Det kalles vignettering og er helt normalt på vidvinkel. Problemet blir også større ved større blenderåpninger.ojda skrev:Undrer meg litt over mørke kanter på hvite bilder ved største brennvidde.[/img]
Foto ?
Re: Foto ?
- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Ok, skal nok finne ut av det etterhvert, bildet ble forresten tatt med full tele, og største blender.Arvid skrev:Det kalles vignettering og er helt normalt på vidvinkel. Problemet blir også større ved større blenderåpninger.ojda skrev:Undrer meg litt over mørke kanter på hvite bilder ved største brennvidde.[/img]
Man er vel alltid litt på tå hev, når man har kjøpt noe nytt

Jeg får nok komme meg ut og knipse litt mere snø

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Et lite tips når du skal ta bilder i snø, det bildet du la ut nå er undereksponert (snøen er grå og ikke hvit) fordi lysmåleren blir lurt av den hvite snøen. Still eksponeringskompensasjonen på +1, muligens så høyt som +1 2/3 så blir resultatet en del bedre :-)ojda skrev: Ok, skal nok finne ut av det etterhvert, bildet ble forresten tatt med full tele, og største blender.
Bare eksperimenter litt så finner du fort ut hvor mye du må stille på den for og få et bra resultat.
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Ja jeg er delvis enig. Som et lite reise/fest kamera så har jeg et Olympus PEN EL-P3 med 14-45mm kit objektiv og et 20mm f1,7 objektiv. Kameraet er ikke større enn et kompaktkamera og innebygget stabilisator. Sammen med f1,7 objektivet gir dette en pakke som passer perfekt for mørke gater m.m.tagesk skrev:I oppfølgingen av "FF er kult"-debatten: Micro 3/4 er også kult.
Veier en brøkdel, koster mindre, og kvaliteten er intet mindre enn utsøkt.
[TaSK]
Kameraet er relativt solid og ser veldig bra ut , bildene rett fra kamera er også helt supert selv om det er en milevis avstand opp til mitt 5 D MkIII på de fleste punkt når det gjelder bildekvalitet og autofokus. Det skulle også bare mangle når 5D MkIII koster 30.000,- og Olympusen 4000,-
Som kompaktkamera er det likevel ikke mye som slår mulighetene med Micro 3/4 systemet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
Ja det er riktig , som nybegynner virker det nok sikkert rart at man må gjøre bildet "lysere" for å ta bilder med mye lyst og "mørkere" med mye mørkt i bildet. Men kameraet er ikke så veldig smart og det beste er å prøve seg frem uten å alltid tenke så logisk. At Ojda skulle få vignetting med sitt utstyr synes jeg er merkelig når ha skriver om opptaks sekvensen sin. Som oftest kommer jo vignetting ved ekstrem vidvinkel og store blendere. Selv på kremoptikk skjer dette på FF men ofte minskes dette jo bedre objektivet eller jo mindre brikken er.Arvid skrev:Et lite tips når du skal ta bilder i snø, det bildet du la ut nå er undereksponert (snøen er grå og ikke hvit) fordi lysmåleren blir lurt av den hvite snøen. Still eksponeringskompensasjonen på +1, muligens så høyt som +1 2/3 så blir resultatet en del bedre :-)ojda skrev: Ok, skal nok finne ut av det etterhvert, bildet ble forresten tatt med full tele, og største blender.
Bare eksperimenter litt så finner du fort ut hvor mye du må stille på den for og få et bra resultat.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
ojda - det er et par diskusjoner om vignetteringen til RX100 på dpreview.com - sies å være normalt utifra objektiv/coating.
Se f.eks. denne tråden: http://forums.dpreview.com/forums/thread/3381507 Bemerk at de har forsterket noen eksempler ved å "booste" fargene flere hundre prosent.
Plager ikke meg og synes det er beskjedent, men hvis det er viktig for deg, så bør du vurdere om returretten skal brukes.
P.S. Hvis du poster bildet med EXIF-data kan jeg se hva DxO's automatiske objektiv-/vignett-korrigering får til av forbedring.
*Edit: Får i samme størrelsesorden vignettering på test jeg tok mot snøen nå, og det er mer vignettering på maks tele enn på vidvinkel. DxO gjør heller ingen fantastisk jobb med å fjerne det, selv med RX100 optikk modul. Justering av eksponering, "smart lighting" etc i DxO gjør vignetteringen mindre.
Konklusjon: Vignetteringen er normalt for kameraet p.t. - mulig det kan forbedres i firmware, men om og når Sony kommer med det er selvfølgelig uvisst. Ikke noen "deal breaker" for meg, men nå tar jeg hovedsaklig motiver på vidvinkel, i sterkere lys eller av mer fargerike motiv - som gjør vignetteringen mindre merkbar.
Se f.eks. denne tråden: http://forums.dpreview.com/forums/thread/3381507 Bemerk at de har forsterket noen eksempler ved å "booste" fargene flere hundre prosent.
Plager ikke meg og synes det er beskjedent, men hvis det er viktig for deg, så bør du vurdere om returretten skal brukes.
P.S. Hvis du poster bildet med EXIF-data kan jeg se hva DxO's automatiske objektiv-/vignett-korrigering får til av forbedring.
*Edit: Får i samme størrelsesorden vignettering på test jeg tok mot snøen nå, og det er mer vignettering på maks tele enn på vidvinkel. DxO gjør heller ingen fantastisk jobb med å fjerne det, selv med RX100 optikk modul. Justering av eksponering, "smart lighting" etc i DxO gjør vignetteringen mindre.
Konklusjon: Vignetteringen er normalt for kameraet p.t. - mulig det kan forbedres i firmware, men om og når Sony kommer med det er selvfølgelig uvisst. Ikke noen "deal breaker" for meg, men nå tar jeg hovedsaklig motiver på vidvinkel, i sterkere lys eller av mer fargerike motiv - som gjør vignetteringen mindre merkbar.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Som du sikkert har skjønt RuneMc, så var jeg etterhvert ute etter å få et kamera som tar gode bilder.
Å det har jeg definitivt fått.
Men etter å ha lest nettop noe av de trådene du viser til i dpreview reagerte jeg litt på de mørke kantene.
Det ville nok om bytte hadde vært aktuellt, blitt byttet til samme kamera. Men siden du får samme fenomen
i omtrentlig samme dose, ser jeg jo ikke noe vits i det.
Å nei, jeg tror heller ikke dette vil plage meg nevneverdig i det daglige bruk av kameraet
@alle: Takker for div tips
Å det har jeg definitivt fått.
Men etter å ha lest nettop noe av de trådene du viser til i dpreview reagerte jeg litt på de mørke kantene.
Det ville nok om bytte hadde vært aktuellt, blitt byttet til samme kamera. Men siden du får samme fenomen
i omtrentlig samme dose, ser jeg jo ikke noe vits i det.
Å nei, jeg tror heller ikke dette vil plage meg nevneverdig i det daglige bruk av kameraet

