Problemer med bakbrems etter klosseskift.
-
- Innlegg: 53
- Registrert: 11 mai 2011, 08:23
- Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
- Bosted: Sør Rogaland
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Jeg er enig i at sannsynligvis er bremseslangen blitt tett pga alder og oppsvulmet gummi. Ikke uvanlig når de blir gamle nok.
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Tenkte å nevne det for deg i går (reverse bleeding) men under normale omstendigheter skal ikke det være nødvendig. I bilverden er det kjent som must på noen modeller og på hydraulisk clutch. Det vil si å trekke inn væske fra under ved slavesylinder.
Demonter bremseslange og sjekk hva som er årsaken til problemet, bruk gjerne vann for å se om det er normal fløde gjennom slangen. Du kan også blåse. Når du først har den av ville jeg byttet slange etter så mange år.
Ser det nevnes å bytte bremseslange til stålomspunnen, har hatt det på bil i konkurranse sammenheng men aldri på kjøretøy brukt på vei. Er ikke det bare en ekstra kostnad, får du noen glede av stålomspunnen slanger på vei?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Ja. Skal demontere, men fikk lyst å prøve reversen. Fort gjort. Og enig med deg ang stålomspunnen. I hvertfall bak. Den bremsa brukes stort sett til bakkestart uansett :-)dypen skrev: 14 okt 2021, 19:03Tenkte å nevne det for deg i går (reverse bleeding) men under normale omstendigheter skal ikke det være nødvendig. I bilverden er det kjent som must på noen modeller og på hydraulisk clutch. Det vil si å trekke inn væske fra under ved slavesylinder.
Demonter bremseslange og sjekk hva som er årsaken til problemet, bruk gjerne vann for å se om det er normal fløde gjennom slangen. Du kan også blåse. Når du først har den av ville jeg byttet slange etter så mange år.
Ser det nevnes å bytte bremseslange til stålomspunnen, har hatt det på bil i konkurranse sammenheng men aldri på kjøretøy brukt på vei. Er ikke det bare en ekstra kostnad, får du noen glede av stålomspunnen slanger på vei?
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Byttet fra gammel gummi til nye stålslanger på min sykkel i sommer og merket stor forskjell, spesielt under hard bremsing
If you gonna be dumb you gotta be tough
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Min erfaring med stålomspunnen slanger er at bremsepedal blir fastere, annerledes å operere sammen med riktig væske og bremseklosser som er forberedt for racing vs originale slanger med standard klosser væsker. Skal du kjøre på bane i konkurranse ser jeg hensikten men ikke bare montere stålomspunnen slanger, det ser tøfft ut da.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Holder meg nok til standard slanger. Og får begynne i en ende å demontere bak for å forhåpentligvis finne feilen. Fint å ha litt å pusle med når sesongen er over og man er pensjonist.dypen skrev: 14 okt 2021, 21:17 Min erfaring med stålomspunnen slanger er at bremsepedal blir fastere, annerledes å operere sammen med riktig væske og bremseklosser som er forberedt for racing vs originale slanger med standard klosser væsker. Skal du kjøre på bane i konkurranse ser jeg hensikten men ikke bare montere stålomspunnen slanger, det ser tøfft ut da.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5036
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Det du gjør er å løsne på slangekoblingen mot mastersylinder. Går pedalen ned er den saken grei. Væske vil naturligvis komme ut rundt koblingen. Løsne koblingen på kalipper, får du pressa ned pedalen da? Hvis ikke har nok slangen kollapset. Bare å kjøpe ny.
Dette er avgjort på 5 min
Dette er avgjort på 5 min
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Bra! Testes i morgen.FredrikE24 skrev: 14 okt 2021, 22:00 Det du gjør er å løsne på slangekoblingen mot mastersylinder. Går pedalen ned er den saken grei. Væske vil naturligvis komme ut rundt koblingen. Løsne koblingen på kalipper, får du pressa ned pedalen da? Hvis ikke har nok slangen kollapset. Bare å kjøpe ny.
Dette er avgjort på 5 min
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Jeg har ikke personlig erfaring med stålomspunne slanger. Men flere hevder at det gir en merkbar forbedring, spesielt på litt eldre sykler som ikke har aller nyeste bremseteknologi. Jeg overveier det på min 1992 Kawasaki. Og det er visstnok en kjent oppgradering på Yamaha FJ1100/1200 i tillegg til "Blue Dot" kalipere. Men jeg kjøper nok svarte slanger, så blingfaktoren er ikke noe tema for meg i denne sammenhengen.
