Geir's notater - 2014
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Geir's notater
Hvor på sunnmøre bor du da? Selv holder jeg til i Ørsta.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Geir's notater
Jeg bor på kystens perle :-)
Logg inn på chaten så kan vi ta en prat?
Steinar
Logg inn på chaten så kan vi ta en prat?
Steinar
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Geir's notater
Det er det som er - sykkeltype & kjørestil... Selv om jeg ikke klarte mer enn 6k km kan andre sikkert klare de 15k som TaSK forventer. Ditt eksempel over her viser jo det tydelig.Snikkeren skrev:Jeg kjører på Bridgestone Battlax BT021, et dekk som mange på et annet forum ikke er så fornøyd med. Der får det en snittkarakter på 2,2 av 5. Mange som skriver at det slites fort. Dette dekket har også hardere gummiblanding i midten enn på sidene. Jeg har no kjørt 9000 km på dekket, og først på 8000 begyndte jeg å merke at det ble flatere på midten. Jeg regner med at jeg kan kjøre 1000-2000 km til før det må skiftes.
Sykkeltype, og kjørestil har utrolig mye å si på holdbarheten på dekket. Traff på en kar på fergen som hadde samme dekk som meg, men kjørte ZZR1400, og han hadde ikke kjørt mer enn 6000, og dekket var totalt utslitt.
Tenkte jeg skulle bestille nye dekk snart, men sliter litt med å bestemme meg for hva jeg skal velge. Skal jeg gå for det samme igjen? Er jo forsåvidt fornøyd med dekket, men er jo kjekt å få erfaringer med flere dekktyper. Vurderer Z6 interact og Pilot Road 2CT. Valgets kvaler.
Grunnen til at jeg går for et nytt Z6 Interact er at forhjulet fremdeles er såpass bra at jeg regner med at det holder et bakdekk til. Så får jeg om jeg gjerne går over til et annet merke etterpå...
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Tur til Granvin
Hmmm...tagesk skrev:Slik blir mine dekk ut når jeg kjører med for lite luft.Geir skrev: [klippe bilde av det slitte dekket mitt...]
Men 6.000 km er for lite. Jeg vil ha minst 15.000 km av bakdekket og 20.000 km av fordekket. Takk.
Orker ikke skifte dekk mer enn to ganger i året.
Da må jeg vel grave frem Tourance enda en gang (ikke det nye EXP!).


Som sagt; det er ikke usannsynlig at du får flere kilometer ut av dekket enn hva jeg har fått. Skal bli spennende å se om det nye Z6 Interact varer lengre.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Geir's notater
Se så. Vi har jo like sykler, og da burde vel 6k på Battlax BT021 være en noen lunde brukende indikasjon på levetid på denne sykkelen (med mindre du kjører som .... ja...) Ergo er det ikke noe videre kjørelengde å hente på Battlax i fht Z6. Ser at Continental har et dekk som heter Road Attack som det skrives ganske pent om. Får prøve det eller Michelin Pilot Road neste gang da kanskje?Onsløv skrev: [klippe...]
Jeg kjører også med Battlax BT021 både foran og bak, og er forsåvidt fornøyd med de. Forsåvidt, fordi jeg aldri har opplevd problemer med de. Men så har jeg ikke et dødsønske og har presset grensene for hva jeg tåler.
Bakdekket mitt ser forøvrig ut som det over, og da har jeg kjørt 6000km på det, og dekket var påmontert et år før jeg kjøpte sykkelen. Jeg kjører nok noen tusen til før det blir kassert, sikkert i vinter.
Jeg for min del skal ut på en liten tur i morgen på ca 33 mil - håper bare bakhjulet holder hele veien. Vet i alle fall at jeg skal følge godt med, for stålcordelene kom kjapt fram sist gang! Ser dekket ditt ut som mitt tviler jeg på at du rekker noen tusen km til på det. Følg godt med i alle fall - det er rimelig kjipolainen å punktere i fart.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Geir's notater
Hei!Steinar_R skrev:Hei.
Jeg har hatt både BT021 og Metzeler Z6 på TDM'en min og har vært godt fornøyd med begge .De sitter godt både på vått og tørt, vannplaning har jeg ikke hatt med noen av dem.Jeg bor på Sunnmøre og kjører ofte i regn. Når det gjelder levetid var det slutt på rundt 7k for BT mens Z6 holdt nærmere 10k.
Jeg trodde Z6 skulle holde lengre enn det gjorde, framdekket var slitt men ok og det samme gjaldt bak.Problemet er bare at bakdekket ikke har noen spor i midten så det kan være vanskelig å bedømme hvor slitt det egentlig er.Mitt gikk fra å se "ok" ut til å vise stålkordelen rundt halve dekket i løpet av en 10mils runde.
Jaha...