@alle: Takker for div tips

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
)

- Coach
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Hei å hå
Dette med vignetering er ingen ukjent fenomen. Det at det er mer merkbart i hvit snø er også veldig normalt. Ja man ser det oftest på krafige vidvikler men, kan også se det på en del kraftige teleobjektiver. Det er flere faktorere som spiller inn her bla. kvaliteten på glassene, konstruksjon, overflate behandlingen. ccd sensoren.
Den mest vanlige formen er kvalitet på optikken. altså glassene. Det er nok en sammenheng med pris her. Jeg sier ikke at det finnes bra billig objektiver men, man bør tenke over dette før man kjøper utstyr.
Mitt lille tips her er: LEGG PENGER I GOD OPTIKK. Kamera og software endrer seg hele tiden. men, et godt objektiv har du lenge. Og den største forskjellen ser du i vanskelige forhold. altså snø, vann, dårlig vær.
Dette med vignetering er ingen ukjent fenomen. Det at det er mer merkbart i hvit snø er også veldig normalt. Ja man ser det oftest på krafige vidvikler men, kan også se det på en del kraftige teleobjektiver. Det er flere faktorere som spiller inn her bla. kvaliteten på glassene, konstruksjon, overflate behandlingen. ccd sensoren.
Den mest vanlige formen er kvalitet på optikken. altså glassene. Det er nok en sammenheng med pris her. Jeg sier ikke at det finnes bra billig objektiver men, man bør tenke over dette før man kjøper utstyr.
Mitt lille tips her er: LEGG PENGER I GOD OPTIKK. Kamera og software endrer seg hele tiden. men, et godt objektiv har du lenge. Og den største forskjellen ser du i vanskelige forhold. altså snø, vann, dårlig vær.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
Det er uunngåelig.StigRoar skrev: Dette med vignetering er ingen ukjent fenomen.
Lyset "strekkes" og da blir det "mer" lys i midten enn ute i kantene.
Eller med andre ord: Alle linser har vignetering.
Vigentteringen (hvor mye mindre lys hjørnene får) er ofte et helt blendersteg eller mer.
For det første så er det interessante i bilder som regel "mer eller mindre" i sentrum. At hjørnene er mørkere bidrar til å fortelle øyet (les: hjernen) at det ikke skal fokuseres (no pun intended) der men heller andre steder. Det betyr at vigenteringen ikke bare er usynlig, men at hjernen "forventer" at den er der.
Du kan få vignetteringen så liten du ønsker ved å blende ned. Årsaken til at det blir mindre vignettering er at det er mindre lys å fordele, så den relative forskjellen blir mindre.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
- tagesk
- Kontakt:

Jeg har en linse med f/1,4 ikke fordi den gir meg så mye mer lys, men fordi den (til en viss grad) kompenserer for at jeg med en mindre bildebrikke har mer i fokus på en gitt avstand.
Nedenfor er et lite utdrag av en dybdeskaprhetstabell jeg har laget.
Her er forresten tabellen i sin helhet; velg ett av kameraene jeg har laget og se selv.
FF = "Full Frame", Nikon D600, D700, D800, Canon 5D, Leica M9, med 50mm
DX = "Digital", Nikon D80, D3100, D5200, D7000, Fujifilm X100 og EX-1, med 30mm
Avstand 1 meter og f/1,4: FF 4 cm, DX 6 cm
Avstand 1 meter og f/2.0: FF 6 cm, DX 9 cm
Avstand 2 meter og f/1,4: FF 13 cm, DX 25 cm
Avstand 2 meter og f/2.0: FF 19 cm, DX 35 cm
Bildet over er tatt på omlag én meters avstand med f/1,4. Fokus ligger mellom kannen og blomstene. De bakerste blomstene og avisene er ute av fokus, og min Sigma gir fin og "kremete" uskarphet helt åpen.
For meg, eneste grunnen til å gå til FF må være for å kunne få enda "tynnere" fokus. Men jeg ser at i min måte å fotografere på så er de centimetrene jeg har med DX tilstrekkelig.
Det er nettopp av denne grunnen til at det gir mening å kjøpe en f/0,95 til 4/3-system men neppe til FF.
Om du har kommentarer til tabellen og utregningene der så vit at i teorien så er det utelukkende ett punkt som er i fokus. Alt (!) annet er ute av fokus. Definisjonen av "i fokus" forutsetter at bildet i sin helhet skrives ut i A4 på en teoretisk perfekt skriver og betraktes på 1 meters avstand. "I fokus" er definert som endringer så små at under disse forholdene kan de ikke sees med det blotte øye. Som Lånekassen engang skrev: Man kan klage på vedtaket men å klage på reglene fører ikke frem :-)
[TaSK]
Oslo øst
- Bringisen
Jeg er enig med StigRoar , vignetting henger ofte sammen med kvaliteten på optikken selv om ekstremvidvinkler uten vignetting er vanskelig å lage , i alle fall på fullformatsbrikker.
Men velger man optikk med god kvalitet så minimerer man problemet , men det koster penger. En nettside med gode tester der man også få innblikk i vignettingsproblem er http://www.photozone.de" onclick="window.open(this.href);return false;.
Flere skriver også om objektiver med store blendere (hurtige/lyssterke objektiver) og ulemper/fordeler med dette. Samme med fullformat.
Min erfaring er at optikk med store blendere f1.4 - f1.8 - f2.8 gir mange fordeler. Det jeg merker og liker er at disse gir en lysere søker på kameraet , det gir muligheter for raskere lukkertider , gir et større rom for lek med dybdeskarphet og bedre muligheter ved fotografering i mørke omgivelser.
Dette gjelder mye på samme måte med fullformats kameraer , da jeg gikk fra 7D til 5D MkIII i høst merket jeg fort at søkeren var mye lysere og større på fullformats kameraet. En annen ting er at sammen med lyssterk optikk så forsterkes dette ytterligere. Lyssterk optikk og fullformat gir også en enda større frihet til å leke med dybdeskarpheten. Når det gjelder ISO støy så har Crop-kameraer kommet seg de senere årene og innhentet en del av forspranget fullformats kameraene hadde , men enda merker jeg en god forskjell.
Med mitt 5D MkIII føler jeg å ha omtrent samme støyfrie bilder ved ISO 6400 som min forrige 7D hadde ved ISO 1600 og det samme som Olympusen min har ved ISO 800. Dette gir et ganske mye større rom ved at man får raskere lukkertid og mindre sjanse for uskarpe bilder enten det gjelder raske bevegelser av motivet eller skjelven hånd.
Uansett er dette også snakk om økonomi , men for min del er foto en like stor hobby som motorsykkelen om ikke mer. Jeg har hatt dette som hobby lenger enn MC og da kan jeg relativt greit kunne spandere så mye penger på dette. Har vel for ca 60.000,- i foto utstyr foreløpig og mange lurer på om det er galskap

