Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Geir »

Som signaturen sier har jeg to jernhester, og det er egentlig helt tilfeldig at jeg har de jeg har.

Kawasakien er redusert til pensjonistprosjekt og står lengst inne i garasjen. Den ble kjøpt rett og slett fordi den var billig og lett tilgjengelig i 1994. Da hadde jeg holdt det gående sporadisk lånesykler siden lappen var i boks i det herrens år 1988. Utrolig hva som er mulig å holde ut i grunnen...

I -96/97 ble Kawasakien satt i stallen med gode forsetter om ymse reparasjoner og slikt noe, men tiden går fort og da tiden kom for faktisk å gjøre den "store" jobben med utskifting av kjede og drev ca 10 år senere viste det seg at Kawasakien hadde pådratt seg noen flere skavanker som krevde mer arbeid. Årevis med lagring i det som viste seg å ikke være en fullt så tørr kjeller som jeg trodde i kombo med en oversvømmelse der stakkaren ble stående til godt over knes i møkkete flomvann gjorde litt av seg gitt...

Med Kawasakien ute av spill og en svak erindring om at naboen en gang hadde sagt seg fornøyd med en Yamaha XJ bar det på finn.no i 2008. Der dukket det opp en XJ900 Diversion som smilte så fint på bildene. Fullt veskesett, kardangdrift og luftkjølt motor hørtes ikke helt feil ut og kombinert med grei pris og hyggelig selger smatt jeg ned til Vestby og hentet den en fin maidag i 2008.

Nå er jo ikke dette akkurat en sykkel som river skinnet av pølsen - enkelte påstår sågar at den er kjedelig ettersom den har kardang og dermed ikke kan kjøres på bakhjulet :knegg - men den har ikke slått et feilslag siden jeg kjøpte den, kjørestillingen passer meg fint og vedlikeholdet har så langt vært begrenset olje- og filterbytte og slikt småtteri.

Ettersom mc så langt har vært en ren ego greie har jeg aldri vurdert å bruke noe videre penger på sykkel, men nå når fruen begynner å vise interesse kan det jo hende at det blir noe nytt etterhvert. Var innom Ride og så på BMW R1200GS i fjor og holdt på å la meg rive med - litt etter var jeg innom Yamaha Bergen der jeg nære på impulskjøpte en Yamaha XT1200Z Super Tenere... Skumle greier slike mc-sjapper... :8-[
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av L-NA »

Det å finne frem til MIN rette sykkel, handlet vel mest om å definere mine behov, i kombinasjon med "feeling" og drømmer. Selvfølgelig så liker jeg både HK, moment, ccm, osv. "Gutten i mannen" lever i beste velgående :-) men det er vel ikke lenger det som avgjør mine valg.
Det finnes nok mange "Drømme sykkler" jeg heller kunne tenkt meg en Stelvio'n , men kombinasjon av drøm, "feeling" og fornuft, gjorde at jeg endte opp med Moto Guzzi. Når man har lange stive ben og X-bow design, liker "bunndraget" og lyden fra den luft kjølte V-Twin motoren, elsker svingete oppoverbakker, liker lange turer med lastet sykkel og Kona bak på, treng en sykkel til å kjøre ærend i hverdagen, raske forbikjøringer opp bratte bakker med fullastet sykkel, (...ja,ja greit det, men rask nok til meg) og til slutt, stille rolig gang når en ligg på 6 giret rundt omkring Norske fartsgrenser.
Her er nok uten tvil også andre som matcher disse kriteriene like godt som Stelvio'n, og Multistrada'n og Explorer'n var med hele veien frem til mål. Men for min del så ble det avgjørende - kjørekomfort for både meg selv og ho som sitter bak på. Og når jeg da plusser på med litt fascinerende sykkel historie," feeling", og kvalitet (er ikke helt overbevist på den siste) Så ble det Stelvio'n. Og selv om dette er første utgave, og noe problemer har jeg allerede hatt, så er en nyere utgave den eneste sykkel jeg event. ville bytte den ut med. Vakker?? Nei, det blir feil, i beste fall styggfin....se på de sylinderne da.. :-)

Og så til slutt, og etter at jeg har kjørt denne forholdvis tunge sykkelen noen få tusen Km. og enda flrere tusen hårnål svinger....Det er helt utrolig hvor lett kjørt den er... :D :D :D :D

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av JK95 »

Tja, hvorfor endte jeg om med Hysesang som første-bike? :scratch

Vell, jeg var jo helt fersk på tohjuling da jeg bestemte meg for at motorsykkel, det skulle jeg ha! :knegg Mamma hadde jo kjørt sykkel "i alle de år", og mine første år her på kloden ble tilbrakt i sidevogna :lol Så mamma skulle jo ha et ord med :sk? :eh

Jeg var da egentlig customfrelst, :redface og sikta etter Honda Shadow, noe som visstnok var bare daft og kjedelig å kjøre, så en slik skulle det ikke bli :sorry (Dette skal sies at er faktisk sant, kjørte opp på en slik :redface ) Vi satte oss ned og tråla finn.no, da Hysesangen kom opp. Mamma var tidlig ute med at den var billig og så bra ut, og hvis jeg ville, kunne jeg jo bytte senere.

Etter litt pruting og om og men for å skaffe frakt fra Drammen ble sykkelen kjøpt og sendt oppover :[-o< Dere kan tro om gliset var bredt da jeg fikk min helt egen motorsykkel i gården? :yeyeye :yeyeye :yeyeye Nå er jeg glad det ble en slik sykkel, den er helt perfekt i størrelse, ingen kvalitetsproblemer så langt, og den går jo godt nok :prf Okei da, det er ikke en uplombert totakter, men jeg trenger ikke noe raskere :prop:

Hva som blir neste sykkel vet jeg ikke, men avkledde streetfightere frister kraftig når mellomtunglappen :twisted :knegg

ZZR-Erling

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har hatt såpass mange mc' at jeg gidder ikke skrive om hver og en :knegg...men fellesfaktoren er vel sporty sport/turer.
Jeg kjører endel med kufferter + telt og noe med passasjer, kjører gjerne på lengre turer, men liker dårlig daue sykler. ZZR1400 er fortsatt midt i blinken :-)
Jeg er alikevel ikke tung å be for å prøve noe annet, men for at jeg skal vurdere ett kjøp, må den jaggu være bra :mk jeg har desverre ikke råd til mer enn en bike, ellers hadde det nok stått litt av hvert her :D
Explorer, XC800, GTR1400, R1, S1000RR hadde vært kos :D

Edit: ja kanskje til og med Ducati..en heftig og en Multistrada

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Zadnez »

etter mange år som svoren Harley kjører gikk jeg bort og prøvekjørte en Gs 1200 Rallye edition for noen dager siden. Har hatt den noen dager nå:). Så jeg så lyset allerede etter noen rundkjøringer og et par svinger:/

Ble et kostbart lys, men jeg er allerede seriøst forelsket i den sykkelen.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av FJZZR »

Første sykkel: gsx750es
Hadde litt å gjøre med at dette var skolesykkelen. Begynte med z650 og byttet til gsx under marsjen. 16" forhjul, bedre kjøreegenskaper og lettkjørthet tiltalte. Så jeg ble den stolte eier av en blå gsx. Kjørte ca 70000 med denne. Fikk etterhvert Pichler helkåpe.
Gsx hadde litt problemer med et litt rufsete el-anlegg. Lettkjørt men samtidig litt rampete kjøre egenskaper. Litt veik forgaffel gjorde bremsing i sving til en utfordring.

Andre sykkel: FJ1100
Etter studietiden ville jeg ha noe større. Etter litt prøving endte jeg med en to år gammel rød fj1100. Langt bedre vindbeskyttelse og veldig robust elektrisk anleggvtilalte en nyutdannet el-ingeniør. Vesentlig bedre kjøreegenskaper og braksterk motor. Den er også veldig lettskrudd.
Den røde var borte en morgen og kom aldri til rette. Deretter ble det en blå. Denne har nå gått 200000 og venter på å bli veteran. Dette ar den gjort uten andre problemer enn et defekt andregear tidlig i karrieren. Den er kjørt en god del på bane.

Fjerde sykkel: ZZR1200:
Så etter en sportstourer, men syntes FJR var for stor og tung. Hadde egentlig bestemt meg for en Honda1100 XX. Prøvekjørte et par og syntes det var en fin sykkel. Det er imidlertid en ting som irriterte meg sanseløst. Forgaffel har ingen justeringsmuligheter og bakfjæring trenger verktøy for å endre forspenning. Dette er viktige ting for en sportstourer med et brett bruksområde. leste lii om og prøvde konkurrenten ZZR1200. Dette er en forholdsvis sjelden sykkel her på berget, og det så jeg på som fordel ettersom jeg hadde mange år på fj som det var (og fortsatt er) mange av. ZZR er mer tungkjørt i lave hastigheter og har en råere motorgang enn XX. Når farten øker jevner dette seg ut. Kåpa gir bedre beskyttelse. Baksetet er godt på begge og de bærer passasjer og vesker med ynde. ZZR har litt bedre bakkeklaring. Godt lys for mørke kvlder er en viktig detalj for meg. Subjektivt virker ZZR litt piggere, men begge har så det holder og litt til! Sittestilling passer veldig godt til meg.
Savner AbS bremser og stabilitetskontroll.

Hva bli neste sykkel: Ja si det.. Uansett er dette en stund til, men nye ZZR ligger godt an. Vil også se på K1300s når den tid kommer. Viktig er passasjer komfort og muligheter for et stort veskesett, da mine sykler er mer nytte enn rekreasjon. Kawa har vist seg å trives godt i søla, og sånt er viktig for en som bruker sykkel hver dag og kommer hjem seint og drar tidlig, og ikke kan vaske sykkel hver gang etter bruk. Lakkert flater og lite bart metall er bra for meg.

Har kjørt en del andre sykkeltyper, men ser at sport toureren er tingen for meg.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Desmo »

At jeg eier en Monster er resultat av en drøm fra 1992-93. Førsteinntrykket var udelt negativt når det gjelder utseendet. Jeg syns den var stygg. Med litt tilvenning forandret jeg mening til at den var tøff, og at jeg skulle ha en slik en gang. I 2004 ble drømmen realisert, og siden har jeg vært ducatist. Med Triumphen er det litt annerledes. Etter å ha tryna med den DR-Z400'en jeg hadde var det plutselig ikke så morro med gruskjøring. Og jeg ville bytte den bort. Jeg hadde sett litt på Scrambleren hos GMS, og syns den var en pen sykkel.Scrambleren var en utstillings-/demosykkel som Per Harald hadde tatt inn i butikken og satt på litt ekstrautstyr. Etter litt forhandlinger med dem ble jeg Triumph-eier også.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Bosted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Jarle »

I frykt for at jeg skulle kjøre fortere enn evnene tillater begynte jeg med en Kawasaki VN800. Hadde den i 5år og storkoste meg.
VN800.jpg
Så kom ønsket om litt mer effekt men samtidig beholde litt av stilen. Endte da opp med en Yamaha XV1700 Warrior. Med 140nm kan jeg føle akselerasjonen uten at toppfarten er avskrekkende. Har hatt denne i 5år nå og er fortsatt forelsket :-)
XV1700.jpg
Underveis har jeg også oppdaget gleden av å kjøre litt på grusveier. Startet med en Suzuki XF650 freewind. Følte meg hjemme på denne sykkelen fra første dag, og gikk helt greit til den type gruskjøringen jeg holder på med.
XF650.jpg
Etter det gikk jeg for en BMW F650GS Daker. Denne ble for høy for meg og ble derfor ikke komfortabel med den. Det er også en sykkel som krever turtall og det er noe jeg ikke er vant med.
F650GS Dakar.jpg
Så i fjor høst byttet jeg den ut med en F800GS. Bunndrag uten turtall, tilbake til 2 cylindere og en sykkel som i alle fall andre mener skal være god. Gleder jeg meg til å teste den ut i år.
F800GS.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Jarle den 07 apr 2013, 00:12, redigert 1 gang totalt.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Bosted: Holmestrand

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av tor2502 »

Hvorfor eier jeg egentlig en harley, jeg som ikke engang likte de syklene... ja si det
Når man forelsker seg i en sykkel så blir det bare sånn

Har kjørt racing-sykkel siden 99, var egentlig litt lei av det.
Forelsket meg i HD Vrod som jeg fant på cycletrader.com, sykkelen er en screamin eagle CVO 2006mod som i norge og europa forøvring er så og si umulig å få tak i, i alle fall meget vanskelig
I norge er det EXTREMT vanskelig å få godkjent en slik sykkel, men ved litt god hjelp av personer med kontakter på de rette plassene gikk det til slutt etter mye frem og tilbake.
Nå kan det hende det er flere slike i Norge , jeg har bare sett en til så den faktisk utenfor Lazyboys ifjor.

Sykkelen kjøpte jeg usett (kun bilder), hadde ikke engang prøvd en vrod før, men har aldri angret ett sekund på det.

Bilde
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Bjønnavind »

Hadde JEG fått bestemme, så hadde det nok ikke blitt en Goldwing.. Da tiden var inne for ny bruktsykkel kikket jeg mest på adventure, men siden kjerringa var uerfaren bakpå og allerede følte seg utrygg når hun satt på (uten støtte i ryggen), så lot jeg henne få et ord med i sykkelvalget slik at jeg fikk henne med på tur :-)

Alle syklene jeg syntes var interessante syntes hun så skumle ut, og da jeg fant ut at hun likte utseende på Goldwingen, bestemte jeg meg for å være openminded. Så vi dro for å se på den.

Under prøveturen ble jeg veldig overrasket over hvor lettkjørt og enkel den var å håndtere, og det manglet ikke på motorkraft eller dreiemoment til mitt bruk. Kjerringa smilte bakpå, så da ble det en slik :-)

Grunnen til at jeg valgte å ratifisere den er at jeg alltid har elsket ratbikes. (Har sikkert INGENTING med at jeg som barn så for mye på Mad Max filmer osv :-P)
Og siden jeg ikke liker crom eller polering, og jeg innerst inne liker å provosere litt, så tenkte jeg at goldwingen er perfekt å "herpe" :-)

Suzuki DR 600 Dakar kjøpte jeg fordi goldwingen egnet seg dårlig til kjøre offroad med. Prøvde selvsagt :-P

Jeg valgte Suzukien fordi den var veldig billig, og ble solgt i nærheten. Endunker er morro, selv om denne offroaderen krevde mye stell for å bli bra teknisk og starte lett :-)

Angrer ikke på noe :-)

Tæppatå'k!

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av L-NA »

tor2502 skrev:
Bilde
Fantastisk fin sykkel :thumleft :D

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av RuneMC »

Min første sykkel etter jeg tok MC-lappen i 2009 ble litt tilfeldig... Før kjøreskolen hadde jeg store ideer om cruiser, en billig HD eller en Dragstar. Men underveis i opplæringen - nærmere bestemt langkjøringen, oppdaget jeg at svinger var veldig gøy. Dog hadde jeg ikke veldig bestemte tanker om akkurat hvilken, bortsett fra at det var en til ca 60K maks pris, fordi jeg ikke liker tanken på å ha lån på MC.

Besøkte derfor MC Oslo, som da var i nærheten av jobben og prøvesatt endel forskjellige. Det ble en BMW F650CS som valget falt på.

Meget lettmanøvrert og en MC som man kan ligge rimelig "flatt" med i svingene. I tillegg takler den dårlig vei fint og er beltedrevet - lite vedlikehold.
At den var såpass lettmanøvrert i kombinasjon med at jeg hadde drillet unnamanøver ganske mye, reddet meg nok første uka, da en bil kjørte ut fra en utsiktslomme langs Grimsrudveien uten å ha sett meg. Dette var rett før en sving, jeg holdt også for stor fart til å kunne stoppe helt på tilgjengelig strekning. Alt dette pluss at jeg overhodet ikke hadde lyst til å vrake sykkelen første uka raste gjennom hodet mitt i en brøkdel av et sekund og valgte dermed bemse litt, slippe opp og ta unnamanøver. Rundt svingen litt lenger fram kom på dette tidspunktet et par tre biler og jeg suste dermed mellom bilen som ikke hadde sett seg for og de som kom imot.... dønn på midtstripa.
Hadde mange fine kjøreturer med denne sykkelen, og hvis du liker å ligge nesten vanrett rett over asfalten i sving - det føles ihvertfall slik - så er dette en gøyal sykkel som gir mye opplevelse. Den var også en en-dunker og kunne gå på ganske lavt turtall.

Beste minne fra denne var en Bergenstur i pinsen 2010 - her nord for Bergen på vei mot Masfjordnes og videre til veien stoppet.
Bilde

Som første sykkel er dette desidert et hett tips - her kan man virkelig teste ut alt det man har lært på kjøreskolen og du kan fortsatt gjøre korreksjoner midt i en sving uten at den protesterer det minste... og etterhvert som sikkerheten stiger kan du teste ut forskjellige kroppsposisjoner i svingene.

På slutten av 2010 var det imidlertid et par ulemper med MC'n som jeg tenkte mer og mer på - skarp knevinkel, liten vindbeskyttelse og små bagasjemuligheter for langtur. Jeg tenkte også litt på muligheten for å kjøre på grusveier. Er det en ting jeg liker spesielt med grusveier er det at det er mer naturopplevelse og færre biler - mindre stress rett og slett.

Våren 2011 dukket det opp en annonse en lørdag fra Riseberg MC i Askim om en 2008 modell V-Strom, og syntes tilbudet var meget godt ift km (kun 6500) og utstyr (ABS, crash bars, motordeksel, fullt koffertsett) og kjørte avgårde. Etter en liten prøvetur var jeg overbevist og signerte kjøpskontrakt. Har ikke angret et sekund. Riktignok ble det ikke samme "drama" i svingene, men jeg har vel etterhvert lært at det er mulig også med V-Strom'en å skrape fotpinnene titt og ofte - noe jeg ikke trodde var mulig/trygt i begynnelsen pga den litt topptunge følelsen.
Med V-Strom'en åpnet det seg også nye muligheter for grusvei, og har nå mange gode minner fra både litt lengre turer og turer på grusvei.

Forbi Gaustatoppen - flott tur som anbefales til alle...
Bilde

Den første skikkelige langturen viste også en egenskap som imponerte... med så lite luft i dekket (grunnet punktering) at gummien startet å smelte, så var fortsatt sykkelen forutsigbar og pålitelig... Jeg fant ikke punkteringen før jeg kom fram etter 70 mil og noen påfyllinger av luft på div bensinstasjoner - lappespray hjalp ikke.

Her med punktering på vei mot Røros - jeg hentet vann fra sjøen for å avkjøle dekket, det var nemlig først her det gikk opp for den noget sløve sjåføren at det var en liten punktering som sakte lekket ut luften i dekket. :lol
Bilde

Det ble en ekstra spennende tur m.a.o. - men igjen, skikkelig imponert over egenskapene til sykkelen.

Peer Gynt veien - utrolig flott tur på grusvei - du vet den støvskyen som man ser fra MC'ene på Paris-Dakar, jeg fikk en slik opplevelse da jeg så i speilet på en lang rett strekning... :D
Bilde

På tur opp Vegglifjell ifjor vår... var litt for tidlig, stedvis is i veien, så jeg snudde her
Bilde

Jotunheimvegen ifjor sommer... frustrerende mye regn... har planer om å få tatt denne veien i solskinn og varmt vær - det vil være en ny opplevelse
Bilde

Neste sykkel: Ja, det ligger jo der og lurer, lysten på kardang, lysten på å teste ut noe nytt. Foreløpig er jeg i spare-modus, kanskje neste år... livet er på en måte for kort til å bare kjøre en modell også. Alle har sin personlighet og karakteristik. Men så langt er V-Strom'en gulle god og passer egentlig både kroppen og bruken godt :prop:

Til slutt - det snakkes om kjedelige MC - tullball sier nå jeg, MC'n blir ikke kjedeligere enn veien du kjører :D
Motorvei = kjedelig nesten uansett MC
Svingete vestlandsvei = morsom nesten uansett MC
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Bjønnavind »

RuneMC skrev:
Til slutt - det snakkes om kjedelige MC - tullball sier nå jeg, MC'n blir ikke kjedeligere enn veien du kjører :D
Motorvei = kjedelig nesten uansett MC
Svingete vestlandsvei = morsom nesten uansett MC


Amen! :-)


Tæppatå'k!

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Bosted: Akershus

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Moby »

Husker ikke hvor jeg først så cbr600f, men jeg tror det var på kellox sine sider. Den ble relansert i 2011 og var også en nyhet på mc messa for to år siden. Falt pladask når jeg prøvesatt den og jeg hadde allerede bestemt meg for at jeg skulle ta lappen. Lappen var i boks i semptember i fjor, begynte såvidt å titte på sykkel men jeg hadde lyst på en ny sykkel så jeg bestemte meg for å vente til våren. I mars bestilte jeg svart cbr600f og i dag har jeg hentet den. Jeg liker å kjøre i svinger og jeg syns cbr'n passer bra til det formålet. For meg var altså valget enkelt. Jeg har sikla på cbr600f i to år, og nå har den endelig landa...
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av ArcticTiger »

Fordi den har 3 syllindre og er British Racing Green :yeyeye :
Bilde

Fordi den har 3 syllindre og er Blazing Orange :yeyeye :
Bilde

Fordi det ble mitt ansvar å ta vare på den, og kjøre den videre:
Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av ojda »

ArcticTiger skrev:
Fordi det ble mitt ansvar å ta vare på den, og kjøre den videre:
Bilde

Snart skal den ut på veien igjen ArcticTiger :thumleft
Gleder du deg, og 3 andre dumme spørsmål :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av ArcticTiger »

@Ojda: Apropos dumme spørsmål: Har du fått noe å spise i det siste :-k :
Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av ojda »

Ikke i de mengdene det var på denne turen :vs
Skulle nesten ha gjentatt det til høsten :thumleft :-)å

Men nå trenger vi snart ikke å mimre om fjorårets flotte turer =;
Nye opplevelser står snart i kø :cheers :banansplit :banansplit :walk :hallo \:D/ :mk :lol :gk :bandana :-({|= :buddies: :rop :\m/: :b_c: :walk :nattinatti
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg tok lappen i 1991 samtidigt med lappen på Bil. Men ble ikke kjøp av MC før i 1996.

Første sykkelen var en liten softchopper i form av en Kawa LTD 440 med reimdrift.
Denne ble kjøpt nettopp som begynner sykkel. Fin motorlyd og strøken. Men jeg vokste bokstaveligt fra denne pga
medsiner som noen "glupe psykologer/psykiatrikere" sa jeg burde gå på. Gikk fra 74kg til 140kg i kroppsvekt på 4 måneder! :oh
Så sykkelen ble solgt i 1997..

Men jeg handlet nesten en Yamaha SR 500 1978 modell i 1997, 1999 og 2004.
I 2006 så kjøpte jeg den endelig! :thumleft
Denne ble kjøpt inn pga jeg likte sykkelen og jeg var desperat etter noe positivt i værdagen.
På mange måter kan en si at denne sykkelen var starten på del nr 2 av mitt liv og et nytt og bedre liv.
Livskvaliteten har steget sakte men sikkert. Denne er jo nå blitt en kjekk Cafe Racer, en stil som jeg liker godt!
Andre sykler har også hjulpet på veien.

