Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.

Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Avstemmingen ble avsluttet den 23 sep 2020, 12:36

Jeg er høyrehendt og syns det er enklest å svinge til høyre
10
22%
Jeg er høyrehendt og syns det er enklest å svinge til venstre
23
51%
Jeg er venstrehendt og syns det er enklest å svinge til høyre
0
Ingen stemmer
Jeg er venstrehendt og syns det er enklest å svinge til venstre
4
9%
Jeg er 100% symmetrisk og kan gjøre venstrehåndsarbeid med begge hender ;)
8
18%
 
Stemmer totalt: 45

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av rolf-arne »

Med omtrentlig 50% kjøre tid i venstre-landene , Storbritania og Irland og 50% i rest høyre landene , så har jeg merket liten forskjell. Har dog svart venstresving ( både på rett og gal side trafikk)- selv om jeg har noen spesielle høyresvinger her hjemme, hvor autovernet kommer ganske nært hjelmen.

Flyter kjøringa og "ser" man fremover så er alle svinger gode - at venstre svingen kanskje føles bedre er muligens fordi den sida av kroppen fungerer bedre, mindre vondt... :lol

Ja som flere her har sagt, så måtte også jeg tenke litt etter, og ombestemme meg opptil flere ganger -- det var da fanden til spørsmål -- :sk? holder det ikke med at det er jækla artig å kjøre sving :knegg ..-
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av dypen »

Har vel aldri tenkt på dette før tråden her dukket opp, har svart likt med største andelen her. Kjører som om alle svinger er like :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av dypen »

Følger ekstra med på tillstand til dekkene om dagen for å se utvikling på slitasje noe jeg normalt ikke gjør for hver tur men noe vi kanskje burde være flinkere på. Men det overrasker meg på K1600 er «pyse kanten» mye bredere på høyre side vs venstre. Det vil si jeg har større nedlegg på venstre svinger :O
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 01 jun 2023, 18:54 Følger ekstra med på tillstand til dekkene om dagen for å se utvikling på slitasje noe jeg normalt ikke gjør for hver tur men noe vi kanskje burde være flinkere på. Men det overrasker meg på K1600 er «pyse kanten» mye bredere på høyre side vs venstre. Det vil si jeg har større nedlegg på venstre svinger :O
Dette er et "evig" diskusjonstema blant motorsyklister fra tid til annen. Og noen mener å sitte på svaret ;) .
Fikk forklart hvorfor det forholder seg slik og slik av en en engasjert motorsyklist på et Norges-treff for mange år siden, men husker ikke lenger hans "akademiske" forklaring... :crazy:
Men var veldig artig å høre på ham og hans mer eller mindre sannsynlige forklaring :)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av mekkern »

Veilegemets bombering er mye av forklaringen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombering
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 01 jun 2023, 21:57 Veilegemets bombering er mye av forklaringen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombering
Det var bra, da kommer jeg bedre ut og det blir ikke så verst alikevel :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av Lauri »

Begge svingretninger går knaill. Men - jeg føler meg mest trygg i fht andre trafikanter når jeg suser inn i en høyresving. Da er det bare meg og de gjenglemte vegstikkene.

Til venstre, ja da har jeg tidligere møtt de, som glir over i mitt kjørefelt og slik skremt livskjiten av meg prayer
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Duke944
Innlegg: 106
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av Duke944 »

Kanskje ikke viktig, men: i kjøregården under opplæring trenes inn venstresving og brems i (venstre)sving. Obligatorisk å beherske dette ved føreprøven. Tidligere var venstresving den jeg beherska best. Gikk så inn for å trene mer på høyresving og synes nå svingene går ut på ett. Mener det er det det handler om: trene mer på det en synes er egen svakhet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av AJ »

En viktig detalj som i hvert fall jeg vil merke meg etter en venstresvingerfaring da jeg var på vei til Solbergfoss er når venstresvingen har "feil" helning (husker ikke i farten "faguttrykket"... :scratch ). Dvs. at svingen heller utover, på samme måte som de fleste rundkjøringer, slik at avstanden mellom sykkelens venstreside blir langt kortere enn om venstresvingen heller innover.
Så når man svinger med sykkelen ved å legge den ned mot midten av veien i en slik sving kan det fort ende med fotpinneskrap. Og ikke bare det, også sidestøtte og midtstøte er utsatt i slike svinger.
Spesielt om svingen kommer litt overraskende på en og farten ikke er helt tilpasset svingforholdene.
Noe jeg fikk erfare på denne turen...
kjente og hørte godt at det tok nedi, ja... :
skrap 2.JPG
skrap 3.JPG
Hadde ganske sikkert unngått dette med KTM'en, som har mer generøs bakkeklaring enn Guzzi'en... ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av dypen »

Du er inne på noe der, veldig sjelden jeg opplever fothviler skrap på KTM’n eller merker skosålen er nedi selv om jeg er bevist på hvordan foten hviler på fothviler for å unngå det.

Fothviler skrap evt andre detaljer på sykkel som tok nedi opplevdes veldig ofte på gammel Z1000 og CB750. Syklene var lavere, vi kjørte oftere to på sykkel’n, støtdempere fjærer påvirker og det var ofte telehiv som forklarer noe av dette.

Motorblokka på Z1000 var utsatt på sidene, det var støpvorter på dekslene som ble slipt bort og du kunne få oljelekkasje da varm olje klarte å passere via festebolt til magnet på venstre side. Høyre side var ikke like sårbar.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av rolf-arne »

Har lest wiki, artiklene...og tenkte et øyeblikk som @dypen..men så kom tanken de fleste svingene har jo ei enkel dosering og i mine tanker,,
Med hjelp av kaffekoppen som hjul, for å visualisere tankene så finner jeg ingen forklaring, på mer elle mindre midtfelt..

Annet enn at man kanskje har lagt seg til annen kjørestil...

Dette ble litt interessant, har må det iverksettes bestilling,, utstyr vil man ha... men av og til finnes det få unnskyldninger.

NO fikk jeg den...!

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av AJ »

Takk, @rolf-arne prayer !
:crazy:
Der kom ordet jeg hadde glemt, nemlig dosering.

Den venstresvingen som sørget for litt metallskraping på Guzzi'edn i helgen hadde altså, slik jeg ser det, feil dosering ved at den doserte/helte utover, altså mot høyre, i stedet for innover, mot venstre.
Og dermed ble altså avstanden mellom fotpinne og side -og midtstøttedetaljer, som vi alle vet befinner seg på motorsykkelens venstre side, usedvanlig kort.
Dette var også en ganske krapp sving som kom brått på uten bakgrunnsmarkering i forkant.
Så egentlig en potensiell ulykkesfelle for motorsyklister.

Så heretter er jeg, som nevnt i forrige innlegg om opplevelsen, spesielt oppmerksom på venstresvinger.
Både pga. måten MC'er konstruert med nevnte side -og midstøttedetaljer og feildoseringer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

BjørnSover
Innlegg: 452
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Er det enklest å svinge til venstre eller høyre?

Legg inn av BjørnSover »

I lave hastigheter har jeg bedre kontroll på venstresvinger, men liker ikke blinde venstresvinger i fart - da foretrekker jeg høyrevinger.

Svar