Om det ska vara verksamt måste lagen ändras först.k2fire skrev:Har aldri klart å få en fotoboks til å gå av med for høy fart på sykkelen, men de boksene kommer vel..
MC-nyheter og MC i media
Det måste vara möjligt att identifiera föraren. Det går inte bakifrån, och utan skylt fram går det inte framifrån heller. Även med skylt fram blir det relativt svårt pga hjälm. Mörka visir gör det ännu svårare. Ska man ta MC i fotobox så måste man troligen avkriminalisera fortkörning och göra om foreleggen till gebyr med ägaransvar, ungefär som med "parkeringsböter".Delayla skrev:Hvorfor det? Hva er dagens lov som gjør dette ulovlig?rerell skrev:Om det ska vara verksamt måste lagen ändras först.k2fire skrev:Har aldri klart å få en fotoboks til å gå av med for høy fart på sykkelen, men de boksene kommer vel..
Sist redigert av rerell den 27 mai 2005, 16:08, redigert 2 ganger totalt.
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Per dags dato må politiet kunne identifisere føreren av kjøretøyet for å kunne straffeforfølge fartssynderene.Delayla skrev:Hvorfor det? Hva er dagens lov som gjør dette ulovlig?
Det betyr i praksis at du kan holde hendene foran ansiktet og slippe unna boten (anbefales dog IKKE).
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
- Delayla
- Innlegg: 101
- Registrert: 24 jun 2004, 09:54
- Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
- Bosted: Sarpsborg
Jeg trodde k2fire mente at det ikke gikk an å få boksen til å blinke med for stor fart på sykkelen (altså at sykkelen er for liten eller lett eller noe til at det blir registrert) og lurte egentlig på hvorfor det måtte en lovendring til før de kunne sette opp bokser som kunne registrere mindre/lettere kjøretøy eller hva det nå måtte være...
Aha, men det går nog alldeles utmärkt. Saken är ju att det inte är någon poäng att ta bilder av MC av ovan nämnda orsaker, och då vill man inte slösa bort film, tid och pengar på att ta en massa värdelösa bilder.Delayla skrev:Jeg trodde k2fire mente at det ikke gikk an å få boksen til å blinke med for stor fart på sykkelen
Siden vi ikke kan bli tatt har de fleste/alle bokser også blitt justert, så de kun blinker hvis kjøretøyet veier så og så mye. I starten fikk nemlig politiet en god del bilder av mc førere og en finger.Delayla skrev:Jeg trodde k2fire mente at det ikke gikk an å få boksen til å blinke med for stor fart på sykkelen (altså at sykkelen er for liten eller lett eller noe til at det blir registrert) og lurte egentlig på hvorfor det måtte en lovendring til før de kunne sette opp bokser som kunne registrere mindre/lettere kjøretøy eller hva det nå måtte være...
Eh?
Detta låter helt ologiskt.Det nye fotoboks-systemet fungerer slik at ett kamera tar bilde av bilens registreringsnummer dersom du kjører for fort på et bestemt punkt. På neste punkt vil et annet kamera ta bilde av bilen og føreren dersom hastigheten på strekningen i gjennomsnitt har vært for høy.
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Nei, du er ikke på jordet.
Men det er da såre enkelt å få tatt et digitalt bilde av alle biler som passerer en boks, for å så å få en datamaskin til å finne tilsvarende bilnummer i neste digitale fotoboks og regne ut tid og avstand utfra det. Det finnes meget velprøvd teknologi i bomstasjoner, som leser skiltnummeret ut fra et digitalt bilde og legger det inn som vanlige tall og bokstaver på en PC.
Bildene blir forresten så vidt meg bekjent sendt umiddlebart via GSM nettet, så det nytter ikke å fjerne boksen etter at den har blinket heller.
Nei folkens, venter bare på at noen starter en aksjon mot boksene snart, hvis staten fortsetter på dette viset...
Men det er da såre enkelt å få tatt et digitalt bilde av alle biler som passerer en boks, for å så å få en datamaskin til å finne tilsvarende bilnummer i neste digitale fotoboks og regne ut tid og avstand utfra det. Det finnes meget velprøvd teknologi i bomstasjoner, som leser skiltnummeret ut fra et digitalt bilde og legger det inn som vanlige tall og bokstaver på en PC.
Bildene blir forresten så vidt meg bekjent sendt umiddlebart via GSM nettet, så det nytter ikke å fjerne boksen etter at den har blinket heller.
Nei folkens, venter bare på at noen starter en aksjon mot boksene snart, hvis staten fortsetter på dette viset...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Hehe, ikke dum den. Hvor trygt det er å rote i hanskerommet i 120 km/h er nå en annen sak daGSXR skrev:Du får sørge for å ha ei findlandshette liggende i hanskrommetD_Demon skrev:De får uansett ikke med ansiktet vårt, så tviler på at det er noen fare når vi sitter på stålhesten. Bare sørge for å huske det da vi setter oss inn i en bil, det er faen meg ikke alltid like lett.

En fordel med dette vil jo være at når man først har passert den første i 120km\t stopper man og venter noen minutter, passerer den andre og har en gjennomsnittshastiget på 50.Thor Arne skrev:Kan ikke se at dette med gjennomsnitts måling kan fungere. Det er somregel påkjøring og avkjøring mellom fotoboksene. Boksene vil da måtte ta bilde av alle biler, for så å sammenligne reg. nr. og regne snittfart?
Eller er jeg helt på jordet her (også)
