
Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Takk for tips 

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Hm... ser ut som om standarden er 232 i -97, -98. Bøttevis av de, til mellom kr. 600,- og kr. 1800,- kr.
Fant en 477 fra 2001 til kr. 250,-, så da kjøpte jeg like godt den
Fant en 477 fra 2001 til kr. 250,-, så da kjøpte jeg like godt den

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Dagens rute mer eller mindre :) Hadde tiden vært bedre, så kunne dne for min del vært det dobbelte
Ble to ferjer på turen idag til og med
Moss

Et eller annet sted

Svelvik ferja over til Hurum.
Dro så til et vennepar på kaffebesøk før hjemtur og middag.



Moss

Et eller annet sted


Svelvik ferja over til Hurum.
Dro så til et vennepar på kaffebesøk før hjemtur og middag.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Det er planlagt tur på nesten 200 mil denne helga. Planen var først Telemark og alt det hadde å by på. Sjekket værmelding på Mandag. Tirsdag og Onsdag(igår) og tok en helomvending grunnet dårlig vær. Har derfor lagt opp ruta til å gå til Sverige med tilhørende rundtur på Lørdag. Hotell-opphold på Idre Fjellhotell.
Så skjer jo det tragiske, været blir nå greit nok i Telemark, mens dit jeg skal skal det regne godt hele helga
Så skjer jo det tragiske, været blir nå greit nok i Telemark, mens dit jeg skal skal det regne godt hele helga

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
No prob. Det er jo bare å ta en LMC (Last Minute Change)FredrikE24 skrev: 08 jun 2017, 13:22 Det er planlagt tur på nesten 200 mil denne helga. Planen var først Telemark og alt det hadde å by på. Sjekket værmelding på Mandag. Tirsdag og Onsdag(igår) og tok en helomvending grunnet dårlig vær. Har derfor lagt opp ruta til å gå til Sverige med tilhørende rundtur på Lørdag. Hotell-opphold på Idre Fjellhotell.
Så skjer jo det tragiske, været blir nå greit nok i Telemark, mens dit jeg skal skal det regne godt hele helga![]()

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Hadde vi vært 2-3 stykk så hadde det vært en ting, jeg skulle gjerne gjort det, men vi blir alt i alt en hel gjeng(12 stykk minst). Har samlet motorsyklister fra jobbsammenheng.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Bare folk får sove tørt, så bryr de seg ikke om LMC.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Jeg synes i og for seg at regn ikke er et fryktelig stort problem. Blir stadig imponert over KLIM-dressen! Nå skal det nok ikke regne tungt hele tida, så blir nok bra allikevel dette :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
MC-tur med jobben i helga. Hotell i Idre i Sverige og kjørt på flotte fjellveier rundtomkring. Foreløpig kjørt 115 mil. Var innom Røros idag.
Kjørte så en rundtur og litt sørover og mot Sverige igjen og en GSA fikk en revne i dekket. Plugga med BMW(TipTop) plugger og dette holdt en stund, kjørte på med noen mark fra Biltema i kombinasjon med TipTop og det holdt rundt 20mil før det ble flatt igjen. Så kjørte jeg inn til sammen 8 mark fra Biltema i hele flenga. Dette holdt faktisk så og si tett. Kollegaen valgte veihjelp og fikk sykkern til Trysil.
Resten dro til Idre igjen. Hadde det vært punktering grunnet skrue/spiker hadde det nok godt bra, men flenga var for stor. Klar for en ny rundtur imorgen før hjemreise. Må si at sykkelen inntil videre har vært eksemplarisk og kollegaene synes nok det er en vanvittig bra sykkel.
K1200RS er nettopp det.
Kjørte så en rundtur og litt sørover og mot Sverige igjen og en GSA fikk en revne i dekket. Plugga med BMW(TipTop) plugger og dette holdt en stund, kjørte på med noen mark fra Biltema i kombinasjon med TipTop og det holdt rundt 20mil før det ble flatt igjen. Så kjørte jeg inn til sammen 8 mark fra Biltema i hele flenga. Dette holdt faktisk så og si tett. Kollegaen valgte veihjelp og fikk sykkern til Trysil.
Resten dro til Idre igjen. Hadde det vært punktering grunnet skrue/spiker hadde det nok godt bra, men flenga var for stor. Klar for en ny rundtur imorgen før hjemreise. Må si at sykkelen inntil videre har vært eksemplarisk og kollegaene synes nok det er en vanvittig bra sykkel.
K1200RS er nettopp det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Hjemme igjen fra en veldig bra MCtur tross mye regn. Har fått testet en del vått føre og det har vært lærerikt! Sykkelen har gått som en klokke hele veien :) Passerte 80k på klokka og 8k kjørte kilometer denne sesongen