- FredrikE24
- Innlegg: 5036
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
En stålomspunnet slange er stivere. Så man får både en god feedback(mindre svamping) og bedre bremsekraft. Originale slanger ekspanderer noe ved høye trykk..
Jeg er ikke så opptatt av selve bremseeffekten, mer den robuste konstruksjonen.
Jeg har kjørt originalslanger som det gikk hull på grunnet alder. Det er ikke noe kult å miste bremsene. At du opplever kollapset slange nå er et tegn på at du bør bytte alle..
Jeg er ikke så opptatt av selve bremseeffekten, mer den robuste konstruksjonen.
Jeg har kjørt originalslanger som det gikk hull på grunnet alder. Det er ikke noe kult å miste bremsene. At du opplever kollapset slange nå er et tegn på at du bør bytte alle..
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Pedalen går ned når jeg løsner mastersylinder. Så da må det vel være en av slangene. Langs med svingarmen er det nemlig metallrør. Jeg tok av den bakerste slangen, den er åpen. Så da står vi igjen med den fremre. Og der er det trangt. Og mørkt. Mulig det ligger an til en større demontering for å komme til skikkelig og få skifta alt som du sier jeg bør gjøre.FredrikE24 skrev: 14 okt 2021, 22:00 Det du gjør er å løsne på slangekoblingen mot mastersylinder. Går pedalen ned er den saken grei. Væske vil naturligvis komme ut rundt koblingen. Løsne koblingen på kalipper, får du pressa ned pedalen da? Hvis ikke har nok slangen kollapset. Bare å kjøpe ny.
Dette er avgjort på 5 min
Hva er den store "tanken" midt i bildet? Den ser ut til å være tilknytta begge bremsesystemene, men jeg finner ikke noe navn i delekatalogen. (Mulig veldig dumt spørsmål, men tar sjansen.)
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:48, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Fungerte helt fint inntil jeg begynte å rote. (If it aint broke osv....) Og ABS enhet ja. Akkurat. Kan jeg gjøre noe feil dersom jeg begynner å løsne slangetilknytningene til den?xj6 skrev: 15 okt 2021, 13:25 Den enheten på bildet er nok ABS enheten. Den skal normalt ikke ha innvirkning på lufting av bremser forutsatt den er i orden. Hvis den derimot skulle være defekt, er jeg usikker på om den kan skape krøll. Når fungerte bakbremsen sist, før du skiftet klosser?
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:48, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Takker for alle innspill men det kan ikke være kalliper når bremsevæska ikke kommer fram dit så vidt jeg kan begripe. At ting plutselig svikter syns jeg også er rart. Får manne meg opp til demontering. Lenge til våren:-)xj6 skrev: 15 okt 2021, 13:40 Hvis bremsen fungerte fint før du skiftet klosser, ville jeg ha konsenterert meg om bremsekalliperen. Har du forsøkt å skru ut hele luftepluggen?. At slangene skulle plutselig svikte når du skiftet klosser ser jeg som lite sannsynlig.
- FredrikE24
- Innlegg: 5036
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Det går litt på det også at når man først begynner å få begevelse i slangene mtp. væskestrøm frem og tilbake og dersom du klemte inn stemplene, så vil ting kunne skje.
Jeg synes at bremseslangene dine er på overtid om sykkelen er fra 2006. Som nevnt mistet jeg bremsene som følge av lekkasje i 2016, da var min 2001 modell 15 år gammel. Heldigvis har jeg servobremser med varsling, så det blinket voldsomt i dashbordet og jeg rakk å reagere før jeg faktisk trengte bremsene.
Jeg hadde bestilt alle slanger nye og byttet de. Så er nok problemet løst og du har friske fine slanger og ny bremsevæske rundbaut til våren.
Jeg synes at bremseslangene dine er på overtid om sykkelen er fra 2006. Som nevnt mistet jeg bremsene som følge av lekkasje i 2016, da var min 2001 modell 15 år gammel. Heldigvis har jeg servobremser med varsling, så det blinket voldsomt i dashbordet og jeg rakk å reagere før jeg faktisk trengte bremsene.
Jeg hadde bestilt alle slanger nye og byttet de. Så er nok problemet løst og du har friske fine slanger og ny bremsevæske rundbaut til våren.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Skal bli!FredrikE24 skrev: 15 okt 2021, 14:33 Det går litt på det også at når man først begynner å få begevelse i slangene mtp. væskestrøm frem og tilbake og dersom du klemte inn stemplene, så vil ting kunne skje.
Jeg synes at bremseslangene dine er på overtid om sykkelen er fra 2006. Som nevnt mistet jeg bremsene som følge av lekkasje i 2016, da var min 2001 modell 15 år gammel. Heldigvis har jeg servobremser med varsling, så det blinket voldsomt i dashbordet og jeg rakk å reagere før jeg faktisk trengte bremsene.
Jeg hadde bestilt alle slanger nye og byttet de. Så er nok problemet løst og du har friske fine slanger og ny bremsevæske rundbaut til våren.
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Nå er det slik at så lenge alt er urørt så skjer endringer gradvis over tid og endringene oppdages ikke av bruker bestandig. Vil si det er mer regelen enn unntaket på eldre kjøretøy att det oppdages feil på bremseslanger under lufting av bremsene etter reparasjon på andre deler av bremsesystemet. Bremseslangene skades ikke plutselig innvendig men over tid som ofte forverres når stemplene trykkes inn ved reparasjon og uvanlig mye væske sendes i retur og feilen oppdages da ved lufting. Under bruk av bremsene er det ikke stor bevegelse på stempel og mye væske som skal tilbake men de værste tilfellene av slanger vil bremsen fortsatt ligge på da ikke væska går normalt i retur.xj6 skrev: 15 okt 2021, 13:40 Hvis bremsen fungerte fint før du skiftet klosser, ville jeg ha konsenterert meg om bremsekalliperen. Har du forsøkt å skru ut hele luftepluggen?. At slangene skulle plutselig svikte når du skiftet klosser ser jeg som lite sannsynlig.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Hva er normal levetid på bremseslanger? Jeg aner ikke hvor gamle mine bremseslanger er, men sykkelen er jo snart 30...
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Fra 4-5 år og oppover..Domino skrev: 16 okt 2021, 12:50 Hva er normal levetid på bremseslanger? Jeg aner ikke hvor gamle mine bremseslanger er, men sykkelen er jo snart 30...
når de blir litt "tørre" eller sprukne er det på tide -samme hvis de blia litt svampete i følelsen..
Skikkelig stålomspunnede er tilnermet evigvarende..OG de har en uovertruffen bremsefølelse..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Opplegget bak på TDM'n er slange, rør langs svingarm og så slange. Antagelig rør for å få plass mellom hjul og svingarm. Nytt originalt er dyrt. Er det noe i veien for å droppe rør og legge en slange hele veien? Og legge den oppå svingarmen? Ikke like pent kanskje men mye billigere og lett å bytte. Kan til og med koste på stålomspunnen.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
stålomspunnet er også tynnere og ikke så plasskrevende-flere farger også..sølv synes vel ikke så mye?stripse eller bruke clips.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
mekkern skrev: 16 okt 2021, 17:15 stålomspunnet er også tynnere og ikke så plasskrevende-flere farger også..sølv synes vel ikke så mye?stripse eller bruke clips.

- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Nytt spørsmål. Hvis det viser jeg at feilen ligger i ABSen, for eksempel ved at en ventil er tett/har låst seg, kan jeg da bypasse hele dritten og gå rett fra mastersylinder til kaliper? I så fall plugger jeg inn og ut fra abs til bakbrems med egnede bolter så det blir skikkelig tett. Om et sånt opplegg kan funke så sparer jeg en antagelig dyr reparasjon, får en bakbrems som er enklere å lufte - og jeg trenger jo ikke ABS på bakbremsen? Frambremsen funker for øvrig utmerket.
Men, vil en sånn operasjon få elektronikken til å gå bananas? Bør jeg heller bite i det sure eplet og bestille verkstedtime først som sist?
Men, vil en sånn operasjon få elektronikken til å gå bananas? Bør jeg heller bite i det sure eplet og bestille verkstedtime først som sist?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Det du spør om må jo bare prøves. Ganske enkelt det.