RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - snart litt mekking...

Legg inn av RuneMC »

Sjekket med EBC-importøren (brakes.no) og nye bremseskiver hadde kommet idag - så da blir det opp til dem på Fjellhamar imorgen tidlig for å punge ut.
Puh :-)å , det er på tide, selv om jeg begynner å bli bedre på dette med nedgiring og motorbrems etterhvert.

Forresten noen som vet om det å bruke mye motorbrems sliter mer på motor? Tenker jo som så at bremseklosser og bremseskiver er slitedeler, mens bremser man mye med motoren kan det være den som tar mesteparten av slitasjen og da blir det desto dyrere å bytte deler i den :scratch Eller er tannhjul og slikt i motoren så bunnsolid laget at det ikke blir merkbar slitasje av motorbremsing ??

Uansett imorgen blir det på med nye skiver og bremseklosser - det har vært etterlengtet etter at jeg fant ut at skivene var under minimumstykkelsen som står trykket på de. Bremser er viktige greier :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av RuneMC »

Sånn da var nye bremseskiver montert, det samme med nye bremseklosser og til sist skiftet bremsevæske også.

Slik så det ut før jeg begynte. Bremseskivene er slitt ned til ca 4mm, dvs under minimum som er 4,5mm
Bilde

Her er en av de nye skivene og de nye klossene - pluss litt tørsteslukker, viktig å ikke bli dehydrert mens man mekker :janikk
Synte disse EBC skivene så riktig så snasne ut :thumleft Men de blir sikkert møkkete etterhvert de også.
1790,- pr stk for MD3092XC som passer til V-Strom'en min
Bilde

De gamle utslitte skivene veide 1585 gram
Bilde

De nye skivene veide 250 gram mindre (!) - det vil jeg si er bra, mindre rullende vekt... :thumleft
(Vekten er nullet ut ift plankebiten jeg brukte som underlag, så det er kun vekten av bremseskivene som vises)
Bilde

Det gikk helt greit å skru av de gamle og sette på de nye - bare 23Nm moment på skruene som fester skivene til hjulet. Brukte i tillegg threadlock.
Fint ble det med nye bremseskiver
Bilde

Klosser bør alltid byttes samtidig med skiver så det ikke blir slitt ujevnt og evt "hot-spots" hvis bremseklossene er slitt litt ujevnt og bare tar borti på visse punkter.
Gamle og nye klosser på bildet under (ingen premie for å gjette hvilke som er hvilke :knegg ). Veldig enkelt å bytte på V-Strom'en bare skru løs kaliperne og fjern "hårnålen" (cotter pin) fra den pinnen som holder ene enden av bremseklossene på plass, sving de opp og av den andre pinnen som er en fast del av bremsekaliperen.
Bilde

Var ikke obs på at "hårnålen" skulle igjennom et lite hull i midten av pinnen, men skjønte etterhvert at det var noe som ikke stemte når jeg så litt nøyere på hvordan den var festet på høyre kaliper, så av med venstre kaliper igjen og festet "hårnålen" riktig.
Bilde

Brukte ellers Turtle Extreme Pre-Wash og vann for å rengjøre kaliperne før jeg satte på de nye klossene.
Deretter flatt skrujern og tvinge klossene lenger fra hverandre for å få montert kaliperne igjen. De nye skivene er 5,15mm tykke (*edit* målte mer nøyaktig nå).
Åpnet bremsereservoaret før jeg gjorde dette for å fjerne litt bremsevæske, så det ikke skulle flyte over.

Etter at bremser osv var montert på plass igjen, så fortsatte jeg med å skifte bremsevæske - var nok på tide - den var ganske brun...
Denne operasjonen var mest tidkrevende - pumpe pumpe med bremsehendel, holde den inne, løsne bremsevæske-ventilen på kaliperen så litt bremsevæske piplet ut i slangen, stenge ventil, pumpe, pumpe, pumpe, holde bremsehendel mens ventil åpnes og lukkes... repeter x antall ganger (x er et høyt antall ganger siden det bare kommer en liten mengde hver gang... og innimellom etterfylle bremsereservoaret)
Jeg så på Dr V-Strom's video om temaet, men sløyfet plastikk og aviser... satset på at et par kluter strategisk plassert skulle fange opp bremsevæske-dråper på villspor og det gikk greit.
Bilde

Sånn da var MC'n klar for tur igjen med tipp topp bremser. :prop:
Sist redigert av RuneMC den 25 jul 2013, 23:16, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av LordShaft »

Så uneketelig mye bedre ut med nye skiver ja :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av RuneMC »

Ja, jo, skal se om jeg får tatt et bilde langs veien straks, så en ser hvordan det gjør seg totalt sett.