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
@FredrikE24FredrikE24 skrev: 12 jun 2017, 13:47 Flott i Valdres, har fartet rundt på moped fra barnehagealder av oppe i fjellene der. Typisk med Gilafjellet som sentrum, så kjørte man rundtom til veien stoppa og gikk over til sti/traktorvei. Mye flott natur i Valdres, selv er jeg "hærte"(halvt) Valdresing.
Her er du omtrent ned for Gilafjellet, enden av vannet er der veien krysser Midtre og Nørre Syndin. Neste gang du er der ta en tur til Strø, et av de fineste stølslaga i distriktet.

Fra Strø

Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
I Strø har jeg vært flere ganger, veldig flott når Gilafjellet speiler seg i Helin :)
Har hytte på Syndin, modern er fra "gærne" sia av åsen, Øystre Slidre. Etter å ha tilbrakt utallige ferie og helger på Syndin så har det blitt tilbakelagt mange mil, i starten måtte turen starte på hyttehjørnet, og avsluttes på det samme hyttehjørnet igjen da jeg ikke rakk ned til bakken. Rakk såvidt ned til fothvilern, måtte mer eller mindre sendes avgårde og bli tatt imot ved ankomst. Ved velt var det ikke veldig stort problem da hytta ligger slik til at de voksne kunne holde et øye med i kikkerten om hvor jeg var og om jeg hadde deisa i bakken
Her var det blitt vår og over vintern hadde jeg brått strukket meg såpass at jeg endelig kunne stoppe komfortabelt. Å stoppe i nedoverbakke var dog å foretrekke da fjæringa komprimerte seg såpass at sykkelen ble en del lavere.

Har hytte på Syndin, modern er fra "gærne" sia av åsen, Øystre Slidre. Etter å ha tilbrakt utallige ferie og helger på Syndin så har det blitt tilbakelagt mange mil, i starten måtte turen starte på hyttehjørnet, og avsluttes på det samme hyttehjørnet igjen da jeg ikke rakk ned til bakken. Rakk såvidt ned til fothvilern, måtte mer eller mindre sendes avgårde og bli tatt imot ved ankomst. Ved velt var det ikke veldig stort problem da hytta ligger slik til at de voksne kunne holde et øye med i kikkerten om hvor jeg var og om jeg hadde deisa i bakken

Her var det blitt vår og over vintern hadde jeg brått strukket meg såpass at jeg endelig kunne stoppe komfortabelt. Å stoppe i nedoverbakke var dog å foretrekke da fjæringa komprimerte seg såpass at sykkelen ble en del lavere.

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Herlig at photobucket nå tar 400$ pr. år for bilde-hosting. Har vært gratis i 14 år. Sånn er det. Får se hva jeg klarer å få frem av bilder igjen etterhvert. Tips mottas med takk!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39828
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
http://postimage.io/ og http://tinypic.com/.FredrikE24 skrev: 30 jun 2017, 20:50 Herlig at photobucket nå tar 400$ pr. år for bilde-hosting. Har vært gratis i 14 år. Sånn er det. Får se hva jeg klarer å få frem av bilder igjen etterhvert. Tips mottas med takk!
Begge er gratis og fungerer bra, er min erfaring etter flere års bruk av begge.
Photobucket gikk i søpla for lenge, lenge siden...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
En Telemarkstur i helga med overnatting. Veldig fin tur, men tatt store deler av den før.
Utsikt over Bolkesjø knipset fra riksvei 37.
Utsikt over Bolkesjø knipset fra riksvei 37.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Canutus
- Innlegg: 621
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Ja, Bolkesjøvegen er en av mine favorittveier
Kjørte der både fredag og søndag selv:-)