2007 så ble en Yamaha TRX 850 kjøpt inn. Knallbra sykkel som på flere områder var bedre enn Ducati 900SS som den skulle konkurere mot.
Den hadde en knallbra motor og grom lyd. Etter en stund så lærte jeg og slenge den rundt i svinger også. Første fartsboten kom også med denne..
Solgte den i 2009 og har for så vidt angret siden.. ](*,)

2008 kjøpte jeg en blodtrimmet Honda XR600R 1994 modell som var Supermotardet.
Moro og kjøre her rundt lokalt men et helsike og kicke i gang!
Ble solgt pga den var så vanskelig for meg å kicke i gang.

Ca mai 2009 så hadde jeg "kun" Cafe Raceren min. Ville ha en sykkel som var grei til lengre turer og kjøpte en Yamaha Virago 750.
Den ble solgt 1 måned etterpå. Den var rett og slett ikke for meg. For treig og feil kjørestil. Ikke nok moment. :[-(

Kjøpte en Yamaha XT600E med tanken om og ha en Supermotard med El-start i juni 2009.
Denne ble motardet og trimmet en del. Råkul sykkel og den første jeg kjørte langtur med.
Men den ristet meg i stykker og var ikke egnet til lengre turer. Kun moro her lokalt.

2012 september så fikk jeg endelig solgt/gitt den XT'en bort og kjøpte meg en ekte tur/adventure bike.
En Yamaha XTZ 750 Super Tenere! :prf
Er jo gode motorer på disse som jeg vet litt om via TRX'en min og for så vidt TDM 850 syklene.
Det faktum at en sitter høyt og uten problemer kan ta lange turer evnt på grus er jo store PLUSS! :thumleft

En ting som er gjennomgående i mitt valg av MC er at jeg alltid kjøper noe jeg evnt vil forandre litt på.
Noen får jeg til og puste bedre ved bruk av bedre eksos og for eks KN filter.
Andre ting er og forandre på utseende.
Super Tenere'en er så langt blitt senket. Orginal eksos beholdes pga dette skal være min bruks/tur sykkel.
Montert bedre vindskjerm. Hepco Becker sett men må fremdeles montere alu-kofferter.
Lysene er bygd om til H4 så jeg bli sett bedre. Lurer på mer lys også for tiden.
Varmeholker er mottatt i posten og skal monteres snart. 12 volts uttak likeså.

Jeg har og 2 prosjekter på gang. En Yamaha Streetfighter og en gammel XS500 Cafe sykkel.
Tar meg god tid med begge to. Greit og ha noe og gjøre på. ;-)
Blir nok lakket gult begge 2 når tiden kommer. Streetfighteren er en gammel drøm som har stått noen år og dermed vil bli solgt fort.
XS Cafe'en vet jeg ikke hva jeg gjør med. Blir den bra og jeg er dum nok å falle for den så må jeg vel finne en plass til den.

Men egentlig så har jeg ikke plass til mer enn maks 2 sykler. Synd veteraner er så billige og enkle å mekke på.
Går hele tiden i felle etter felle der.
Hvorfor jeg ser på finn.no og autodb.no hver eneste dag når jeg har 2 sykler på veien og 2 prosjekter kan jeg ikke forklare
på noen som helst måte annet enn "galskap". Men en litt herlig form for "galskap" da vil jeg si. :D
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Bjønnavind »

Øyh ArcticTiggur!!! =;

Har du ikke glemt en sykkel her!? :mk

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av ArcticTiger »

@Bjønnavind: Var det denne du tenkte på :scratch
http://www.mcsiden.no/gallery/image.php?image_id=3282" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Bosted: Holmestrand

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av tor2502 »