Blir nesten litt "bling" dette her, så kanskje jeg får ta skrittet fullt ut og kjøpe gullfarget kjede også, så kan jeg døpe om sykkelen til "Rihanna" :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av ega16 »

Har sett flere har spurt om dette med motorbremsing og slitasje. Hvis det er slik at motorbrems gir mer slitasje så burde v-twin og endunkere ha betydelig mindre levetid en f.eks rekke firere.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av RuneMC »

@ega16 - ja, føles kanskje bare som at det sliter på motoren, oppbremsing er jo bråere enn akselerasjon som regel. Men mulig det er tatt høyde for de i konstruksjonen av motorene...

Tok en liten kveldstur. Begynner å bli mørkt tidligere nå, så ble litt lite lys for bilde, men får ihvertfall et visst inntrykk av de nye skivene.
Bilde

Det ble stor forandring til det bedre. Ikke lenger av/på bremser som lugger, men progressive med god "feeling" og definitivt kraftigere. Skulle jo bare mangle når det meste er byttet inklusive bremsevæske. Står forøvrig i manualen at bremseslanger bør byttes etter 4 år, men de virker jo fine. Tror jeg får se på det som et vinterprosjekt, kanskje bytte ut med sånne stålomspunnede slanger som skal være mer holdbare og gi mer kontant bremsing :-k

På første kraftige oppbremsing dro den mot høyre, men deretter OK. Er nok bare klossene/stemplene som måtte "sette" seg.

Utrolig deilig å kunne bruke forbremsen for fullt igjen, men på den positive siden så har jeg fått drillet motorbrems og planlegging mer i siste tiden. Det går faktisk an å se an en rundkjøring på ganske lang avstand og gjøre små justeringer i fart slik at du ofte klarer å treffe på en "luke" i trafikken, som gjør at du kan gli gjennom nevnte rundkjøring uten noen brå nedbremsinger overhodet. Ikke alltid, men ofte.

Kjørte forresten forbi der den 23-årige motorsyklisten igår holdt høy fart, mistet kontrollen og kjørte over i motgående og traff en bil (familie med barn). Helt totalt idiot å kjøre fort der... 'nuff said...
Sist redigert av RuneMC den 26 jul 2013, 01:14, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av ega16 »

Ser bra ut med nye skiver :)

Det som irriterer meg med rundkjøringer er disse bilistene som mater på igjennom rundkjøringen når de ser deg, når du egentlig hadde rukket luken forran dem men istedet må bremse.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av RuneMC »

ega16 skrev:Ser bra ut med nye skiver :)

Det som irriterer meg med rundkjøringer er disse bilistene som mater på igjennom rundkjøringen når de ser deg, når du egentlig hadde rukket luken forran dem men istedet må bremse.
Takk.
Ad rundkjøringer så har det mye med "attitude" å gjøre tror jeg. Dvs på MC er hele kroppen din synlig og minste usikkerhet i kroppsspråket da, tolkes ofte til bilistens fordel.
Jeg kjører som om de skal respektere vikeplikten og jeg gir tydelig tegn (venstre for å kjøre utkjøring til venstre for midten f.eks.) i god tid.

Jeg er forsåvidt parat både med brems og ikke minst hornet - igjen "attitude"/innstilling. Har veldig lav terskel for å bruke hornet på noen som hiver seg ut foran meg :evil
Hvis noen har vikeplikt for deg, så betyr det at kjøringen din skal ikke forstyrres engang, men der syndes det utrolig mye.
Sist redigert av RuneMC den 26 jul 2013, 08:57, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av Flanker »

Pimp my ride! Tok seg pent ut på V-Strom'en dette her :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av ega16 »

RuneMC skrev:
ega16 skrev:Ser bra ut med nye skiver :)

Det som irriterer meg med rundkjøringer er disse bilistene som mater på igjennom rundkjøringen når de ser deg, når du egentlig hadde rukket luken forran dem men istedet må bremse.
Takk.
Ad rundkjøringer så har det mye med "attitude" å gjøre tror jeg. Dvs på MC er hele kroppen din synlig og minste usikkerhet i kroppsspråket da, tolkes ofte til bilistens fordel.
Jeg kjører som om de skal respektere vikeplikten og jeg gir tydelig tegn (venstre for å kjøre utkjøring til venstre for midten f.eks.) i god tid.

Jeg er forsåvidt parat både med brems og ikke minst hornet - igjen "attitude"/innstilling. Har veldig lav terskel for å bruke hornet på noen som hiver seg ut foran meg :evil
Hvis noen har vikeplikt for deg, så betyr det at kjøringen din skal ikke forstyrres engang, men der syndes det utrolig mye.
Det er nok veldig sant som du sier. Har brukt tuten et par ganger jeg også :)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av PCP »

ega16 skrev:Har sett flere har spurt om dette med motorbremsing og slitasje. Hvis det er slik at motorbrems gir mer slitasje så burde v-twin og endunkere ha betydelig mindre levetid en f.eks rekke firere.
På en vannkjølt 4-takt motor som har konstant trykk-smøring uavhengig av gass-pådrag, har jeg litt vanskelig for å se hva det er som blir nevneverdig mer slitt? "Rykket/overgangen" mellom at motor drar vs at man "henger på den" får man jo uansett (med mindre man konsekvent drar inn clutch hver bidige gang før man slipper gassen) og selve bremseeffekten genereres av kompresjon, så forskjellen blir i grunn bare at det ikke kommer noen "eksplosjon" etter kompresjon.

Alt med måte er vel sikkert en god ting samme hva det er snakk om, men kunne vært interessant å høre hva teorien bak en slik advarsel isåfall er. 2-taktere som får smøring gjennom drivstoff kan jeg skjønne, da smøring uteblir, men de har som regel begrenset bremseeffekt også. Min V4 har masse brems, som ikke minst merkes ved at jeg feks må gi gass nedover hele Oslofjord-tunnelen i 6 gir for å holde 65 kmt mens bilene bremser. Antar V-strom også bremser bra på motor. :-)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av ega16 »

PCP skrev:
ega16 skrev:Har sett flere har spurt om dette med motorbremsing og slitasje. Hvis det er slik at motorbrems gir mer slitasje så burde v-twin og endunkere ha betydelig mindre levetid en f.eks rekke firere.
På en vannkjølt 4-takt motor som har konstant trykk-smøring uavhengig av gass-pådrag, har jeg litt vanskelig for å se hva det er som blir nevneverdig mer slitt? "Rykket/overgangen" mellom at motor drar vs at man "henger på den" får man jo uansett (med mindre man konsekvent drar inn clutch hver bidige gang før man slipper gassen) og selve bremseeffekten genereres av kompresjon, så forskjellen blir i grunn bare at det ikke kommer noen "eksplosjon" etter kompresjon.

Alt med måte er vel sikkert en god ting samme hva det er snakk om, men kunne vært interessant å høre hva teorien bak en slik advarsel isåfall er. 2-taktere som får smøring gjennom drivstoff kan jeg skjønne, da smøring uteblir, men de har som regel begrenset bremseeffekt også. Min V4 har masse brems, som ikke minst merkes ved at jeg feks må gi gass nedover hele Oslofjord-tunnelen i 6 gir for å holde 65 kmt mens bilene bremser. Antar V-strom også bremser bra på motor. :-)
Akkurat, det er jo bare luft som går igjennom motoren ved motorbrems (jeg hører ihvertfall ikke forskjell på motoren min når jeg motorbremsen og skrur killswitchen av og på).

L-twinen min motorbremser også ganske så mye, Det var ganske så uvant å kjøre rekke firer. Gi litt gass, slippe gassen, oisann, bilen forran nærmer seg visst ganske raskt :)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...

Legg inn av PCP »

ega16 skrev:
Akkurat, det er jo bare luft som går igjennom motoren ved motorbrems (jeg hører ihvertfall ikke forskjell på motoren min når jeg motorbremsen og skrur killswitchen av og på).
Kan nok stemme det. På gammel forgasser-motor som jeg har går motoren i prinsippet på tomgang, dvs det foregår fortsatt noe forbrenning, men på mer moderne motorer som har innsprøytning er det vanlig at bensintilførselen kutter helt hvis gassen er helt av, og motoren går fortere rundt enn feks tomgang + 500 rpm. Akkurat ved hvilket turtall dette skjer kan sikkert variere, men uten at jeg skal påstå noe vil jeg anta at MC-motorer også gjør dette, selv om jaget etter lavt bensin-forbruk kanskje ikke har vært like intenst som for bilmotorer. :-)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av RuneMC »

Tindevegen :love
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Tindevegen :love
Har du tatt med deg "Rihanna" og kjørt på tur nå :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar