Onsløv's Blogg: I'm back!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått varme i håndtaka.

Legg inn av Onsløv »

Leser med vemodighet her på forumet at folket har begynt å sette inn godsakene sine til overvintring.

Jeg har ikke noen planer om å gjøre det ennå, men burde få et nytt sett dekk pålagt snart. Har tenkt litt på vinterdekk, men kjøpefingeren har ikke klikket ennå.
Ellers, var jeg en tur igår, for å treffe en ny MCsiden-ist som jeg ikke har hilst på før.

Kjørte vel å lenge på flotte tørre veier frem til møteplassen. I det fikse ankom, åpnet også himmelens sluser seg. Fulgte etter fikse hjem til ham, og der begynte vi å skru på syklene våres. Prosjekt varmehåndtak har lenge vært planlagt, men først igår kom vi igang.

Vi fikk montert ferdig på min sykkel, av den enkle grunn at jeg måtte hjem igjen. Fikk ikke en fornuftig plass til de flotte bryterene som fikse har handlet inn, så jeg brukte round rocker switchen som fulgte med.

fikse jobbet også med sin sykkel, de få sekundene jeg ikke plaget ham :D Men vi fikk ihvertfall det pent og proft opp.
Tok et mobilbilde som ikke er verdig å legge ut. Kanskje bildene til fikse er bedre.

Kom meg ihvertfall hjemover igjen, møtte på litt regn, men viktigst av alt var at håndtakene varmet fint. Var rødglødende i håndflatene og frøs på beina og skuldrene, og tripptelleren hadde kommet 85 km lenger.

Takk for et svært hyggelig garasjetreff, fikse , håndtakene virket i dag morges også :D
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått varme i håndtaka.

Legg inn av mekkern »

Men lyd av hornet ble vel borte tror jeg? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko

Legg inn av Onsløv »

Yessda, nytt år, og nye muligheter for å lufte seg på to hjul.
Har alt kjørt 89 km i år! JIHAA!...

Men nå har sykkern stått siden før påske. Nye sko er kommet på. Det ble Avon AM26 Roadrider denne gangen, i original bredde.

Tenkte på MPR3, men fant ikke på nettbutikken i min størrelse, så da ble det Avon for å teste disse, kom på 2000,- ferdig pålagt og avbalansert.

Håper jeg ikke har montert felgen helt skjev nå, jeg som er vant til kardang og ikke kjede som må strammes, regner med at jeg kjører som en krabbe, sidelengst. Men det kan jo bli et bra innslag i eftermiddagsrushen. :knegg

Har skaffet barnevakt, så første testtur blir med sambizen bakpå. Det blir i såfall hennes andre gang bakpå på denne sykkern.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått varme i håndtaka.

Legg inn av mekkern »

Onsløv skrev:Håper jeg ikke har montert felgen helt skjev nå, jeg som er vant til kardang og ikke kjede som må strammes, regner med at jeg kjører som en krabbe, sidelengst. Men det kan jo bli et bra innslag i eftermiddagsrushen. :knegg
Hvis merkene er like på begge sider har du nok ikke bommet så mye...pleier å stemme godt nok..
men greit å sjekke med en rettholdt en gang så en vet om det er nogenlunde-da holder merkene massevis.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Fikk ikke prøvd sykkern idag heller...
-2 i morres, sykkelen starta, men oljelampa ville ikke slukke.
Antar kanskje at
1: Olja ble for tykk til at pumpa klarte å suge den opp.
2: Det er for lite olje på tanken.
3: Oljepumpa gåen?

Dette blir spennende..... :-)å
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko

Legg inn av Tysnes »

Onsløv skrev:Yessda, nytt år, og nye muligheter for å lufte seg på to hjul.
Har alt kjørt 89 km i år! JIHAA!...

Men nå har sykkern stått siden før påske. Nye sko er kommet på. Det ble Avon AM26 Roadrider denne gangen, i original bredde.

Tenkte på MPR3, men fant ikke på nettbutikken i min størrelse, så da ble det Avon for å teste disse, kom på 2000,- ferdig pålagt og avbalansert.

Håper jeg ikke har montert felgen helt skjev nå, jeg som er vant til kardang og ikke kjede som må strammes, regner med at jeg kjører som en krabbe, sidelengst. Men det kan jo bli et bra innslag i eftermiddagsrushen. :knegg

Har skaffet barnevakt, så første testtur blir med sambizen bakpå. Det blir i såfall hennes andre gang bakpå på denne sykkern.
kjørte ca 12oookm med Avon am 26 på Gpz en min, funket helt fint. Har sett på nytt Am 26 bak i år.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Tysnes »

Onsløv skrev:Fikk ikke prøvd sykkern idag heller...
-2 i morres, sykkelen starta, men oljelampa ville ikke slukke.
Antar kanskje at
1: Olja ble for tykk til at pumpa klarte å suge den opp.
2: Det er for lite olje på tanken.
3: Oljepumpa gåen?

Dette blir spennende..... :-)å
Tipper på nr 2.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Intruder »

Kanskje dagen for den siste olje snart er kommet... :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Kawasaki »

Tysnes skrev:
Onsløv skrev:Fikk ikke prøvd sykkern idag heller...
-2 i morres, sykkelen starta, men oljelampa ville ikke slukke.
Antar kanskje at
1: Olja ble for tykk til at pumpa klarte å suge den opp.
2: Det er for lite olje på tanken.
3: Oljepumpa gåen?

Dette blir spennende..... :-)å
Tipper på nr 2.
Råtips fra meg: ingen av delene.

Hvor sitter trykkgiveren på den moppen?
På noen motorer så sitter den under bunnpannen,med en gummibelg på. Får det samlet seg nok drit og fuktighet der,så får du overslag,og lampa lyser selv om trykket er ok.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Slo meg ista....

Jeg har nettopp skiftet olje og filter på sykkelen, og kjørt 89 km etter det.

Sykkelen har nettopp hatt seg en sidevelt, men ble tatt fort opp igjen. Lå nede max 1 minutt. Men har stått i rett stilling siden før påske, ukjørt.
Har hatt motoren igang siden da, og kan ikke huske å ha sett den lampa før idag. Jeg noterte meg med engang idag at den ikke slukket, og regner med jeg hadde oppdaget det dersom det lyste en rød lampe i trynet på meg ved start / flytt av sykkel tidligere.

Så jeg satser igrunnen på Kawasakis forslag her...
Oljefilteret sitter helt foran på sykkelen, og pumpen er bak filteret.

Bilde

EDIT: Bilde
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Kawasaki »

Ser at giveren til oljetrykket sitter på venstre siden fremme på bunnpanna. Sjekk den,er vel bare en ledning som sitter på den.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Ja, giveren er der, nederst til venstre i bunnpanna. skrudde den ut og den kom like fort inngjen, samme resultat.
Hvordan virker denne egentlig?

Når jeg holdt ledninga til jord, lyste oljelampa, tok jeg bort ledningen, så lyste det ikke. Så ledningen er nok OK.

Enkel fix er å ta bort ledninga, så er det bare tut og kjør? :knegg
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Kawasaki »

Onsløv skrev:Hvordan virker denne egentlig?

Når jeg holdt ledninga til jord, lyste oljelampa, tok jeg bort ledningen, så lyste det ikke. Så ledningen er nok OK.
Den virker akkurat likt som når du setter ledningen til jord. Når oljetrykket er under et visst nivå,så gir giveren kontakt med jord.

Du bør få målt trykket før du gjør noe mere.Lån deg et manometer og tilkobling som passer der som giveren sitter,så får du sjekket reellt trykk.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Kjøpt ny trykkbryter, som hadde en villedende pris på 400 kr hos forhandler....

Men oljelampa lyser rødt ennå.... Får se om jeg får lånt meg et manometer.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Fikk lånt meg et manometer.
Intet oljetrykk :-(
Av med eksosrør, og ut med bunnpanna.
Overtrykksventilen virket hel, all den tid jeg ikke klarte å blåse igjennom den.
Så neste ledige skrustund får jeg vel skru ut oljepumpa......

Denne karen rekker nok ikke vårmønstringa eller 1 mai turen i år..... :sorry

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Skrudd litt mer idag...
Oljepumpa lar seg ikke skru ut uten å dele motoren og ta ut veivakslingen, jessda. Det gadd jeg ikke begynne på.
Så da var det å sjekke innenfra bunnpanna klaringene på rotorer o.l.

Alt innenfor slitegrensen.

WHAT THE F....? Frem med trykkluft og blåste igjennom alle hull jeg så, inkl oljefilteret, alt virker som om det er så det skal, dvs ingen blokkeringer eller noe.

Nå er jeg tom for ideer. :scratch

Bestilt noen pakninger og begynner å skru isammen igjen når jeg får disse.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3163
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Bosted: Høyjord

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av cheron »

Er det nå jeg skal si;... "kom hit med driten så skal vi fikse det..."??
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Du kan jo heller komme med forslag til hva jeg kan sjekke :D

Du må nå hit med caravellen, for sykkern går neppe i skiboksen ;-)
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Endelig litt mer skruing idag.

Holdt fingeren på innsuget på oljepumpa og kjinnet, kjente ingenting. Fylte olje oppi en slange som passet inn i innsuget, tjoja, så jo ut som den "søg" men var ikke sikker.
Fylte olje oppi en hermetikk boks, satt på silen, og kjinnet igjen. Der kom den ut utløpet. Satt på røret til utløpet som gikk til oljefilteret. Ja, der kom det ut oljefilteret og. Satt på oljefilteret, og jaggu kom det ut i røret som går inn i bunnpanna.

So far, so good. Så hadde jeg ikke tid til å skru mer. Fikk rensket litt gamle pakningrester, så setter på clutchpakninga en dag.
Venter på bunnpannepakninga fra CMS... rart at clutchpakninga kom før bunnpannepakninga, enda den ble bestilt noen dager før.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Bilde

Blir vel forhåpentligvis eneste gang i mitt eie den steiler sånn... :D



WONDERFUL! Hva er bedre enn å høre en motor på frieksos, spesielt uten at oljetrykklampa lyser.... HERLIGT :prop: Nesten så eg fekk lyst å sette meg oppå uten å ha pottene på, men klarte å styre meg.

Bare en time eller to igjen i garasjen, så er den nok på veien!

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Da fekk eg reparert traversen til eksosrøret som var sønderrustent med litt kreativ delelaging og sveising.
Så fekk jeg omsider på eksosanlegget.
Så var det testtur og bakbremsene hang. :scratch Etter litt synsing fant jeg ut hvorfor og fiksa det.

Så var det tid for å kjøre hjem fra mekkegarasjen hvor sykkelen har stått i forskjellige stillinger siden etter påske engang. Og rideturen var :-)å

Vel hjemme var det å drenere kjøleanlegget, satt på hageslangen og fekk spylt igjennom, så i morra blir det påfyll av kjølevæske, finne en passende mutter til en skrue og skru på undertrayet :prf

Neste uke er meldt en nedgradering av været, noe som passer meg ypperlig da jeg ikke anser 25 grader som noe kjørevær med de klærene jeg innehar.

Nå starter min sesong! Straks kjørt 100 km! :twisted

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av fikse »

Så du er kommet lenger en meg dah :vs
Sykkelen min henger fremdeles i stropper i garasjen :redface
Har ryggtrøbbel, så det blir smått med mekking for tiden. Men fikk da koblet opp relæer til lys og annet, pluss fremgaflene i aften :thumleft Så nå er det for min del å få skrudd sammen hjul og frembremser, så er det bare noen kåpedeler og slikt, så kan jeg jekke den ned og fyre opp :prf
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Kawasaki »

:-k Så hva var egentlig problemet? Du hadde null oljetrykk sier du,og så er plutselig alt iorden etter at du bare har demontert og tilbakemontert litte grann. Svenske-reparasjon :-)
Men det må ha vært en årsak. Sjekket du undersiden av silen skikkelig,og var den ren? Hva med den o-ringen som ligger mellom silen og pumpehuset,var den iorden? Sjekket du overtrykksventil for ulumskheter?

Bare nyssgjerrig.Som sagt,det må ha vært en årsak til at pumpa ikke sugde.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg-GPZ'en har fått nye sko.

Legg inn av Onsløv »

Kawasaki skrev::-k Så hva var egentlig problemet? Du hadde null oljetrykk sier du,og så er plutselig alt iorden etter at du bare har demontert og tilbakemontert litte grann. Svenske-reparasjon :-)
Men det må ha vært en årsak. Sjekket du undersiden av silen skikkelig,og var den ren? Hva med den o-ringen som ligger mellom silen og pumpehuset,var den iorden? Sjekket du overtrykksventil for ulumskheter?

Bare nyssgjerrig.Som sagt,det må ha vært en årsak til at pumpa ikke sugde.
Vet ikke hva som feilet.... Men ja, det må ha vært en årsak.

Men note bak øret til neste gang, er å skru av oljefilteret først og sjekke der om olja kommer ut der når jeg kjinner.
Silen var helt OK, Oringer o.l var OK, overtrykksventil funnet i orden, pumpa var i orden, ingenting som tyder på at det var tett i oljerør.......

Byttet ihvertfall olje fra mineral til racing (biltema) og filter fra biltema til hiflo, så får den "gamle" olja som kun er kjørt 89 km bli brukt på gressklippere og den slags.

Kjørt noen turer til og fra jobb nå. De nye dekkene er eksemplariske, oljetrykket er OK (all den tid det ikke lyser på dashen).

Kanskje jeg skulle fått målt oljetrykket nå når alt er i orden?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Onsløv's Blogg: One year update

Legg inn av Onsløv »

Hoi.
På tide å gi lyd igjen fra meg? :redface

Sykkelen er blitt brukssykkel, kjører den ofte til og fra jobb, spesielt når fruen har bilen til å kjøre unga i barnehagen.
Kjøring i -8 grader er ikke noe jeg anbefaler sterkt... =;
Ellers har sykkelen gått som en klokke siden påsken i fjor.

Bør kanskje få justert gasserene da det rykker litt av og til... Noen i Bergen som tar på seg en slik jobb? :scratch

Snart får sykkelen parkert seg i en garasje, da vi har kjøpt oss hus. Og da mener jeg parkert.
Jeg får ti minutter å gå til jobb, og må legge inn en heftig omvei om jeg skal bruke sykkelen.

Det er fortsatt litt usikkert om den blir lagt ut for salg, eller om jeg bare skal ha den til pyntegjenstand for å ta meg noen turer på kveldinga ved mulighet. Altid kjekt med is på torget med andre ryttere.

Titter nå innom her av og til, og leser de mest interessanne overskriftene.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Svar