viktighet med avbalansering
Re: viktighet med avbalansering
Oppdatering:
Mitt lokale mekonomenverksted la om dekket.
Menjeg har et problem: de har montert framdekket med feil rulleretning i forhold til det som er anvist på felgen. Har dette noen betydning? Kan jeg bare snu felgen eller er det noen sære regler på dette?
Mitt lokale mekonomenverksted la om dekket.
Menjeg har et problem: de har montert framdekket med feil rulleretning i forhold til det som er anvist på felgen. Har dette noen betydning? Kan jeg bare snu felgen eller er det noen sære regler på dette?
Re: viktighet med avbalansering
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: viktighet med avbalansering
Jeg ser nå at felgen ikke er indentisk på begge sidene. Står annet lager på den siden hvor speedometer skal innpå
space-ace skrev: 09 mai 2020, 18:32 53B47DB2-FC0B-4EB2-A406-A127F97088BA.jpegAA4E9476-5065-465C-8A4F-6C2173573144.jpeg
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: viktighet med avbalansering
En dekkomlegger som greier kunststykket å legge på dekket i feil rotasjonsretning? Ikke spesielt tillitsvekkendespace-ace skrev: 09 mai 2020, 18:31 Oppdatering:
Mitt lokale mekonomenverksted la om dekket.
Menjeg har et problem: de har montert framdekket med feil rulleretning i forhold til det som er anvist på felgen. Har dette noen betydning? Kan jeg bare snu felgen eller er det noen sære regler på dette?

Hvor stor betydning slik feilomlegging har på sykkelens kjøre -og ikke minst bremseegenskapene vet jeg ikke, men antar det ikke er ubetydelig siden dekkmønsteret naturligvis er en helt essensiell del av dekkets egenskaper.
Og når dette mønsteret ruller feil feil så er det all grunn til å tro at dekket vil ha noen antakelig rimelig uforutsigbare egenskaper, spesielt i krevende situasjoner.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: viktighet med avbalansering
AJ skrev: 09 mai 2020, 19:02En dekkomlegger som greier kunststykket å legge på dekket i feil rotasjonsretning? Ikke spesielt tillitsvekkendespace-ace skrev: 09 mai 2020, 18:31 Oppdatering:
Mitt lokale mekonomenverksted la om dekket.
Menjeg har et problem: de har montert framdekket med feil rulleretning i forhold til det som er anvist på felgen. Har dette noen betydning? Kan jeg bare snu felgen eller er det noen sære regler på dette?.
Hvor stor betydning slik feilomlegging har på sykkelens kjøre -og ikke minst bremseegenskapene vet jeg ikke, men antar det ikke er ubetydelig siden dekkmønsteret naturligvis er en helt essensiell del av dekkets egenskaper.
Og når dette mønsteret ruller feil feil så er det all grunn til å tro at dekket vil ha noen antakelig rimelig uforutsigbare egenskaper, spesielt i krevende situasjoner.
Jeg er enig her, AJ. Dette er rett og slett sløvt.
Dette er heller ikke noe jeg tør å kjøre med da jeg like vet hvordan dette vil oppføres seg f.eks på våt vei. Ikke sikkert vegvesenet liker det heller.
Skulle nå tru mekonomen var rutinerte på dette. Heldigvis er de bra på service så jeg får nok ordnet dette på mandag
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Bosted: Buskerud ;)
Re: viktighet med avbalansering
Denne pila jeg har ringa inn, går ikke den i samme retning som pila på felgen da?
Eller har jeg klart å snu bildene dine?
Eller har jeg klart å snu bildene dine?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
Re: viktighet med avbalansering
Markerer den pila rulle-retningen? Jeg trodde det var merka med tekst of en tynn pil? Ikke en sånn som på bildet. Men det varierer kanskje hvordan det merkes?MaGr skrev: 09 mai 2020, 19:18 Denne pila jeg har ringa inn, går ikke den i samme retning som pila på felgen da?
Eller har jeg klart å snu bildene dine?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: viktighet med avbalansering
Godt sett! Jeg tror det står rette veien. Det er vel "pilene" midt på dekket som forvirrer litt siden de peker mot kjøreretningen?MaGr skrev: 09 mai 2020, 19:18 Denne pila jeg har ringa inn, går ikke den i samme retning som pila på felgen da?
Re: viktighet med avbalansering
Så vidt jeg kan forstå er dekket montert med rett rulleretning, men felgen står feil vei? Ser du på mønsteret på dekket stemmer det ikke med den "pila" andre snakker om her. Sporene skal transportere vann ut fra midten av dekket, det gjør de ikke om du snur det.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: viktighet med avbalansering
@space-ace: Har du noen andre piler på dekksida?Sakkle skrev: 09 mai 2020, 19:22 Markerer den pila rulle-retningen? Jeg trodde det var merka med tekst of en tynn pil? Ikke en sånn som på bildet. Men det varierer kanskje hvordan det merkes?
Sist redigert av oivindg den 09 mai 2020, 19:41, redigert 1 gang totalt.
Re: viktighet med avbalansering
Kanskje lettere å finne ut av om OP legger inn type dekk eller flere/bedre bilder?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: viktighet med avbalansering
Uansett produsent, så tror jeg framdekk med v-aktig mønster må peke den veien, dvs at pilene peker bakover når du ser på toppen av framhjulet. Denne typen mønster er laget for å lede unna vann, og da må det peke den veien for å dytte vannet ut mot siden av dekket.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: viktighet med avbalansering
Dekkets rotasjonsretning er markert på dekksiden.
Du kan ikke kjøre med feil retning, dekkets mønster vil da "pumpe" vann inn mot senterlinjen i stedet for å drenere det bort. Dette gir økt risiko for vannplaning.
Du kan ikke kjøre med feil retning, dekkets mønster vil da "pumpe" vann inn mot senterlinjen i stedet for å drenere det bort. Dette gir økt risiko for vannplaning.
Re: viktighet med avbalansering
Jeg tok bare disse bildene. Kan sjekke mer i morgen.
Slik felgen står på bildet er dreieretning med klokka. Pila oppå dekket anviser mot klokka. Mens merket på siden anviser med klokka ser jeg nå
Jeg la merke til at om jeg monterte felgen ville mønsteret bli motsatt av bakdekket. Men kan jo være at det er bakdekket som er feil også
Slik felgen står på bildet er dreieretning med klokka. Pila oppå dekket anviser mot klokka. Mens merket på siden anviser med klokka ser jeg nå
Jeg la merke til at om jeg monterte felgen ville mønsteret bli motsatt av bakdekket. Men kan jo være at det er bakdekket som er feil også
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Bosted: Buskerud ;)
Re: viktighet med avbalansering
Det er nok en pil på dekksiden også, men den skal peke samme vei som den på kanten der.Sakkle skrev: 09 mai 2020, 19:22Markerer den pila rulle-retningen? Jeg trodde det var merka med tekst of en tynn pil? Ikke en sånn som på bildet. Men det varierer kanskje hvordan det merkes?MaGr skrev: 09 mai 2020, 19:18 Denne pila jeg har ringa inn, går ikke den i samme retning som pila på felgen da?
Eller har jeg klart å snu bildene dine?
Jeg husker ikke i farta hvilke merke, men ett dekk som kan brukes både framme og bak med slikt «V» mønster har forskjellig rulleretning alt ettersom om det monteres foran eller bakk.
Det står mer om det her:
http://sgbikerboy.com/2016/12/26/why-do ... -patterns/
...og her er bilde av ett dekk so kan brukes foran og bak
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
Re: viktighet med avbalansering
Slapp av, det er riktig. Angel GT II - mine er montert på samme måte. Fant en annen sykkel i garasjeanlegget, samme på den. De små pilene på siden peker riktig. Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn de pilene på toppen...
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: viktighet med avbalansering
Framdekk altid monteres motsatt retning
Re: viktighet med avbalansering
Jøss, ikke lagt merke til før.. ser det er motsatt retning på framdekk enn bakdekk her.
Hva er årsak?
Hva er årsak?
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Bosted: Buskerud ;)
Re: viktighet med avbalansering
Jeg kan jo legge ut denne linken en gang tilToven skrev: 09 mai 2020, 20:37 Jøss, ikke lagt merke til før.. ser det er motsatt retning på framdekk enn bakdekk her.
Hva er årsak?
http://sgbikerboy.com/2016/12/26/why-do ... -patterns/
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: viktighet med avbalansering
Virker muligens rart men dekket drenerer vann best med mønstret den veien... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
viktighet med avbalansering
Kort fortalt, for framdekk er bremsing viktigst, for bakdekk er akselerasjon viktigst. Se linken til MaGr.Toven skrev:Jøss, ikke lagt merke til før.. ser det er motsatt retning på framdekk enn bakdekk her.
Hva er årsak?
Re: viktighet med avbalansering
Jøsses! Man lærer stadig! Kan ikke erindre at de gamle dekkene (Michelin) hadde motsatt mønster, men kan godt være tilfelle.
Da er der bare å sette på dekket og prøvekjøre i morgen. Takk for hjelpen folkens!
Da er der bare å sette på dekket og prøvekjøre i morgen. Takk for hjelpen folkens!
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: viktighet med avbalansering
Jeg kan bekrefte det, og stusset litt selv når jeg monterte de.space-ace skrev: 09 mai 2020, 21:57 Jøsses! Man lærer stadig! Kan ikke erindre at de gamle dekkene (Michelin) hadde motsatt mønster, men kan godt være tilfelle.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650