Kjørte der både fredag og søndag selv:-)
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Så trivelig ut det! Den sykkelen din er vel utmerket på slike langturer kan jeg tenke meg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
De der så flott ut ja 

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
K1200RS er en ypperlig tursykkel egentlig. Man sitter i den og ikke på den og den er svært så artig på svinga. I tillegg kan man lesse den ned med bagasje og til og med passasjer uten at man merker stort til det 
Ble en direktetur fra Bø i Telemark og hjem igår, ikke mange milene, men veldig mye trafikk. Typisk transportetappe fra Notodden og hele veien hjem på E 134 til Drammen, så Oslofjordtunnelen. Kjedelig, men kroppen klarer seg bra.

Ble en direktetur fra Bø i Telemark og hjem igår, ikke mange milene, men veldig mye trafikk. Typisk transportetappe fra Notodden og hele veien hjem på E 134 til Drammen, så Oslofjordtunnelen. Kjedelig, men kroppen klarer seg bra.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Kan jeg tenke meg! Foretrekker personlig mindre sykler, men synes din er veldig fin. Er det noen tilsvarende modell blant dagens modeller?FredrikE24 skrev: 03 jul 2017, 20:34 K1200RS er en ypperlig tursykkel egentlig. Man sitter i den og ikke på den og den er svært så artig på svinga. I tillegg kan man lesse den ned med bagasje og til og med passasjer uten at man merker stort til det
Ble en direktetur fra Bø i Telemark og hjem igår, ikke mange milene, men veldig mye trafikk. Typisk transportetappe fra Notodden og hele veien hjem på E 134 til Drammen, så Oslofjordtunnelen. Kjedelig, men kroppen klarer seg bra.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Nærmeste man kommer i dag er kanskje R1200RS. Riktignok boxer uten duolever. Skulle jeg valgt ny sykkel i dag kunne den vært aktuell.
Synd man ikke får en firer K med kardang/duolever nå. Regner med K1300s blit ett alternativ om noen år for min del. Riktignok brukt. Men vanskelig å få mer sykkel for pengene enn K1200rs nå som pengene går til hus, lån å barnehage. Meget fornøyd med min 20 år gamle sliter.
Har du bestilt ny sykkel Stian87?
Synd man ikke får en firer K med kardang/duolever nå. Regner med K1300s blit ett alternativ om noen år for min del. Riktignok brukt. Men vanskelig å få mer sykkel for pengene enn K1200rs nå som pengene går til hus, lån å barnehage. Meget fornøyd med min 20 år gamle sliter.
Har du bestilt ny sykkel Stian87?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Fin sykkel det! Vet du hvorfor de ikke har kardang lenger?Esveen skrev: 03 jul 2017, 22:24 Nærmeste man kommer i dag er kanskje R1200RS. Riktignok boxer uten duolever. Skulle jeg valgt ny sykkel i dag kunne den vært aktuell.
Synd man ikke får en firer K med kardang/duolever nå.
Regner med K1300s blit ett alternativ om noen år for min del. Riktignok brukt. Men vanskelig å få mer sykkel for pengene enn K1200rs nå som pengene går til hus, lån å barnehage. Meget fornøyd med min 20 år gamle sliter.
Har du bestilt ny sykkel Stian87?
Virker som veldig mange er fornøyd med K1200RS


Nei ikke bestilt enda, venter på litt tilbakemeldinger om innbyttepris, leveringstid osv. Men jeg har avlevert forventet innbytte, og ekstrautstyrsliste så vi nærmer oss nok. Regner med at min er ferdig på verksted i løpet av denne uken her, håper ihvertfall det!

