Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Krampetrekningstur (s. 17

Legg inn av Flanker »

Helgen 11-12 oktober 2014 ble årets siste tur av noe lengde kjørt... Hotell på TanumStrand i Grebbestad var booket en drøy uke i forveien. Men værmeldingen var mildt sagt uforutsigbar, så beslutningen om å kjøre på to hjul ble først tatt lørdag morgen!

Etter en rask pakking kom jeg og min bedre halvdel oss avgårde, og rullet ombord i fergen mellom Svelvik og Verket kl. 11:30. Ingen rute var planlagt, annet enn at vi visste hvor vi skulle til slutt. Etter å ha forsert Oslofjordtunnelen svingte vi til høyre mot Drøbak for å unngå E6. Det er ikke så veldig stas på motorsykkel. Sykkelen trengte litt drikke, så en visitt på Shell måtte til.

Bilde


Herfra gikk turen i fint vær og på flotte veier til Hvitsten, Son og Moss. Etter å ha tråklet oss gjennom bytrafikken endte vi opp på Larkollen, der vi tok en pause på stranda nede ved hotellet.

Bilde

Bilde

Bilde


Klokka begynte å tikke mot ettermiddag, og det var på tide med en lunsj. Med kun kort vei til Sverige syntes det bortkastet å betale norske priser for en matbit, så fra Larkollen ble det et hopp på E6 ned til gamle Svinesund. Her fant vi en trivelig liten restaurant med enda triveligere priser. I det vi gikk inn døra åpnet himmelens sluser seg utenfor. Kanskje skulle jeg få finne ut om Klim Overland dressen faktisk er vanntett? Men da vi var kommet til kaffen skinte solen igjen, så det var bare å tørke av setet og kjøre videre! Fra Svinesund ble det småveier igjen, ned til hotellet i godt driv, med ankomst ca. 16:30.

Ut over natten og morgenkvisten øste regnet ned, som forventet. Værmeldingen stemte! Så etter en god hotellfrokost ble det en tur i badeanlegget for en dukkert. Tilbake på rommet igjen kl. 11:00 begynte solen igjen å smile, og det var på tide å komme seg på sykkelen igjen. Turen tok oss ned til Fjällbacka, der vi også var i fjor, og videre til Hamburgsund og Smögen. Vei 176 langs kysten er virkelig flott! Plenty med slake kurver som gjør at man kan holde godt tempo og et nydelig kystlandskap hele veien. Smögen har jeg hørt folk skryte av, og synet som åpenbarer seg i det man kommer opp på broen over fra Kungshamn er virkelig et syn!

Bilde

Bilde


Vi rullet inn i byen og fant et sted å parkere helt nede ved skjærgården. Her tok vi en pause og nøt naturen i fulle drag!

Bilde


Så gikk turen tilbake til Kungshamn, og mot Lysekil på vei 163. Ikke fult så flott som veien lengre nord, med mer trafikk og mindre svinger. Men Lysekil er like fullt en flott by som kan anbefales. Etter en lunsj/middag på restaurant Fyren (ja, den heter det!) bar det tilbake til hotellet via E6. Kjapt og gæli! Hjemme var det syke barn, så turen måtte avkortes med en overnatting, men det var ikke noe problem. Vi hadde fått kjørt de veiene vi skulle kjøre, så etter å ha pakket bagasjen og sjekket ut tok vi E6 hjemover, med en rask svipp innom Nordby for å handle snus (jeg har dårlige vaner).

En fantastisk flott solnedgang fikk vi på veien, før det ble mørkt. Å ligge i 120 på motorveien i mørket har sin egen perverse sjarm, nesten som et sykt videospill med biler og trailere involvert. Småkjølig ble det etterhvert, men godt levelig med 3-4 lag klær og varmeholker. Vi lå godt an til å rekke ferga til Svelvik kl. 20:15, og på vei ned fra Klokkarstua mot Verket tok jeg det pent i de krappe svingene. Her ligger det ofte løsgrus, som sammen med kald, småvåt asfalt og løv ikke er så hyggelig å møte med godt nedlegg. Det gikk fint. Men i det vi kom inn i 60-sonen etterpå, i en slak høyresving, slapp bakhjulet skikkelig. Jeg så ingenting i mørket, men det må ha vært grus. Og det av rimelig grov størrelse! Det humpet, skled og smalt i demperen, men dekket fikk raskt grep igjen og vi kunne kjøre videre, rimelig høye på adrenalin og godt våkne. De siste 20 minuttene av turen var behagelig begivenhetsløse...

Rute dag 1: https://goo.gl/maps/5eG1d
Rute dag 2: https://goo.gl/maps/Qjg7S

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Rapport fra Sverige (s. 18)

Legg inn av Flanker »

Da var dagen kommet! Kombinasjonen av et tett program på jobb og godvær i dag gjorde at årets siste tur har blitt tatt... Til bensinstasjonen for full tank og ned på lokalet der sykkelen skal stå i vinter.

Beistet fra Bayern har fått frisk olje, nytt oljefilter og en runde ventiljustering. Gjort på 1,5 time sånn ca.

Bilde

I løpet av vinteren skal det monteres litt ekstralys, nye bremseklosser foran, og så tar jeg kardangoljen for sikkerhets skyld. 1l. Castrol Syntrax Longlife står klar og venter, og kanskje blir det en synkronisering av spjeldhus (heter "throttle bodies" det på norsk?). Ihvertfall ble fasiten i år på 7607 km. Og med det starter den sure PMS tiden, med planlegging av neste års turer!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Flanker »

Litt TLC på motorsykkelen også, nå som en ny sesong snart står for døren... Det er viktig å være godt forberedt! I fjor ble sesongstart nemlig en drøy uke forsinket fordi jeg var treig med div. vedlikehold, som da inkluderte å få trekt om salen. Den tabben gjentas ikke i år :P :p

Så i dag, med god assistanse fra mekke-mikkel på 9 år, fikk jeg montert mine Beemer Buddies (http://www.shop.originalbeemerbuddies.c ... -AB-SS.htm). Greit å få holkene litt tykkere, mykere og mer grepsvennlige. Installasjon var gjort på et blunk! Og så ble det puttet på 180 ml. ny kardangolje, en prosess som tar litt lengre tid. Men jeg begynner å bli dreven på det etterhvert, så mini talte kun ett banneord i løpet av jobben :knegg Egentlig kunne jeg ventet til 2015-sesongen var over før jeg gjorde dette, men jeg hadde 2 dl. olje til overs etter byttet på girkassa så... Ihvertfall virker kardangen meget sunn og frisk. Ingen antydning til spon eller ulumskheter i oljen :prf

Ellers er det bare å få lagt inn bestilling på nytt bakdekk snart. Det bør byttes før sesongen kommer i gang, da mitt gamle Metzeler Tourance er nede på slitasjevarslerne etter litt for mange motorveimil på tampen av 2014-sesongen. Holdt drøyt 16000 km. og det er greit nok... Det er uansett et "utdatert" dekk, så det skal bli godt å få på et ferskt Metzeler Tourance Next bak også!

I tillegg til nytt bakdekk gjenstår det å bytte bremseklosser foran, så er det tut og kjør. Har noen LED-striper som også skal på, men de haster på ingen måte. Er faktisk usikker på om jeg gidder, og vurderer i stedet noen skikkelige ekstralys.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Flanker »

Hva gjør man når PMS'en herjer? Jo, et godt alternativ er å leke seg med video fra året som har gått. Det har også jeg gjort, og forsøkt å sette sammen en film med høydepunktene fra sesongen som var... I ukronologisk rekkefølge. Håper den faller i smak :roll

[video]https://vimeo.com/116300267[/video]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av ojda »

:thumleft Masse fine klipp :prf
Måtte innta den på en pc uten lyd, så det ble akkompangemert av P4 :knegg

Røkker moderat i gasshanda, når man ser slikt. Når kommer den jævla sommar`n :mk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Flanker »

ojda skrev::thumleft Masse fine klipp :prf
Måtte innta den på en pc uten lyd, så det ble akkompangemert av P4 :knegg

Røkker moderat i gasshanda, når man ser slikt. Når kommer den jævla sommar`n :mk
Takk for det... 2014 var en bra sesong, 2015 skal bli enda bedre :thumleft

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Busa Trond »

Fornøyelig video Flanker :thumleft
Dem fleste veien var jeg også igjennom i 2014, derfor ekstra stas å følge hele filmen.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Flanker »

Takk takk :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Bjerknez »

Flott video Flanker! :thumleft
Liker at du får med stedsnavnene, slik at andre kan søke dem opp på kartet hvis dem likte utsikten etc. :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:Flott video Flanker! :thumleft
Liker at du får med stedsnavnene, slik at andre kan søke dem opp på kartet hvis dem likte utsikten etc. :thumleft
Takk. Aller helst skulle jeg hatt et slags kart med en oversikt over ruta/partiene filmen viser. Men det ligger for øyeblikket langt over mine skills på filmfronten...

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Kawagutten »

Det går å ta skjermbilde av f.eks. google maps og legge inn for hvert klipp/tur.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Bjerknez »

Eller man kan kjøpe seg Garmin Virb og få alt dette inkludert :thumleft

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:Eller man kan kjøpe seg Garmin Virb og få alt dette inkludert :thumleft
Nyere Contour og Sony har også gps.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:Eller man kan kjøpe seg Garmin Virb og få alt dette inkludert :thumleft
Nyere Contour og Sony har også gps.
Ja, men ikke en indikator som hele tiden viser hvor du er på et kart som bakgrunn på videoen. :thumleft

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Flankers rare turer og fjas! - 2014-sesongen er over (s.

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:
Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:Eller man kan kjøpe seg Garmin Virb og få alt dette inkludert :thumleft
Nyere Contour og Sony har også gps.
Ja, men ikke en indikator som hele tiden viser hvor du er på et kart som bakgrunn på videoen. :thumleft
jo det kan du få.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar