Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Appropos pakninger og lekkasjer, noen som har erfaring med Lekk Vekk?
(https://www.ojtorheim.no/products/qmi-o ... per-250-ml)
Jeg laster om dette "vidunder-middelet " i et blad. Dette skal kunne tette eventuelle lekkasjer i motorene.
8-)
(https://www.ojtorheim.no/products/qmi-o ... per-250-ml)
Jeg laster om dette "vidunder-middelet " i et blad. Dette skal kunne tette eventuelle lekkasjer i motorene.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Nei, brukte kun den originale papirpakninga. Ble tett og fint, og det har ikke kommet ut så mye som en dråpe olje. :-)Jompa skrev: 31 des 2019, 11:52 Bruker du pakningssement på pakninga til registerdekslet ?
Jeg har ny pakning og har sett etter i manualen uten å finne noe annet enn moment og rekkefølge på skruene som holder dekslet.
Husk å dra til med anbefalt moment, og ikke'no mer, ellers blir det et h¤#¤ å løsne skruene neste gang.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Virker nok noen steder, spørs hva som er problemet. Virker nok ikke på skadede pakninger.Grendel skrev: 02 jan 2020, 10:13 Appropos pakninger og lekkasjer, noen som har erfaring med Lekk Vekk?
(https://www.ojtorheim.no/products/qmi-o ... per-250-ml)
Jeg laster om dette "vidunder-middelet " i et blad. Dette skal kunne tette eventuelle lekkasjer i motorene.
8-)
Har brukt Omega 917 som er tilsvarende, fungerte bra på servostyring jeg prøvde på. Fikk også litt mjukere fjæring da jeg brukte det i hydraulikkolja på en Citröen jeg hadde.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Lekk vekk skal iflg reklamen myke opp hårde gummipakninger og da tenker jeg umiddelbart simringer.
På o-ringer har den nok liten effekt, pga at o-ringer gjerne krymper både i tykkelse og diameter når de blir harde.
På o-ringer har den nok liten effekt, pga at o-ringer gjerne krymper både i tykkelse og diameter når de blir harde.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
I går kom hjelmen jeg bestilte fra FCmoto.
Sendt den 28. desember, ferdig tollbehandla og videresendt den 31.
8 dager fra Oslo til Alta syns jeg er drøyt, men det spiller forsåvidt ingen rolle.
Jeg trenger den ikke på ei stund enda.
Hjelmen passet akkurat og sitter perfekt og veier 1 kg +- 50 gram, det skal bli artig å få prøvd den på veien.
I kveld har jeg gjort eksosrøret klart til sveising, det ble tre hull og bore.
Sykkelen er jekka opp for olje og filterbytte.
Jeg hadde tenkt å bytte olje på gearkassa og primærkjede og clutch også, men da jeg peila nivået på kassa var oljen like pen og gyldengul som den må ha vært da den ble fylt på. Så det blir utsatt minst ett år.
Motorolje er kjøpt inn, 20/ 50 mineralolje. Det går 3,7 liter av den på motor og oljetank, og hvis jeg åpner tappepluggen i morra kveld er sikkert alt rent ut til lørdag.
Sendt den 28. desember, ferdig tollbehandla og videresendt den 31.
8 dager fra Oslo til Alta syns jeg er drøyt, men det spiller forsåvidt ingen rolle.
Jeg trenger den ikke på ei stund enda.
Hjelmen passet akkurat og sitter perfekt og veier 1 kg +- 50 gram, det skal bli artig å få prøvd den på veien.
I kveld har jeg gjort eksosrøret klart til sveising, det ble tre hull og bore.
Sykkelen er jekka opp for olje og filterbytte.
Jeg hadde tenkt å bytte olje på gearkassa og primærkjede og clutch også, men da jeg peila nivået på kassa var oljen like pen og gyldengul som den må ha vært da den ble fylt på. Så det blir utsatt minst ett år.
Motorolje er kjøpt inn, 20/ 50 mineralolje. Det går 3,7 liter av den på motor og oljetank, og hvis jeg åpner tappepluggen i morra kveld er sikkert alt rent ut til lørdag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
I går, lørdag, hadde jeg en seriøs plan om å få på plass eksosanlegget.