L-NA skrev:
tor2502 skrev:
Fantastisk fin sykkel :thumleft :D
Er så fornøyd som det går an å bli, det gikk faktisk et program på national geo. i megafactory serien et lite innblikk i HD vrod fabrikken i
kansas city,Missouri , der bla denne utgaven av vrod bygges.
Det ligger 2 videoer ute på nettet den ene fra dranne fabrikken og en som heter "The birth of vrod" den er litt vanskeligere å finne men den er der. For inntresserte er det bare å ta kontakt.
Nå skal jeg ikke skrive så mye om dette men det inntressange er at denne utgaven bygges ikke på samlebåndet men av en mekaniker alene
som etterpå signerer sykkelen, pinstripingen er håndgjort, lakkeringen er spesiell siden gullflakene ligger i klarlakken, motoren er bygd av Porsche etc etc.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av tomsnes »

My MT-01.jpg
Så en stå og riste på tomgang utenfor Speed Motorshop i Sandefjord, og tenkte: HVA I HEL... ER DETTE?
Det var det råeste jeg hadde sett, og forelskelsen var voldsom. En sånn SKAL jeg ha på ett eller annet tidspunkt! :yeyeye

Jeg var fornøyd med min TDM850, men dette beistet gjorde noe med meg...

Når tiden var moden, reiste jeg til Sverige og fant meg et bra eksemplar.
Sverige, fordi det er mye større utvalg der. I Norge er det solgt 33 stykker av denne, og jeg hadde ikke tid til å vente til en av dem kom på markedet.

Og jeg har ikke angret et sekund. Dreimoment på 150 Nm, 1700ccm (i utgangspunktet samme motoren som i Yamaha's Warrior, med noen modifikasjoner), lettkjørt i sving http://www.youtube.com/watch?v=1_QbYOcoALM , med full rulle slipper den ikke bak. Løfter seg ikke foran, men bare drar i vei noe jævlig. (sett med øynene til en mann i 50-åra) :-)å
Men nå har jeg ikke tid til å skrive mer. Skal på sesongåpning på Smia MC i Svelvik. :prop:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av LordShaft »

tomsnes skrev:
My MT-01.jpg
Så en stå og riste på tomgang utenfor Speed Motorshop i Sandefjord, og tenkte: HVA I HEL... ER DETTE?
Det var det råeste jeg hadde sett, og forelskelsen var voldsom. En sånn SKAL jeg ha på ett eller annet tidspunkt! :yeyeye

Jeg var fornøyd med min TDM850, men dette beistet gjorde noe med meg...

Når tiden var moden, reiste jeg til Sverige og fant meg et bra eksemplar.
Sverige, fordi det er mye større utvalg der. I Norge er det solgt 33 stykker av denne, og jeg hadde ikke tid til å vente til en av dem kom på markedet.

Og jeg har ikke angret et sekund. Dreimoment på 150 Nm, 1700ccm (i utgangspunktet samme motoren som i Yamaha's Warrior, med noen modifikasjoner), lettkjørt i sving http://www.youtube.com/watch?v=1_QbYOcoALM , med full rulle slipper den ikke bak. Løfter seg ikke foran, men bare drar i vei noe jævlig. (sett med øynene til en mann i 50-åra) :-)å
Men nå har jeg ikke tid til å skrive mer. Skal på sesongåpning på Smia MC i Svelvik. :prop:
Har du gjort noe med denne sykkelen? Du vet at den spjeldene på den ikke åpner mer en 45grader (fra fabrikk) men du kan åpne de slik at de åpner 90grader :-) Mange som melder at de har gjort dette på nettet. Blir en HELT ny sykkel :thumleft
Design messig ser den skam fet ut :prf

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av SuperMorten »

ArcticTiger skrev:@Bjønnavind: Var det denne du tenkte på :scratch
http://www.mcsiden.no/gallery/image.php?image_id=3282" onclick="window.open(this.href);return false;
Har ikke du en sykkel "over there"..? :-k
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar