'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Fruen påstår jeg er på mcsiden.no hele tiden … «de der inne må jo bli dritt lei deg». Hennes kommentar :twothumbs: Hun har ett poeng der, må ikke være på hele tiden. Over til det jeg skulle kommentere!

Bestandig veldig godt å få utbedre en feil du har grubla på over tid selv om du ikke tidsmessig har brukt all verdens tid på det :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 05 okt 2024, 17:06 Fruen påstår jeg er på mcsiden.no hele tiden … «de der inne må jo bli dritt lei deg». Hennes kommentar :twothumbs: Hun har ett poeng der, må ikke være på hele tiden. Over til det jeg skulle kommentere!

Bestandig veldig godt å få utbedre en feil du har grubla på over tid selv om du ikke tidsmessig har brukt all verdens tid på det :thumleft
Absolutt ikke lei, kan du hilse fruen å si :vs .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

@dypen Jeg setter stor pris på dine skriverier i dine egne tråder, og ikke minst alle bidrag rundt tekniske/praktiske spørsmål i denne og mange andre tråder. Mye læring i dine innlegg. Du får hilse fruen med dette.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Takk for hyggelig tilbakemelding @AJ og @Brigg :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da er kjøresesongen over og sykkelen satt inn for vinteren. Det ble drøye 300 mil på telleren fra sykkelen kom på veien i starten av august.

Vinterklargjøringen gikk ut på å fylle opp tanken med 98 oktan, bytte av olje på kardang, bytte av motorolje og filter, en skikkelig vask og drenering av forgasserne. Sykkelen står nå på dobbelstøtta på en dolly slik at den kan tas frem for å gjøre ulikt vedlikehold i løpet av vinteren.
B3C6FB93-7373-4015-92BF-04EA527A1DE9.jpeg
En oppsummering av hva som har blitt gjort med sykkelen så langt:
  • Motoren har vært nede for å fikse 2. gir. Dette besto av bytte av noen skiver i girkassa samt bytte av skiftegaffel for 2. gir. Samtidig ble alle o-ringer, simmeringer og pakninger i motoren byttet og motoren nøye rengjort innvendig.
  • Ventilklaringer sjekket og justert
  • Kontroll av ulike komponenter at de er innenfor toleransekrav, feks cluthlameller og -fjærer, børster i startmotor og oljepumpe
  • Forgasserne demontert og rengjort i ultralydvasker og montert sammen med nye pakninger og o-ringer. Nye bensinslanger og bensinfilter
  • Gjennomgang av det elektriske anlegget og fjernet en drøss gamle tjuvkoboinger. Byttet sikringsboks til mini flatsikringer
Etter at en coil ble byttet pga fjusking i regnvær går motoren bra og girene er bra. Jeg trenger nye membraner i forgasserne da disse er gamle og sprekker opp. Det er også en liten lekkasje av kjølevann fra vannpumpa, det blir repsett til denne i løpet av vinteren. Og så er det en liten oljesvetting på høyre siden av motoren som jeg sliter med å finne hvor den kommer fra. Bortsett fra dette mener jeg at jeg er i mål når det gjelder å bringe motoren back to life.

Neste på prosjektlisten er skikkelig gjennomgang av bremser, herunder bytte av bremseslanger produsert i oktober 1984. Og så trenger sykkelen nye dekk da de gamle har gått ut på dato forlengst.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Når jeg kjøpte sykkelen i fjor sommer var det en skikkelig lekkasje i tetningen på høyre framgaffel. Så mye at det hadde dryppet ned på bremsekalipper og bremseskive. Altså betydelig mer enn det som kan kalles oljesvetting.

Jeg fant ut at jeg skulle prøve å rense tetningen med Seal Mate før jeg kjøpte nye tetninger. Bestilte denne sammen med motordelene jeg fikk levert fra Partzilla i USA.
4FBEED23-ADE7-4C08-9A70-A22B71A96266.jpeg
Kostet omlag en hundrelapp. Renset tetningene i henhold til instruksjonsvideoen, drenerte gammel gaffelolje og fylte riktig mengde ny olje.

[youtube]https://m.youtube.com/watch?v=8wlzfoVroSY[/youtube]

Etter dette har tetningene på begge framgafler holdt tett. Når lekkasjen skyldes skitt i tetningene kan dette verktøyet være nyttig. Men om tetningene er skadet eller utslitt hjelper det selvfølgelig ikke.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Dette er en flott tråd, jeg titter stadig på tilsvarende sykler både på finn.no og ellers på nettet. Liker godt at du kan demontere alle kofferter selv om helheten ser bedre ut med.

Det er lenge siden nå det ble kjøpt tilsvarende for å rense forgaffel tetninger, den ligger i verktøykassa :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Takk for det @dypen. Hyggelig om det jeg skrivet oppleves som interessant.

Ja, praktisk å enkelt kunne demontere koffertene. Både for bedre tilkomst ved vask eller vedlikehold, og for å spare plass når sykkelen skal vinterlagres i en litt for trang garasje. Men enig i at sykkelen ser bedre ut med koffertene på. Koffertene er en integrert del av designet på disse syklene.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Etter å ha parkert sykkelen for vinteren ble det en periode med vedlikehold av div. biler. Men har nå så smått kommet i gang med vinterprosjektene på sykkelen.

Prøver å få kartlagt tilstanden på ting før vinteren setter inn, så blir det deleinnkjøp i løpet av vinteren og skruing når temperaturen blir mer levelig ut på vårparten.
C216E6D5-5315-4F75-9EA2-1093C23BE8BB.jpeg
Har demontert bremsecaliperne. Det er en del grønt gørr fra gammel bremseveske, tror ikke det har blitt byttet bremseveske veldig ofte. Selve caliperne får en runde i ultralydvaskeren. Og så blir jeg å bestille rep-sett med tetninger og nye stempler. Bytter også bremseklossene. Fremre klosser var ikke mye slitt mens bakre var skjevslitt og nært minimumstykkelse. Her har nok det ene stempelet gått tregt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Har opplevd tilgang på repsett til bremsecalipre er noe nesten alle har som selger mc deler, derimot caliper stempel var ikke så lett å få kjøpt men det ordna seg. Er det krater sår (rust) på stemplene …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Er rust bare ytterst, men med nye klosser mad full tykkelse kan nok rusten komme inn mot tetningene. Å pusse bort slik rust er nyttesløst etter min erfaring.

Har sett flere på nettet som selger rep-sett med stempler til disse syklene. Men det koster litt.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »



Stålomspundne bremseslanger


Nåværende bremseslanger har produksjonsdato i oktober 1984, så tiden er nok overmoden for å bytte.

Jeg hører mange skryte av stålomspundne bremseslanger fordi disse gir bedre effekt på bremsene. Er det noen som har kjøpt slike og kan anbefale en leverandør? Er det mulig å få kjøpt slikt i Norge?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av GSXR-Erling »

...æ bare må 😸
En mc har 1 gaffel og to gaffelbein. (Ble nevnt fremgaffel og høyre gaffel lenger opp her).

Ser ut som du har god og vettug fremdrift med biken! 👍
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Brigg skrev: 09 nov 2024, 14:50

Stålomspundne bremseslanger


Nåværende bremseslanger har produksjonsdato i oktober 1984, så tiden er nok overmoden for å bytte.

Jeg hører mange skryte av stålomspundne bremseslanger fordi disse gir bedre effekt på bremsene. Er det noen som har kjøpt slike og kan anbefale en leverandør? Er det mulig å få kjøpt slikt i Norge?
Ja det er mulig å kjøpe slikt i Norge, det er også mulig å få produsert etter mål hvis det ikke er «kit» å få kjøpt til din sykkel. Jeg har 10 år bak meg som aktiv motorsport utøver hvor vi fikk produsert bremseslangene stålspunnet etter mål på Sinsen i Oslo men hvor kjøpe idag vet jeg ikke. Det enkleste vil jo være å kjøpe ett komplett «kit» dedikert til din sykkel på nett, enklest og billigst.

På en konkurranse motorsykkel eller bil er bremser veldig viktig hvor også høy varme oppnås bestandig vs kjøretøy som brukes på offentlig vei. Det er under slike forhold stålspunnede bremseslanger sammen med andre spesielle bremsedeler og bremsevæske kommer til sin rett og vil oppleves bedre / annerledes vs bremser på kjøretøy for bruk på offentlig vei.

Selv ser jeg ikke behov for stålspunnede bremseslanger eller andre deler beregnet for konkurranse kjøring på mine kjøretøy og i alle fall ikke på veteran motorsykler hvor det estetiske også spiller inn.

Vanlige bremseslanger tilsvarende originale fungerer veldig bra og vil vare så lenge du lever, er bremsesystemet i teknisk god stand og vedlikeholdt vil det fungere veldig godt og du vil mest sannsynlig ikke merke forskjell ved bare å bytte bremseslangene til stålomspunnede slanger under normalt bruk.

Jeg ville kjøpt vanlige bremseslanger, estetisk bedre og billigere. Hva andre mener å gjør får så være :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av GSXR-Erling »

Kjøpte av disse, meget rask levering.
Feks:
https://www.probrake.de/stahlflex-brems ... 1990-vorne
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Svar