Geir's notater - 2014

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Tur til Granvin

Legg inn av Geir »

Tok en liten tur til Granvin i dag for å lufte vettet. Sol og fin temperatur. Hadde egentlig tenkt å stoppe og ta bilder etterhvert, men det gikk rimelig greit åt skogen. Noen bilder ble det nå likevel...

Bilde
Utsikt over Øystese fra Sjusetevegen. Hva jeg skulle der opp må fuglene vite - var lite å se, annet enn utsikten selvsagt.

Kjørte videre og kom til Rykkje, like før Fyksesund bru. Der har Vegvesenet (vil jeg tro?) laget til et "utsiktspunkt" med info tavle for Fyksesund Landskapspark. Hva det egentlig er ble jeg ikke helt klok på, men fint er det nå anyway.
Bilde
Feiende flott infotavle og utsikt over Hardangerfjorden og mot ...eh... andre siden.

Bilde
Greit med slike tavler i grunnen

Bilde
Utsikten fre utsiktspunktet på Rykkje

Bilde
Fyksesund bro - lysregulert & greier...

Kjørte inn til Granvin og tenkte å ta en kaffeskvett og en matbit. Det gikk ikke helt etter planen ettersom det eneste som åpent der inne var den lokale Jokerbutikken/1-2-3 bensinstasjonen. Hadde de kaffe etc. der? Nei...

Tok samme runden tilbake og var hjemme sånn ca 1/2 9 om kvelden. Skulle bli ca 5,5 timer og 298 km.

Kan ikke si at jeg var helt fornøyd med kjøreegenskapene på slutten av turen. Litt småsliten og stiv i skroget som jeg ble etterhvert merket jeg godt at bakdekket er slitt & ute av fasong for å si det slik. Følte nærmest at jeg måtte tvinge skrevehjulet ned i svingene - ble nesten en kamp. Sporet gjorde det og. Nei, her må materiellet oppgraderes med ny gummi.

Bilde
Minker stygt på mønsteret. Ubehagelig å kjøre på er det også når det blir kantete.

Note to self: Kjøpe nytt Metzler Roadtec Z6 Interact 150/70 ZR17 på motorsykkeldekk.com snøggast råd er og montere selv.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tur til Granvin

Legg inn av tagesk »

Geir skrev: Note to self: Kjøpe nytt Metzler Roadtec Z6 Interact 150/70 ZR17 på motorsykkeldekk.com snøggast råd er og montere selv.
Iron Butt Magazine testet Z6 i forrige nummer. Der i gården er det levelengde som gjelder.
De hadde imlertid to vannplaninger på rett strekke med Z6 bak, og advarte mot det.
Derfor fikk vi heller ikke vite om det varer lengere enn andre dekk.

Jeg har omlag 300 dager med sol i året og regn inngår ikke i de tingene jeg bekymrer meg ikke.

Spørsmålet mitt er: Varer det virkelig lenger?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Geir's notater

Legg inn av Onsløv »

Metzeler Z8 er vel nettopp kommet ut nå?
The Roadtec Z8 Interact utilizes the most advanced technological solutions developed by Metzeler, such as its variable tension Interact™ multi zone structure, new composite compounds, new profiles with larger contact areas and an exclusive tread design inspired by Greek Pi (p).

The multi-zone Interact tensional structure utilizes low tension belts in the lean contact areas to produce maximum grip and a high tension central section for maximum road mileage and durability. Latest generation of compounds allow the new Z8 to give great mileage and improved wet grip.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Tur til Granvin

Legg inn av Geir »

tagesk skrev:
Geir skrev: Note to self: Kjøpe nytt Metzler Roadtec Z6 Interact 150/70 ZR17 på motorsykkeldekk.com snøggast råd er og montere selv.
Iron Butt Magazine testet Z6 i forrige nummer. Der i gården er det levelengde som gjelder.
De hadde imlertid to vannplaninger på rett strekke med Z6 bak, og advarte mot det.
Derfor fikk vi heller ikke vite om det varer lengere enn andre dekk.

Jeg har omlag 300 dager med sol i året og regn inngår ikke i de tingene jeg bekymrer meg ikke.

Spørsmålet mitt er: Varer det virkelig lenger?
For å si det slik; dekket på bildet over er kjørt ca 6000 km på en blanding av svingete landsens veger og det lille av motorvei som er i Bergensområdet. Jeg har lest litt på nettet om andres erfaringer med Z6, og inntrykket er at denne kjørelengden ligger i nedre sjikt. Det er vel mer vanlig å nå 8-10k km etter det jeg har lest meg til. Hvorfor jeg ikke klarer å få det til å vare lengre har vel i hovedsak med kjørestilen å gjøre tenker jeg...

Det jeg leser meg til om Z6 Interact er at det til tross for hardere gummiblanding på midten enn på sidene ikke oppnår stort lengre levetid enn "gamle" Z6. For din del med den relativt tunge BMW'en skal det etter det jeg forstår brukes en forsterket utgave merket med en C visst nok. Om det påvirker levetiden eller om det går på oppbyggingen av dekket aner jeg ikke.

Når det er sagt kjenner jeg ikke dekket igjen mht. vannplaning. Her på mine kanter har vi vel snarere omvendt forhold regn/soldager enn det du har, og min erfaring er at dekket henger godt på vått føre. Vannplaning har jeg aldri opplevd, og jeg går ikke av veien for å kjøre tur om det regner aldri så mye.

Totalt sett synes jeg dekket kommer godt ut, og jeg vil i alle fall forsøke Interact-utgaven før jeg evt. går over til et annet merke.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater

Legg inn av Geir »

Onsløv skrev:Metzeler Z8 er vel nettopp kommet ut nå?
The Roadtec Z8 Interact utilizes the most advanced technological solutions developed by Metzeler, such as its variable tension Interact™ multi zone structure, new composite compounds, new profiles with larger contact areas and an exclusive tread design inspired by Greek Pi (p).

The multi-zone Interact tensional structure utilizes low tension belts in the lean contact areas to produce maximum grip and a high tension central section for maximum road mileage and durability. Latest generation of compounds allow the new Z8 to give great mileage and improved wet grip.
Akk ja, kunne gjerne tenkt meg det. Problemet er at jeg ikke finner det i min dimensjon ](*,) På Metzler sine sider står det bare oppført i dimensjonene 190/50 ZR 17 M/C (73W) TL og 180/55 ZR 17 M/C (73W) TL for bakdekk. Det klaffer ikke helt...

Blir nok et Z6 Interact denne gangen så får vi se om Z8 kommer i rett dimensjon etterhvert. Som du ser av bildet har jeg ikke tid til å vente noe særlig :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Geir's notater

Legg inn av Snikkeren »

Jeg kjører på Bridgestone Battlax BT021, et dekk som mange på et annet forum ikke er så fornøyd med. Der får det en snittkarakter på 2,2 av 5. Mange som skriver at det slites fort. Dette dekket har også hardere gummiblanding i midten enn på sidene. Jeg har no kjørt 9000 km på dekket, og først på 8000 begyndte jeg å merke at det ble flatere på midten. Jeg regner med at jeg kan kjøre 1000-2000 km til før det må skiftes.
Sykkeltype, og kjørestil har utrolig mye å si på holdbarheten på dekket. Traff på en kar på fergen som hadde samme dekk som meg, men kjørte ZZR1400, og han hadde ikke kjørt mer enn 6000, og dekket var totalt utslitt.

Tenkte jeg skulle bestille nye dekk snart, men sliter litt med å bestemme meg for hva jeg skal velge. Skal jeg gå for det samme igjen? Er jo forsåvidt fornøyd med dekket, men er jo kjekt å få erfaringer med flere dekktyper. Vurderer Z6 interact og Pilot Road 2CT. Valgets kvaler. :scratch
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tur til Granvin

Legg inn av tagesk »

Geir skrev: Bilde
Slik blir mine dekk ut når jeg kjører med for lite luft.

Men 6.000 km er for lite. Jeg vil ha minst 15.000 km av bakdekket og 20.000 km av fordekket. Takk.
Orker ikke skifte dekk mer enn to ganger i året.
Da må jeg vel grave frem Tourance enda en gang (ikke det nye EXP!).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Geir's notater

Legg inn av Onsløv »

Snikkeren skrev:Jeg kjører på Bridgestone Battlax BT021, et dekk som mange på et annet forum ikke er så fornøyd med. Der får det en snittkarakter på 2,2 av 5. Mange som skriver at det slites fort. Dette dekket har også hardere gummiblanding i midten enn på sidene. Jeg har no kjørt 9000 km på dekket, og først på 8000 begyndte jeg å merke at det ble flatere på midten. Jeg regner med at jeg kan kjøre 1000-2000 km til før det må skiftes.
Sykkeltype, og kjørestil har utrolig mye å si på holdbarheten på dekket. Traff på en kar på fergen som hadde samme dekk som meg, men kjørte ZZR1400, og han hadde ikke kjørt mer enn 6000, og dekket var totalt utslitt.

Tenkte jeg skulle bestille nye dekk snart, men sliter litt med å bestemme meg for hva jeg skal velge. Skal jeg gå for det samme igjen? Er jo forsåvidt fornøyd med dekket, men er jo kjekt å få erfaringer med flere dekktyper. Vurderer Z6 interact og Pilot Road 2CT. Valgets kvaler. :scratch
Jeg kjører også med Battlax BT021 både foran og bak, og er forsåvidt fornøyd med de. Forsåvidt, fordi jeg aldri har opplevd problemer med de. Men så har jeg ikke et dødsønske og har presset grensene for hva jeg tåler.

Bakdekket mitt ser forøvrig ut som det over, og da har jeg kjørt 6000km på det, og dekket var påmontert et år før jeg kjøpte sykkelen. Jeg kjører nok noen tusen til før det blir kassert, sikkert i vinter.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Geir's notater

Legg inn av Snikkeren »

Onsløv skrev:
Bakdekket mitt ser forøvrig ut som det over, og da har jeg kjørt 6000km på det, og dekket var påmontert et år før jeg kjøpte sykkelen. Jeg kjører nok noen tusen til før det blir kassert, sikkert i vinter.
Hvis dekket ditt ser sånn ut, og du fremdeles tenker å kjøre noen tusen til på det, så kan jo jeg kjøre mange tusen til. :lol Jeg har godt med mønster igjen enno, men tenkte å skifte i vinter, da det begynner å bli flatslitt. Jeg føler dekket sitter meget godt på tørr asfalt. Kan kjøre med fothvilerskrap uten å føle at det slipper i det heletatt. Har hatt en liten slipp på bakdekket på vått, men det var sikkert litt overmot som gjorde det.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Steinar_R
Innlegg: 60
Registrert: 09 aug 2010, 20:52
Motorsykkelen din: Honda Pan European ST 1100

Re: Geir's notater

Legg inn av Steinar_R »

Hei.

Jeg har hatt både BT021 og Metzeler Z6 på TDM'en min og har vært godt fornøyd med begge .De sitter godt både på vått og tørt, vannplaning har jeg ikke hatt med noen av dem.Jeg bor på Sunnmøre og kjører ofte i regn. Når det gjelder levetid var det slutt på rundt 7k for BT mens Z6 holdt nærmere 10k.

Jeg trodde Z6 skulle holde lengre enn det gjorde, framdekket var slitt men ok og det samme gjaldt bak.Problemet er bare at bakdekket ikke har noen spor i midten så det kan være vanskelig å bedømme hvor slitt det egentlig er.Mitt gikk fra å se "ok" ut til å vise stålkordelen rundt halve dekket i løpet av en 10mils runde.


Mvh

Steinar_R

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Geir's notater

Legg inn av Snikkeren »

Hvor på sunnmøre bor du da? Selv holder jeg til i Ørsta.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Steinar_R
Innlegg: 60
Registrert: 09 aug 2010, 20:52
Motorsykkelen din: Honda Pan European ST 1100

Re: Geir's notater

Legg inn av Steinar_R »

Jeg bor på kystens perle :-)


Logg inn på chaten så kan vi ta en prat?

Steinar

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater

Legg inn av Geir »

Snikkeren skrev:Jeg kjører på Bridgestone Battlax BT021, et dekk som mange på et annet forum ikke er så fornøyd med. Der får det en snittkarakter på 2,2 av 5. Mange som skriver at det slites fort. Dette dekket har også hardere gummiblanding i midten enn på sidene. Jeg har no kjørt 9000 km på dekket, og først på 8000 begyndte jeg å merke at det ble flatere på midten. Jeg regner med at jeg kan kjøre 1000-2000 km til før det må skiftes.
Sykkeltype, og kjørestil har utrolig mye å si på holdbarheten på dekket. Traff på en kar på fergen som hadde samme dekk som meg, men kjørte ZZR1400, og han hadde ikke kjørt mer enn 6000, og dekket var totalt utslitt.

Tenkte jeg skulle bestille nye dekk snart, men sliter litt med å bestemme meg for hva jeg skal velge. Skal jeg gå for det samme igjen? Er jo forsåvidt fornøyd med dekket, men er jo kjekt å få erfaringer med flere dekktyper. Vurderer Z6 interact og Pilot Road 2CT. Valgets kvaler. :scratch
Det er det som er - sykkeltype & kjørestil... Selv om jeg ikke klarte mer enn 6k km kan andre sikkert klare de 15k som TaSK forventer. Ditt eksempel over her viser jo det tydelig.

Grunnen til at jeg går for et nytt Z6 Interact er at forhjulet fremdeles er såpass bra at jeg regner med at det holder et bakdekk til. Så får jeg om jeg gjerne går over til et annet merke etterpå...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Tur til Granvin

Legg inn av Geir »

tagesk skrev:
Geir skrev: [klippe bilde av det slitte dekket mitt...]
Slik blir mine dekk ut når jeg kjører med for lite luft.

Men 6.000 km er for lite. Jeg vil ha minst 15.000 km av bakdekket og 20.000 km av fordekket. Takk.
Orker ikke skifte dekk mer enn to ganger i året.
Da må jeg vel grave frem Tourance enda en gang (ikke det nye EXP!).
Hmmm... :-k Ba Yamaha Bergen spesifikt om å forsikre seg om at det var riktig dekktrykk da de la om til meg, og siden har jeg sjekket at lufttrykket har holdt seg på samme nivå. Har bare etterfyllt en gang såvidt jeg kan huske uten at jeg husker i farten hvilket trykk det faktisk er... Skal ta en grundigere sjekk på dette - slett ikke en dum forklaring på den kantete profilen. :thumleft

Som sagt; det er ikke usannsynlig at du får flere kilometer ut av dekket enn hva jeg har fått. Skal bli spennende å se om det nye Z6 Interact varer lengre.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater

Legg inn av Geir »

Onsløv skrev: [klippe...]
Jeg kjører også med Battlax BT021 både foran og bak, og er forsåvidt fornøyd med de. Forsåvidt, fordi jeg aldri har opplevd problemer med de. Men så har jeg ikke et dødsønske og har presset grensene for hva jeg tåler.

Bakdekket mitt ser forøvrig ut som det over, og da har jeg kjørt 6000km på det, og dekket var påmontert et år før jeg kjøpte sykkelen. Jeg kjører nok noen tusen til før det blir kassert, sikkert i vinter.
Se så. Vi har jo like sykler, og da burde vel 6k på Battlax BT021 være en noen lunde brukende indikasjon på levetid på denne sykkelen (med mindre du kjører som .... ja...) Ergo er det ikke noe videre kjørelengde å hente på Battlax i fht Z6. Ser at Continental har et dekk som heter Road Attack som det skrives ganske pent om. Får prøve det eller Michelin Pilot Road neste gang da kanskje?

Jeg for min del skal ut på en liten tur i morgen på ca 33 mil - håper bare bakhjulet holder hele veien. Vet i alle fall at jeg skal følge godt med, for stålcordelene kom kjapt fram sist gang! Ser dekket ditt ut som mitt tviler jeg på at du rekker noen tusen km til på det. Følg godt med i alle fall - det er rimelig kjipolainen å punktere i fart.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar