Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Når vi allerede er inne på granater og krutt kan jeg vel legge inn noen bilder fra Kibergneset. Selv om det vel er langt fra politisk korrekt i disse tider.
Tyskerne hadde et kystfort der med 3 store kanoner, endel mindre ( 88mm ?) og luftvern. Batteriet dekket Varangerfjorden og ble bygd ut fra 1941 og helt til høsten 1944.
Da den sovjetiske hæren rykket inn i Østfinnmark, fikk tyskerne det så travelt med å trekke seg tilbake at de ikke rakk å ødelegge stillingene. De store kanonene ble enten ødelagt eller demontert, og de mindre kanonene ble fjernet.
Brakkene ble brent, men ikke fiskeværet. Typisk tysk luftvernstilling som fantes over alt i Europa.
Maskingeværbunker, stativet står enda på plass bakom skyteskåret.
Granathylser, sansynligvis 88mm som var tyskernes mest brukte kaliber, fantes både i stridsvogner, som slept kanon og fastmontert på
f eks jernbanevogner.
Mannskapsbunker. Det var russefanger som gjorde grovarbeidet. jeg vet ikke hvor mange som omkom her.
Fundament til en av de store kanonene.
Ildlederbunkeren, på folkemunne blir den kalt høydemåleren.
Innvendig i den samme bunkeren. Noen av ståldørene henger enda på hengslene, det henger enda køyer på veggene i enkelte bunkere. Her stod radaren. Tyskerne var heldigvis langt etter de allierte i utviklingen av radar. Det var ingen barn som ble drept som følge av krigshandlinger i Kiberg. Men ei tre år gammel jente omkom i en husbrann.
Kiberg og kibergnesset ble bombet av sovjetiske fly flere ganger.
Tyskerne hadde et kystfort der med 3 store kanoner, endel mindre ( 88mm ?) og luftvern. Batteriet dekket Varangerfjorden og ble bygd ut fra 1941 og helt til høsten 1944.
Da den sovjetiske hæren rykket inn i Østfinnmark, fikk tyskerne det så travelt med å trekke seg tilbake at de ikke rakk å ødelegge stillingene. De store kanonene ble enten ødelagt eller demontert, og de mindre kanonene ble fjernet.
Brakkene ble brent, men ikke fiskeværet. Typisk tysk luftvernstilling som fantes over alt i Europa.
Maskingeværbunker, stativet står enda på plass bakom skyteskåret.
Granathylser, sansynligvis 88mm som var tyskernes mest brukte kaliber, fantes både i stridsvogner, som slept kanon og fastmontert på
f eks jernbanevogner.
Mannskapsbunker. Det var russefanger som gjorde grovarbeidet. jeg vet ikke hvor mange som omkom her.
Fundament til en av de store kanonene.
Ildlederbunkeren, på folkemunne blir den kalt høydemåleren.
Innvendig i den samme bunkeren. Noen av ståldørene henger enda på hengslene, det henger enda køyer på veggene i enkelte bunkere. Her stod radaren. Tyskerne var heldigvis langt etter de allierte i utviklingen av radar. Det var ingen barn som ble drept som følge av krigshandlinger i Kiberg. Men ei tre år gammel jente omkom i en husbrann.
Kiberg og kibergnesset ble bombet av sovjetiske fly flere ganger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Etter to dager i Kiberg var det på tide å starte på hjemturen. Onsdag for ei uke siden var det meldt store nedbørsmengder og flomfare i hele fylket, så jeg var ganske spent tirsdagskvelden før jeg la meg.
Det var trivelig å besøke onkel, men med massedrapet på Utøya og bomba i Oslo lørdagen før jeg dro, ble hele turen ganske surrealistisk.
Stadige nyhetssendinger blanda med barndomsminner og nye inntrykk fra stedet i ei eneste mølje.
Starta som planlagt hjem onsdag morgen. Det hadde regna om natta og inn til Vadsø var veien våt. Men så ble det sol og varmere. Og varmere. På hele hjemturen fikk jeg to små regnskurer. Hadde starta dagen med ullgenser, men den måtte vekk etter etpar timer.
Da jeg kom hjem sent på ettermiddagen var det enda over 20 grader hjemme. Det er slett ikke hver sommer man kan krysse nesten hele fylket i sånt vær !
På hjemtur. Yttre Varangerfjord og Barentshavet i bakgrunnen. Fremdeles litt grått.
Sørlandet ? Nei, Porsangerfjorden litt vest for Lakselv.
Et bilde til fra porsanger. Kistrand.
Sennaland på vidda langs E6 mellom Skaidi og Alta.
Det var en flott tur både østover og hjem igjen. Jeg virker muligens som en stor egoist, men det var kjempegodt å få en terrorfri dag på hjemturen. Bare kjøre i min egen verden og med mine egne tanker.
Sykkelen fungerte utmerket på hele turen. Kåpa ser ikke ut til å ta av mye for vinden men jeg oppdaget at den faktisk tar av for
"sjokkbølgen" etter trailere og busser. Bra !
På tur østover merket jeg at styret ville "flagre" litt i enkelte svinger. Trodde først at det var noe galt med sykkelen, men skjønte etterhvert at det var høvelstripene i asfalten som laga "flagringen".
Det blir vel ikke flere langturer i år, men neste år er det Norgestreff i Lofoten.... Gjett hvem som har tenkt seg dit ?
Det var trivelig å besøke onkel, men med massedrapet på Utøya og bomba i Oslo lørdagen før jeg dro, ble hele turen ganske surrealistisk.
Stadige nyhetssendinger blanda med barndomsminner og nye inntrykk fra stedet i ei eneste mølje.
Starta som planlagt hjem onsdag morgen. Det hadde regna om natta og inn til Vadsø var veien våt. Men så ble det sol og varmere. Og varmere. På hele hjemturen fikk jeg to små regnskurer. Hadde starta dagen med ullgenser, men den måtte vekk etter etpar timer.
Da jeg kom hjem sent på ettermiddagen var det enda over 20 grader hjemme. Det er slett ikke hver sommer man kan krysse nesten hele fylket i sånt vær !
På hjemtur. Yttre Varangerfjord og Barentshavet i bakgrunnen. Fremdeles litt grått.
Sørlandet ? Nei, Porsangerfjorden litt vest for Lakselv.
Et bilde til fra porsanger. Kistrand.
Sennaland på vidda langs E6 mellom Skaidi og Alta.
Det var en flott tur både østover og hjem igjen. Jeg virker muligens som en stor egoist, men det var kjempegodt å få en terrorfri dag på hjemturen. Bare kjøre i min egen verden og med mine egne tanker.
Sykkelen fungerte utmerket på hele turen. Kåpa ser ikke ut til å ta av mye for vinden men jeg oppdaget at den faktisk tar av for
"sjokkbølgen" etter trailere og busser. Bra !
På tur østover merket jeg at styret ville "flagre" litt i enkelte svinger. Trodde først at det var noe galt med sykkelen, men skjønte etterhvert at det var høvelstripene i asfalten som laga "flagringen".
Det blir vel ikke flere langturer i år, men neste år er det Norgestreff i Lofoten.... Gjett hvem som har tenkt seg dit ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Det bildet fra Kistrand, da du knipset det stod du ca 100 m fra hytta mi, med ryggen til.
Til slutt sa Jompa:
"...men neste år er det Norgestreff i Lofoten.... Gjett hvem som har tenkt seg dit ?"
me, my self, and I
Til slutt sa Jompa:
"...men neste år er det Norgestreff i Lofoten.... Gjett hvem som har tenkt seg dit ?"
me, my self, and I
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Skal se etter deg neste gang Æ kjøre forbi, ka slags farge e hytta ?jhn skrev:Det bildet fra Kistrand, da du knipset det stod du ca 100 m fra hytta mi, med ryggen til.
Til slutt sa Jompa:
"...men neste år er det Norgestreff i Lofoten.... Gjett hvem som har tenkt seg dit ?"
me, my self, and I
Og så treffes vi vel muligens i Lofoten ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Flott reportasje og fine bilder fra Finnmark Jompa
Det er noe av det beste med forumet syns jeg, at vi deler bilder fra våre turer, det er virkelig til stor inspirasjon for fremtidige mc-turer land og strand rundt!

Det er noe av det beste med forumet syns jeg, at vi deler bilder fra våre turer, det er virkelig til stor inspirasjon for fremtidige mc-turer land og strand rundt!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Kan ikke si meg mer enig!ArcticTiger skrev:Flott reportasje og fine bilder fra Finnmark Jompa![]()
Det er noe av det beste med forumet syns jeg, at vi deler bilder fra våre turer, det er virkelig til stor inspirasjon for fremtidige mc-turer land og strand rundt!

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Helt enig.
Kjekt å få sett bilder fra andres turer.
Hadde jeg bare vært litt flinkere å stoppe for å ta bilder selv.](./images/smilies/grrr.gif)
Kjekt å få sett bilder fra andres turer.

Hadde jeg bare vært litt flinkere å stoppe for å ta bilder selv.
](./images/smilies/grrr.gif)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Ja, det må du gjøre. "hytta" e en gul tidlig 70 talls enebolig, 50 m fra veien Regner med vi treffes i Lofoten ja. Kanskje på veien på turen nedover?Jompa skrev:Skal se etter deg neste gang Æ kjøre forbi, ka slags farge e hytta ?jhn skrev:Det bildet fra Kistrand, da du knipset det stod du ca 100 m fra hytta mi, med ryggen til.
Til slutt sa Jompa:
"...men neste år er det Norgestreff i Lofoten.... Gjett hvem som har tenkt seg dit ?"
me, my self, and I
Og så treffes vi vel muligens i Lofoten ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Har dere slutta å kjøre sykkel der oppe for i år, eller, siden dere ikke regner med å treffes før til neste år 

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Nei, men flere langturer blir det nok ikke på meg.ArcticTiger skrev:Har dere slutta å kjøre sykkel der oppe for i år, eller, siden dere ikke regner med å treffes før til neste år
Utover høsten blir det flere "cruisinger" til Statoilbenken og småturer rundt omkring Alta. Har tenkt meg en tur til Kåfjord i Alta for å ta noen bilder litt utpå høsten.
Der var det engang ei stor kobbergruve og så lå slagskipet Tirpitz i fjorden i flere år. Det er laget et privat museum i Kåfjord som heter
Tirpitz museum. Det er absolutt verdt et besøk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Nei, har jo ikke det. Har egentlig en plan om ei langhelg til Tromsø før skolestart, men det kan bli knapt med tid, skal jo på hytta også med familien.ArcticTiger skrev:Har dere slutta å kjøre sykkel der oppe for i år, eller, siden dere ikke regner med å treffes før til neste år
Årets sesong blei litt ødelagt, har vært en mnd på sjøen fra skolen sluttet den 24.6, men har den siste uka kjørt litt rundt omkring i Troms og i nord Finnland, det var for så vidt en fin tur, men e langt i fra fornøyd med det
Håper på å komme sterkere tilbake neste år
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Takk for reportasje og bilder,vel hjem og ha det bra fortsatt...!



Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, le tour de Finnmark
Det har blitt lite mc de siste dagan.
Vi har både vært på hyttetur, multebærtur, fiska i Altaelva og vært på rypetelling.
Ok, Æ fiska ikke i elva, har aldri vært interresert i fluefiske før og det va 3 som fiska på døgnet.
Så min jobb ble å passe bålet. Det ble tilsammen 6 grills og 4 ørret.
Her er noen bilder, først ett fra Altaelva Vi hadde besøk fra Trøndelag, en ivrig sportsfisker som hadde med broren og faren til vår tispe, "familiebilde" av hundene.
Vår hund, Raja til venstre i bildet.
Solnedgang ved Kautokeino. Da vi var på rypetelling bodde vi hos Madam Bongo. Madamen sjøl er død for noen år siden, det er sønnen som driver campingen nå.
Bare lavvostengene igjen av storlavvoen der madam Bongo serverte biidos til hele
busslaster av turister.
Etpar tyske fotturister hadde fått seg en egen tamrein som hadde fulgt etter dem fra Kautokeino. Den holdt seg rundt hytta etpar dager
og spiste av handa. Her prate fruen i mobilen mens Rudolf venter tålmodig.
Vi var på rypetelling både lørdag og søndag. man går den samme ruta år etter år og noterer alle fuglene man ser.
På den måten får man en viss peiling på utviklinga av rypebestanden.
Æ har gjort mye den her ferien, og har enda ei uke igjen. Hvis været e fint i morra kveld, SKAL Æ kjøre en tur på sykkeln.
Vi har både vært på hyttetur, multebærtur, fiska i Altaelva og vært på rypetelling.
Ok, Æ fiska ikke i elva, har aldri vært interresert i fluefiske før og det va 3 som fiska på døgnet.
Så min jobb ble å passe bålet. Det ble tilsammen 6 grills og 4 ørret.
Her er noen bilder, først ett fra Altaelva Vi hadde besøk fra Trøndelag, en ivrig sportsfisker som hadde med broren og faren til vår tispe, "familiebilde" av hundene.
Vår hund, Raja til venstre i bildet.
Solnedgang ved Kautokeino. Da vi var på rypetelling bodde vi hos Madam Bongo. Madamen sjøl er død for noen år siden, det er sønnen som driver campingen nå.
Bare lavvostengene igjen av storlavvoen der madam Bongo serverte biidos til hele
busslaster av turister.
Etpar tyske fotturister hadde fått seg en egen tamrein som hadde fulgt etter dem fra Kautokeino. Den holdt seg rundt hytta etpar dager
og spiste av handa. Her prate fruen i mobilen mens Rudolf venter tålmodig.
Vi var på rypetelling både lørdag og søndag. man går den samme ruta år etter år og noterer alle fuglene man ser.
På den måten får man en viss peiling på utviklinga av rypebestanden.
Æ har gjort mye den her ferien, og har enda ei uke igjen. Hvis været e fint i morra kveld, SKAL Æ kjøre en tur på sykkeln.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles





Takk for fin beretning,Jompa........og kom med mer..

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Takk, takk, Intruder.
I går kveld kjørte Æ en liten tur, først den ene veien og sjekka forholdene. Så tilbake for å lokke frem ørlite grann adrenalin.
Etterpå blei det obligatorisk pause på Statoilbenken. Faktisk i over en time. M a o en bra kveld.
Idag va Æ å kjøpte nye dekk til bilen, fruen og Æ skal ta en liten tur til Sverige på besøk til svigerbrodern m / fam i morra. Ho har ymta frempå om en liten tur innom IKEA også. Får se kor liten den turen blir. Æ har gitt beskjed om at det e uaktuelt å legge ned baksetet på hjemturen.
Og i går oppdaga Æ korden på det ene fordekket. Det e da faen så rart at produsenten måtte legge korden så langt ute i gummien ?
Nå, dekket va gått ut på dato forlengst, sku vel ha vært skifta allerede i vår.
På verkstedet fikk æ beskjed om at den ene felgen va full av grease inni. Sprukken drivleddsamansjett. Ny " universal" mansjett med limt skjøt er kjøpt inn. Må bare få ut fingern og få bilen jekka opp, så blir det mekking.
Æ har en naturlig skepsis til "universale" bildeler. Som oftest passer de ikke skikkelig til noen biler.
Han som solgte mansjetten, påsto ihvertfall at den skulle holde lenge, hvis Æ bare va nøye med liminga.
I går kveld kjørte Æ en liten tur, først den ene veien og sjekka forholdene. Så tilbake for å lokke frem ørlite grann adrenalin.
Etterpå blei det obligatorisk pause på Statoilbenken. Faktisk i over en time. M a o en bra kveld.
Idag va Æ å kjøpte nye dekk til bilen, fruen og Æ skal ta en liten tur til Sverige på besøk til svigerbrodern m / fam i morra. Ho har ymta frempå om en liten tur innom IKEA også. Får se kor liten den turen blir. Æ har gitt beskjed om at det e uaktuelt å legge ned baksetet på hjemturen.
Og i går oppdaga Æ korden på det ene fordekket. Det e da faen så rart at produsenten måtte legge korden så langt ute i gummien ?
Nå, dekket va gått ut på dato forlengst, sku vel ha vært skifta allerede i vår.
På verkstedet fikk æ beskjed om at den ene felgen va full av grease inni. Sprukken drivleddsamansjett. Ny " universal" mansjett med limt skjøt er kjøpt inn. Må bare få ut fingern og få bilen jekka opp, så blir det mekking.
Æ har en naturlig skepsis til "universale" bildeler. Som oftest passer de ikke skikkelig til noen biler.
Han som solgte mansjetten, påsto ihvertfall at den skulle holde lenge, hvis Æ bare va nøye med liminga.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Hva slags lim skal man lime mansjetten med?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Et eller annet slags lynlim, det fulgte med i pakken.Kjellrf skrev:Hva slags lim skal man lime mansjetten med?
mansjetten er på plass, passet ikke helt 100%, litt for vid rundt stikkakselen, måtte jukse med vulketape.
Får bare håpe at det holder ei stund. Men, som Æ skrev: Skeptisk

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Jeg har lima mange o-ringer, der brukes Loctite 406. Er man nøye, så er det ikke i limskjøten o-ringen ryker, hvis du drar i den.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
I dag har Æ vært innom hytta til jhn. Va på jobb i Porsanger og så at det va folk på "hytta" da Æ va på hjemtur.
Mopeden hans stod utfor veggen, plenen va nyklipt, ytterdøra åpen,..........men ingen hjemme.
Vel, Æ regna med at de kanskje va en snartur på Samvirkelaget og venta en halv time. Da ingen dukka opp, kjørte Æ videre.
Det kommer nok nye muligheter.
I kveld kjørte Æ en kort tur på sykkeln og satt i to tima å skravla på benken ved Statoil
Det e balsam for sjelen og bare sitte sånn å prate med kjente og ukjente om alt og ingenting.
Mopeden hans stod utfor veggen, plenen va nyklipt, ytterdøra åpen,..........men ingen hjemme.
Vel, Æ regna med at de kanskje va en snartur på Samvirkelaget og venta en halv time. Da ingen dukka opp, kjørte Æ videre.
Det kommer nok nye muligheter.
I kveld kjørte Æ en kort tur på sykkeln og satt i to tima å skravla på benken ved Statoil


Det e balsam for sjelen og bare sitte sånn å prate med kjente og ukjente om alt og ingenting.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Om du gjør en snartur ned hit,treffer du garantert en gjeng skravlesjuke på
Skibladnerbrygga.
Og Old Bikers har klubbhus oppi byen,kommer du får du finne adressen på nettet..

Skibladnerbrygga.

Og Old Bikers har klubbhus oppi byen,kommer du får du finne adressen på nettet..


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Æ e ikke såå pratesyk, og det blir for langt for en svipptur.Intruder skrev:Om du gjør en snartur ned hit,treffer du garantert en gjeng skravlesjuke på
Skibladnerbrygga.![]()
Og Old Bikers har klubbhus oppi byen,kommer du får du finne adressen på nettet..![]()
Dessuten klage kjerringa over at Æ prate for lite med ho.



De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Fortell kjærringa at problemet ikke er at du snakker for lite til henne,nei problemet er vel heller at vi stakkars MC-ereJompa skrev:Æ e ikke såå pratesyk, og det blir for langt for en svipptur.Intruder skrev:Om du gjør en snartur ned hit,treffer du garantert en gjeng skravlesjuke på
Skibladnerbrygga.![]()
Og Old Bikers har klubbhus oppi byen,kommer du får du finne adressen på nettet..![]()
Dessuten klage kjerringa over at Æ prate for lite med ho.![]()
og at Æ aldri høre ordendtlig etter.
aldri slipper til....

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue..

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
I kveld har jeg vært i Kåfjord, en liten fjord i Altafjorden. skulle ta noen fine bilder i solnedgang, men sola var desverre raskere enn meg, så den var bakom fjellene før jeg kom frem til plassen. Bildene ble ikke helt som planlagt, men jeg tar sjansen på å legge dem inn uansett.
Kåfjord er et sted som renner over av lokalhistorie. Kobberverket var i drift fra 1826- 1909. Det var Nordnorges største arbeidsplass en periode, og Kåfjord hadde flere innbyggere enn resten av Finnmark til sammen. Det var på det meste over 2000 ansatte i gruvene og resten av anlegget. De hadde tøffe arbeidsforhold, for ca 1400 døde i arbeidsulykker i de årene verket var i drift.
Nå er det bare rester igjen av verket, gruvegangene, noen grunnmurer og slagghaugene. Det tyske slagskipet Tirpitz hadde base i Kåfjord (en av flere baser). Skipet ble angrepet av engelske fly flere ganger, og av miniubåter.
Miniubåtangrepet sørget for at skipet ikke ble kampdyktig mer under resten av krigen.
Her er ett bilde av fjorden, Tirpitz hadde først ankringsplass til høyre i bildet, og ble flyttet til rett under fjellet til venstre etter ett av de første flyangrepene. Her er Tirpitz i Kåfjord. Slagskipet Scharhorst lå også i Altafjorden, i Langfjord. Det er skrevet mange bøker om slagskipet, Alf R jacobsens bøker om Tirpitz og Scharhorst anbefales. Han skriver ikke bare om kampene, men også om dagliglivet under krigen, både ombord og på land. Og om enkeltpersoner på begge sider.
Den eneste bygninga som stod igjen i Kåfjord etter krigen, var kirka. Monumentet på framsida heter Rallarfamilien og ble reist i 2004. Etter turen til Kåfjord, kjørte jeg til østsida av Altafjorden. Her er en klassisk "elg i solnedgang" Selv om de beste syklene ble laget på 80-tallet må jeg inrømme at de har elendig lys. det ble mørkt før jeg var hjemme og det var som å ha et telys i framløkta. Det er forresten fullt av lemen langs veiene. De fleste man ser på veien er skinnflate. Her er en som har vært heldig: Til slutt et stemningsbilde fra benken ved Statoil. Jeg var den eneste som var ute å kjørte, så det blei ikke rare stemninga. Satt ei stund og tok en røyk alene. Som du ser har askebegeret kapasitet til mange.
Kåfjord er et sted som renner over av lokalhistorie. Kobberverket var i drift fra 1826- 1909. Det var Nordnorges største arbeidsplass en periode, og Kåfjord hadde flere innbyggere enn resten av Finnmark til sammen. Det var på det meste over 2000 ansatte i gruvene og resten av anlegget. De hadde tøffe arbeidsforhold, for ca 1400 døde i arbeidsulykker i de årene verket var i drift.
Nå er det bare rester igjen av verket, gruvegangene, noen grunnmurer og slagghaugene. Det tyske slagskipet Tirpitz hadde base i Kåfjord (en av flere baser). Skipet ble angrepet av engelske fly flere ganger, og av miniubåter.
Miniubåtangrepet sørget for at skipet ikke ble kampdyktig mer under resten av krigen.
Her er ett bilde av fjorden, Tirpitz hadde først ankringsplass til høyre i bildet, og ble flyttet til rett under fjellet til venstre etter ett av de første flyangrepene. Her er Tirpitz i Kåfjord. Slagskipet Scharhorst lå også i Altafjorden, i Langfjord. Det er skrevet mange bøker om slagskipet, Alf R jacobsens bøker om Tirpitz og Scharhorst anbefales. Han skriver ikke bare om kampene, men også om dagliglivet under krigen, både ombord og på land. Og om enkeltpersoner på begge sider.
Den eneste bygninga som stod igjen i Kåfjord etter krigen, var kirka. Monumentet på framsida heter Rallarfamilien og ble reist i 2004. Etter turen til Kåfjord, kjørte jeg til østsida av Altafjorden. Her er en klassisk "elg i solnedgang" Selv om de beste syklene ble laget på 80-tallet må jeg inrømme at de har elendig lys. det ble mørkt før jeg var hjemme og det var som å ha et telys i framløkta. Det er forresten fullt av lemen langs veiene. De fleste man ser på veien er skinnflate. Her er en som har vært heldig: Til slutt et stemningsbilde fra benken ved Statoil. Jeg var den eneste som var ute å kjørte, så det blei ikke rare stemninga. Satt ei stund og tok en røyk alene. Som du ser har askebegeret kapasitet til mange.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Flotte bilder med tekst,likte bilde av "elgen" 

For livets glade gutter går solen aldri ned.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Flott Jompa
Jeg må ta meg en tur nordover, det blir neste sommer 

