Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:Genialt :)

Venter i spenning på rapport i vinter


Handguards kan også være lurt, for å deflektere vekk vind fra hendene (varmeholker hjelper mye på innsiden av nevene, men kan fort bli kjøling på utsiden av nevene også)
Var det jeg mente med "og håndbeskyttere/skjold for å holde vinden unna." :)

Handguards, winddeflectors, handshields.. Har sett så mange navn på nett, men vet ikke om det finnes noe godt norsk ord?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Snikendeugle »

Åja, jeg må ha oversett den biten av posten din :redface :mk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av jongsanim »

Hmmm... Har nå snart blitt ferdig med den første vintersesongen (om man kan kalle den det?). Det har ikke vært mange dagene med snø og is, men noen har det da vært, og det har jo generelt vært litt tynt islag her og der pga underkjølt regn osv.

Jeg tror at MSX'n har 2 punkter som kunne vært bedre, for vinterkjøring, påpek gjerne fil ved påstanden min :)

* Hjulene er for små. Så snart jeg treffer sørpe, selv veldig tynt lag, føles det som om forhjulet danser swing foran der. Det kan hende det hjelper å legge vekten mer frempå, men har liksom ikke fått tid til å teste det ut. Kan jo også hende at egenvekten til sykkelen (ca 100kg) blir litt lite?

* Litt for lite kraft. Den drar veldig bra i 1, 2 og 3 gir, og du kommer opp i 70-86 uten problemer, men fra 86-110 er det veldig lite å hente. Nå er jo ikke vinteren en tid man skal kjøre for fort på, men f.eks på vei opp fra Operatunnellen vestover er det lite å hente ut, og jeg føler ikke man får samme "kontroll" over trafikkbildet som man har med en MC som lett kan skvette fremover med et lite rykk på hånden.

Jeg kan helt klart kjøre denne de neste vintrene som kommer og, men det hadde også vært morsomt å teste ut noe nytt (gammelt) og annerledes. Så jeg sitter og tenker om det kunne være en ide å selge MSX'n iløpet av sesongen og heller kjøpe noe innen Offroar/Motard, kanskje også importere fra Italia (*kremt* JanK *kremt*).

Noen som har tanker rundt sykler som egner seg, som ikke har rykte for å være oljedryppende monstre som bryter ned i første sving, og som er lett/rimelig å mekke på?

:prop:

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av gorbys »

Større hjul gir bedre gyroskopisk stabilitet og derfor kjører offroadere med 21" forhjul ;)
Vil tru ein enduro av eit eller anna slag hadde passa bedre, ser fleire av typen yamaha xt660 tilsalgs no, det må da være eit godt valg trur eg. Eller noko lignande. Treng kanskje ikkje meir enn 3-400cc....

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Vinterkjøring - where to start?

Legg inn av Kawagutten »

jongsanim skrev:
Snikendeugle skrev:Genialt :)

Venter i spenning på rapport i vinter


Handguards kan også være lurt, for å deflektere vekk vind fra hendene (varmeholker hjelper mye på innsiden av nevene, men kan fort bli kjøling på utsiden av nevene også)
Var det jeg mente med "og håndbeskyttere/skjold for å holde vinden unna." :)

Handguards, winddeflectors, handshields.. Har sett så mange navn på nett, men vet ikke om det finnes noe godt norsk ord?

Vindbeskyttere hjelper veldig godt,de siste gangene jeg har vært ute så har jeg brukt sommer hansker pga vindavviserne jeg har :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av jongsanim »

gorbys skrev:Større hjul gir bedre gyroskopisk stabilitet og derfor kjører offroadere med 21" forhjul ;)
Vil tru ein enduro av eit eller anna slag hadde passa bedre, ser fleire av typen yamaha xt660 tilsalgs no, det må da være eit godt valg trur eg. Eller noko lignande. Treng kanskje ikkje meir enn 3-400cc....
Den her er jo veldig billig, men det kan jo bety at den er i dritt-stand :P Kanskje også når det spesifiseres at den selges som den står, og at blinklysene ikke virker?

Utfordringen min er at jeg ikke har kunnskap om hva som burde ha vært gjort på den, hvilke justeringer som burde ha funnet sted, osv.

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Bosted: horten

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av Gta5freak »

heldgivis her i vestfold så har hondaen bare stått stille i ca 2 månder, litt opp og ned i de siste ukene pga snøen kommer og forsvinner og går. men nå ser det ut som at den kan gå bort for i år. Kunne kjøre helt greit til starten i februar med sommerdekk. Nå er det ut igjen!
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av Epylypzon »

Nå kan vinteren sette inn igjen for fullt for min del!

Motoren er overhalt, sykkelen skrudd sammen og ishjulene er på! :thumleft :thumleft
2015-02-19 16.38.26.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av jongsanim »

Så det var kommet ny tråd om vinter kjøring og kan like godt oppdatere erfaringer og planer videre.

Har hatt 2 sesonger med MSXn på piggfrie dekk og opplevelsen er den samme: litt små dekk og litt lite kraft. Ellers har kjøring gått veldig bra, har ikke unnlatt å kjøre en eneste dag på grunn av føre. Eneste uhell jeg har hatt var i mars i år (2015) den dagen det snødde som et helvete og alle busser i Oslo var innstilte. Muligens var det litt vågalt å ta sykkelen da :-p

[video]https://www.youtube.com/watch?v=MGpmf_qV11U[/video] (fgå til 5:00 for fallet) ;)

Jeg har fremdeles MSXn men dekkene er slitt ut så bruker ikke den i går. Kjøpte en Triumph tiger 800 i våres som jeg nå har skodd med Mitas e-10 Dakar dekk (piggfrie mud+snow knastedekk), og i går skrudde jeg inn pigger i dem fra best-grip. Første tur med pigg i går, var også uvant men gikk greit.

Bilde

JLafton
Innlegg: 300
Registrert: 14 mai 2015, 20:15
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Tiger 800 XCA
Bosted: Ringerike

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av JLafton »

Vurderer selv å sko KTM'en for å kjøre igjennom vinteren. Men sliter med å finne bra valg av dekk etter at Mitas/Trelleborg sluttet å produsere Army Spesial.
Har du allerede skodd med piggdekk ?
Har vurdert å kanskje gå for Heidenau K60 Selica piggfrie som jeg får pigget opp.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av jongsanim »

JLafton skrev:Vurderer selv å sko KTM'en for å kjøre igjennom vinteren. Men sliter med å finne bra valg av dekk etter at Mitas/Trelleborg sluttet å produsere Army Spesial.
Har du allerede skodd med piggdekk ?
Har vurdert å kanskje gå for Heidenau K60 Selica piggfrie som jeg får pigget opp.
Snellingen hadde Mitas army special (eller tilsvarende?) i sommer når jeg snakket med dem, men ikke i rette dimensjoner til Tigern min.

Hør med dem om de har i dine dimensjoner?

Jeg kjøpte som sagt Mitas E-10 Dakar, som i utgangspunktet er piggfrie, og pigget dem med pigger fra best-grip.no

"Dakar" betyr visst kun at sideveggene er mer solide enn vanlige E-10.

Ja, mine er allerede pigget (i går). Har vel egentlig ikke lov før 1.november, men det er nattefrost og fare for is p morgenen, så da regner jeg med at jeg ikke blir stoppet/bøtelagt da jeg bruker pigger utifra føre ;)

Edit:
http://www.snellingen.no/WS/WEBSHOP/Dek ... -350-AS-P7

JLafton
Innlegg: 300
Registrert: 14 mai 2015, 20:15
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Tiger 800 XCA
Bosted: Ringerike

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av JLafton »

Jeg tok kontakt med Snellingen.
Å dem har Army Spesial på lager til framdekket, bakdekket dem anbefalte meg var Mitas MC23.
Virkelig i tenkeboksen på om det blir vinterkjøring for tiden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av AJ »

JLafton skrev: Virkelig i tenkeboksen på om det blir vinterkjøring for tiden.
Sko sykkelen skikkelig, kle deg godt og kjør på :D :mc1 !!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av jongsanim »

JLafton skrev:Jeg tok kontakt med Snellingen.
Å dem har Army Spesial på lager til framdekket, bakdekket dem anbefalte meg var Mitas MC23.
Virkelig i tenkeboksen på om det blir vinterkjøring for tiden.
Jeg kom frem til Mitas E-07 eller Mitas E-10, og når jeg beskrev bruken (kjøring i Oslo på vinterstid i kuldegrader, hovedsaklig asfalt men også is/snø) anbefalte Mitas UK (på Facebook) at jeg brukte Mitas E-10.

Nå nevnte jeg ikke andre dekk, men jeg vil jo tro at de hadde nevnt f.eks. MC23 om de mente dette var et bedre dekk fra dem til den bruken. Men, det er min oppfatning og tolkning, trenger jo ikke være rett ;)

Hvis det blir noe av, og du er i Osloområdet, må vi jo se om vi får laget et treff på f.eks. Karl Johan en av de kaldeste dagene i vinter ;)

Edit: Var visst Mitas Moto Chech Republic jeg snakket med, ikke UK.

Du kan se korrespondansen på visitor post fra 12.august:

https://www.facebook.com/MitasMoto/posts_to_page/" onclick="window.open(this.href);return false;

JLafton
Innlegg: 300
Registrert: 14 mai 2015, 20:15
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Tiger 800 XCA
Bosted: Ringerike

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av JLafton »

Mye mulig. Men sendte bare en forespørsel på hva dem anbefalte siden Army spesial hadde gått ut av produksjon, å da sa dem MC23, som var ganske likt utgåtte Army spesial.

Tror det blir å teste vinterkjøring, her jeg bor kan det det bli langt ned på gradestokken. Å da snakker jeg lenger enn -30 om kulda virkelig setter inn, og mye snø. :-)å

Det hadde vert arti det :D

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av Epylypzon »

Synes det ser ut som E10 har litt for store knaster?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av jongsanim »

Epylypzon skrev:Synes det ser ut som E10 har litt for store knaster?
For store? Utdyp :)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av Epylypzon »

Når knastene blir for store i diameter så blir de flytende oppå snøen istedenfor å grave seg ned vil jeg anta.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av gorbys »

Ser det er flere som selger TKC-80 med ettermontert pigg, hvordan tror dere det er? Og da på en sportsykkel i tillegg :-k om ikke den blir bytta i en transalp...

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av Epylypzon »

gorbys skrev:Ser det er flere som selger TKC-80 med ettermontert pigg, hvordan tror dere det er? Og da på en sportsykkel i tillegg :-k om ikke den blir bytta i en transalp...
De jeg har lest om er ikke fornøyd.

Sendt fra min Z3 Compact
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av jongsanim »

Epylypzon skrev:Når knastene blir for store i diameter så blir de flytende oppå snøen istedenfor å grave seg ned vil jeg anta.
Vi får se :) Mitas sa i hvertfall at e-07 ville få fylt opp mønstret for fort i snø.. Blir sikkert litt oppdatering her når snøen og kulda kommer til Oslo

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av gorbys »

Hmm, finnes det 17" piggdekk da?

Christopher82
Innlegg: 3
Registrert: 20 sep 2017, 09:47
Motorsykkelen din: Kansje en KTM

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av Christopher82 »

Hei!

Ser tråden er litt eldre, men det har kansje gitt tid til ennå flere erfaringer angående bruk og vedlikehold av mc på vinterstid??

Jeg er ihvertfall straks i ferd med å kjøpe meg en ktm 950 adventure. Denne har jeg lyst å bruke så mange dager i året som mulig grunnet elveblest og det som værre er i kontakt med kollektive fremkomstmidler..

Ser diskusjonen angående dekk har vært het. Hva bør man velge til kjøring i oslos gater?

Ett annet stort spørsmål fra min side - ruster mc'ene ihjæl eller går det greit? Jeg har tilgang til vask av sykkel på jobb, men har ikke oppvarmet garasje hjemme. Hvor ofte vasker dere og hva bruker dere for å motarbeide kreften??

Mvh

Christopher

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av AJ »

@Christopher82
Velkommen hit til MCsiden.no :vs !

Har ikke nok erfaring til å si noe fornuftig om dekkvalg på vinterMC for kjøring i Oslogatene.
Men når det gjelder beskyttelse mot rustangrep anbefaler jeg gjerne ACF-50. Har brukt middelet på egne sykler selv om de ikke er er vinterkjørt. Min er faring er at ACF-50 egner seg godt som beskyttelse på sykkelen når den står vinterlagret i kald garasje med variert temperatur og luftfuktighet gjennom vinteren.
I tillegg funker det bra som beskyttelse på sykkelen i løpet av sommersesongen i all slags vær, også snøvær...
Joda, det har hendt at jeg har tatt sjansen både vår og høst og endt opp med å kjøre hjem i snøvær :8-[ .

Mer om ACF-50 her:
http://www.acf-50.co.uk/motorcycle.htm
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?

Legg inn av E-strom »

Tja - har ikke kjørt i Oslos gater, men Trondheimstrafikken er sikkert like godt saltet

Ja, det ruster, og ja - motorsykkelen påvirkes negativt av vinterkjøring. Likevel så planlegger jeg en ny vinter med DRZ 400 og piggdekk fra Trelleborg / Mitas.

Lokale kjørekompiser har brukt ACF-50 og har vel grei erfaring med denne. De maskerer bremseskivene før de sprayer på, men ellers så er det et greit produkt som legger seg som en relativt tykk og seig hinne på motorsykkelen. Skal visstnok være et slit å få av på våren, stikkordet ser ut til å være mye avfetting og børsting i flere runder. Men; det virker!

Selv hadde jeg forrige vinter et regime som besto av hyppig høytrykkspyling på den lokale bensinstasjonen, etterfulgt av WD-40 spraying. Ulempen var at jeg ikke fikk tørket motorsykkelen før påføring av spray, så neste sesong har jeg tenkt å prøve Scottoiler 365 som er utviklet i England for nettopp dette formålet. Den er vannbasert, og bør følgelig legge seg godt på en våt/nyvasket motorsykkel. Dessuten har engelskmennene mye erfaring med helårs kjøring, vann, salting og generelt drittvær.

Så får våren vise resultatet :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar