Du sier "trenger".FreewheelBurning skrev: 18 okt 2020, 16:26Det er en ting jeg prøver å komme til bunns i. Og kontrasten her er så stor i forhold til større internasjonale forumer, for eksempel adventure rider (mest amerikanere), der de sier det stikk motsatte. De har hatt store kraftige motorsykler, men kjører nå motorsykler eller scootere med mye mindre kraft, og de synes det er bedre. Så sier de hvorfor risikere å miste lappen med så mye kraft? De påstår å kjøre fortere på mindre sykkel en stor sykkel de hadde tidligere (bortsetett fra på rett vei). Trenger du egentlig mer kraft spør de. Så tenker jeg, nei, jeg trenger egentlig ikke mer kraft, kjører forbi det meste og alle mellomtunge sykler holder norske fartsgrenser uten problem. Men blir nødt til å prøve noe større før eller senere på grunn av nysgjerrighet og kontrasten mellom den holdningen mange i Norge har (som du eksemplifiserer her) og den holdningen jeg ser så ofte på utenlandske forum.Bjerknez skrev: 18 okt 2020, 14:55 Man kan vel ikke legge skjul på at motorkraft er noe som teller veldig mye. Det er stor forskjell på en 300 Scooter og en sykkel ala den jeg har og mange flere. Forskjellen er så stor at man ikke engang kan sammenligne dem overhodet.
Som andre har nevnt så trives ikke jeg på tur hvis ikke motorkraften er til stede til enhver tid.
Med tid og stunder vil kanskje du også som mange andre oppleve at sykkelen du nå forguder kanskje ikke er den du kommer til å ta med deg i graven. Når du får prøvd en del sykler så tenker jeg at du snart begynner å føle savnet etter noe annet :)
Dette er ikke helt relevant til diskusjon om langtur, så lager nok en egen diskusjon på det.
Nei man trenger ikke mere kraft. Man kan klare seg med en scooter eller en lettmotorsykkel. Min mor trenger ikke stor motor i bilen og har ikke tatt av der. Hun er fornøyd med bilen og hun kjører den også på langturer. Den funker, men spennende er det ikke. Vertfal ikke for meg. Jeg liker fart og stor motor. Det gir meg glede.
Skulle jeg kjørt fra Fredrikstad til Tromsø i regnvær hadde jeg tatt Caddyen til ho mor. Den er uovertruffen i forhold til motorsykkel når det kommer til komfort. Men i solskinn ville jeg tatt sykkelen og offret noe av komforten med kjøreglede.
Så komfort er ikke ensbetydende med kjøreglede synes jeg. For noen er komforten aller viktigst, for andre kan det være omvendt. Nemlig RR sykkel og kondomdress.
Har man bil som hobby så kjører man trolig ikke en Toyota Avensis. Da kjører man nok heftigere saker, hvis økonomien tillater det. Enkelte kan sikkert ha en brennende bilinteresse og samtidig kjøre en Gammel Avensis etc. av økonomiske årsaker. Det må være litt kjipt spør du meg.