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Denne boxeren har kardang, men ingen 4 sylindrede modeller med kardang. Da må man opp på 6 sylindrede k1600 :) virker som s1000** har tatt over markedet for 4 sylindre.
Det blir spennede med ny sykkel! Håper du får en bedre opplevelse denne gang.
Det blir spennede med ny sykkel! Håper du får en bedre opplevelse denne gang.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
K-modellene er litt skrella om dagen, i 2006 var det vel, ble K1200GT fornyet med en tversstilt rekkefirer og våtclutch samt nytt kardangdesign, effekten økte fra 131hk på gamle modellen og opp til hele 160hk på den nye. Av sportsmodellen ble K1200S skapt, samme motor og kardang, bare sportstypen. K1200GT/S var på den tiden fullstendig ny for BMW, helt nydesignet, da motor og drivlinje-designet som sitter i min K1200RS og GT ble introdusert med K100 i 1983. ABS som ekstrautstyr, varmeholker og direkte innsprøytning og kardang var ganske moderne den gang.
K100RS anno 1983

En K100RT er en K100 med litt større kåpe

K100 ble senere oppgradert til K1100, henholdsvis K1100RS og K1100LT. Her var det div forbedringer, men hovedforskjellen er kåpedesign, 16ventilers motor, større bremser og ny paralever kardang. Paralever sørger for at bakenden på sykkelen ikke reiser seg ved pådrag.

Samme kardangen finner man faktisk på min sykkel også, ble også brukt på et lass med R-modeller(boxer).
K1100LT hadde både stereoanlegg med fire høyttalere, og mer komfort

Hestekreftene økte fra 90hk til 100hk ved overgang til 16V motorer.
I 1997 kom K1200RS, nok en motoroppgradering, nå med hele 131hk. Et stort løft hos BMW som tidligere var ganske dølle greier, men svært velfungerende og holdbart

Sammen med K1200RS ble K1200LT lansert, et slags forsøk på å konkurrere mot Goldwing. Bygget på samme lest som K1200RS, men sykkelen er grisetung og bærer preg av dette. Motoren har her 116hk. Her snakker vi stereoanlegg med CD-skifter(!) og mye annet man måtte ha bruk for på tur.

Sykkelen fikk på grunn av vekt elektrisk midtstøtte og revers ved facelift. Vedlikeholdet på disse noe nå tilårskomne K1200LTene bærer stort sett preg av slitasje grunnet vekt.
I 2001 kom K1200RS i en facelift, det er denne jeg har. Ny kåpe og div forbedringer samt servobremser

Siden K1200RS etterhvert ble ganske gammel tok BMW skrittet videre og skapte K1200GT og faset etterhvert ut RS.
Høyere vindskjerm og elektrisk justerbar, bredding av eksisterende kåpe, varme i setet og cruisekontroll som standard(ekstrautstyr på RS), litt mer oppreist sitteposisjon og lakkerte kofferter.

Da er vi i 2005, RS ble faset ut i 2004 og BMW gjorde et stort løft på K-serien.

Her er alt nytt, "Brick" motoren er skiftet ut med en tverstilt illsint sak på 167hk.
For å fortsette K1200GTen ble ny GT designet

K1200LT ble produsert litt til før denne forsvant helt.
K1200R Sport kom ut, en slags RS(RS står i utgangspunkte for "Reise und Sport)

For å mette alle potensielle kjøpere kom de også med den noe spesielle K1200R

Legg merke til at 2. generasjon K1200 ikke bare har ny motor og bakstilling, men også forstillingen er ny og har fått skiftet ut telelever(som man enda finner på GS) med Dual-lever, ser man på "gaffelbeina" er det to helt stive bein, så all demping og fjæring virker på en demper plassert i midten tilsvarende telelever, men med to broer(øvre og nedre) istedefor en(en nedre).
K1200 av 2. generasjon hadde mye barnesykdommer og bør egentlig ikke kjøpes, har vært diverse recall på kardang(ble skiftet med en redesignet) samt en del motortull.
Brytere også kalt "switchgear" ble oppgradert på faceliften i 2008/2009 samt nytt bremsesystem og utbedring av samtlige barnesykdommer, denne serien ble kalt K1300, nå med hele 175hk i K1300S og R, samt 160hk i K1300GT. K1200R Sport ble ikke videreført.
Små synlige forskjeller skiller dem, K1200GT og K1300GT skilles best med nytt luftinntak i sidekåper

K1300S fikk ny grafikk med de tekniske oppgraderingene

Detaljene på K1300R har jeg ikke helt kontroll på annet enn noen utseende-endringer

Med K1300 kom også nye brytere, BMW hadde tidligere kjørt knallhardt på deres noe spesielle blinklysbrytere, som for meg er utrolig behagelig i bruk. Blinklys til høyre aktiveres med et trykk på høyre side, blinklys til venstre aktiveres med en knapp på venstre side. Begge blinklys kanseleres med en knapp på høyre side. Å kjøre med kun høyre-lanke på holka gjennom rundkjøringer går fint, betjener lett høyre blinklys og kan kansellere på vei ut. I tillegg kjører man fint i 30km/t gjennom rundkjøringa på 6. gir og 900-1000rpm og akselererer fint opp i fart uten vibrasjoner.
K1200 switchgear:

Nytt switchgear ser slik ut med K1300

Hva skjer med K-modellene idag? K1300 ble faset ut grunnet vansker med å få motorene til å tilfredstille Euro4(eller var det 5)-kravene. Nå er det kun K1600GT som rår, som tok over for den tidligere K1200LT, et slagskip uten sidestykke med rekkeseks-motor(!).

Motoren i K1200RS kan oppgraderes med turbo og vanninsprøytning og man kan få 275hk på bakhjulet om man ønsker det, men det koster selvsagt en del cash
Min favoritt? Skulle jeg byttet ut K1200RSen måtte det bli med en K1300S, min drømmesykkel! Kardang er mitt største krav.
Ingen tvil om at K-modellene er noe av det mer tekniske fra BMW. K75 var også en modell som fantes samtidig som K100, en avkortet modell med 3-sylindret motor. K1 var også ganske så spesiell med sin kåpe for minimal luftmotstand. Ellers bygget på K1100.

Som man ser på BMW, veldig mye er standardisert rent teknisk, men de har laget fryktelig mange varianter.
K100RS anno 1983

En K100RT er en K100 med litt større kåpe

K100 ble senere oppgradert til K1100, henholdsvis K1100RS og K1100LT. Her var det div forbedringer, men hovedforskjellen er kåpedesign, 16ventilers motor, større bremser og ny paralever kardang. Paralever sørger for at bakenden på sykkelen ikke reiser seg ved pådrag.

Samme kardangen finner man faktisk på min sykkel også, ble også brukt på et lass med R-modeller(boxer).
K1100LT hadde både stereoanlegg med fire høyttalere, og mer komfort

Hestekreftene økte fra 90hk til 100hk ved overgang til 16V motorer.
I 1997 kom K1200RS, nok en motoroppgradering, nå med hele 131hk. Et stort løft hos BMW som tidligere var ganske dølle greier, men svært velfungerende og holdbart

Sammen med K1200RS ble K1200LT lansert, et slags forsøk på å konkurrere mot Goldwing. Bygget på samme lest som K1200RS, men sykkelen er grisetung og bærer preg av dette. Motoren har her 116hk. Her snakker vi stereoanlegg med CD-skifter(!) og mye annet man måtte ha bruk for på tur.

Sykkelen fikk på grunn av vekt elektrisk midtstøtte og revers ved facelift. Vedlikeholdet på disse noe nå tilårskomne K1200LTene bærer stort sett preg av slitasje grunnet vekt.
I 2001 kom K1200RS i en facelift, det er denne jeg har. Ny kåpe og div forbedringer samt servobremser

Siden K1200RS etterhvert ble ganske gammel tok BMW skrittet videre og skapte K1200GT og faset etterhvert ut RS.
Høyere vindskjerm og elektrisk justerbar, bredding av eksisterende kåpe, varme i setet og cruisekontroll som standard(ekstrautstyr på RS), litt mer oppreist sitteposisjon og lakkerte kofferter.

Da er vi i 2005, RS ble faset ut i 2004 og BMW gjorde et stort løft på K-serien.

Her er alt nytt, "Brick" motoren er skiftet ut med en tverstilt illsint sak på 167hk.
For å fortsette K1200GTen ble ny GT designet

K1200LT ble produsert litt til før denne forsvant helt.
K1200R Sport kom ut, en slags RS(RS står i utgangspunkte for "Reise und Sport)

For å mette alle potensielle kjøpere kom de også med den noe spesielle K1200R

Legg merke til at 2. generasjon K1200 ikke bare har ny motor og bakstilling, men også forstillingen er ny og har fått skiftet ut telelever(som man enda finner på GS) med Dual-lever, ser man på "gaffelbeina" er det to helt stive bein, så all demping og fjæring virker på en demper plassert i midten tilsvarende telelever, men med to broer(øvre og nedre) istedefor en(en nedre).
K1200 av 2. generasjon hadde mye barnesykdommer og bør egentlig ikke kjøpes, har vært diverse recall på kardang(ble skiftet med en redesignet) samt en del motortull.
Brytere også kalt "switchgear" ble oppgradert på faceliften i 2008/2009 samt nytt bremsesystem og utbedring av samtlige barnesykdommer, denne serien ble kalt K1300, nå med hele 175hk i K1300S og R, samt 160hk i K1300GT. K1200R Sport ble ikke videreført.
Små synlige forskjeller skiller dem, K1200GT og K1300GT skilles best med nytt luftinntak i sidekåper

K1300S fikk ny grafikk med de tekniske oppgraderingene

Detaljene på K1300R har jeg ikke helt kontroll på annet enn noen utseende-endringer

Med K1300 kom også nye brytere, BMW hadde tidligere kjørt knallhardt på deres noe spesielle blinklysbrytere, som for meg er utrolig behagelig i bruk. Blinklys til høyre aktiveres med et trykk på høyre side, blinklys til venstre aktiveres med en knapp på venstre side. Begge blinklys kanseleres med en knapp på høyre side. Å kjøre med kun høyre-lanke på holka gjennom rundkjøringer går fint, betjener lett høyre blinklys og kan kansellere på vei ut. I tillegg kjører man fint i 30km/t gjennom rundkjøringa på 6. gir og 900-1000rpm og akselererer fint opp i fart uten vibrasjoner.
K1200 switchgear:

Nytt switchgear ser slik ut med K1300

Hva skjer med K-modellene idag? K1300 ble faset ut grunnet vansker med å få motorene til å tilfredstille Euro4(eller var det 5)-kravene. Nå er det kun K1600GT som rår, som tok over for den tidligere K1200LT, et slagskip uten sidestykke med rekkeseks-motor(!).

Motoren i K1200RS kan oppgraderes med turbo og vanninsprøytning og man kan få 275hk på bakhjulet om man ønsker det, men det koster selvsagt en del cash

Min favoritt? Skulle jeg byttet ut K1200RSen måtte det bli med en K1300S, min drømmesykkel! Kardang er mitt største krav.
Ingen tvil om at K-modellene er noe av det mer tekniske fra BMW. K75 var også en modell som fantes samtidig som K100, en avkortet modell med 3-sylindret motor. K1 var også ganske så spesiell med sin kåpe for minimal luftmotstand. Ellers bygget på K1100.

Som man ser på BMW, veldig mye er standardisert rent teknisk, men de har laget fryktelig mange varianter.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Wow . Dette innlegget har du lagt litt arbeid i. Flott presentasjon 

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.