viktighet med avbalansering

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Oppdatering:

Mitt lokale mekonomenverksted la om dekket.

Menjeg har et problem: de har montert framdekket med feil rulleretning i forhold til det som er anvist på felgen. Har dette noen betydning? Kan jeg bare snu felgen eller er det noen sære regler på dette?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

53B47DB2-FC0B-4EB2-A406-A127F97088BA.jpeg
AA4E9476-5065-465C-8A4F-6C2173573144.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Jeg ser nå at felgen ikke er indentisk på begge sidene. Står annet lager på den siden hvor speedometer skal innpå
space-ace skrev: 09 mai 2020, 18:32 53B47DB2-FC0B-4EB2-A406-A127F97088BA.jpegAA4E9476-5065-465C-8A4F-6C2173573144.jpeg

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av AJ »

space-ace skrev: 09 mai 2020, 18:31 Oppdatering:

Mitt lokale mekonomenverksted la om dekket.

Menjeg har et problem: de har montert framdekket med feil rulleretning i forhold til det som er anvist på felgen. Har dette noen betydning? Kan jeg bare snu felgen eller er det noen sære regler på dette?
En dekkomlegger som greier kunststykket å legge på dekket i feil rotasjonsretning? Ikke spesielt tillitsvekkende :[-( .
Hvor stor betydning slik feilomlegging har på sykkelens kjøre -og ikke minst bremseegenskapene vet jeg ikke, men antar det ikke er ubetydelig siden dekkmønsteret naturligvis er en helt essensiell del av dekkets egenskaper.
Og når dette mønsteret ruller feil feil så er det all grunn til å tro at dekket vil ha noen antakelig rimelig uforutsigbare egenskaper, spesielt i krevende situasjoner.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

AJ skrev: 09 mai 2020, 19:02
space-ace skrev: 09 mai 2020, 18:31 Oppdatering:

Mitt lokale mekonomenverksted la om dekket.

Menjeg har et problem: de har montert framdekket med feil rulleretning i forhold til det som er anvist på felgen. Har dette noen betydning? Kan jeg bare snu felgen eller er det noen sære regler på dette?
En dekkomlegger som greier kunststykket å legge på dekket i feil rotasjonsretning? Ikke spesielt tillitsvekkende :[-( .
Hvor stor betydning slik feilomlegging har på sykkelens kjøre -og ikke minst bremseegenskapene vet jeg ikke, men antar det ikke er ubetydelig siden dekkmønsteret naturligvis er en helt essensiell del av dekkets egenskaper.
Og når dette mønsteret ruller feil feil så er det all grunn til å tro at dekket vil ha noen antakelig rimelig uforutsigbare egenskaper, spesielt i krevende situasjoner.

Jeg er enig her, AJ. Dette er rett og slett sløvt.

Dette er heller ikke noe jeg tør å kjøre med da jeg like vet hvordan dette vil oppføres seg f.eks på våt vei. Ikke sikkert vegvesenet liker det heller.

Skulle nå tru mekonomen var rutinerte på dette. Heldigvis er de bra på service så jeg får nok ordnet dette på mandag 🙂

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Bosted: Buskerud ;)

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av MaGr »

Denne pila jeg har ringa inn, går ikke den i samme retning som pila på felgen da?
Eller har jeg klart å snu bildene dine?
B37D84B4-E0D3-4CD6-872C-C6B02C504055.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Sakkle »

MaGr skrev: 09 mai 2020, 19:18 Denne pila jeg har ringa inn, går ikke den i samme retning som pila på felgen da?
Eller har jeg klart å snu bildene dine?
Markerer den pila rulle-retningen? Jeg trodde det var merka med tekst of en tynn pil? Ikke en sånn som på bildet. Men det varierer kanskje hvordan det merkes?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av oivindg »

MaGr skrev: 09 mai 2020, 19:18 Denne pila jeg har ringa inn, går ikke den i samme retning som pila på felgen da?
Godt sett! Jeg tror det står rette veien. Det er vel "pilene" midt på dekket som forvirrer litt siden de peker mot kjøreretningen?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Sakkle »

Så vidt jeg kan forstå er dekket montert med rett rulleretning, men felgen står feil vei? Ser du på mønsteret på dekket stemmer det ikke med den "pila" andre snakker om her. Sporene skal transportere vann ut fra midten av dekket, det gjør de ikke om du snur det.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av oivindg »

Sakkle skrev: 09 mai 2020, 19:22 Markerer den pila rulle-retningen? Jeg trodde det var merka med tekst of en tynn pil? Ikke en sånn som på bildet. Men det varierer kanskje hvordan det merkes?
@space-ace: Har du noen andre piler på dekksida?
Sist redigert av oivindg den 09 mai 2020, 19:41, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Sakkle »

