Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Brukeravatar
fikse
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

Takk o takk :D Fødselen gikk så fint så :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse

Litt skryt av David Silver Spares

Legg inn av fikse »

Som tidligere skrevet handlet jeg en alarm fra David Silver Spares i England. Dette er en sjappe jeg har handlet hos i endel år, og har alltid opplevd at kundeserviceen er utmerket, prisene er variable men for det meste rundt halv pris av norske priser, men dessverre noe høye fraktkostnader.
Alarmen viste seg ikke å passe, den var lagt ut feil på siden dems. De la seg paddeflate, og ba meg om returnere den, for å få refundert beløpet. Nå tilslutt viser det seg at de dekker absolutt alle kostnader jeg har hatt! Ikke bare produktprisen og returkostnaden, men jaggu dekker de også MVA og alle gebyrer. Dette hadde de absolutt ikke trengt å gjøre, slike utgifter er i utgangspunktet mitt problem (har jeg erfart fra andre kjøp i fra ytlandet). Så David Silver betalte altså rubb og stubb, uten diskusjon. Kjapt gikk det også, her var det meg som brukte lang tid.

Så 10 poeng til David Silver!

Men så satt jeg her da, uten alarm! Siden jeg parkerer sykkelen på skoleplassen på en stor ungdomsskole i Bergen, tror jeg vi kan si at alarm kan være en _veldig_ smart ting. Er ikke så veldig redd for tyveri (ikke akkurat noe sexy beast den Nixie-en...), mer dette at ungdommen skal sette seg oppå og "tøffe seg".
Etter litt lurking rundtomkring ser jeg det er utrolig mye ræl å få tak i. Mye bling-bling, og lite fokus på at det skal tåle fukt og skitt. Ser for meg at en slik alarm fort kan bli en dyr og frustrerende affære, når den kortslutter seg selv og nekter plent å starte sykkelen...
Spyball lager gode alarmer som tåler det meste. Men fyttekatta for noen priser. Opptil 2.000,- NOK pluss MVA og gebyrer, det er litt drøyt. MetaSystem er et annet godt merke. De lager original-alarm til flere kjente MCmerker. Blant annet var alarmen på min forrige sykkel (Duke 125) en enhet fra MetaSystem. Det var vel en av få ting som aldri sviktet på den sykkelen..... :-)å
Metasystem M357T-V2 er en universal-versjon, som kan monteres på det aller meste av sykler. Selve enheten er liten, og det følger med 1 vanlig liten fjernkontroll for å ha på nøkkelhanken, samt en egen fjernkontroll som er beregnet for å erstatte plastikken på din originale nøkkel! Den er i kategorien "Thatcham Cat 1", dvs godkjent i England som både startsperre og tyverialarm. Ifølge Gjensidige så aksepterer de alarmer som har denne merkingen, så i praksis er alarmen av godkjent type.
atsironis er en fyr på ebay.co.uk som selger disse, til høystbydene. For det meste går de for et sted mellom 40 og 80 Englandske pund, pluss pluss. Langt mer akseptabel pris, med andre ord.

Så enden på visen for min del er at jeg finner en alarm som er relativt rimelig, og minst så brukervennlig som den jeg først hadde sett meg ut. God knall!

Brukeravatar
fikse

Fjæring og sånt.

Legg inn av fikse »

Nå har jeg fått kjørt sykkelen litt. Litt uvant å kjøre en sykkel med så ekstremt bløt fjæring. Dette er faktisk ikke helt ideelt for de veiene jeg kjører på. Det blir litt mye gynging, rett og slett. Men potensialet er der! Dette kommer til å bli en flott helårssykkel, det føler jeg meg ganske så sikker på!
Pga dårlig rygg har jeg nå fått ligge på sofaen i et kjedsommelig antall dager, og PC-en er flittig brukt. Har brukt mange timer på å finne mest mulig tester og brukererfaringer på dempere. Wilbers er et merke som har fristet. Kostbart, men bra greier. Hyperpro virker til å være i samme klasse, men har kanskje enda mer solide materialer. Som Wilbers, vil Hyperpro gjerne at du handler både framfjører og bakdemper i samme omgang. For å matche egenskapene til hverandre, opp mot fører og kjørestil. Det jeg liker med Hyperpro er at en kan komme med spesielle ønsker. Som for min del, som har en råtten rygg og nok vil dra stor fordel av et oppsett som er såpass mykt at det svelger unna de værste hølene i vestlandske "kyrastier", uten at det kollapser når jeg måker inn frambremsen. At det bedrer kjøreegenskapene også om vinteren er jo ikke feil heller! Gode argumenter for å svi av 5-6-7 høvdinger til fjøring på en sykkel til 15.... :prop:
Skattepenger here we come!

lazyboy
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Legg inn av lazyboy »

http://www.maartensimport.no/Wilbers_dempere-8751s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
:thumleft

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Gratulerer!
Du skrev at du jammen ble 4-barnsfar, kom det som en overraskelse ? :lol
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

Jompa skrev:Gratulerer!
Du skrev at du jammen ble 4-barnsfar, kom det som en overraskelse ? :lol
Hehe! Jo, du har JAMMEN rett du :lol Sistemann var alt annet enn planlagt. Hadde tilogmed vært hos "slakteren fra Voss", som kirurgen kalles, et par måneder i forveien. Jeg hadde jo blitt advart at det kunne ta noen måneder før operasjonen virket, men du vet... :yeyeye Så ja, definitivt en overraskelse!
Håkon ville tydeligvis fram i denne verden. Og nå ligger han på gulvet og spreller og koser seg og roper på pupp. Nett så faren :prop:

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

Se der ja. De andre (utenlandske) nettstedene jeg har sett som har Wilbers, har begrenset seg til 3-4 parametre, mens Maartens strekker den langt lengre enn det. Ikke dårlig :-)
Ikke lett å bli klok på dette :-)

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

Forbruk på første tanken: 3.2l/100KM. Akseptabelt! Spesielt med tanke på at det har blitt endel "tullekjøring", og unormalt mange kaldstarter. Tipper vi snuser på 3.0 når forgasseren har fått seg en overhaling og hverdagskjøringen starter. :prf

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

fikse skrev:Forbruk på første tanken: 3.2l/100KM. Akseptabelt! Spesielt med tanke på at det har blitt endel "tullekjøring", og unormalt mange kaldstarter. Tipper vi snuser på 3.0 når forgasseren har fått seg en overhaling og hverdagskjøringen starter. :prf
Kjenner jeg er litt missunnelig på det forbruket der. Definitivt ikke forbruket om det er mye 'tullekjøring' på nyfrøkna her :P :p
Men har hatt henne ned i 0.52 på mila på langkjøring og klager ikke på den :-)

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

TBI81 skrev: Kjenner jeg er litt missunnelig på det forbruket der. Definitivt ikke forbruket om det er mye 'tullekjøring' på nyfrøkna her :P :p
Nuvel. Du er vel ikke like misunnelig på de 25 ponniene jeg har å rutte med? :redface :knegg Regner med du snakker om beistet, og ikke SV-en? For du tør vel ikke farte rundt med en SV nå som de gruseknuser alle sperregrenser?! =; :lol

En Deauville jeg hadde, klarte jeg å skvise til 2.8l/100KM på våt og sakte tur fra Trollrally tilbake til Bergen, med oppakning og halve turen med passasjer. Men det var en minneverdig kjedelig tur, så det holdt med den gangen :scratch

TBI81

Legg inn av TBI81 »

fikse skrev:
TBI81 skrev: Kjenner jeg er litt missunnelig på det forbruket der. Definitivt ikke forbruket om det er mye 'tullekjøring' på nyfrøkna her :P :p
Nuvel. Du er vel ikke like misunnelig på de 25 ponniene jeg har å rutte med? :redface :knegg Regner med du snakker om beistet, og ikke SV-en? For du tør vel ikke farte rundt med en SV nå som de gruseknuser alle sperregrenser?! =; :lol

En Deauville jeg hadde, klarte jeg å skvise til 2.8l/100KM på våt og sakte tur fra Trollrally tilbake til Bergen, med oppakning og halve turen med passasjer. Men det var en minneverdig kjedelig tur, så det holdt med den gangen :scratch
Snakket om bestet, ja. De hestene kan være tørste .. Eller forsåvidt, kanskje kke om en teller pr hest :knegg Farter faktisk mer enn gjerne rundt med SV'en i byen. Utmerket bysykkel og har hatt forbruket ned i litt over 0.4 på mila på langkjøring (med 15-47 omdreving) :-)

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

TBI81 skrev:
fikse skrev: Snakket om bestet, ja. De hestene kan være tørste .. Eller forsåvidt, kanskje kke om en teller pr hest :knegg Farter faktisk mer enn gjerne rundt med SV'en i byen. Utmerket bysykkel og har hatt forbruket ned i litt over 0.4 på mila på langkjøring (med 15-47 omdreving) :-)
4l/100KM er slett ikke gærnt det. Heller ikke 5.2 for et Busabeist :D Tyder på at de får det stellet de trenger :thumleft

TBI81

Legg inn av TBI81 »

fikse skrev:
TBI81 skrev:
fikse skrev: Snakket om bestet, ja. De hestene kan være tørste .. Eller forsåvidt, kanskje kke om en teller pr hest :knegg Farter faktisk mer enn gjerne rundt med SV'en i byen. Utmerket bysykkel og har hatt forbruket ned i litt over 0.4 på mila på langkjøring (med 15-47 omdreving) :-)
4l/100KM er slett ikke gærnt det. Heller ikke 5.2 for et Busabeist :D Tyder på at de får det stellet de trenger :thumleft
Finregnet på det og skrøt nok litt på meg. Var nøyaktig 4.37/100km på den SV-turen. Klager ikke på det heller :-)

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

Ting begynner å flaske seg for schnille gutter:
Takket være en særs hyggelig TBI81 her på forumet, er det i dette øyeblikk på vei en bakdemper fra en SV650 som jeg skal bruke som en midlertidig løsning på Nixien. "Skikkelig" demper skal kjøpes inn, men må nesten prioritere litt: Det er jaggu ikke gratis å ta full service på bilen, inklusive å fikse div småfeil fra en PKK på den, samt oppfriskning av dekk-batteri-oljer på gamlemoppen (Honda PX50), samt en bråte med ting og tang til Nixie-en også!

Så straks kommer det "ny" demper på tunet, samt at det skal byttes olje og fjører i fremgaffelen.

Interessant nok har jeg fått snusen i et godt tips til å stive opp slappe gaffeloppsett på japsesykler: Lavere oljenivå, med høyere viskositet!
På denne sykkelen anbefales det en SAE vekt mellom 5 og 15, og et luft-gap på 107mm. Hyperpro, som er balndt de beste på progressive fjører, anbefaler SAE 40 (!!) og 150mm gap.
Jeg har tidligere prøvd meg med både 15 og 20 oljer på tidligere sykler jeg har hatt, men de har lett for å bli litt stumpete, spesielt i kaldt vær. Men så har jeg alltid holdt meg til standard oljenivå! Dette skal det bli spennende å leke seg med :prf

bergenser83
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Legg inn av bergenser83 »

delesykkel? http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36307874" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

Takk for tips! 8K er litt mye nå, men... hmm.. Interessant! Begynner å bli vanskelig å få tak i ting som lykt, kåpedeler... Ting som lett kan ryke til en vinterdag :-k :P :p

bergenser83
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Legg inn av bergenser83 »

Du kan jo by 4 eller 5. Vanskelig segment å selge i. De med lett lappen kan ikke kjøpe og de med tung vil ha noe større. . . Vurderte å ringe på den selv men orker ikke et prosjekt

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

bergenser83 skrev:Du kan jo by 4 eller 5. Vanskelig segment å selge i. De med lett lappen kan ikke kjøpe og de med tung vil ha noe større. . . Vurderte å ringe på den selv men orker ikke et prosjekt
Kjenner fyren som selger, vet at den har stått delvis ute i noen år, så noe vakkert skue er den ikke... :knegg Får tygge litt på det :-k

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

fikse skrev:
bergenser83 skrev:Du kan jo by 4 eller 5. Vanskelig segment å selge i. De med lett lappen kan ikke kjøpe og de med tung vil ha noe større. . . Vurderte å ringe på den selv men orker ikke et prosjekt
Kjenner fyren som selger, vet at den har stått delvis ute i noen år, så noe vakkert skue er den ikke... :knegg Får tygge litt på det :-k
Tygde for lenge. Den ble fort solgt den der!

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

Her kjører jeg hver dag, til og fra jobb. Helsikes mye trafikk, og like mye rart på veiene. Med vår fantastiske regjerings tafatthet så er dette et veistrekke med bare 1 fil i hver retning samtidig som det går 30-35.000 kjøretøy i døgnet. Og bortsett fra akkurat der bildet er tatt; null steder å svinge unna om det skulle komme et lastebilhjul fykende mot deg. Selv en liten motorsykkel vil slite med å komme seg unna her!
Håper inderlig at det neste år kommer en regjering som kan skrelle vekk et pengeslukende veibyråkrati og heller få bygget noen veier, helst litt nord for Sinsenkrysset også!

Brukeravatar
Stranger
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4

Legg inn av Stranger »

Artig og se utviklingen på denne, tror ikke du vil angre på nye dempere. De er for blaut for normal bruk, men offroad er de super. Så de som står på er "kjekk og ha" vis man skal finne på og gjøre denslags en dag.

Kom selv kjørende 100 meter bak ett lastebildekk med felg på løpetur igår langs 555. Det var en ny opplevelse! Håper det går bra med stakkaren som ble truffet. Jeg stoppet og fikk med meg hele paraden.

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Har du prøvd høy viskositet og lavt nivå i gaflene? Ser for meg at det kan være en "lett" måte å tune lille Graatass hvis det funker...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

joo skrev:Har du prøvd høy viskositet og lavt nivå i gaflene? Ser for meg at det kan være en "lett" måte å tune lille Graatass hvis det funker...
Nei jeg har ikke kommet så langt, men det skal _definitivt_ prøves ut. Sammen med litt mellomlagsringer, for å stive opp fjørene litt. Biltema har noen rustfrie runde skiver (med hull i, så egentlig mellomlagsskiver) i dim 30 eller 40 mm som jeg har brukt på andre sykler til å stive opp fjørene med, og det har jeg faktisk handlet inn idag. Det blir jo bare gjetting, men om jeg kjører trikset med viskositet/nivå, samt legger i f.eks 10mm med skiver samt senker gaflene noen mm, så kanskje den blir nogenlunde brukbar? :roll

Dette med mellomlagsskiver for å stive opp fjøren, samt senke gaflene litt, har jeg gjort på flere sykler med helt greit resultat. Så det og kan kanskje prøves? :-)

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

Stranger skrev:Artig og se utviklingen på denne, tror ikke du vil angre på nye dempere. De er for blaut for normal bruk, men offroad er de super. Så de som står på er "kjekk og ha" vis man skal finne på og gjøre denslags en dag.

Kom selv kjørende 100 meter bak ett lastebildekk med felg på løpetur igår langs 555. Det var en ny opplevelse! Håper det går bra med stakkaren som ble truffet. Jeg stoppet og fikk med meg hele paraden.
Takk for det. Det kommer nok endel oppdateringer etterhvert. Nå i sommer har det vært helt stille som sagt, men med tiden blir det muligens et kjekt redskap :-)

Guffent med løse hjul! Ærlig talt begynner jeg å bli mer og mer skeptisk av å kjøre på dette strekket. Det er så sinnssykt mye trafikk, og det kommer bare mer og mer. Er redd dette kan bli den nye Voassavegen, med X antall drepte. No good!

Kjører du 555 hver dag?

Brukeravatar
Stranger
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4

Legg inn av Stranger »

fikse skrev:[
Guffent med løse hjul! Ærlig talt begynner jeg å bli mer og mer skeptisk av å kjøre på dette strekket. Det er så sinnssykt mye trafikk, og det kommer bare mer og mer. Er redd dette kan bli den nye Voassavegen, med X antall drepte. No good!

Kjører du 555 hver dag?
Periodevis , men da stort sett i en av disse skapningene med 4 hjul og karroseri i jobbsammenheng eller handel. Er oppvokst der ute så kjenner jo godt til galskapen :-)

Svar