvalg. Skjønner helt klart at dette er topp på grusveier, men blir ikke dette litt grovt når mye av kjøring skjer på asfalt? Ville da for min del kanskje TKC 70 være best siden jeg er mest på asfalt? Eller fungerer 80’n på asfalt også? Erfaringer?

AJ skrev: 15 feb 2020, 14:00
S-Berg skrev: 15 feb 2020, 13:51
Hei, hei og velkommen skal du være her på MCsiden.no :vs !

Så vidt jeg husker er det et sted som heter Lyngdal i Buskerud nær Åmot/Sylling, som byr på fine grusveier.
Har kjørt her selv for mange år siden, den gang med en Moto Guzzi Stelvio. Fine grusveier også for større adventuresykler :prf .

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

S-Berg skrev: 16 feb 2020, 10:22 Ser at TKC80 bli nevnt som dekkvalg. Skjønner helt klart at dette er topp på grusveier, men blir ikke dette litt grovt når mye av kjøring skjer på asfalt? Ville da for min del kanskje TKC 70 være best siden jeg er mest på asfalt? Eller fungerer 80’n på asfalt også? Erfaringer?
...eller TKC 70 Rocks med grøvre bakdekk bare for å gjøre det enda vanskeligere ;)

TKC 80 går vel for å være blant de bedre knastedekkene som også er bra på asfalt. Men prisen er lavere levetid pga mykere gummi og lave knaster, begge deler for bedre asfalt egenskaper...no free lunch! Grafen under sier jo en del:

Bilde

Men TKC 70 er sikkert bra om mest asfalt (aldri prøvd de). Hadde Pirelli Scorpion MT90 på forrige 690en, kunne kjøre som om var rene lendeveisdekk på asfalt men funket bra på grus (men slapp så fort var litt gjørme). Men alle de store dekkmerkene har alternativer her.

Av hakket mer offroad orienterte og med lengre levetid har du Heidenau K60, Mitas E-07, Mefo Explorer, Golden tyre 623 etc etc etc. Da fort litt dårligere på asfalt, ikke minst om våt.

Men dette er et villnis av alternativer og vil du starte diskusjon på offroad forum så har du det gående :crazy: Min erfaring er som nevnt over, at så lenge fast grus så duger det meste men om blir søle, gjørme, leire, sand, snø, gress etc så må du ha skikkelige knaster.

Brukeravatar
biker7
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator

Legg inn av biker7 »

I mine øyne så er det 3 ting som er viktigst på grusveier av variabel standard (snakker da ikke sti/terreng):

1. Dekk : Hvis hardpakket grusvei uten mye bevegelig masse, spiller ikke dekk/mønster så stor rolle. Da kan det funke greit med bortimot racing-dekk. MEN så fort det blir rullegrus og løsere masse, så spiller dekk en STOR rolle i mine øyne. Kan faktisk ikke sammenlignes hvor mye bedre det da er med dekk med litt skikkelig mønster/knaster. :thumleft Men kjører man mest asfalt med bare noen få grus-etapper innimellom, ville jeg nok ikke valgt et dekk som TKC80 eller lignende. Funker tålelig greit på asfalten også dette, men regn da med å måtte bytte temmelig ofte..(utslitt etter kanskje bare 250-400mil). Feks. TKC70 er nok da et bedre dekk til litt slik "kombi-kjørring". Om det blir mere utpå grusen (kanskje 30-40% eller mere), er mitt valg dekk som feks. Mitas E07, TKC80 etc. Disse klarer seg lenge til temmelig hardkjøring langs grusveier av alle slag. :)

2. Oppreist sittestilling : Blir litt det samme her i forhold til hard/løs grus etc. Hvis hardpakket vei, så kan det gå greit tilogmed på
"ræva i været-sykler" (type "R" etc) hvis farten kan holdes litt oppe. Men blir det løst og hastigheten går ned, så er det et helvetes slit å ligge over styret. Og skal man da samtidig kjøre i svinger, så kan dere tenke dere selv.. :[-( (har prøvd dette med feks. zx12r, zx9r etc..). Med forholdvis oppreist sittestilling blir dette noe helt annet, da man har MYE bedre kontrol ved slik kjøring. :thumleft

3. Demping : Kjører man på grusveier uten noe særlig hull og dumper, så spiller ikke dette så stor rolle. Men slik er jo ikke de fleste grusveiene, og da spiller dempingen en mye større rolle. "Gatesykler" har vel kanskje en dempervandring på mellom 11 og 14cm, mens mere Adventure-/ofroad-sykler kan ha fra 17-18 cm og helt opp mot 24-25cm og er mye mykere oppsatt.
Og denne forskjellen taler vel i grunn for seg selv hvis det "humper og dumper".. :knegg
(eks. : Min GS800 har ca 23cm vandring, mens min Tracer har ca 13cm. Og merker STOR forskjell da det "humps and it dumps")

En annen ting jeg ikke har nevnt hittil er VEKT. Så lenge man holder seg på det som kan kalles "vei" er ikke dette så veldig viktig egentlig. Men skal man i tillegg våge seg litt ut på sti og i terreng (strengt tatt ikke lov da egentlig.. ;) ), så kommer også denne faktoren inn. For hvis man da feks. setter seg fast i myra eller ligger å spreller med en veltet sykkel, så er det en stor fordel at ekvipasjen ikke er alt for tung.. Tenk dere selv forskjellen på feks. en GSA1200 med full oppakning på 320-330kg, og feks. en forholdsvis lettpakket KTM690 på 170-180kg.. Vet ihvertfall hva jeg selv hadde foretrukket av disse i et slikt tilfelle. :roll ;)

Bakke-klaring er også en faktor som kan spille litt inn hvis man skal prøve seg litt i terrenget.
Dette henger ofte sammen med dempervandringen. Lengre dempervandring betyr som regel større bakkeklaring,
noe som kan være en fordel i ulendt terreng uti "bushen" :D
Sist redigert av biker7 den 16 feb 2020, 22:33, redigert 2 ganger totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Sport-touring dekk funker til det meste egentlig når en ikke skal kjøre altfor aktivt på løsgrus eller utafor «veien»
Men det er en ting som dekk med mer mønster takler bedre på asfalt: nemlig grus på asfalt.
Dette synes jeg er de verste overraskelsene når man er «litt utpå landet».
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
biker7
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator

Legg inn av biker7 »

mekkern skrev: 16 feb 2020, 15:41 Sport-touring dekk funker til det meste egentlig når en ikke skal kjøre altfor aktivt på løsgrus eller utafor «veien»
Litt usikker på hva du egentlig mener her, men hvis du evt. mener at Sport-touring dekk funker greit til noe aktiv kjøring
(men ikke til altfor aktiv) på løsgrus, så er jeg i tilfelle ikke enig. Som jeg sier i mitt forrige innlegg: Det kan faktisk ikke sammenlignes hvor mye bedre det da er med dekk med litt skikkelig mønster/knaster, i mine øyne. Så fort det "ruller litt", og da kanskje spesielt foran med et Sport-touring framdekk, så foretrekker ihvertfall jeg uten tvil et dekk med litt grovt mønster/knaster. :D
La meg si det slik: Det var en grunn til at jeg kjøpte GS,n selv om jeg har Tracern, for Tracern er i mine øyne en ren asfaltsykkel med sine (Sport-touring-)dekk og sin korte demper-vandring ;)

Men alt av både sykler og dekk kan selvfølgelig brukes på grusen hvis man "lunker" seg framover og kjører etter sykkelens/dekkenes forutsetninger, men jeg VET hvor mye artigere det da heller er med riktig redskap (og dekk) :knegg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Jeg mener vanlig kjøring på grusveier.
Skal en gasse litt mer så er det klart det er bedre med andre dekk- og ikke ren R sykkel.
Men dekka eller sykkelen er normalt ingen begrensning for å kunne kjøre grusveier.
Det har liksom dannet seg en greie med at en må ha spesialiserte greier for å kunne kjøre seg en tur på grusveier- dette mener jeg er en overdrivelse.

Det er heller ikke alle som har det så travelt. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar