Vi er altså på vei dit - mot forbudslinja

Med nye bensin- og dieseldrevne med tidenes laveste utslippsmotorer...
Samme gjelder motorsykler.
Og hvor står NMCU når det gjelder dette? Når kommer interesseorganisasjonen vår på banen

Tja..kan det være at du misforstår hva du ser på? Det er ikke et faktaark eller en status-oversikt. Det handler om MULIGE tiltak og hvordan de mener det KAN påvirke miljø, økonomi etc. eller rettere sakt, hvordan Norge KAN nå forpliktelsene overfor EU.Canutus skrev: 27 jan 2025, 09:08 Ser i Excel-filen i første innlegg:
Utdrag
"Tiltak: 100 % av nye personbiler er elektriske i 2025, 100 % av nye bybusser er elektriske i 2025"
Dokumentet er opprettet 20.01.2025 av en seniorrådgiver!
Hvordan går det med troverdigheten til dette de holder på med, når de publiserer slikt vas?
Kan noen be han finne seg en ny jobb?
Evt. påbud/forbud er noe som kan presses frem av myndighetene, men produsentene og samfunnet gjør også sitt til at motorsyklisme svinner hen. Motorsykler i dag er nesten umulige å reparere på selv, og det legges opp til at dette skal være vanskelig og dyrt. En motorsykkel er blitt en 'appliance' i mangel av et godt norskt ord. På lik linje med en snøfreser eller gressklipper. Ta den frem når det passer, sett den bakerst i garasjen og glem den når du ikke har bruk for den. Det er ikke lenger vanlig, eller akseptert kanskje, at man gjør noe selv eller at man er interessert i selve kjøretøyet, og ikke bare i bruken av det.AJ skrev: 26 jan 2025, 18:19 Javel...
Vi er altså på vei dit - mot forbudslinja![]()
Og hvor står NMCU når det gjelder dette? Når kommer interesseorganisasjonen vår på banen?
Mange gode poenger her, jaMGR1 skrev: 28 jan 2025, 08:18 Evt. påbud/forbud er noe som kan presses frem av myndighetene, men produsentene og samfunnet gjør også sitt til at motorsyklisme svinner hen. Motorsykler i dag er nesten umulige å reparere på selv, og det legges opp til at dette skal være vanskelig og dyrt. En motorsykkel er blitt en 'appliance' i mangel av et godt norskt ord. På lik linje med en snøfreser eller gressklipper. Ta den frem når det passer, sett den bakerst i garasjen og glem den når du ikke har bruk for den. Det er ikke lenger vanlig, eller akseptert kanskje, at man gjør noe selv eller at man er interessert i selve kjøretøyet, og ikke bare i bruken av det.
For meg har MC alltid vært en helårsbeskjeftigelse, ikke bare kjøring, men service og mekking, og søking etter informasjon. Alltid noe nytt å lære. Alltid noe som må (kan) gjøres. Før i tiden var det en del andre som delte denne interessen, men slik er det ikke lenger. Hvis jeg prøver å snakke om noe tekniskt med en motorsyklist jeg møter blir de som oftest flakkende i blikket og skifter tema. Interessen er ikke der. For at interessen skal vare må man finne noe mer enn bare selve kjøringen, er min erfaring.
Fortsatt er det noen i veteranmiljøet, men de blir eldre for hvert år, og hobbyen svinner bort. Går nok den veien med tradisjonell motorsyklisme også dessverre. Ungdommen har fokus på helt andre ting.
Her var jeg enig i veldig mye og som du skriver er vi en utdøende rase. Motorsykkelister som ikke er interessert eller kunnskapsløse opplever vi men det overrasker meg at de ikke ønsker å vite … dette ser du på mange andre områder også.MGR1 skrev: 28 jan 2025, 08:18Evt. påbud/forbud er noe som kan presses frem av myndighetene, men produsentene og samfunnet gjør også sitt til at motorsyklisme svinner hen. Motorsykler i dag er nesten umulige å reparere på selv, og det legges opp til at dette skal være vanskelig og dyrt. En motorsykkel er blitt en 'appliance' i mangel av et godt norskt ord. På lik linje med en snøfreser eller gressklipper. Ta den frem når det passer, sett den bakerst i garasjen og glem den når du ikke har bruk for den. Det er ikke lenger vanlig, eller akseptert kanskje, at man gjør noe selv eller at man er interessert i selve kjøretøyet, og ikke bare i bruken av det.AJ skrev: 26 jan 2025, 18:19 Javel...
Vi er altså på vei dit - mot forbudslinja![]()
Og hvor står NMCU når det gjelder dette? Når kommer interesseorganisasjonen vår på banen?
For meg har MC alltid vært en helårsbeskjeftigelse, ikke bare kjøring, men service og mekking, og søking etter informasjon. Alltid noe nytt å lære. Alltid noe som må (kan) gjøres. Før i tiden var det en del andre som delte denne interessen, men slik er det ikke lenger. Hvis jeg prøver å snakke om noe tekniskt med en motorsyklist jeg møter blir de som oftest flakkende i blikket og skifter tema. Interessen er ikke der. For at interessen skal vare må man finne noe mer enn bare selve kjøringen, er min erfaring.
Fortsatt er det noen i veteranmiljøet, men de blir eldre for hvert år, og hobbyen svinner bort. Går nok den veien med tradisjonell motorsyklisme også dessverre. Ungdommen har fokus på helt andre ting.
Skulle svært gjerne ønske jeg var en av disse.dypen skrev: 28 jan 2025, 19:40 Men så har du de som er helt i andre enden, har flere kompiser som ikke har noen begrensning, de gjør alt selv. Alt kan repareres og feilsøkes på, alle kanaler brukes for å løse problemer, alt av mekanisk verktøy og utstyr er på plass, pc med software feilkodelesere osv ja det vil si alt skaffes til veie for å komme i mål og de gjøre alt selv uansett hva det er![]()