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Nytt baksdekk bestillt!
Sånn, da var det gjort. Nytt Metzeler Roadtec Z6 Interact 150/70 ZR17 TL 69(W) bestillt på motorsykkeldekk.com. Pris levert på døren: 1297,70 NOK. Det dukker vel neppe opp før etter at jeg har vært en tur på jobb igjen, men men - satser på at det holder en liten stund til det jeg har. 

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Geir's notater
Fant denne linken på et annet forum: http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Slik trapping som du har skyldes sikkert feilt dekktrykk. Det er normalt at bakdekket blir flatslitt på midten, men mindre normalt at det blir flatslitt på sidene.
Slik trapping som du har skyldes sikkert feilt dekktrykk. Det er normalt at bakdekket blir flatslitt på midten, men mindre normalt at det blir flatslitt på sidene.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Tur til Granvin
Slik ser mine dekk ut når jeg kjøer med trykket BMW anbefaler.Geir skrev:[
Hmmm...Ba Yamaha Bergen spesifikt om å forsikre seg om at det var riktig dekktrykk da de la om til meg, og siden har jeg sjekket at lufttrykket har holdt seg på samme nivå. Har bare etterfyllt en gang såvidt jeg kan huske uten at jeg husker i farten hvilket trykk det faktisk er... Skal ta en grundigere sjekk på dette - slett ikke en dum forklaring på den kantete profilen.
![]()
Som er for lavt.
Min bok sier 2.5 tom, 2.7 med passasjer og 2.9 med full last.
Jeg kjører med 2.7 tom, 3.0 med passasjer og 3.2 med full last.
Dekklevetiden gikk opp fra 10.000 til 15.000 da jeg økte trykket.
Og, viktigere: Dekkene slites nå jevnt.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Tur til Granvin
He he. Men så kjører jo du med xx ekstra kilo i sidekofferter og toppboks også da.tagesk skrev:
Min bok sier 2.5 tom, 2.7 med passasjer og 2.9 med full last.
Jeg kjører med 2.7 tom, 3.0 med passasjer og 3.2 med full last.
Dekklevetiden gikk opp fra 10.000 til 15.000 da jeg økte trykket.
Og, viktigere: Dekkene slites nå jevnt.
[TaSK]

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Geir's notater
Takker for linken - det stemmer nok sikkert godt det som står der. Skal prøve med høyere trykk i det nye dekket og se om slitasjemønsteret endrer karakter. Flatslitasjen på sidene var helt identisk på det forrige Z6 dekket, og jeg har sett flere andre med Z6 som har hatt samme type slitasje på sidene. Kan det være at Z6 generelt krever høyere trykk en det instruksjonsbøkene angir...Snikkeren skrev:Fant denne linken på et annet forum: http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Slik trapping som du har skyldes sikkert feilt dekktrykk. Det er normalt at bakdekket blir flatslitt på midten, men mindre normalt at det blir flatslitt på sidene.

tagesk skrev:Slik ser mine dekk ut når jeg kjøer med trykket BMW anbefaler.Geir skrev:[
Hmmm...Ba Yamaha Bergen spesifikt om å forsikre seg om at det var riktig dekktrykk da de la om til meg, og siden har jeg sjekket at lufttrykket har holdt seg på samme nivå. Har bare etterfyllt en gang såvidt jeg kan huske uten at jeg husker i farten hvilket trykk det faktisk er... Skal ta en grundigere sjekk på dette - slett ikke en dum forklaring på den kantete profilen.
![]()
Som er for lavt.
Min bok sier 2.5 tom, 2.7 med passasjer og 2.9 med full last.
Jeg kjører med 2.7 tom, 3.0 med passasjer og 3.2 med full last.
Dekklevetiden gikk opp fra 10.000 til 15.000 da jeg økte trykket.
Og, viktigere: Dekkene slites nå jevnt.
Aner en sammenheng her - liten tvil om det. Skal kjøre økt trykk i det nye dekket og se hvordan det går. Hadde en bil engang med noen brede lavprofildekk. Der var høyere dekktrykk et must for i det hele tatt å unngå å slite dekkene skjeive og ubrukelige de første månedene...
Nok et note to self: Stol ikke blindt på det som står i bokji...

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Geir's notater
Her er hva Metzeler sier om dekktrykk selv til din sykkel (hvis du kjører XJ 900 95, som står i signaturen din). http://www.metzelermoto.co.uk/web/fitme ... mentanchor" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Geir's notater
Snikkeren skrev:Her er hva Metzeler sier om dekktrykk selv til din sykkel (hvis du kjører XJ 900 95, som står i signaturen din). http://www.metzelermoto.co.uk/web/fitme ... mentanchor" onclick="window.open(this.href);return false;



Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Tur til Sauda
I dag ble det rundtur Vindafjord, Sauda, Røldal, Odda, Hatlestrand, Tysnes, Stord i fantastisk vær! Sol fra skyfri himmel og god temperatur gjorde både foret i kjøreklærene og varme i håndtakene totalt overflødig.

Turkart
Europaveistrekningene er så som så, men veien fra Knapphus (der 46 stikker av fra E 134) til Sauda var et eventyr av en vei med en glimrende kombinasjon av brukende asfaltdekke, utsikt over fjorden og svinger. Masse svinger! Etter en matbit i Sauda fortsatte vi på 520 mot Røldal. Dette er en smal og svingete "fjellvei" som er stengt deler av året, og selv om veikvaliteten var så som så var naturen og utsikten vel verdt turen. I grunnen like greit av vegkvaliteten tilsa lav fart... Uansett; dette er min form for fjelltur - på to hjul i stedet for på to bein pesende avgårde i lyngen med et halvt flyttelass på ryggen... Turen over fjellet var selvsagt komplett med geiter i veibanen & the works!
Denne turen skal garantert gjentas med skikkelige dekk - ble mye korrigering i svingene og ikke den flyten man gjerne vil ha. Noen få bilder ble det. Dekket holdt forresten uten å vise kordeler. Litt flaks skal man ha!

Utsikt over Sandsfjorden

Samling mellom Sauda og Røldal

Mellom Sauda og Røldal
Edit: tyrkleif

Turkart
Europaveistrekningene er så som så, men veien fra Knapphus (der 46 stikker av fra E 134) til Sauda var et eventyr av en vei med en glimrende kombinasjon av brukende asfaltdekke, utsikt over fjorden og svinger. Masse svinger! Etter en matbit i Sauda fortsatte vi på 520 mot Røldal. Dette er en smal og svingete "fjellvei" som er stengt deler av året, og selv om veikvaliteten var så som så var naturen og utsikten vel verdt turen. I grunnen like greit av vegkvaliteten tilsa lav fart... Uansett; dette er min form for fjelltur - på to hjul i stedet for på to bein pesende avgårde i lyngen med et halvt flyttelass på ryggen... Turen over fjellet var selvsagt komplett med geiter i veibanen & the works!
Denne turen skal garantert gjentas med skikkelige dekk - ble mye korrigering i svingene og ikke den flyten man gjerne vil ha. Noen få bilder ble det. Dekket holdt forresten uten å vise kordeler. Litt flaks skal man ha!

Utsikt over Sandsfjorden

Samling mellom Sauda og Røldal

Mellom Sauda og Røldal
Edit: tyrkleif
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nytt baksdekk bestillt!
Da er mitt nye bakdekk - Metzeler Roadtec Z6 Interact 150/70 ZR17 - kommet fra motorsykkeldekk.com. Ble levert på døren nå den 15ende, nøyaktig på dagen som forespeilet i ordrebekreftelen! :=D> Skulle mer enn gjerne kommet meg i heimen og byttet dekket, men må nok pent holde meg her ute i havet en god uke til... ](./images/smilies/grrr.gif)
Note to self om framdekket som også står for tur:
Skiftet: 10 sept. 2008
Km telleren v/dekkskift: 70605 km
Dekk: Metzler Z6 120/70/17
Pris: 2390,- på Yamaha Bergen. Utmerket service. "Drop in" skift - leverte sykkelen, ventet ca en time, betalte og kjørte!
](./images/smilies/grrr.gif)
Note to self om framdekket som også står for tur:
Skiftet: 10 sept. 2008
Km telleren v/dekkskift: 70605 km
Dekk: Metzler Z6 120/70/17
Pris: 2390,- på Yamaha Bergen. Utmerket service. "Drop in" skift - leverte sykkelen, ventet ca en time, betalte og kjørte!
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Geir's notater
Byttet bakdekket den 27ende september. Fra sykkelen ble satt på midtstøtten til det nye dekket var på ferdig avbalansert og klart for tur tok det ca 3 timer. Det inkluderte ymse rengjøringsoperasjoner og kontroller av hjullager etc. siden hjulet likevel var av. Rimelig fornøyd med både tidsbruk og resultat. Vil tro at selve dekkskiftet kan gjøres unna på litt i overkant av en time dersom man gir f*** i å dille med alt annet underveis.
3 stk. Biltema dekkspaker type kort kombinert med 3 stk. felgbeskyttere fra samme gjorde jobben lekende lett. Brukte skrustikken til å løse dekkene fra felgen - også det funket som juling!
Avbalanseringsutstyret til Biltema funket utmerket når jeg fikk lurt nok godstoff inn i de "lukkede" lagrene til at de gikk rundt uten nevneverdig motstand. Hvorfor i huleeste ikke bruke åpne lager i stedet for lukkede på opplagringsbukkene?! Svensker...
Den lyse prikken på dekksiden ca kl 2 er det tyngste punktet på dekket - altså det som snudde seg ned. Klokken 8 viser vektene som er limt på felgen med tape. Når dekket er i balanse festes loddene permanent.
Km-stand ved dekkbytte: 76795 km.
Dekk: Metzeler Roadtec Z6 Interact, 150/70ZR 17M/CTL (W69) RODIC står det på lappen. Dekket fra motorsykkeldekk.com var forøvrig produsert i uke 24 2010 og hadde 6,2 mm mønsterdybde sånn i snitt når jeg målte med skyvelære på forskjellige steder. Skal bli spennende å se hvorlenge det holder.
Kjøreturen i går avdekket det jeg egentlig visste fra før; nytt dekk er nesten ny sykkel!


Km-stand ved dekkbytte: 76795 km.
Dekk: Metzeler Roadtec Z6 Interact, 150/70ZR 17M/CTL (W69) RODIC står det på lappen. Dekket fra motorsykkeldekk.com var forøvrig produsert i uke 24 2010 og hadde 6,2 mm mønsterdybde sånn i snitt når jeg målte med skyvelære på forskjellige steder. Skal bli spennende å se hvorlenge det holder.
Kjøreturen i går avdekket det jeg egentlig visste fra før; nytt dekk er nesten ny sykkel!

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Geir's notater
Da var jeg omsider hjemme igjen fra jobb, og første stopp på veien fra heliporten og hjem ble Yamaha Bergen. Nytt framdekk stod på innkjøpsplanen etter en liten mishap med motorsykkeldekk.com. Vanligvis har motorsykkeldekk.com levert rimelig ferske og fine dekk, men dekket de leverte nå viste seg å være produsert i uke 19 2008?!
"Hæ? Har de sendt meg et tre år gammelt dekk" tenkte jeg, tok bilde og skrev mail til dem. Kom kjapt svar om at de beklaget dette og tilbød meg kr 50,- i rabatt... Nå er det slik at jeg som de fleste andre motorsyklister bare har noen få ynkelige kvadratcentimeter gummi i kontakt med moder jord. De få kvadratcentimetrene skal være fersk gummi, så den femtilappen fristet lite. Men gjengen på motorsykkeldekk.com var ikke vanskelige; så lenge dekket ikke var montert ville de ordne med retur og kreditering av innbetalt beløp - sånn ble det! God service har de i alle fall - og høflige! Det er ikke hver dag man blir tilltalt med Hr., De og Dem!
Okkesom; Yamaha Bergen ble oppringt underveis og forespurt om de hadde "mitt dekk" - Metzler Z6 Interact på lager i riktig dimensjon. Hvis ikkJoda, svarte kisen i andre enden - han hadde det på lager. Kr 1568, takk og dekket ble mitt. Vel fremme viser det seg at de var vanlig Z6 de hadde - ikke Interact. Etter noe diskusjon og knurring fra min side om hvordan det kunne ha seg at det var på lager i ene øyeblikket og utgått i neste kunne mannen bak disken forkynne at Z6 Interact ikke ble produsert lengre, men var erstattet av Z8 Interact. Og det hadde de på lager i min dimensjon!
Dekket kostet kr 1568,- og var altså 417 kroner dyrere enn om jeg hadde kjøpt det på motorsykkeldekk.com, men nå fikk jeg iallefall et ferskt dekk; produksjonsdato uke 1 2011.
Lykkelig over nyervervelsen tuslet jeg ut i bilen med dekket, men kom i tanker om en jakke og en bukse jeg hadde sett der inne ved et tidligere besøk. "Skitt au" tenkte jeg, "det kan da ikke skade å gå inn og kikke litt..." Vel, det gjorde det. Det skadet lommeboken, for 15 min. senere var jeg den lykkelige eier av en Halvarssons Optima jakke og tilhørende Targa bukse! Der røk 7300,- blanke kroner rett ut, men etter prøveturen senere på dagen er jeg rimelig overbevist om at det var verdt pengene. Rikelig med lommer, muligheter for å ta ut for, en skikkelig bred og god halskrage, vendbar integrert "refleksvest", lav vekt og et generelt godt inntrykk av plaggene gjør at innkjøpet kan forsvares. En fullskalatest av vanntetthet osv. regner jeg med å få gjennomført i morgen - det er meldt regn så det holder...
Nyinnkjøpte klær og dekk:




Okkesom; Yamaha Bergen ble oppringt underveis og forespurt om de hadde "mitt dekk" - Metzler Z6 Interact på lager i riktig dimensjon. Hvis ikkJoda, svarte kisen i andre enden - han hadde det på lager. Kr 1568, takk og dekket ble mitt. Vel fremme viser det seg at de var vanlig Z6 de hadde - ikke Interact. Etter noe diskusjon og knurring fra min side om hvordan det kunne ha seg at det var på lager i ene øyeblikket og utgått i neste kunne mannen bak disken forkynne at Z6 Interact ikke ble produsert lengre, men var erstattet av Z8 Interact. Og det hadde de på lager i min dimensjon!


Lykkelig over nyervervelsen tuslet jeg ut i bilen med dekket, men kom i tanker om en jakke og en bukse jeg hadde sett der inne ved et tidligere besøk. "Skitt au" tenkte jeg, "det kan da ikke skade å gå inn og kikke litt..." Vel, det gjorde det. Det skadet lommeboken, for 15 min. senere var jeg den lykkelige eier av en Halvarssons Optima jakke og tilhørende Targa bukse! Der røk 7300,- blanke kroner rett ut, men etter prøveturen senere på dagen er jeg rimelig overbevist om at det var verdt pengene. Rikelig med lommer, muligheter for å ta ut for, en skikkelig bred og god halskrage, vendbar integrert "refleksvest", lav vekt og et generelt godt inntrykk av plaggene gjør at innkjøpet kan forsvares. En fullskalatest av vanntetthet osv. regner jeg med å få gjennomført i morgen - det er meldt regn så det holder...
Nyinnkjøpte klær og dekk:

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- SheDevil
- Innlegg: 1910
- Registrert: 19 des 2008, 06:37
- Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
- Bosted: Sør-Trøndelag
Re: Geir's notater
Var et smart valg å få tak i ferske dekk og nye klær er heller ikke å forakte.
Jeg har også byttet dekk, til Pilot Road 3 og de var rykende ferske fra fabrikken i år
I tillegg har jeg fått satt klørne i Halvararssons tekstilklær (Athena jakke og Poseidon bukse) og så langt har de absolutt stått med glans. Nå skal det sies at jeg ikke har fått testet de i ordentlig regnvær enda men det er det vel store muligheter for om man bor i Trøndelag...
Jeg har også byttet dekk, til Pilot Road 3 og de var rykende ferske fra fabrikken i år

I tillegg har jeg fått satt klørne i Halvararssons tekstilklær (Athena jakke og Poseidon bukse) og så langt har de absolutt stått med glans. Nå skal det sies at jeg ikke har fått testet de i ordentlig regnvær enda men det er det vel store muligheter for om man bor i Trøndelag...
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Geir's notater
Blir vel som på mine kanter; rikelig med vann ja...SheDevil skrev:Var et smart valg å få tak i ferske dekk og nye klær er heller ikke å forakte.
Jeg har også byttet dekk, til Pilot Road 3 og de var rykende ferske fra fabrikken i år![]()
I tillegg har jeg fått satt klørne i Halvararssons tekstilklær (Athena jakke og Poseidon bukse) og så langt har de absolutt stått med glans. Nå skal det sies at jeg ikke har fått testet de i ordentlig regnvær enda men det er det vel store muligheter for om man bor i Trøndelag...

Ser ellers at det er mange på forumet som har kastet seg over PR3-dekkene. Skal bli spennende å lese erfaringene som kommer etterhvert. Det er sikkert gode greier! Metzler har funket greit for meg så langt, men det skader jo ikke å forsøke noe annet neste gang hvis "kritikken" blir god.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Geir's notater

PR3 dekket ble best i test i forrige Bike blad
Et dekk er vel ferskt i flere år dersom det er lagret riktig.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Geir's notater
Spørsmålet er vel om det har vært i bruk før lagring. Nye dekk skal "kjøres inn" sies det.ejs skrev:![]()
PR3 dekket ble best i test i forrige Bike blad
Et dekk er vel ferskt i flere år dersom det er lagret riktig.
Saken er vel den at beskyttelsen som dekket er satt inn med på fabrikken før de sender ut dekket og som gjør at gummien ikke tørker inn må slites bort. Dette skjer i løpet av de første milene. Derfor skal ikke dekket belastes noe sælig når de er nye.....
Når beskyttelsen er slitt bort tørker gummien ut og dekkets holbarhet reduseres vesentlig raskere. Derfor skal man være svært forsiktig med kjøre MC med "nye dekk" som ikke er slitt, men har vært lagret på en sykkel som ikke har vært brukt på noen år.
Slik har jeg forstått dette, og synes det høres tilforlatelig ut, men jeg er ikke noen dekkekspert så sikker er jeg ikke.......
Mener derfor at ett nytt dekk er ett dekk som aldri har vært påsatt og da er det holbart og fortsatt nytt.
Ett påsatt dekk som ser helt nytt ut, men har stått på en MC som ikke har vært i bruk kan være livsfarlig.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Geir's notater

Det var jo snakk om ubrukt dekk solgt fra Motorsykkeldekk.com


If it ain't broke, I'll break it.
Re: Geir's notater
Da er det jo ikke så inntørket som ett som er kjørt 30 km på MC og ser like nytt utejs skrev:![]()
Det var jo snakk om ubrukt dekk solgt fra Motorsykkeldekk.com
![]()
Greit å vite litt om det likevel - kanskje???
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Geir's notater
Dette dekkgreiene gikk meg visst hus forbi. Poenget er uansett at mine dekk ikke skal være halvveis i graven før de blir montert. Så kan andre mene hva de vil. Korrekt lagring er forresten stående, rotert hver fjerde uke i lokale som er mørkt, tørt og kjølig. Jeg kan levende forstille meg at dekkonline.com - og andre - driver og roterer dekkene hver fjerde uke...
Hva angår belegget på dekkene har det rett og slett bare med det å gjøre at dekkene skal slippe formen etter vulkaniseringsprosessen - det har ingen konserverende virkning. 


Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.