Nå som en ny sesong faktisk nærmer seg litt tenker jeg mer og mer på sykkelkjøring. I likhet med veldig mange har min første sesong med førerkort klasse A gitt meg mange erfaringer og tanker. Jeg har lært mye om meg selv, mine behov som mcfører osv.
Jeg har et ønske om å skaffe en ny sykkel innen rimelig tid og har tenkt mye på hvordan sykkel som best vil matche meg og mine behov. Sykler jeg har praktisk erfaring med utover min egen pr i dag er en gammel Fj1100, Night rod special, BMW r1200rt, Hornet 600 og et par Duke 690 med ulike modifikasjoner.
Flere ting spiller inn når jeg nå vurderer hva min neste sykkel skal være. En ting er bruken. Hva vil jeg realistisk bruke sykkelen til igjennom største delen av sesongen? Jeg dagdrømmer om lange turer nedover kontinentet i feriene, turer rundt i Norge/Sverige i helgene osv. Men jeg må nok bare innse at i det stadiet jeg nå er på i livet så blir nok kjøringen mest begrenset til dagsturer. Noen ganger med kanskje 1 overnatting. Utover det blir det til og fra jobb, og et par timers turer etter jobb. I denne omgang gjør dette at en stor touringmasking eller adventure type sykkel flyttes ned på lista. Prisen spiller jo også en rolle selvfølgelig. En stor og dyr touringmaskin vil rett og slett føles feil for meg pr i dag. BMW r1200rt var jo en nydelig sykkel å kjøre, men alikevel..
Et annet viktig moment er ergonomi. Rett og slett hva som føles best for kroppen min, med de lyter den måtte ha. Har blandt annet skader i begge skuldre og begge håndledd. På de syklene jeg nå har erfaring med er det 1 sykkel som skiller seg ut med tanke på komfort/ergonomi. Det er faktisk Duken!
En ganske oppreist sittestilling med et litt bredt styre og en nesten perfekt avstand til styret for mine skuldre. gikk veldig greit etter litt erfaring å finne en avslappet kjørestilling.
En annen ting jeg liker med Duken er at den leverer krefter fra lavt turtall. Jeg har etterhvert skjønt at en "turtallsjager" ikke er noe for meg. En R sykkel (typ gsx-r osv) appelerer ikke til meg. Ikke liker jeg spesielt godt utseende på en typisk R sykkel, og ikke liker jeg effektpeaker på 11 000rpm. Jeg ønsker absolutt en sykkel med motor som leverer krefter lavt-midt i registeret. Spiller ingen rolle for meg om effekten flater ut fra 7500-8000rpm. En typisk R sykkel passer heller ikke kroppen min i det hele tatt. Det skjønte jeg fort bare etter å ha prøvesittet et par R sykler.
Et lite moment til er at høy fart overhode ikke tiltrekker meg. Høres kanskje rart ut når det kommer fra en Mc-fører. Men høy toppfart har aldri vært min "greie". Det har aldri vært det med bil, og det er det heller ikke på sykkel. Høyeste hastighet jeg var oppe i hele sesongen i fjor var ca 115kmt på speedometeret (No lie). Jeg kjørte faktisk fortere på skolesykkelen i venstrefelt på motorveien en hva jeg har gjort etter jeg fikk lappen. Når det er sagt, så ble jeg mer og mer komfertabel med hastigheter nesten dag for dag i løpet av sesongen. På litt sikt (større unger osv) så vil jeg nok absolutt ha "bruk for" en sykkel som uanstrengt kan holde god marsjfart med full oppakning, og være komfertabel over tid osv.
Det jeg derimot ELSKER er akselerasjon! Jeg simpelthen elsker å skyte fart ut av svinger. Jeg feks elsker kvikke forbikjøringen. Jeg vil ha en sykkel som uten å "mokke" spretter fra 50-80 60-90 osv. Skjønner hva jeg mener?
Slik det ser ut nå, seiler en typisk nakensykkel opp som favoritt til å bli min neste sykkel. Drømmen vil nok være en superduke, men det blir mest et økonomisk spørsmål. Både i innkjøp og forsikring. Ellers er det et hav av sykler i "nakesegmentet". Jeg har en liten jobb foran meg i å få prøvekjørt/sittet så mange som mulig av aktuelle kandidater for å finne en som passer mitt skralle legme best

Første på lista er nok en
MT-09.
Aprilia Dorsoduro 1200 er også høyt på lista, men er litt usikker på hvor komfertabel en typ motardsykkel vil være over tid..