Som tidligere skrevet handlet jeg en alarm fra
David Silver Spares i England. Dette er en sjappe jeg har handlet hos i endel år, og har alltid opplevd at kundeserviceen er utmerket, prisene er variable men for det meste rundt halv pris av norske priser, men dessverre noe høye fraktkostnader.
Alarmen viste seg ikke å passe, den var lagt ut feil på siden dems. De la seg paddeflate, og ba meg om returnere den, for å få refundert beløpet. Nå tilslutt viser det seg at de dekker absolutt alle kostnader jeg har hatt! Ikke bare produktprisen og returkostnaden, men jaggu dekker de også MVA og alle gebyrer. Dette hadde de absolutt ikke trengt å gjøre, slike utgifter er i utgangspunktet mitt problem (har jeg erfart fra andre kjøp i fra ytlandet). Så David Silver betalte altså rubb og stubb, uten diskusjon. Kjapt gikk det også, her var det meg som brukte lang tid.
Så 10 poeng til David Silver!
Men så satt jeg her da, uten alarm! Siden jeg parkerer sykkelen på skoleplassen på en stor ungdomsskole i Bergen, tror jeg vi kan si at alarm kan være en _veldig_ smart ting. Er ikke så veldig redd for tyveri (ikke akkurat noe sexy beast den Nixie-en...), mer dette at ungdommen skal sette seg oppå og "tøffe seg".
Etter litt lurking rundtomkring ser jeg det er utrolig mye ræl å få tak i. Mye bling-bling, og lite fokus på at det skal tåle fukt og skitt. Ser for meg at en slik alarm fort kan bli en dyr og frustrerende affære, når den kortslutter seg selv og nekter plent å starte sykkelen...
Spyball lager gode alarmer som tåler det meste. Men fyttekatta for noen priser. Opptil 2.000,- NOK pluss MVA og gebyrer, det er litt drøyt. MetaSystem er et annet godt merke. De lager original-alarm til flere kjente MCmerker. Blant annet var alarmen på min forrige sykkel (Duke 125) en enhet fra MetaSystem. Det var vel en av få ting som aldri sviktet på den sykkelen..... :-)å
Metasystem M357T-V2 er en universal-versjon, som kan monteres på det aller meste av sykler. Selve enheten er liten, og det følger med 1 vanlig liten fjernkontroll for å ha på nøkkelhanken, samt en egen fjernkontroll som er beregnet for å erstatte plastikken på din originale nøkkel! Den er i kategorien "Thatcham Cat 1", dvs godkjent i England som både startsperre og tyverialarm. Ifølge Gjensidige så aksepterer de alarmer som har denne merkingen, så i praksis er alarmen av godkjent type.
atsironis er en fyr på ebay.co.uk som selger disse, til høystbydene. For det meste går de for et sted mellom 40 og 80 Englandske pund, pluss pluss. Langt mer akseptabel pris, med andre ord.
Så enden på visen for min del er at jeg finner en alarm som er relativt rimelig, og minst så brukervennlig som den jeg først hadde sett meg ut. God knall!