På denne tida av året kan du finne gode tilbud. Anbefaler Rukka hvis du tror du vil kjøre mye og langt, og det er det salg på for tida hos MC Oslo, Monsterbike etc.
OK, Rukka koster skjorta, men fordelen er at du aldri drasser på regntøy og likevel holder deg tørr uansett vær.
Ellers er det også salg utenlands. På f,eks Louis.de er det penger å spare. Bare husk det er både toll og moms på klær. Var i Wien forrige uke, stakk innom Louis og kjøpte ny dress. Sparte nesten 8.000.- i forhold til hva man må ut med her i landet. Og en sånn har du i 6-10 år og er fornøyd hele tiden
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
joo skrev:På denne tida av året kan du finne gode tilbud. Anbefaler Rukka hvis du tror du vil kjøre mye og langt, og det er det salg på for tida hos MC Oslo, Monsterbike etc.
OK, Rukka koster skjorta, men fordelen er at du aldri drasser på regntøy og likevel holder deg tørr uansett vær.
Ellers er det også salg utenlands. På f,eks Louis.de er det penger å spare. Bare husk det er både toll og moms på klær. Var i Wien forrige uke, stakk innom Louis og kjøpte ny dress. Sparte nesten 8.000.- i forhold til hva man må ut med her i landet. Og en sånn har du i 6-10 år og er fornøyd hele tiden
Så de der Rukke-klea krymper ikke i skapet om vintern, sånn som skinndresser har en tendens til
ArcticTiger skrev:
Så de der Rukke-klea krymper ikke i skapet om vintern, sånn som skinndresser har en tendens til
Jo, de gjør vel det... Lavkarbo i vinter, mindre varme boller på mekkekveldan i bua utover vinteren!
Men skinnklean krympe ikkje på samme måten Har skinnklær som har blitt 15 år, og de går enda på. Buksa er 2-3 nummer mindre enn det jeg strengt tatt må investere i i dag. Kanskje de er skapsafe? Eller kanskje de bare strekker seg mye
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
joo skrev:På denne tida av året kan du finne gode tilbud. Anbefaler Rukka hvis du tror du vil kjøre mye og langt, og det er det salg på for tida hos MC Oslo, Monsterbike etc.
OK, Rukka koster skjorta, men fordelen er at du aldri drasser på regntøy og likevel holder deg tørr uansett vær.
Ellers er det også salg utenlands. På f,eks Louis.de er det penger å spare. Bare husk det er både toll og moms på klær. Var i Wien forrige uke, stakk innom Louis og kjøpte ny dress. Sparte nesten 8.000.- i forhold til hva man må ut med her i landet. Og en sånn har du i 6-10 år og er fornøyd hele tiden
Hvis jeg skal utenlands skal jeg absolutt vurdere dette, men jeg tar ikke sjangsen på å kjøpe ting over nettet. Har lyst å prøve først for å være sikker at ting passer, så jeg drar nok til en fysisk butikk. Bortsett fra det knallgode tilbudet på Schuberth hjelmer som var veldig fristende da..
Og takk for gode forslag folkens. Men hvis det viser seg at jeg må kaste inn håndkledet å gå for en "touring-type" sykkel, så går jeg nok heller all-in for en 1200GS med en gang (Så får det heller være mer å bruke litt mer enn jeg strengt tatt hadde lyst til)
En annen ting jeg tenkte på, så regner jeg med at det går an å tilpasse de fleste syklene til en viss grad. Som f.eks justere fothvilere litt, heve styre litt, og kanskje heve setet noe også ?
joo skrev:På denne tida av året kan du finne gode tilbud. Anbefaler Rukka hvis du tror du vil kjøre mye og langt, og det er det salg på for tida hos MC Oslo, Monsterbike etc.
OK, Rukka koster skjorta, men fordelen er at du aldri drasser på regntøy og likevel holder deg tørr uansett vær.
Ellers er det også salg utenlands. På f,eks Louis.de er det penger å spare. Bare husk det er både toll og moms på klær. Var i Wien forrige uke, stakk innom Louis og kjøpte ny dress. Sparte nesten 8.000.- i forhold til hva man må ut med her i landet. Og en sånn har du i 6-10 år og er fornøyd hele tiden
Hvis jeg skal utenlands skal jeg absolutt vurdere dette, men jeg tar ikke sjangsen på å kjøpe ting over nettet. Har lyst å prøve først for å være sikker at ting passer, så jeg drar nok til en fysisk butikk. Bortsett fra det knallgode tilbudet på Schuberth hjelmer som var veldig fristende da..
Og takk for gode forslag folkens. Men hvis det viser seg at jeg må kaste inn håndkledet å gå for en "touring-type" sykkel, så går jeg nok heller all-in for en 1200GS med en gang (Så får det heller være mer å bruke litt mer enn jeg strengt tatt hadde lyst til)
En annen ting jeg tenkte på, så regner jeg med at det går an å tilpasse de fleste syklene til en viss grad. Som f.eks justere fothvilere litt, heve styre litt, og kanskje heve setet noe også ?
Er ikke værre enn å prøve i en butikk her hjemme, og deretter handle størrelsen du kom frem til på nettet. Sparer nok noen høvdinger
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Kan svare for GS i alle fall: setehøyder fra ca. 81 med lavt sete, til justerbart mellom ca.85-87 (standard) og 91 cm med dedikert høyt sete for modellene fra 2004 i alle fall.
Fothvilerne kan man kjøpe senkesett til, det er ikke originalt. Jeg har standard fothvilere og standardsete i høy posisjon foran og lav bak. Hadde jeg vært anelsen lengre i beina hadde nok senkesett til fothvilerne blitt vurdert.
Styrehevere er det noen som liker. Jeg er i grenseland, for gatekjøring er det bra, men litt langt ned til styret hvis hendlene settes i offroad-posisjon og man skal stå mye.
Som TheHaugtom sier så kan man prøve i sjappe her og så bestille...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
Det er lett å kjenne seg igjen i denne problemstillingen. Jeg ser det er foreslått b.l.a TDM 900, og V-Strom 650. Jeg tror begge disse er gode alternativer, og selv så endte jeg opp med en gammel TDM850. Denne har jeg gitt meg 4 år med problemfrie lange og korte turer. Generelt så ville jeg nok anbefalt en høy Adventur sykkel med din høyde. Er jo komet fantastisk mye nytt og flott her siste årene, men TDM, tiger, V-Strom. Varadero, KTM..osv, er alle bra alternativer. Lykke til, Og til slutt. Gratulerer, og Gled deg:)
Har vært rundt og prøvd litt forskjellig idag. Både adventure modeller som Honda Transalp til Kawazaki Z750, sistnevnte som overraskende nok satt ganske bra (beina passet fint ved tanken og passe lengde til bakken), men det ser ut som utvalget er litt mindre hos forhandlere nå på siste del av høstsesongen. Har noen flere butikker imorgen, så mye spennende å prøve :)
Er det kun meg som er sær, eller er det andre som er svak for analoge paneler med nåler som beveger seg, istedet for heldigitale instrumentpaneler ? :)
torsan skrev:Er det kun meg som er sær, eller er det andre som er svak for analoge paneler med nåler som beveger seg, istedet for heldigitale instrumentpaneler ? :)
torsan skrev:Er det kun meg som er sær, eller er det andre som er svak for analoge paneler med nåler som beveger seg, istedet for heldigitale instrumentpaneler ? :)
torsan skrev:Er det kun meg som er sær, eller er det andre som er svak for analoge paneler med nåler som beveger seg, istedet for heldigitale instrumentpaneler ? :)
Kawa GTR1400 er av mange regnet som høy. Noe pga bred sal. Jeg er 181cm og treves godt på den men kona som er 175 liker den ikke pga høyden. Tror ikke jeg sulle være mye lavere før den hadde vært for høy. Usikker for hvordan den hadde vært for noen som er så utenfor norsk standard som det du er:)
GTR har oppreist sittestilling og lettkjørt som bare det. med sportslige egenskaper. og krefter i overflod(for min del i alle fall) Instrumenteringen er lik til zzr-tom sitt bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Kawasaki GTR 1400 er nok hverken den type sykkel jeg er på jakt etter, og noe litt for kraftig for det jeg ser etter og. Jeg er som sagt positivt overrasket over at nakne sykler ikke var så små som jeg først fryktet. Det er jo klart, et lite kompromiss må jeg gå med på, men sålenge det holder seg innenfor rimelighetens grenser.
Det hjelper nok litt på at sykkelen jeg brukte på kjøreskolen, har jeg oppdaget (Bandit S), virker til å ha vært enda mindre, for der hadde jeg enda mindre avstand til bakken enn de jeg så langt har testa.
De fleste forhandlere hadde litt skuffende utvalg av slike sykler nå på tampen av høstsesongen. Jeg har stort sett blitt anbefalt Kawasaki Z800, men denne er nok litt for "sint" for stilen min (for ikke å snakke om at jeg vil ha analoge instrumenter ). Så jeg tror nok jeg skal finne en naken sykkel som kan passe allikevel, før jeg bestemmer meg skal jeg sitte på en GSR750, en BMW F800R, samt vil jeg og prøve en Honda Hornet.
Skal si, jeg fikk tatt en titt på GSen og. Den var mye større på ordentlig enn jeg så for meg. Et skikkelig stort dyr av en sykkel :)
Moto Guzzi Stelvio kan jo være et tips til storvoks MCist...
Ikke veldig stor den heller, egentlig. Men noen lettvekter er den likevel ikke...
Åsså kjører den bra, skikkelig bra!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Tenkte jeg skulle oppdatere alle som har bidratt med gode råd til meg i denne tråden hvordan valget mitt ligger an :) Jeg har enda ikke kjøpt noe, men har nå bestemt meg for hva det blir.
Har i tillegg til alt anna nevnt her sterkt vurdert bla.a en Triumph Street Triple, men etter å ha tenkt nøye over hva jeg faktisk skal bruke den til og trenger, så har jeg nedprioritert "stil og wow faktor" og bestemt meg for en BMW F800GS. Jeg planlegger jo et par lengre turer, og tror denne i så måte blir en perfekt kompis til oppgaven :)
torsan skrev:
Det jeg er på jakt etter, er en nybegynner sykkel som jeg kan lære og bli flinkere på, helst noe litt lettkjørt. Jeg er ikke på jakt etter noen R sykkel, men heller ikke noe turbuss. Har begynt å tråle internett, og sett på noe slik som BMW F800R, Suzuki GSR750, Yamaha Z750, Yamaha FZ8, noe i den stilen, naken sykkel med oppreist sittestilling. Egentlig synes jeg BMWen virker ganske fin, men lurer på om den ikke er litt for liten for min høyde.
På lang sikt, tror jeg en BMW R1200GS kan passe meg perfekt, men føler kanskje ikke det er helt riktig sykkel å begynne med..
Jeg er 182, F800R har skarp knevinkel, synes jeg. Kan få høyere sal til den.
R1200GS, er rene sofa`n sammenliknes med F800R.
Satt mye bedre på GS`n og den er fin å kjøre
Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
TomB skrev:
Jeg er 182, F800R har skarp knevinkel, synes jeg. Kan få høyere sal til den.
R1200GS, er rene sofa`n sammenliknes med F800R.
Satt mye bedre på GS`n og den er fin å kjøre
Som jeg sa i mitt forrige innlegg, så blir det nok en F800GS (Altså ikke 1200n). Den passer min kroppsfasong ganske så perfekt. F800R er nok altfor liten til meg ja :)
TomB skrev:
Jeg er 182, F800R har skarp knevinkel, synes jeg. Kan få høyere sal til den.
R1200GS, er rene sofa`n sammenliknes med F800R.
Satt mye bedre på GS`n og den er fin å kjøre
Som jeg sa i mitt forrige innlegg, så blir det nok en F800GS (Altså ikke 1200n). Den passer min kroppsfasong ganske så perfekt. F800R er nok altfor liten til meg ja :)
Du kommer sikkert ikke til å angre , flott sittestilling , god komfort og et flott moment. En av de mest allsidige motorsyklene jeg har hatt og testet. For ikke å snakke om alt snackset man kan få til den fra Touratech m.f. Kan legge til at jeg byttet fra R1200GS til F800GS og at jeg hadde gjort det igjen. Ønsker meg ESA og litt annet dilldall som den nye R1200GS har fått. Nå har 2013 modellen av F800GS fått ESA så kanskje om et år eller to så får også F800GS litt mer av dilldallet jeg kunne ønske meg.
Motor , komfort og bruksegenskapene er helt perfekt (for meg)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
TomB skrev:
Jeg er 182, F800R har skarp knevinkel, synes jeg. Kan få høyere sal til den.
R1200GS, er rene sofa`n sammenliknes med F800R.
Satt mye bedre på GS`n og den er fin å kjøre
Som jeg sa i mitt forrige innlegg, så blir det nok en F800GS (Altså ikke 1200n). Den passer min kroppsfasong ganske så perfekt. F800R er nok altfor liten til meg ja :)
Har ikke kjørt 800GS, derfor jeg sammenliknet med 1200
Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
torsan skrev:Er det kun meg som er sær, eller er det andre som er svak for analoge paneler med nåler som beveger seg, istedet for heldigitale instrumentpaneler ? :)
Kan ikke være mer enig.
Runde analoge klokker er bare så nice.
Og velkommen hit til mcsiden
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------