Kanskje lettere å finne ut av om OP legger inn type dekk eller flere/bedre bilder?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av oivindg »

Uansett produsent, så tror jeg framdekk med v-aktig mønster må peke den veien, dvs at pilene peker bakover når du ser på toppen av framhjulet. Denne typen mønster er laget for å lede unna vann, og da må det peke den veien for å dytte vannet ut mot siden av dekket.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av cannon »

Dekkets rotasjonsretning er markert på dekksiden.
Du kan ikke kjøre med feil retning, dekkets mønster vil da "pumpe" vann inn mot senterlinjen i stedet for å drenere det bort. Dette gir økt risiko for vannplaning.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Jeg tok bare disse bildene. Kan sjekke mer i morgen.

Slik felgen står på bildet er dreieretning med klokka. Pila oppå dekket anviser mot klokka. Mens merket på siden anviser med klokka ser jeg nå

Jeg la merke til at om jeg monterte felgen ville mønsteret bli motsatt av bakdekket. Men kan jo være at det er bakdekket som er feil også
07630C15-546A-46C8-9C81-4977AC2FFA39.jpeg
D0E54B34-C5FC-409E-9560-C4623AAF3E84.jpeg
A92BCDA8-E3D9-4988-A3F9-ED36BF18049B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

oivindg skrev: 09 mai 2020, 19:25
Sakkle skrev: 09 mai 2020, 19:22 Markerer den pila rulle-retningen? Jeg trodde det var merka med tekst of en tynn pil? Ikke en sånn som på bildet. Men det varierer kanskje hvordan det merkes?
@space-ace: Har du noen andre piler på dekksida?
Jeg sjekker i morgen

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Bosted: Buskerud ;)

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av MaGr »

Sakkle skrev: 09 mai 2020, 19:22
MaGr skrev: 09 mai 2020, 19:18 Denne pila jeg har ringa inn, går ikke den i samme retning som pila på felgen da?
Eller har jeg klart å snu bildene dine?
Markerer den pila rulle-retningen? Jeg trodde det var merka med tekst of en tynn pil? Ikke en sånn som på bildet. Men det varierer kanskje hvordan det merkes?
Det er nok en pil på dekksiden også, men den skal peke samme vei som den på kanten der.

Jeg husker ikke i farta hvilke merke, men ett dekk som kan brukes både framme og bak med slikt «V» mønster har forskjellig rulleretning alt ettersom om det monteres foran eller bakk.
Det står mer om det her:
http://sgbikerboy.com/2016/12/26/why-do ... -patterns/

...og her er bilde av ett dekk so kan brukes foran og bak
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av pekle »

Slapp av, det er riktig. Angel GT II - mine er montert på samme måte. Fant en annen sykkel i garasjeanlegget, samme på den. De små pilene på siden peker riktig. Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn de pilene på toppen...

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 496
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Snekker.edvin »

Framdekk altid monteres motsatt retning

Toven

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Toven »

Jøss, ikke lagt merke til før.. ser det er motsatt retning på framdekk enn bakdekk her.
Hva er årsak?

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Bosted: Buskerud ;)

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av MaGr »

Toven skrev: 09 mai 2020, 20:37 Jøss, ikke lagt merke til før.. ser det er motsatt retning på framdekk enn bakdekk her.
Hva er årsak?
Jeg kan jo legge ut denne linken en gang til 😉

http://sgbikerboy.com/2016/12/26/why-do ... -patterns/
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av mekkern »

Virker muligens rart men dekket drenerer vann best med mønstret den veien... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

viktighet med avbalansering

Legg inn av oivindg »

Toven skrev:Jøss, ikke lagt merke til før.. ser det er motsatt retning på framdekk enn bakdekk her.
Hva er årsak?
Kort fortalt, for framdekk er bremsing viktigst, for bakdekk er akselerasjon viktigst. Se linken til MaGr.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Jøsses! Man lærer stadig! Kan ikke erindre at de gamle dekkene (Michelin) hadde motsatt mønster, men kan godt være tilfelle.

Da er der bare å sette på dekket og prøvekjøre i morgen. Takk for hjelpen folkens!

Toven

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Toven »

Når man tror man er utlært... :thumleft :D

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Geiroe »

space-ace skrev: 09 mai 2020, 21:57 Jøsses! Man lærer stadig! Kan ikke erindre at de gamle dekkene (Michelin) hadde motsatt mønster, men kan godt være tilfelle.
Jeg kan bekrefte det, og stusset litt selv når jeg monterte de.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar