JohnnyTh skrev:
Stilig, takk. Lærte noe idag og. Men kan man da si at vann kjøler 800 ganger mer i en motor siden man ikke har en liter luft men ubegrenset tilgang på luft siden den strømmer forbi motoren?
Egentlig kan man vel si at alle motorer er luftavkjølte til slutt siden man har luft for å kjøle det vannet som er i radiatoren. Vesken er vel bare en mer effektiv metode å lede varmen bort fra motoren.
Jepp, det er nok her den der "åttehundrefaktoren" kommer inn. En radiator (som jo er luftkjølt) har ganske mange fler kvadratmeter flate å transportere varmen ut på enn de der (relativt) knøttsmå kjøleflensene på en luftkjølt sylinder.
JohnnyTh skrev:Jeg har bare aldri hørt sånn motor omtalt som veskekjølt, altid vannkjølt. Hvis man har både olje og vnn kjøling er det da veskekjølt x2

Umm, vel, var det ikke både Kawasaki og Suzuki (GSX-R) som hadde den der "skryte-dekalen" med "Liquid Cooled", som jo, oversatt til litt mer lokalt språk skulle bety noe slikt som "væskekjølt"..?
Forøvrig, vann/væske/frostvæske/glyol osv; skipsmotorer (som jeg jobber med) skal ha *kun* ferskvann (destillert) med et lavere kloridinnhold ("salt") enn 20ppm eller 0,002% salt. Vi tilsetter nitritt, som også er en type salt som korrosjonshindrende. Det er rådyrt stoff og kan forøvrig ikke brukes på aluminiumsmotorer (i praksis *samtlige* MC-motorer), så da er det like greit å bruke glykolinnblanding. :-)
(Og ja, skipsmotorer kalles væskekjølt eller "liquid cooled").
Og ja, én gang til; Porsche 911 og alle dens avarter er luft/oljekjølte, derfor har den relativt lille 3,3l motoren 16 liter olje i systemet, mot normalt gjennomsnittlig 4-5 liter på en væskekjølt bensinmotor (eller "ottomotor" på fagspråket). Dieselmotorer har som regel 7-10 liter olje pga den utnytter oljens renseeffekt siden dieselmotorer
soter litt mer, spesielt når de er kalde.