Nye pakninger var kjøpt inn, den knekte støttebraketten laget ny og alt var bare fryd og glede. Pink Floyd på stereoen også...….
Det første jeg gjorde, var å sjekke om braketten passet, det var litt vanskelig å få målt skikkelig bakom motoren, men jeg hadde truffet med lengden på delen. Som jeg for øvrig laga av 30x30 vinkel på jobb fredag da det ble litt "dødtid".
Sannheten er vel mer at jeg lurte meg unna fredagsryddinga på verkstedet.
Å fjerne de gamle eksospakningene gikk greit, men da den første av de nye skulle på plass presterte jeg å ødelegge den.
Så i stedet for å montere anlegget ble det en time med "trøstegnikking" på lyddemperne.
Nye pakninger er bestilt, sammen med to tennplugger og to ventilasjonsslanger mellom topper og luftfilteret.
Braketten skal lakkes med varmebestandig lakk.
Da jeg lette etter en høvelig skrue og mutter fant jeg disse, i rustfritt til og med.
Nye pakninger var kjøpt inn, den knekte støttebraketten laget ny og alt var bare fryd og glede. Pink Floyd på stereoen også...….
Det første jeg gjorde, var å sjekke om braketten passet, det var litt vanskelig å få målt skikkelig bakom motoren, men jeg hadde truffet med lengden på delen. Som jeg for øvrig laga av 30x30 vinkel på jobb fredag da det ble litt "dødtid".
Sannheten er vel mer at jeg lurte meg unna fredagsryddinga på verkstedet.
Å fjerne de gamle eksospakningene gikk greit, men da den første av de nye skulle på plass presterte jeg å ødelegge den.
Så i stedet for å montere anlegget ble det en time med "trøstegnikking" på lyddemperne.
Nye pakninger er bestilt, sammen med to tennplugger og to ventilasjonsslanger mellom topper og luftfilteret.
Braketten skal lakkes med varmebestandig lakk.
Da jeg lette etter en høvelig skrue og mutter fant jeg disse, i rustfritt til og med.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Delene kom etter ti dager fra Bikes i Trondheim.
Jeg velger å tro at uvær og stengte veier har det meste av skylda for at det tok såpass lang tid.
Besrilte like godt olje til gearkassa og primæroverføring/clutch med det samme.
Å tappe ut kald gearolje med ei trakt du må sitte å holde er mildt sagt en tålmodighetsprøve.
Det tok over ett kvarter å få ut 0,7 liter olje.
Den nye oljen gikk det fortere med, den hadde stått oppå fyrkjelen over natta.
Etter å ha bytta olje, til sammen 5,2 liter med motoroljen som ble bytta for ei stund siden, var det å fortsette med eksosanlegget.
Rørene gikk greit på plass, både vinkler og pasninger mellom rørene er nøyaktige og fine så man slipper å bryte på dem.
Men da eksosflensene skulle strammes med momentnøkkel måtte jeg bare gi opp.
Den øverste/ytterste mutteren på hver av flensene gikk greit, de to siste var det umulig å komme til med momentnøkkelen.
Så det ble til å bruke fastnøkkel og stramme på gefuelen.
Her er eksosanrørene på plass, mangler enda varmeskjoldene.
Grenrøret som er sveist.
Sveisen ble forferdelig ujevn i overflata, hvorfor vet jeg ikke, men i hvertfall tett.
Og røret som går over til venstre side ble veldig stødig og kompakt etter sveisinga og med ny støttebrakett på plass.
Å bruke rustfri skrue viste seg å ikke være særlig smart da jeg mista den ned og skruen selvsagt ble liggende under startmotoren.
Jeg oppdaga hvor lite smart jeg hadde vært da jeg skulle fiske den frem med magnetstav.
Måtte bare finne en strengbit og pirke skruen frem til jeg rakk den med nebbtanga. Brukte vel minst en havtime på det.
Jeg velger å tro at uvær og stengte veier har det meste av skylda for at det tok såpass lang tid.
Besrilte like godt olje til gearkassa og primæroverføring/clutch med det samme.
Å tappe ut kald gearolje med ei trakt du må sitte å holde er mildt sagt en tålmodighetsprøve.
Det tok over ett kvarter å få ut 0,7 liter olje.
Den nye oljen gikk det fortere med, den hadde stått oppå fyrkjelen over natta.
Etter å ha bytta olje, til sammen 5,2 liter med motoroljen som ble bytta for ei stund siden, var det å fortsette med eksosanlegget.
Rørene gikk greit på plass, både vinkler og pasninger mellom rørene er nøyaktige og fine så man slipper å bryte på dem.
Men da eksosflensene skulle strammes med momentnøkkel måtte jeg bare gi opp.
Den øverste/ytterste mutteren på hver av flensene gikk greit, de to siste var det umulig å komme til med momentnøkkelen.
Så det ble til å bruke fastnøkkel og stramme på gefuelen.
Her er eksosanrørene på plass, mangler enda varmeskjoldene.
Grenrøret som er sveist.
Sveisen ble forferdelig ujevn i overflata, hvorfor vet jeg ikke, men i hvertfall tett.
Og røret som går over til venstre side ble veldig stødig og kompakt etter sveisinga og med ny støttebrakett på plass.
Å bruke rustfri skrue viste seg å ikke være særlig smart da jeg mista den ned og skruen selvsagt ble liggende under startmotoren.
Jeg oppdaga hvor lite smart jeg hadde vært da jeg skulle fiske den frem med magnetstav.
Måtte bare finne en strengbit og pirke skruen frem til jeg rakk den med nebbtanga. Brukte vel minst en havtime på det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Jeg skal la være å skrive et langt innlegg som handler om å bytte plugger, kan ikke tro at det interesserer så veldig mange.
På HD er pluggbytte verdens enkleste sak også, kun to plugger som er plassert sånn at man skrur dem løs og setter inn nye uten å demontere noe som helst annet.
Det samme gjelder oljefilter og luftfilter også, bortsett fra at det ikke er nødvendig å bytte luftfilteret. Vask og sett på plass igjen.
Jeg begynner å se slutten på "vinterservicen".
Ikke at det haster, vi har allerede over en meter med sne og mars bruker å være måneden med mest snevær.
For to helger siden fant jeg på å måke av hustaket. Like godt å gjøre det før det blir for mye sne på taket.
Fredagskvelden hadde vært litt i overkant fuktig, så da jeg klatra opp stigen lørdag formiddag og måka noen få spadetak kjente jeg at formen slett ikke var stigende. Ikke var det særlig trivelig i høyden heller, selv ikke med fallsikringssele.
Så arbeidet ble utsatt til søndag. Da mora mi kom på formiddagsbesøk måtte ho selvsagt kommentere at jeg jobba på søndagen.
Ho fikk til svar at æ var nærmere himmelen oppå taket enn i stua.
Utsikt fra taket.
Denne uka ble det spandert nye dekk på sykkelen. Dunlop D402 foran og bak.
Mc—jekken fra Biltema gjør det enkelt å ta hjulene av og på igjen. Skru løs calipere, ut med hjulbolt og heis sykkelen pent opp.
Enkelt når hjulene skal på igjen, bare å senke sykkelen pent og forsiktig.
Resten av eksosanlegget er på plass, så nå gjenstår bare litt småplukk og et lite oppkok av batteriet før stretchlakenet kan trekkes over.
På HD er pluggbytte verdens enkleste sak også, kun to plugger som er plassert sånn at man skrur dem løs og setter inn nye uten å demontere noe som helst annet.
Det samme gjelder oljefilter og luftfilter også, bortsett fra at det ikke er nødvendig å bytte luftfilteret. Vask og sett på plass igjen.
Jeg begynner å se slutten på "vinterservicen".
Ikke at det haster, vi har allerede over en meter med sne og mars bruker å være måneden med mest snevær.
For to helger siden fant jeg på å måke av hustaket. Like godt å gjøre det før det blir for mye sne på taket.
Fredagskvelden hadde vært litt i overkant fuktig, så da jeg klatra opp stigen lørdag formiddag og måka noen få spadetak kjente jeg at formen slett ikke var stigende. Ikke var det særlig trivelig i høyden heller, selv ikke med fallsikringssele.
Så arbeidet ble utsatt til søndag. Da mora mi kom på formiddagsbesøk måtte ho selvsagt kommentere at jeg jobba på søndagen.
Ho fikk til svar at æ var nærmere himmelen oppå taket enn i stua.
Utsikt fra taket.
Denne uka ble det spandert nye dekk på sykkelen. Dunlop D402 foran og bak.
Mc—jekken fra Biltema gjør det enkelt å ta hjulene av og på igjen. Skru løs calipere, ut med hjulbolt og heis sykkelen pent opp.
Enkelt når hjulene skal på igjen, bare å senke sykkelen pent og forsiktig.
Resten av eksosanlegget er på plass, så nå gjenstår bare litt småplukk og et lite oppkok av batteriet før stretchlakenet kan trekkes over.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Fint å ha litt vedlikehold i garasjen når det er full vinter ute, tror ikke Harlyen din skal klage mye på oppfølgingen fra eier
Ser dere har mer snø i vest enn vi har i øst. Våknet opp til minus 27 i dag, sesongstart for mc-kjøring blir nok neppe i neste uke.

- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Uten å strø salt i såret... men så langt har jeg opplevd tilsammen tre dager med med litt hvite veier. Ellers har jeg vert skpnet for all snø her i Fredrikstad og vi har faktisk ikke hatt så mange minusgrader heller.
Lenge leve den globale oppvarmingen
Lenge leve den globale oppvarmingen

Re: Jompa, en mann i 50-årene
Dog er det minus 3 og iskald nordøst i Fredrikstad akkurat NUHBjerknez skrev: 26 feb 2020, 07:23 Uten å strø salt i såret... men så langt har jeg opplevd tilsammen tre dager med med litt hvite veier. Ellers har jeg vert skpnet for all snø her i Fredrikstad og vi har faktisk ikke hatt så mange minusgrader heller.
Lenge leve den globale oppvarmingen![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Minus 3????TGR skrev: 26 feb 2020, 08:23Dog er det minus 3 og iskald nordøst i Fredrikstad akkurat NUHBjerknez skrev: 26 feb 2020, 07:23 Uten å strø salt i såret... men så langt har jeg opplevd tilsammen tre dager med med litt hvite veier. Ellers har jeg vert skpnet for all snø her i Fredrikstad og vi har faktisk ikke hatt så mange minusgrader heller.
Lenge leve den globale oppvarmingen![]()
![]()
Å fyttirakkern! Nå må jeg finne frem stilongsen

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Sist natt våkna æ og kjente noe rart på venstre side.
Pirka litt borti nokka som kunne ligne på et arr eller en stor psoriasisflekk ei stund før æ stod opp og gikk på badet.
Stilte meg opp foran speilet og oppdaga at hele venstresida av brøstkassa var full av røde striper som lå litt nedsunket i huden.
Trøtt og småforvirra som æ va trudde æ at det måtte være alvorlig, så æ gikk tilbake til soverommet, slo på lyset og vekket fruen.
Og spurte, " har du noen anelse om ka det her e for nokka ?"
Ho svarte " Strekk ut lakenet ditt og legg deg, og slukk det faens lyset ".
Pirka litt borti nokka som kunne ligne på et arr eller en stor psoriasisflekk ei stund før æ stod opp og gikk på badet.
Stilte meg opp foran speilet og oppdaga at hele venstresida av brøstkassa var full av røde striper som lå litt nedsunket i huden.
Trøtt og småforvirra som æ va trudde æ at det måtte være alvorlig, så æ gikk tilbake til soverommet, slo på lyset og vekket fruen.
Og spurte, " har du noen anelse om ka det her e for nokka ?"
Ho svarte " Strekk ut lakenet ditt og legg deg, og slukk det faens lyset ".
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Ei lita ripe i "barsk biker" imaget der, JompaJompa skrev: 09 mar 2020, 22:28 Sist natt våkna æ og kjente noe rart på venstre side.
Pirka litt borti nokka som kunne ligne på et arr eller en stor psoriasisflekk ei stund før æ stod opp og gikk på badet.
Stilte meg opp foran speilet og oppdaga at hele venstresida av brøstkassa var full av røde striper som lå litt nedsunket i huden.
Trøtt og småforvirra som æ va trudde æ at det måtte være alvorlig, så æ gikk tilbake til soverommet, slo på lyset og vekket fruen.
Og spurte, " har du noen anelse om ka det her e for nokka ?"
Ho svarte " Strekk ut lakenet ditt og legg deg, og slukk det faens lyset ".

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Ei lita ripe i imaget får man bare tåle, og det blir verre.
Jeg har innsett at jeg ikke kommer meg unna et besøk hos optiker, time er bestilt i morra.
Klarer ikke lenger å fokusere på noen avstand mellom nesetippen og hel armlengde, det er så galt at jeg ikke lenger klarer å lese størrelsen på fastnøkler som er mindre enn 17 mm.
Har kjøpt flere trepakninger med briler på Clas Ohlson fra +1,5 til +3,5 og alle funker fint når jeg leser små bokstaver i butikken, og bare der.
Like godt å få synet undersøkt før det går galt.
Nå er problemet lesing, plutselig en dag kan det hende at synet er så dårlig at jeg endter opp som grillpynt på en trailer.
Jeg har innsett at jeg ikke kommer meg unna et besøk hos optiker, time er bestilt i morra.
Klarer ikke lenger å fokusere på noen avstand mellom nesetippen og hel armlengde, det er så galt at jeg ikke lenger klarer å lese størrelsen på fastnøkler som er mindre enn 17 mm.
Har kjøpt flere trepakninger med briler på Clas Ohlson fra +1,5 til +3,5 og alle funker fint når jeg leser små bokstaver i butikken, og bare der.
Like godt å få synet undersøkt før det går galt.
Nå er problemet lesing, plutselig en dag kan det hende at synet er så dårlig at jeg endter opp som grillpynt på en trailer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Hett tips .... erfaringsbasert....
Ikke kjøp svindyre progressive briller, for synet endrer seg hele tida.

Ikke kjøp svindyre progressive briller, for synet endrer seg hele tida.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Jeg kjøpte også slike "aggressive " briller. Dyre, men jeg fikk "2 for 1". Ikke trengte jeg to par briller (bruker bare et par av gangen) og den aggressive effekten kan jeg klare meg uten.
I fjor kjøpte jeg åpningshjelm. Tenkte det ville bli enklere å ta av og på hjelmen uten å ta av brillene. Det gikk ikke. Brillene må av. Men det er greit å kunne åpne.
PS. Jeg har glass som skifter farve når de utsettes for sollys. Det anbefales!!
Og hos min lokale HD forhandler har de en innfatning som er tøffe kjørebriller som du kan få glass med styrke i.
8-)
I fjor kjøpte jeg åpningshjelm. Tenkte det ville bli enklere å ta av og på hjelmen uten å ta av brillene. Det gikk ikke. Brillene må av. Men det er greit å kunne åpne.
PS. Jeg har glass som skifter farve når de utsettes for sollys. Det anbefales!!
Og hos min lokale HD forhandler har de en innfatning som er tøffe kjørebriller som du kan få glass med styrke i.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Ut fra beskrivelsen er jeg usikker på om det er lesebriller du trenger, men hvis det bare er det så dropp optiker. Altså hvis du inntil nå har hatt normalt syn og er i ferde med å få "alderslangsyn". Optiker tar kjapt et par tusen for å fortelle deg at du trenger lesebriller og selger deg mest sannsynlig noe mye dyrere enn du trenger.
Min erfaring er at du skal starte på pluss 1 og så i løpet av en ti-års periode ender du på pluss 2 -2,5. Der stopper det.
Et alternativ til nillebriller finner du hos f eks specsavers. De koster rundt en hundrings og tåler en god del mer bruk.
Min erfaring er at du skal starte på pluss 1 og så i løpet av en ti-års periode ender du på pluss 2 -2,5. Der stopper det.
Et alternativ til nillebriller finner du hos f eks specsavers. De koster rundt en hundrings og tåler en god del mer bruk.
Re: Jompa, en mann i 50-årene
"been there-done that"
Av andre årsaker havnet hos øyelege som også målte at jeg trengte +1, på begge øyer som lesebriller.
Han nærmest presiserte at "billig briller" er helt ok hvis de funker for deg. Men, om du går til optiker finner de helt sikkert en grunn eller flere for at du trenger briller fra dem
Det gjør du ikke! Sa han....
Jeg kjøpte 2 stk 3 pakk av Claserns beste og la ut briller på alle strategiske plasser...ved godstolen, på badet, på kjøkkenet, i garasjen, i bilen, på sykkern osv.
:)
Av andre årsaker havnet hos øyelege som også målte at jeg trengte +1, på begge øyer som lesebriller.
Han nærmest presiserte at "billig briller" er helt ok hvis de funker for deg. Men, om du går til optiker finner de helt sikkert en grunn eller flere for at du trenger briller fra dem

Det gjør du ikke! Sa han....
Jeg kjøpte 2 stk 3 pakk av Claserns beste og la ut briller på alle strategiske plasser...ved godstolen, på badet, på kjøkkenet, i garasjen, i bilen, på sykkern osv.
:)
"Do the right thing"
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Utfordringen med nillebriller er at mange av oss trenger forskjellig korreksjon på øynene. Trenger man +1 på det ene, og +1,5 på andre, så blir det verre. Med mindre man kan finne noen som det er mulig å bytte glass på, og kjøpe et av hver....
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Takk for alle tips.
Ja, jeg skal ha arbeids og lesebriller. Arneidsbrillene må være billige, for jeg ødelegger dem uansett.
Ja, jeg skal ha arbeids og lesebriller. Arneidsbrillene må være billige, for jeg ødelegger dem uansett.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Besøket hos optikeren gikk veldig fint, skulle bare mangle, det er ikke det samme som å gå til tannlegen.
Bortsett fra prisen, jeg sparer den enkelt inn med å utsette neste tannlegebesøk inntil videre.
Fikk også konstatert at jeg bare har normal svekkelse av synet, ingen skader eller øyesykdommer som optikeren kunne se.
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før.....
Ellers går nå dagene omtrent som normal, omtrent full bemanning på jobben og ganske bra produksjon.
Kun en i karantene så langt.
Det er innført restriksjoner som delt lunchpause, buffeten i kantina er stengt så det blir brød med brunost, et evig mas om å vaske hendene osv.
Galgenhumoren lever i alle fall.
Her om dagen fant vi opp Coronabailysen.
Enkel oppskrift:
Gå i skapet på kantina og ta en kopp med firmalogo.
Hent sjokolademelk i kaffeautomaten.
Gå ut i korridoren og fyll opp med antibac etter smak og behag.
Meg med nye briller etter en shot eller to ??
Ja forresten, det er ingen hos oss som har hjemmekontor enda, alle kontoristene stiller på jobb.
Dette kunne kanskje vært ett alternativ for dem.
Bortsett fra prisen, jeg sparer den enkelt inn med å utsette neste tannlegebesøk inntil videre.
Fikk også konstatert at jeg bare har normal svekkelse av synet, ingen skader eller øyesykdommer som optikeren kunne se.
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før.....

Ellers går nå dagene omtrent som normal, omtrent full bemanning på jobben og ganske bra produksjon.
Kun en i karantene så langt.
Det er innført restriksjoner som delt lunchpause, buffeten i kantina er stengt så det blir brød med brunost, et evig mas om å vaske hendene osv.
Galgenhumoren lever i alle fall.
Her om dagen fant vi opp Coronabailysen.
Enkel oppskrift:
Gå i skapet på kantina og ta en kopp med firmalogo.
Hent sjokolademelk i kaffeautomaten.
Gå ut i korridoren og fyll opp med antibac etter smak og behag.
Meg med nye briller etter en shot eller to ??
Ja forresten, det er ingen hos oss som har hjemmekontor enda, alle kontoristene stiller på jobb.
Dette kunne kanskje vært ett alternativ for dem.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Unge sjarmerende damer er skumle saker....Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:34
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før.....![]()

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Ja, og det virker som de bare blir skumlere med årene... vel, å nyte noen minutter med oppmerksomhet kan umulig være galt.TGR skrev: 23 mar 2020, 22:39Unge sjarmerende damer er skumle saker....Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:34
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før.....![]()
![]()
Bare dyrt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Hater å si det, men - hva var det vi sa?Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:46Ja, og det virker som de bare blir skumlere med årene... vel, å nyte noen minutter med oppmerksomhet kan umulig være galt.TGR skrev: 23 mar 2020, 22:39Unge sjarmerende damer er skumle saker....Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:34
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før.....![]()
![]()
Bare dyrt.