Men velger man optikk med god kvalitet så minimerer man problemet , men det koster penger. En nettside med gode tester der man også få innblikk i vignettingsproblem er http://www.photozone.de" onclick="window.open(this.href);return false;.
Flere skriver også om objektiver med store blendere (hurtige/lyssterke objektiver) og ulemper/fordeler med dette. Samme med fullformat.
Min erfaring er at optikk med store blendere f1.4 - f1.8 - f2.8 gir mange fordeler. Det jeg merker og liker er at disse gir en lysere søker på kameraet , det gir muligheter for raskere lukkertider , gir et større rom for lek med dybdeskarphet og bedre muligheter ved fotografering i mørke omgivelser.
Dette gjelder mye på samme måte med fullformats kameraer , da jeg gikk fra 7D til 5D MkIII i høst merket jeg fort at søkeren var mye lysere og større på fullformats kameraet. En annen ting er at sammen med lyssterk optikk så forsterkes dette ytterligere. Lyssterk optikk og fullformat gir også en enda større frihet til å leke med dybdeskarpheten. Når det gjelder ISO støy så har Crop-kameraer kommet seg de senere årene og innhentet en del av forspranget fullformats kameraene hadde , men enda merker jeg en god forskjell.
Med mitt 5D MkIII føler jeg å ha omtrent samme støyfrie bilder ved ISO 6400 som min forrige 7D hadde ved ISO 1600 og det samme som Olympusen min har ved ISO 800. Dette gir et ganske mye større rom ved at man får raskere lukkertid og mindre sjanse for uskarpe bilder enten det gjelder raske bevegelser av motivet eller skjelven hånd.
Uansett er dette også snakk om økonomi , men for min del er foto en like stor hobby som motorsykkelen om ikke mer. Jeg har hatt dette som hobby lenger enn MC og da kan jeg relativt greit kunne spandere så mye penger på dette. Har vel for ca 60.000,- i foto utstyr foreløpig og mange lurer på om det er galskap

- tagesk
- Kontakt:
Og i mc og mc-utstyr?Bringisen skrev:Har vel for ca 60.000,- i foto utstyr foreløpig og mange lurer på om det er galskap![]()

[TaSK]
Oslo øst
En ting man også kanskje bør være klar over, er at mange pixler gir dårligere lysopptak, i teorien da..fins jo grenser her også.
Sånn sett er ikke nødvendivis et 20Mp kamera bedre enn et 15Mp i alt.
BTW: har bestilt meg en EF 35mm til mitt 500D. Det stikker så lite ut at jeg muligens får det i tankveska mi :)

Viser 5D og det er litt større en 500D
Også har jeg "rota" meg opp i en budrunde på et brukt Canon G11
Jeg har bydd 900NOK med frakt.

Det "morsomme" er at G11 har færre megapixler enn G10, men det har vridbar skjerm, og det kan jo være greit når man tar bilder fra biken med hjelmen på :-) Tipper det funker bedre under svakt lys, enn G10 iom det er færre og større pixler.
Min G9 har støv på brikka
BTW: har bestilt meg en EF 35mm til mitt 500D. Det stikker så lite ut at jeg muligens får det i tankveska mi :)

Også har jeg "rota" meg opp i en budrunde på et brukt Canon G11

Det "morsomme" er at G11 har færre megapixler enn G10, men det har vridbar skjerm, og det kan jo være greit når man tar bilder fra biken med hjelmen på :-) Tipper det funker bedre under svakt lys, enn G10 iom det er færre og større pixler.

Canon S95 har vel samme sensor som G12. Det G-modellen har ekstra er innebygget ND filter og bedre optikk, men også større...
Forminsket panorama jeg tok med S95 - fra toppen av Muen på Venabygdsfjellet, retning Rondane.
Forminsket panorama jeg tok med S95 - fra toppen av Muen på Venabygdsfjellet, retning Rondane.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
- Bringisen
Litt over 3 ganger så myetagesk skrev:Og i mc og mc-utstyr?Bringisen skrev:Har vel for ca 60.000,- i foto utstyr foreløpig og mange lurer på om det er galskap![]()
![]()
[TaSK]

- Bringisen
For orden skyld så viser bildet 50D og ikke 5D , 5D er enda større.ZZR-Erling skrev:En ting man også kanskje bør være klar over, er at mange pixler gir dårligere lysopptak, i teorien da..fins jo grenser her også.
Også har jeg "rota" meg opp i en budrunde på et brukt Canon G11Jeg har bydd 900NOK med frakt.
For mange pixler på en relativt liten brikke gir normalt dårligere kvalitet på høy ISO og det er større sjanse for bevegelsesuskarphet. På fullformats kameraer kan man gjerne få flere pixler på grunn av den store brikken , pixlene vil der nødvendigvis være "større" enn på en tilsvarende liten brikke og da "tåler" brikken flere pixler.
Men alt har sin øvre grense , hvis man ser på Nikon sitt D800 med 36 Mp så finnes der mange som sliter litt med skarpheten hvis de ikke bruker raske lukkertider eller stativ. Høy tetthet av pixler gir større sjanse for bevegelsesuskarphet.
EF 35mm f2 har fått relativt gode kritikker og skal fungere godt på et Crop kamera , tror det blir en flott kombinasjon.
Har også lest at G11 ble utviklet med mindre oppløsning enn G10 nettopp for å få mindre støy ved høy ISO så jeg tror nok det blir bedre bilder fra G11 enn G10 ja.
Ja, 50D..hjernen bare avslørte hva jeg har mest lyst påBringisen skrev:For orden skyld så viser bildet 50D og ikke 5D , 5D er enda større.ZZR-Erling skrev:En ting man også kanskje bør være klar over, er at mange pixler gir dårligere lysopptak, i teorien da..fins jo grenser her også.
Også har jeg "rota" meg opp i en budrunde på et brukt Canon G11Jeg har bydd 900NOK med frakt.
For mange pixler på en relativt liten brikke gir normalt dårligere kvalitet på høy ISO og det er større sjanse for bevegelsesuskarphet. På fullformats kameraer kan man gjerne få flere pixler på grunn av den store brikken , pixlene vil der nødvendigvis være "større" enn på en tilsvarende liten brikke og da "tåler" brikken flere pixler.
Men alt har sin øvre grense , hvis man ser på Nikon sitt D800 med 36 Mp så finnes der mange som sliter litt med skarpheten hvis de ikke bruker raske lukkertider eller stativ. Høy tetthet av pixler gir større sjanse for bevegelsesuskarphet.
EF 35mm f2 har fått relativt gode kritikker og skal fungere godt på et Crop kamera , tror det blir en flott kombinasjon.
Har også lest at G11 ble utviklet med mindre oppløsning enn G10 nettopp for å få mindre støy ved høy ISO så jeg tror nok det blir bedre bilder fra G11 enn G10 ja.

- Epylypzon
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Kontakt:
Hvis dere skulle valgt 1 kamera for å ha med på tur, hva hadde dere da valgt?
Opp igjennom årene har jeg også hatt endel foto / videoutstyr, det jeg sitter med pr dags dato er:
Kamera:
Canon EOS 30D
Canon IXUS 230 HS ( jobb kamera som jeg ikke er så redd for, dvs at den brukes ute i "felten")
Canon Powershot SX260HS
Objektiver:
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM
Actionkamera:
GoPro Hero HD2
GoPro Hero HD2
Contour GPS
Videokamera:
Sony CX150 HDR
Sony husker ikke modell, DV kamera
Batteri grep til EOS 30D
Ekstra batterier til EOS 30D
Batteripakke GoPro
Batteripakke GoPro
Ekstra batteri IXUS 230
Canon fotosekk
Opp igjennom årene har jeg også hatt endel foto / videoutstyr, det jeg sitter med pr dags dato er:
Kamera:
Canon EOS 30D
Canon IXUS 230 HS ( jobb kamera som jeg ikke er så redd for, dvs at den brukes ute i "felten")
Canon Powershot SX260HS
Objektiver:
Actionkamera:
GoPro Hero HD2
GoPro Hero HD2
Contour GPS
Videokamera:
Sony CX150 HDR
Batteri grep til EOS 30D
Batteripakke GoPro
Batteripakke GoPro
Ekstra batteri IXUS 230
Canon fotosekk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Ja, var det da, men på mc-tur så er nok disse gode kandidater:
Fujifilm x10

Canon S110

Sony RX100

Mer vann, støt og støvsikre:
Pentax Optio WG-2 GPS

Men, akkurat nu skal jeg prøve å bygge ei fin tankveske slik at jeg kan bruke mitt 500D med EF35 2.0 som bygger lite ut.

Fujifilm x10

Canon S110

Sony RX100

Mer vann, støt og støvsikre:
Pentax Optio WG-2 GPS

Men, akkurat nu skal jeg prøve å bygge ei fin tankveske slik at jeg kan bruke mitt 500D med EF35 2.0 som bygger lite ut.

Jeg skjønner at flere pixler kan potensielt gir mere støy ved høy ISO om alle andre parametre ellers er felles, men jeg forstår ikke koblingen mellom antall pixler og bevegelsesuskarphet så lenge man benytter samme lukkertid og blenderåpning som et tilsvarende kamera med færre pixler på brikka.Bringisen skrev: ......
....
Jeg tipper at signalbehandlingen blir mer kompleks og resurskrevende..altså "delayer"..men, som sagt..vill gjetting..knutk skrev:Jeg skjønner at flere pixler kan potensielt gir mere støy ved høy ISO om alle andre parametre ellers er felles, men jeg forstår ikke koblingen mellom antall pixler og bevegelsesuskarphet så lenge man benytter samme lukkertid og blenderåpning som et tilsvarende kamera med færre pixler på brikka.Bringisen skrev: ......
....
- Bringisen
Jeg har forstått det slik at det har med pixeltetthet og at brikken fanger opp flere små detaljer. For at ikke disse detaljene skal "flyte sammen" så kreves det raskere lukkertider enn normalt eller stativ.knutk skrev:Jeg skjønner at flere pixler kan potensielt gir mere støy ved høy ISO om alle andre parametre ellers er felles, men jeg forstår ikke koblingen mellom antall pixler og bevegelsesuskarphet så lenge man benytter samme lukkertid og blenderåpning som et tilsvarende kamera med færre pixler på brikka.Bringisen skrev: ......
....
- tagesk
- Kontakt:
Jo lenger fra hverandre pixlene er, jo mer kan du bevege kameraet før du "beveger" motivet fra én pixel til neste.knutk skrev: ....men jeg forstår ikke koblingen mellom antall pixler og bevegelsesuskarphet så lenge man benytter samme lukkertid og blenderåpning som et tilsvarende kamera med færre pixler på brikka.
Å få med fler detaljer betyr også at du lettere får med detaljer som skyldes bevegelser.
[TaSK]
Oslo øst
- Bringisen
Jeg har hatt og prøvd lettere compakt kamera og micro 4/3 som er veldig bra men jeg har kommet til det punktet at jeg for sikkerhets skyld tar med speil refleksen uansett. Pakker heller andre ting lett og har et pskkesel av en motorsykkel.Epylypzon skrev:Hvis dere skulle valgt 1 kamera for å ha med på tur, hva hadde dere da valgt?
Kamera:
Canon EOS 30D
Canon Powershot SX260HS
Objektiver:
Actionkamera:
GoPro Hero HD2
GoPro Hero HD2
Contour GPS
Videokamera:
Sony CX150 HDR
Batteri grep til EOS 30D
Batteripakke GoPro
Batteripakke GoPro
Ekstra batteri IXUS 230
Canon fotosekk
- MLeikarnes
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Når vi var i alpene i fjor sommer hadde jeg bare med meg mitt billig Canon Powershot A2200 (700,-), dette er jeg ikke redd for... Hadde også med GoPro med mye ekstrautstyr...Epylypzon skrev:Hvis dere skulle valgt 1 kamera for å ha med på tur, hva hadde dere da valgt?
Kamera:
Canon EOS 30D
Canon Powershot SX260HS
Objektiver:
Actionkamera:
GoPro Hero HD2
GoPro Hero HD2
Contour GPS
Videokamera:
Sony CX150 HDR
Batteri grep til EOS 30D
Batteripakke GoPro
Batteripakke GoPro
Ekstra batteri IXUS 230
Canon fotosekk
Men det jeg savnet aller mest... Var jo såklart speilrefleksen! Vanskelig å fange øyeblikk man vil få med seg på et billig digitalkamera

Så konklusjonen ble at speilfleksen alltid skulle være med på alt i fremtiden!

Etter at jeg kjøpte nytt kamera og linser, måtte det nok bli Canon EOS 60D, Tokina 11-16 f2,8 og Sigma 17-70 OS som blir med på tur heretter!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/